Kick-off nieuwe dressuurproeven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 01:15

haike schreef:
Ik ga 1 december naar info-avond. Ben beniwued of nog meer info krijg dan die ik hier al heb gekregen van jullie.

weet iemand of je je hier voor moet opgeven, en zo ja waar ergens? vonneke en ik willen er ook heen gaan nml

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 09:06

Sammie schreef:
[naam] schreef:
tis misschien ook wel iets om B1 en B2 te maken en dan de B1 zonder galop haha

jee nog simpeler...

we mogen niet in herhaling vallen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 10:13

Renske20 schreef:
haike schreef:
Ik ga 1 december naar info-avond. Ben beniwued of nog meer info krijg dan die ik hier al heb gekregen van jullie.

weet iemand of je je hier voor moet opgeven, en zo ja waar ergens? vonneke en ik willen er ook heen gaan nml

Je moest hier wel oor opgeven, weet alleen niet waar. Ging bij ons via het secretariaat.

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 10:40

Renske20 schreef:
haike schreef:

www.knhs.nl

daar staat info, en een emailadres waar je even een mailtje heen moet sturen waar je heen wil en moet hoeveel man je komt enzo.

goldwing

Re: Kick-off nieuwe dressuurproeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 13:03

aai renske als je je nog niet opgegeven hebt kom je denk ik tweedes want er staat al een tijdje dat 1 dec vol is

hoorde wel op de wedstrijd zondag dat er nog mensen zijn die een aantal opgegeven hebben maar niet met het aantal gaan die opgegeven zijn dus die plaatsen over hebben
misschien even rondvragen om aan 2 plaatsen te komen
weet alleen zo niet wie het waren maar het was tijdens de M klasses

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:46

T.a.v de nieuwe dressuurproeven volgend jaar, vond ik dit op Coby haar site.
Vond het wel handig om erbij te zetten.

In 2006 worden de nieuwe dressuurproeven van kracht, die door de KNHS zijn ontwikkeld. Dat betekent dat er op wedstrijdgebied
best het een en ander gaat veranderen in de paardenwereld. Hieronder volgen daarom de meest gestelde vragen, met betrekking
tot de nieuwe proeven.

Bron: www.knhs.nl

1. Wanneer zijn de nieuwe proevenboekjes beschikbaar?
Deze zijn vanaf 1 december 2005 te bestellen bij de KNHS op bestel@knhs.nl . Vanaf januari 2006 worden de boekjes geleverd.

2. Blijft de winstpuntenregeling hetzelfde als in de oude proeven?
De winstpuntenregeling blijft hetzelfde. Aangezien er meer onderdelen in de nieuwe proeven zitten, moet je in de nieuwe proeven
een ander aantal punten halen voor een winstpunt. Het uitgangpunt is: bij een score van 60% haal je een winstpunt. Voor de klasse
B t/m M2 betekent dit 180 punten (30 onderdelen) bij de klassen Z1 en Z2 (uitgezonderd Z2 pony's) betekent dit 204 punten (34
onderdelen).

3. Worden de winst- en verliespunten gehaald voor 1 april 2006 meegenomen naar de nieuwe proeven?
Ja, de winst- en verliespunten blijven gewoon staan.

4. Zijn de getoonde beelden op DVD beschikbaar voor iedereen?
Op dit moment nog niet maar hier wordt nog over nagedacht.

5. Mogen de proeven nog steeds voorgelezen worden?
De reguliere mogen voorgelezen worden. De vrije proeven voor 4-, 5- en 6-jarigen moeten uit het hoofd gereden worden.

6. Komen er ook nieuwe proeven voor de afdelingsdressuur?
Er komen geen nieuwe proeven. Er worden alleen wat kleine aanpassingen gedaan in de bestaande proeven.

7. Komen er ook nieuwe menproeven?
Er komen ook nieuwe menproeven per 1 april 2006.

8. Worden de juryleden extra bijgeschoold voor 1 april 2006?
Er komen van januari t/m maart bijscholingen voor de dressuurjuryleden.

9. Gelden de rubrieken voor 4-, 5- en 6-jarigen ook voor pony's?
Deze rubrieken kunnen door een wedstrijdorganisatie ook voor pony's uitgeschreven worden.

10. Wat is het gevraagde niveau voor 4-, 5- en 6-jarigen?
4-jarig is L niveau, 5-jarig is M niveau en 6-jarig is Z niveau.

11. Zijn er aparte Z-proeven voor 20x40m accommodaties?
Hiervoor zijn aparte proeven ontwikkeld.

12. Mogen de deelnemers in de klassen B en L de baan betreden? Hoe zit dit met de klassen M en Z?
Dit blijft in het reglement hetzelfde als nu het geval is. Deelnemers in de B en L mogen de baan verkennen. In de klassen M en
Z mag alleen de baan betreden worden als er geen ruimte is om de baan heen te rijden.

13. Wanneer weet je nu of een B of L1 proef begonnen is als je niet meer hoeft binnen te komen bij A en groeten
bij X?
De jury geeft het startteken en vanaf dat moment heeft de ruiter 45 seconden de gelegenheid de proef te beginnen. De proef
begint wanneer de letter A is gepasseerd.

