Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:02

Waratje schreef:
R12312 schreef:
Ik weet niet hoor, maar ik heb laatst nog geschreven bij een subtop wedstrijd. Ik heb zeer vaak op moeten schrijven, moet meer over de rug, meer aan elkaar enz enz. Er wordt juist heel veel opgelet!

Niet om vervelend te doen, maar bij de subtop zou over de rug en aan elkaar rijden toch onderhand eens redelijk voor elkaar moeten zijn? Misschien is dat wel het probleem van de lagere klassen dat er daar niet voldoende gelet wordt op "over de rug" en "aan elkaar"?
De meesten van ons die wel eens naar een wedstrijd gaan kijken zien dan vooral de basis hun rondjes draaien (dus B t/m Z). Dus wellicht dat daar het beeld van M_D_H vandaan komt......

Over de rug en aan elkaar is een proces waar je altijd mee bezig bent. Het kan altijd beter!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:03

Waratje schreef:
R12312 schreef:
Ik weet niet hoor, maar ik heb laatst nog geschreven bij een subtop wedstrijd. Ik heb zeer vaak op moeten schrijven, moet meer over de rug, meer aan elkaar enz enz. Er wordt juist heel veel opgelet!

Niet om vervelend te doen, maar bij de subtop zou over de rug en aan elkaar rijden toch onderhand eens redelijk voor elkaar moeten zijn? Misschien is dat wel het probleem van de lagere klassen dat er daar niet voldoende gelet wordt op "over de rug" en "aan elkaar"?
De meesten van ons die wel eens naar een wedstrijd gaan kijken zien dan vooral de basis hun rondjes draaien (dus B t/m Z). Dus wellicht dat daar het beeld van M_D_H vandaan komt......

Euhm nee...
Ik ga ook voor de grote wedstrijden af...

Ik ga nu vast het hele topic over mij heen krijgen...
En zeker R12312.
Maar ooit wel eens goed naar Totilas gekeken?
Heb mij altijd afgevraagd waarom zijn achterhand zo traag is in vergelijking met zijn voorhand.
Dit was al zo ten tijden van Gal.
Maar Jury's punten dit we extreem hoog...
en dat is niet het enige voorbeeld wat ik kan noemen.
Maar hey... Zolang de Jury's het zo hoog punten zal het wel goed zijn...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:04

Maar goed, volgens mij dwalen wij af van het onderwerp...

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:04

M_D_H schreef:
Dat zeg ik niet en nogmaals je moet echt beter gaan lezen...
Jij voelt je persoonlijk aangevallen terwijl dat nergens voor nodig is.
Ik geef alleen aan dat er aan de top, dus de GP, de jury's en bij de KNHS een heleboel moet veranderen.

Dat jij dat op jezelf betrekt is dat jou probleem en jou eigen fout.

Ik ben het met je eens dat goed paardrijden meer dan een mensenleven kost.
Maar daarom kan de basis wel goed zijn en daar heb je een bond voor die daar aan werkt en die bond laat verstek gaan.

Dat is helemaal niet waar! Weet je wel hoeveel hier over gesproken wordt binnen de knhs en de jury's? Constant zijn ze daar mee bezig!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:08

M_D_H schreef:
...

En zeker R12312.
Heb mij altijd afgevraagd waarom zijn achterhand zo traag is in vergelijking met zijn voorhand.

Wat maakt dat jij denkt dat jouw oordeel over bv Totilas beter is dan alle jury's die hij tot nu toe heeft gehad? Klinkt toch best een tikje arrogant dat je denkt dat jij het beter weet dan het hele jurycorps.

Ik tuf een beetje rond met mijn paard in het Z. Vorige week ook een vreselijke wedstrijd gereden. Paard wilde geen moment over de rug komen, alle impuls was eruit. Terug naar de tekentafel. Ben ik dan meteen een ruiter die mijn paard alleen maar in de krul trekt en hebben alle juryleden daarvoor mij te hoog beoordeeld? Nee, we hadden gewoon een slechte dag, beter trainen, en volgende keer beter.

R12312

M_D_H schreef:
En zeker R12312.

