Veiligheidshelm toch verplicht t/m M2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:55

Als jury hoor ik tijdens proeven eigenlijk zowat alle ruiters wel tegen hun paarden praten. Hoewel dat niet mag kan me dat geen moer schelen.

Maar degene die meermaals zegt: "....... ho braaf.........ho braaf........." elke keer dat het paard met zijn ogen knippert, zou ik graag willen adviseren om de volgende keer vrijwillig met een helm te gaan rijden. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 14:05

CGJ12 schreef:
Gert van der Hof:

"Ik rijd nooit met een helm als ik een jong paard beleer. Door zo'n helm heb je toch een tragere reflex."

En daar kan ik me in vinden.

Gert op Ustinov met een cap op Haha!
Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 14:06

Dat was in het federatiecentrum, misschien heeft Gert wel het verzoek gehad er eentje te dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 14:09

En ik maar denken dat ik een extreem gevaarlijke hengst heb gefokt Tong uitsteken

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 14:09

Gert zet zijn principes ook al opzij voor geld........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 14:12

Agossie, heb ik je nu beroofd van je idool Ach gut

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 14:15

Wollie schreef:
heeft niets met betutteling te maken, maar ik vind dat een erg makkelijk antwoord en ben benieuwd naar de "echte" reden waarom mensen geen helm op willen.

Yokie, waarom wil je bijvoorbeeld geen helm op?

? Is het geen betutteling? Wat is het dan wel?

Mijn reden, mijn echte reden, heeft meerdere kanten. Voornaamste is toch echt de betutteling: de verplichting tot het dragen en het ontnemen van de keuzevrijheid. Daarnaast het 'beeld'. Hoe je het wendt of keert, jarenlang heb ik als pennymeisje met bewondering gekeken naar die dames en heren op hun hoger getrainde paarden in de Z. Groot was mijn trots toen ook ik het daarbij behorende statussymbool mocht dragen: het hoedje.
Zo'n ding koop je -als amateur zijnde- voor je leven, het kost dus wat. En dat vermogen mag straks werkeloos in de kast liggen? Bah.

Voor de goede orde: thuis op mijn paard rijd ik zonder cap. Mijn verantwoording, ik ken de risico's. Thuis op jonge, onbekende paard, zet ik de cap op. Mijn verantwoording, ik ken de risico's. Op een buitenrit zet ik de cap op. Op een wedstrijd zet ik mijn hoed op. Laat me toch.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 15:01

CGJ12 schreef:
Niks mis mee.
Je mag van mij rustig met een helm rijden hoor.
Maar dring mij niet JOUW val-fobie op.

Mocht ik vallen maak ik me aanmerkelijk meer zorgen om mijn benen....

Ik ga het nog een keer proberen duidelijk te maken en dan stop ik er mee, want dit is me teveel een rokers-niet rokers discussie.

Wij hebben met ons allen de mooiste sport die er is, maar met risico's.
Daar kun je onverschillig over doen maar het is nu een maal zo.
En natuurlijk, een hoedje staat beeldschoon en er gebeuren inderdaad niet veel ongelukken in de ring, wat dat betreft zou het best kunnen. Maar de signaalwerking die er van uitgaat is cap op = beginner en/of bang.
Blootshoofds of hoedje - die kan rijden.

En zoals ik al eerder zei, ook diegenen die misschien 10 lesjes op een hobbymanege hebben gehad en dan een eigen paard kopen vinden ook van zichzelf dat ze kunnen rijden en rijden dus ook zonder. En dat is zeker levensgevaarlijk. Dat is voor mij de reden om voor de helmverplichting te zijn. Zodat we met ons allen het goede voorbeeld geven en samen er voor te zorgen dat onze sport wat minder vaak negatief in het nieuws komt.

En in mijn ogen is een binnenbak met al die spanten niet veel veiliger dan het asfalt dus wie nadenkt draagt het ding niet alleen op de weg en op concours maar ook thuis.

EN DAT IS NIET OM IEMAND TE PESTEN.

Ik hoopte met mijn reactie alleen, dat mensen eens nadenken over de risico's die we allemaal vrijwillig lopen en het effect daarvan op anderen.

En nogmaals CGJ12 ik ben niet bang en ik heb ook geen valfobie. Ik ben alleen een heel stuk ouder dan de meesten hier en heb daardoor meer dingen gezien en dat heeft me aan het denken gezet.
Uit liefde voor deze sport en zijn beoefenaars.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 15:06

idje schreef:
En zoals ik al eerder zei, ook diegenen die misschien 10 lesjes op een hobbymanege hebben gehad en dan een eigen paard kopen vinden ook van zichzelf dat ze kunnen rijden en rijden dus ook zonder. En dat is zeker levensgevaarlijk. Dat is voor mij de reden om voor de helmverplichting te zijn. Zodat we met ons allen het goede voorbeeld geven en samen er voor te zorgen dat onze sport wat minder vaak negatief in het nieuws komt.
.