14. Blijft de overgang naar het halthouden in de B en L klassen progressief?
Ja, maar de technisch correcte uitvoering staat voorop.

15. Is lichtrijden tijdens het wijken in de klasse L1 nog toegestaan?
Nee, dit is niet toegestaan.

16. Mag de ruiter in de klasse L al voor hij de diagonaal opgaat voor een middendraf gaan lichtrijden?
Ja, het beste is net voor of tijdens de wending.

17. Krijgt een ruiter die het wijken schuiner uitvoert een hoger cijfer?
Dit is geheel afhankelijk van de kwaliteit van de uitvoering.

18. Wanneer wordt er nu voor het eerst verzameling gevraagd?
In de klasse M2 zitten onderdelen die alleen vanuit de verzameling goed gereden kunnen worden. Onder andere overgangen
galop-stap en stap-galop en de keertwendingen. Ook de overgangen naar het halthouden en weer voorwaarts worden in de
M2 niet meer progressief uitgevoerd.

19. Als er enkele passen middendraf gevraagd wordt, krijg je dan een hoger cijfer als je veel middendraf
laat zien?
Hoeft niet, het gaat om de wijze van uitvoering. Een paard dat 5 goed uitgevoerde passen laat zien kan hoger scoren dan
een paard dat gehele diagonaal verruimt maar bijvoorbeeld tegen de hand is.

20. De proeven worden nu meer beoordeeld op rijvaardigheid, dan op "op de letter" rijden. En je krijgt ook nog
eens cijfers voor de gangen van je paard. Betekent dit dat ik zonder dure lessen en getalenteerd paard nooit
meer een winstpunt haal?
We kunnen hier geen sluitend antwoord op geven. Dit is voor elke combinatie anders. Het feit is dat de ruiter die tijdens de proef
het best laat zien dat hij/zij het paard op een goede wijze traint, hogere cijfers haalt dan een ruiter die zijn paard een slechte
overgang laat maken op de letter. Verder hoeft men geen super getalenteerd paard te hebben om correcte gangen te laten zien.
Tact, zuiverheid en souplesse zijn voorwaarden voor een goed cijfer.

21. De A- en B-ponyproef klasse B heeft nu galop. Voor veel kinderen is dit nog heel moeilijk.Waarom is dat
veranderd?
De Bixie-proeven vormen een opstap naar de reguliere wedstrijdsport. In de lagere Bixie-proeven zit geen galop. Eenmaal
in de klasse B wordt galop gevraagd. Waarom? Veel kinderen kunnen al wel galopperen en vinden de oude proef saai, zeker
omdat ze bij de Bixie al wel mochten galopperen. Verder mag de ruiter bij het behalen van een winstpunt in de klasse B,
beginnen met springen. Als de ruiter dan nog niet kan galopperen kan dit gevaren op leveren. De proeven zijn heel makkelijk
opgebouwd. Het aanspringen in galop gebeurt op de grote volte. Worden er nu geen Bixie-wedstrijden georganiseerd in de
kring? Dan is het verstandig als een paar verenigingen dit oppakken komend jaar.

22. Waarom moet in de klasse B al middenstap getoond worden?
Ruiters worden gedwongen meer aandacht aan de stap geven en de paarden worden meer naar voren gereden.

23. In de proef staat omschreven: 3 zigzag appuyementen 5-10-5 meter. Dit zijn toch maar twee zigzaggen
(hoeken)?
Je gaat uit van de A-C lijn en je verandert 3 keer van richting.

24. Rijden pony's en paarden dezelfde Z2 proef?
Nee, de pony's rijden de internationale proeven in de Z2 (zonder changementen).

25. Niet alle onderdelen komen voor in elke proef. Als je een oefening niet kunt, kun je die proef overslaan
en toch je winstpunten halen op de "makkelijkere" proeven?
Ja dit is mogelijk, maar het je houdt jezelf als ruiter voor de gek. En, in de hogere klassen kom je die oefeningen ook weer
tegen en kun je er niet meer omheen. Dus het is uitstel van executie.

26. Rijden alle pony's dezelfde proeven?
Nee, A- en B- pony's rijden aparte proeven. Dat wil zeggen: er bestaat een B proef alleen voor A- en B-pony's en voor de L1
gebruiken we de B proef van de paarden/pony's, voor de L2 de L1 proef van de paarden/pony's enz..

27. Komt er een startbeperking voor jonge paarden in verband met dierenwelzijn/happy athlete?
De startbeperking is nu nog moeilijk te realiseren via regels. De nieuwe proeven zijn vriendelijker voor de paarden en vanaf
2007 wordt de minimum leeftijd voor paarden en pony's in de klasse Z verhoogd naar 6 jaar. Verder hopen we dat de ruiters
hier zelf de noodzaak van inzien om niet zo vaak met een jong paard naar een wedstrijd te gaan om maar snel winstpunten
te verzamelen.