Er wordt internationaal hoger gejureerd dan nationaal. Dat ten eerste. Ten tweede moet je je verdiepen in de jurering.
Een paard wat niet over de rug loopt kan niet zo bewegen. Hij voldoet gewoon prima aan het scala wat de leidraad is van het dressuurrijden. Tuurlijk waren er proeven dat hij meer lengte in de hals mocht hebben, echter kreeg hij daarom ook achten en geen tienen voor die onderdelen.

kschulte

Ik heb een keer geschreven bij een jury die er wel wat van zei.
Ik was het eens met de jury dat deze ruiter het paard stoorde in de beweging, maar ik stond niet achter de harde woorden die ik op het protocol moest zetten.
Deze ruiter was achteraf ook boos, maar ik weet niet of ze elkaar nog gesproken hebben of dat de organisatie er iets mee gedaan heeft.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:09

Anoeska schreef:
Wat maakt dat jij denkt dat jouw oordeel over bv Totilas beter is dan alle jury's die hij tot nu toe heeft gehad? Klinkt toch best een tikje arrogant dat je denkt dat jij het beter weet dan het hele jurycorps.

Ik tuf een beetje rond met mijn paard in het Z. Vorige week ook een vreselijke wedstrijd gereden. Paard wilde geen moment over de rug komen, alle impuls was eruit. Terug naar de tekentafel. Ben ik dan meteen een ruiter die mijn paard alleen maar in de krul trekt en hebben alle juryleden daarvoor mij te hoog beoordeeld? Nee, we hadden gewoon een slechte dag, beter trainen, en volgende keer beter.

Je verwoord het beter dan ik :D Maar zo dacht ik inderdaad ook!

Niet te vergeten dat jury's op dat nivo niet pietje puk uit de achtertuin zijn.

M_D_H

Re: Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:19

Ik WEET dat die jury's niet pietje puk uit de achtertuin zijn..en daarom verbaas ik mij er des te meer over.
Leuk die hype omtrent doe zwaaiende voorbenen, maar dit was geen eenmalig iets en zeker geen slechte dag... Dit was elke proef. Maar hey zoals ik al zei, Totilas was een hype en nu in eens nu er geen Gal meer op zit nu pas wordt het gezien en nu wordt Rath er op afgerekend...

Maar hey, hype he... en de jury zal het we goed hebben want hij heet geen pietje puk... ;).

Maar goed. We dwalen af van het onderwerp :).

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:21

Wie zegt dat wat de jury's willen zien juist is voor het paard? Totilas heeft met Rath een goede score gereden laatste wedstrijd, maar toch is het voor een ongeoefend oog te zien dat hij niet rad loopt.
Er is een verschil tussen wat een mooi plaatje geeft en wat iets toevoegt voor het paard.

Maar ondertussen is dit weer helemaal offtopic, kunnen we aub ontopic gaan voor zover dat nog nut heeft? Deze discussie over gewicht zal altijd twee kampen hebben en dat zal nooit gaan veranderen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:23

Maar nog steeds, wat maakt jouw oordeel beter dan die van tig juryleden op internationaal niveau? Want dat zeg je eigenlijk. Totilas (maar daar mag je van mij ook elk ander paard invullen) is een hype, en alle juryleden die 'm punten geven hebben het verkeerd begrepen. Want ik zie het beter.

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:24

Jurysport is een sport van meningen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:25

M_D_H schreef:
Ik WEET dat die jury's niet pietje puk uit de achtertuin zijn..en daarom verbaas ik mij er des te meer over.
.

In plaats van je te verbazen, zou je ook kunnen bedenken dat jij het misschien niet goed ziet.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:25

Unoo schreef:
Jurysport is een sport van meningen.

Wat raar dan dat ik steeds opleidingen moet doen om jurylid te mogen zijn :? Als het toch allemaal een mening is, had ik al die cursussen en bijscholingen ook niet hoeven doen.

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:30

En waarom weer persoonlijk worden R12312? Waarom ben je er zo van overtuigd dat een ander het niet goed ziet ipv iemand anders zijn mening te respecteren?

Zoals ik al zei: de jury bij wedstrijden hebben allemaal verschillende meningen, er zullen dus ook altijd verschillende meningen blijven over hoe een paard loopt. Toch vind ik het opvallend dat er vroeger vooral werd gekeken naar de correcte uitvoering van een oefening zonder dat een paard daar een ontzettend flamboyante verschijning bij moest hebben. Tegenwoordig wordt er veel naar smaak gejureerd en gekeken naar de uitvoering van een oefening, maar daarbij moet het ook nog wat 'extra's' hebben.
Terwijl dat niet de uitgang is van deze sport.