Ja juist ja, en daar ( aan die manege klanten) wordt nu dus niets aan gedaan, want die helmplicht is er voor dressuur wedstrijd ruiters, en niet voor 10 lessen hobbymanege mensen !
Dus als je je echt zo een zorgen maak, zet je dan eens in voor de verplichting van een helm voor manege mensen

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 15:10

Daar wordt al aan gewerkt door de verzekeringen en de stichting veiligpaardrijden. Er zijn al aardig wat maneges waar je alleen nog maar met hoofdbescherming mag rijden. Maar dat helpt niet voor al die genen zonder paardenkennis en rijkunde die wel thuis een eigen beestje hebben staan.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 15:12

Maar ja die hobbymaneges vallen natuurlijk ook overal buiten, hoewel er best tussen zitten die goed en verstandig bezigzijn. We moeten ze natuurlijk niet allemaal over een kam scheren.

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 15:13

idje schreef:
Zodat we met ons allen het goede voorbeeld geven en samen er voor te zorgen dat onze sport wat minder vaak negatief in het nieuws komt.

Hatseflats. De essentie. Bang voor negatieve publiciteit. Geen gegronde argumenten, geen harde cijfers. Slechts de angst voor het beeld dat door media geschetst wordt?

Dat wat je schreef over verantwoording nemen en het goede voorbeeld geven, kan ik me echt in vinden. Maar VERPLICHT het dan NIET. Ik geef het goede voorbeeld, als ik op straat rij met een capje op. Ik geef het goede voorbeeld als op een jong paard rij met een capje op. Ik geef blijkbaar niet het goede voorbeeld (nogmaals, de helm als ultiem veiligheidssymbool vind ik lichtelijk overtrokken, er kan nog zoveel meer gebeuren) als ik niet met helm/cap in de ring verschijn..

Moet ik dan de gehele verantwoording op mij nemen, of is het ook een groot deel verantwoording van de toeschouwer (zal er trouwens IEMAND zijn die na het zien van mijn persoontje en mijn paard in de ring denkt: zo he. Die rijdt zonder helm. Als ZIJ het doet, doe ik het ook)?

Oftewel: eigen verantwoording.

...

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 15:25

Die verantwoording ligt niet op jouw schouder alleen, maar op die van ons allemaal en vooral ook van de toppers. Harde cijfers heb ik idd niet, maar wel argumenten. Zie b.v.b. het brommer verhaal.Overigens gun ik je dat hoedje echt wel. Zoals ik al schreef het is en blijft bloedmooi.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 17:23

idje schreef:
Ik ga het nog een keer proberen duidelijk te maken en dan stop ik er mee, want dit is me teveel een rokers-niet rokers discussie.

Ik denk dat iedereen jou op zich best begrijpt. Ik ook wel, ik snap best dat mensen voor hun eigen veiligheid graag met een helm of cap rijden. Dat vind ik prima, maar dring het me niet op! Ik ben in 23 jaar nog geen 10x van een paard gevallen en heb ook nooit noemenswaardig letstel opgelopen, al helemaal niet aan mijn hoofd. Op de rijvereniging bij ons is het nu verplicht, oke, daar houd ik me ook aan. Thuis rijd ik blootshoofds en op de wedstrijden draag ik sinds ruim een half jaar een veiligheidshelm. (In Wanroij was ik tijdens de indoorkampieonschappen een van de weinigen met een veiligheidshelm op...) Maar nu ik straks weer na de Z ga wil ik toch echt mijn hoedje weer gaan afstoffen en gaan dragen.

Wat is de volgende stap? Verplicht een bodyprotector of een compleet harnas oid?? Cool

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 17:49

KarinvdM schreef:
Wat is de volgende stap? Verplicht een bodyprotector of een compleet harnas oid?? Cool

Ja!!! want straks komen ze er achter dat er nog steeds ongelukken met paarden gebeuren ondanks het verplicht stellen van de helm en dan zullen we verplicht een bodyprotector op dressuur wedstrijden moeten dragen en dat terwijl de meeste ongelukken om "het huis" gebeuren en niet op de dressuur wedstrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:27

idje schreef:
Maar dat helpt niet voor al die genen zonder paardenkennis en rijkunde die wel thuis een eigen beestje hebben staan.

Sorry, maar ik vind niet dat ik iets moet doen of laten omdat er mensen zijn die er niks van af weten of niet kunnen rijden Verward.
Spijt me zeer, maar ik vind dat een nogal zwak argument.

In 25 paardensport heb ik 1 keer iemand zien doodgaan, maar dat was aan een hartstilstand, dus dat telt niet.
Een vriendin van mij is een keer lelijk gevallen met haar cap op, daar moest wel even de GGD bij komen omdat ze haar nek (!) bezeerd had.
Ik ben een keer lelijk van een jong paard afgeklapt, dat leverde een rugblessure op
Laatst nog de GGD bij een deelnemer gehad die was gevallen bij het inspringen, met veiligheidshelm op trouwens.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 10:12

Jullie hebben vast wel gehoord of gelezen dat Superman ( Christopher Reeve) zondag jl. overleden is.
Sinds hij in Mei 1995 op een concours van zijn paard afviel ( hij droeg een cap) en de bovenste wervels van zijn ruggengraat brak, is hij verlamd gebleven, (hij is uiteindelijk aan een hartstilstand overleden)

Wat ik hier mee wil zeggen: cap, hoedje of veiligheidshelm, dat had in dit geval ook helemaal niets uitgemaakt.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 14:20

ik had een mailtje naar de KNHS gestuurd en kreeg de volgende reactie!

n goede orde ontvingen wij uw brief d.d. 6 oktober 2004 waarin u reageert op de reglementswijziging inzake de verplichting tot het dragen van een veiligheidscap/-helm tot en met de klasse M2 dressuur.