28. De proeven worden korter. Heeft dit veel invloed voor de organisatie van de wedstrijd?
De B en L proeven zijn maximaal 5.30 minuten en de M en Z proeven 6.30 minuten. Maar doordat de nieuwe combinatie
(B en L) de ring al in mag na het afgroeten van de vorige deelnemer om te verkennen en de jury het protocol nog moet invullen,
zal de tijdsindeling weinig veranderen.

29. Er zijn nu maar 4 proeven per klasse, dan ben je in 2 maanden toch door de proeven heen?
Er zijn inderdaad minder proeven. Op deze manier krijg je ook 4 verschillende en goede proeven. men verandert nu niet elke
maand van proef, maar elke 3 maanden. Hierdoor zal over het algemeen dezelfde proef gereden worden op selecties en
kampioenschappen.

30. Veranderen de startcoupons?
Nee, maar we hopen voor juryleden en ruiters, dat er meer gebruik gemaakt gaat worden van de protocollen naast de coupons.

31. Mag iedereen meedoen met een jong paard aan de vrije proeven?
Je moet als combinatie startgerechtigd zijn in de klasse/ het niveau. Dit betekent voor de 4-jarigen proeven combinatie minimaal
L1 startgerechtigd, voor de 5-jarigen proeven M1 en voor de 6-jarigen proeven Z1.
De starts in deze proeven worden wel geregistreerd, maar men kan er geen winstpunten in halen. Ook ruiters van een veel hoger
niveau mogen hun jonge paarden uitbrengen in deze klassen.

Melanie15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:48

Ik ga morgen naar de info-avond op Gunterstein/Breukelen. Nog meer mensen? Ik ben benieuwd wat ze te zeggen hebben ook al staat hier het meeste al volgens mij

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:34

29. Er zijn nu maar 4 proeven per klasse, dan ben je in 2 maanden toch door de proeven heen?
Er zijn inderdaad minder proeven. Op deze manier krijg je ook 4 verschillende en goede proeven. men verandert nu niet elke
maand van proef, maar elke 3 maanden. Hierdoor zal over het algemeen dezelfde proef gereden worden op selecties en
kampioenschappen.

En dit vind ik nou erg jammer, zo vind ik het dus snel saai worden! Waarom moet je per 3 maanden van proef veranderen. ik rijd best wel vaakwedstrijd. Dat zal dus betekenen dat ik 5 wedstrijden dezelfde proeven moet rijden.. Verder vond ik de informatie wel handig, het is me nu wel wat duidelijker geworden!

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:00

Het argument is dat er in de proeven meer variatie zit. Maar doordat je zo vaak dezelfde proef rijd, gaat dat toch weer niet op?

Melanie15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:42

Das een goeie! Ga ik vanavond eens even zeggen!

GeaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:42

joke20 schreef:
kampioenschappen.

Ze hebben het veranderd op de site van de KNHS, want het stond foutief vermeld. Vraag 29 ziet er nu als volgt uit:

Er zijn inderdaad minder proeven. Op deze manier krijg je ook 4 verschillende en goede proeven. Elke maand wordt er van proef veranderd net zoals dat nu het geval is.

Melanie15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 00:08

Net zeiden ze dat je 3 maanden over 1 proef doet.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 00:42

GeaB schreef:
Ze hebben het veranderd op de site van de KNHS, want het stond foutief vermeld. Vraag 29 ziet er nu als volgt uit:

Er zijn inderdaad minder proeven. Op deze manier krijg je ook 4 verschillende en goede proeven. Elke maand wordt er van proef veranderd net zoals dat nu het geval is.

Ze weten ook niet wat ze willen...

khorizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 09:56

L1 wordt toch lichtrijden tenzij doorzitten gevraagt. Bij wijken in de L1 wordt doorzitten gevraagt.

Dit kregen wij gisteren te horen op de infoavond in Breukelen.

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 10:06

Nee, het L1 wordt ook doorzitten tenzij lichtrijden wordt gevraagd

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 10:09

Yep, doorzitten in de L1, daar zijn er zat blij mee en evenzoveel zullen daar flinke moeite mee hebben.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 10:28

het zou natuurlijk kunnen dat ze alsnog van idee zijn veranderd

Margo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 10:33

Bettine schreef:
'

Ben gister ook geweest en wij kregen te horen dat het L1 toch lichtrijden tenzij doorzitten wordt gevraagd wordt.
Dit hadden ze net een paar dagen geleden besloten omdat er zoveel kritiek kwam op de informatie avonden. Alleen het wijken zal wel doorzitten zijn.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 10:34

KarinvdM schreef:
Ze weten ook niet wat ze willen...

Nou inderdaad. Wispelturige lui.

Wanneer weten we PRECIES wat er nou gaat veranderen?

Margo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 10:37

ik denk dat dat pas 1 maart zal worden

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 10:48

Of 1 april *zucht*

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:15

2007.....

Melanie15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 15:49

Bettine schreef:

Ze hebben het vorige week veranderd omdat er zoveel commentaar op was. Het wordt lichtrijden in t L1 tenzij doorzitten wordt gevraagd

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:59

Het staat nu ook zo op de site van de KNHS

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:02

sh......