@Anoeska, zo bedoel ik het niet. Ik bedoel meer te zeggen dat een mening altijd mee zal spelen bij de punten van een combinatie. De een vindt een combinatie sprankelend, een andere jury zal de combinatie niks interessants vinden. Daarbij wordt er zeker gekeken naar de uitvoering van een oefening, maar zoals ik al zei: dat ene extra's dat de ene jury vindt en wat de andere jury niet vindt kan zeker invloed hebben op de punten. En dat bedoel ik met het stukje mening dat meetelt :)

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:31

Mensen jullie dwalen af! Maak voor deze discussie fijn een ander topic :j

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:33

Unoo schreef:
En waarom weer persoonlijk worden R12312? Waarom ben je er zo van overtuigd dat een ander het niet goed ziet ipv iemand anders zijn mening te respecteren?

Heeft niets met een mening te maken. Iemand beweerd dat de juryleden het niet goed zien. Ik weerkaatst dat en zeg, je zou ook kunnen bedenken dat je het zelf niet goed ziet.

Zou kunnen he! Is ook weleens iets om over na te denken.

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:37

Er wordt gezegd dat het beeld dat de juryleden hebben niet bij haar beeld van correct dressuur rijden past. Het is ook de manier waarop je het leest, maar inderdaad: kritisch naar jezelf blijven is nooit verkeerd!

Maar zoals ik al eerder zei over het oorspronkelijke onderwerp van dit topic en ook over het onderwerp dat we nu aansnijden: er zullen altijd verschillende meningen blijven en 'de waarheid' of 'juiste mening' zal er niet zijn mits iets wetenschappelijk zal worden onderbouwd. Ik vind het zelf daarom lastig om zulke discussies te voeren omdat het vooral op meningen worden gebaseerd en daardoor nooit een 'juist' antwoord zal worden gevonden. Toch vind ik het ontzettend interessante onderwerpen en probeer ik me er meer in te verdiepen door zulke discussies!

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:54

Hier nog een ruiter met overgewicht :Y) Heb geen opmerkingen gekregen op wedstrijd tot nu toe. En ja, ik ben een 'befaamde' ruiter met 95 kg.

Afbeelding

Afbeelding

jasmijnvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:01

ik las de topic en ik heb het aan mijn instructrise gevraagd (zij jureert zz) en ze wist mij te vertellen dat er geen aanmerkingen onder geschreven mogen worden maar dat de jury wel minpunten mag geven doordat de meeste mensen met overgewicht tijdens bijv het lichtrijden echt terugknallen op de rug van het paard en niet rustig met beleid gaan zitten stevige mensen hebben hier ook last van maar minder dus ligt het maar net aan de jury, dus in principe mogen ze er niet op ingrijpen maar wel indirect door dus voor houding en zit van de ruiter strafpunten te geven

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:33

En het is nu juist weer NIEt juist, dat overgewichtige ruiters "terugknallen in het zadel' bij lichtrijden door overgewicht, want dat heeft met BALANS te maken en een onafhankelijke zit.
Een overgewichtige ruiter die netjes met het paard "meeveert' tijdens lichtrijden ondanks het gewicht , zal een vrij capabele ruiter moeten zijn.
Die zijn er nauurlijk ook!
net zo goed als er ook sprieten zijn die een eind weg hotsen en botsen in het zadel.

Maar desalniettemin vind ik wel dat er een gewichtsgrens gesteld mag worden aan de ruiter die zo nodiog te paard wil gaan.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:36

Romeo2007 schreef:
Hier nog een ruiter met overgewicht :Y) Heb geen opmerkingen gekregen op wedstrijd tot nu toe. En ja, ik ben een 'befaamde' ruiter met 95 kg.

[img]https://scontent-b.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/t1.0-9/10384809_686530611383537_8043107051889264460_n.jpg[/im]

[img]https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/t1.0-9/10417795_691098690926729_1746972114300563438_n.jpg[/im]

Overgewicht... daar oordeel ik niet over.
Te zwaar voor je paard vind ik je echter niet.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 17:11

@romeo2007 jullie combinatie is goed, je lengte gewicht en maat en de massa van je paard maken dat het een mooi plaatje is. Ik heb geen opmerkingen hierover dus mijn mening over de combinatie ipv gewicht ruiter komt bij jullie mooi tot uiting. Succes !

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 17:44

Romeo2007, is dat vissen naar " je past nog" en "het valt bij jou wel mee"

sorry hoor, maar hou het lekker bij jezelf of je er wel of niet op past.
Als je bokt daar voor nodig hebt, maak dan een eigen topic aan.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 17:57

Romeo laat juist duidelijk zien dat een gewicht grens geen zin heeft.
Ze is 95 kilo, voor sommige hier is dat echt te belachelijk om dan nog paard te rijden

Maar dan is er ineens een plaatje bij en dan zie je dat 95 kilo helemaal geen probleem hoeft te geven.