Een van de doelstellingen van de KNHS is een brede, verantwoorde, prettige en veilige deelname aan de paardensport stimuleren en mogelijk maken.

Wedstrijdgevende organisaties dienen een ongevallenverzekering af te sluiten voor hun wedstrijden. Steeds minder verzekeringsmaatschappijen willen een evenement verzekeren tenzij het gevaar op letsel via regels tot een minimum wordt beperkt. Helaas gebeuren er nog steeds ernstige ongelukken in de paardensport, niet zelden met blijvend hoofdletsel.

Wedstrijdorganisaties worden huiverig om een evenement te organiseren. Wanneer een ongeval plaatsvindt op een wedstrijd en de schade wordt niet gedekt door een verzekering zijn de problemen niet te overzien. Vandaar dat de KNHS het voortouw heeft genomen om in ieder geval in de lagere klassen een veiligheidshoofddeksel verplicht te stellen voor haar leden. In de hogere klassen mag er wel met een veiligheidshoofddeksel worden gereden, maar dit is nog niet verplicht. Bij FEI-wedstrijden wordt het FEI-reglement gehanteerd.

De nieuwe regel omtrent het veiligheidshoofddeksel wordt gefaseerd ingevoerd zodat ruiters aan het idee kunnen wennen en de benodigde maatregelen kunnen nemen.

Dergelijke besluiten gaan niet over één nacht ijs. De disciplinecommissie Dressuur zag op tijd in dat er maatregelen genomen moesten worden voordat er problemen zouden ontstaan. Hun voorstel is voorgelegd aan het bestuur van de KNHS, Wedstrijdplatform en uiteindelijk de Ledenraad. In de laatste twee organen zit een afvaardiging van de leden (afvaardiging regiobesturen, belangenverenigingen enz.) van de KNHS. Zij konden zich goed vinden in deze regel. Enkelen waren zelfs van mening dat de verplichting meteen tot de Lichte Tour moest gaan gelden.

De nieuwe regel is na goedkeuring op 16 september direct openbaar gemaakt zodat de leden er tijdig op in kunnen spelen.

Er zijn uiteraard altijd gevallen waarbij een dergelijke mededeling niet in goede aarde valt of net te laat is. Helaas is dit niet te voorkomen. We denken dat de sport weer een stukje veiliger wordt en daar is naar onze mening iedereen mee gediend.

Wij denken u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

G. Naber
Manager Wedstrijdsport

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:24

Het blijft onwaar, het verzekeringsargument.

Wanneer wordt dit nu ingevoerd, want in de P&S stonden verschillende berichten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 17:09

judithh schreef:
De nieuwe regel is na goedkeuring op 16 september direct openbaar gemaakt zodat de leden er tijdig op in kunnen spelen

Was ik er toch snel bij, ik postte dit topic op 21 september.
En tja, we kunnen er lang of kort over praten, ik denk dat het wel zinvol is.
Ik denk eigenlijk, dat het hele kledingvoorschrift voor ruiters eens op de schop moet. Het kan best nog stijlvol, maar veel confortabeler en dan staat de veiligheidshelm er niet eens rar meer bij.
Bij het wielrennen is inmiddels voor de profs ook een helm verplicht volgens mij, zo ook bij andere sporten. En op het moment dat het voor iedereen verplicht is, staat het niet meer raar ook, want iedereen rijdt ermee.
Kortom, ik vind het geen slechte maatregel en zal dus ook zeker geen handtekening zetten om te proberen 'erger' te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:33

Ik ga mee met de veiligheidsvoorstanders in die zin dat ik de regel t/m M2 nog heel acceptabel vindt. Je ziet daar af en toe dingen gebeuren... (Hoewel ik met de pavo ook liever een hoed op zet, geef ik toe)

Vanaf het Z vind ik dat je het toch echt aan de verantwoordelijkheid van de ruiter over kunt laten.

Ik ben het er ook mee eens dat het verhaal van Paulien een beetje anders aangegrepen is dan ze het zelf waarschijnlijk bedoeld.

Kortom, ik heb niks toe te voegen en ga ook mijn regiovoorzitter eens benaderen.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:13

En wat doen we met de voltige Verward zeker helemaal niet gevaarlijk Verward

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 19:35

Nee, want díe weten HOE ze moeten vallen Knipoog
Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 19:46

Ik weet ook wel hoe ik moet vallen.... niet op mijn hoofd Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 19:50

Wollie schreef:
CGJ12. Had dat niet van jou verwacht!!! Alsof je kunt meten aan iemands valpartijen of iemand een goede ruiter is!!!! :

.

Nog erger............hij is nog jurylid ook Scheve mond