Z2 debuut, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Afwezig

Re: Z2 debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 11:56

Het scheelt dat Jenny (Horsey) Al GP rijdt, dus verschillende klasses mag overslaan!
Maar neemt niet weg, dat er thuis natuurlijk hard geoefend moet worden!
Echt super Jenny!

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:34

Heeft iemand van jullie al gehoord dat er waarschijnlijk op locaties waar slechts door 1 jurylid gejureerd kan worden, maar 1 proef verreden mag worden? Ik heb begrepen dat ze dit in willen voeren vanwege de (te) snelle doorstroom! Er zijn blijkbaar toch veel mensen die inschrijven voor wedstrijden waar een "leuke" jury zit en zo kunnen ze dan te makkelijk aan hun winspunten komen.

Ik zou er wel van balen als dat doorgevoerd wordt. Want dat betekent (bij ons in de buurt in ieder geval) dat je tijdens het indoorseizoen steeds maar 1 proef kan starten. Ik weet niet of ik al de moeite (wassen, knotten, zenuwen, op pad met de trailer) voor 1 proefje over heb. Dan kunnen ze beter invoeren dat de jury's niet meer vooraf bekend gemaakt worden of dat je 2 proeven start, maar de beste proef alleen telt. Ik heb het zelf niet, maar hoor toch van anderen vaak dat de 2e proef altijd beter is.

Ik kan over bovenstaande zo gauw niets terugvinden. Maar een jurylid bij ons op stal zegt de KNHS erover gebeld te hebben en zei hebben gezegd dat ze er wel mee bezig zijn :(

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:42

lienbono schreef:
Ik had trouwens nog eens een vraagje voor jullie.. Ik woon niet zo ver van Nederland (dicht bij Reusel).
En ik had gehoord dat je met een gastlicentie in Nederland mag starten. Weet iemand hier hoe dit werkt?
Ik zou dit nl. eens een paar keer graag doen, nu moet ik altijd tegen de zelfde combi's rijden en hebben we vaak dezelfde jury's. In Nederland zou het dan weer helemaal anders zijn voor mij en ik denk dat dit wel positief zou kunnen zijn om weer extra dingen bij te leren..

Ik heb vroeger op gastlicentie gestart en het is echt niet de moeite waard. Je winstpunten tellen helemaal niet en het kost wel een hoop geld, dus je hebt er helemaal niets aan!
Je zou wel gewoon lid kunnen worden van een NL rijvereniging en een nederlandse startkaart aanvragen, alleen moet je dan je Belgische licentie eigenlijk opzeggen, alhoewel er veel onder het motto "wat niet weet wat niet deert" in twee landen wordt gestart, zo waarschijnlijk ook jouw vriendin Sharon_Quiz

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:46

Dat heb ik inderdaad ook gehoord. Je kunt je nog steeds inschrijven voor twee proeven, alleen de eerste telt dan voor de telling.

Bij ons wordt dit voornamelijk in de winter gedaan, vooral in het Z... Ik heb het via het secretariaat die een opiniebericht op fb had geplaatst.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:55

Je kunt als vereniging dus toch gewoon twee juryleden vragen, en dan mag het wel?

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:57

horseyfries schreef:
lienbono schreef:
Ik had trouwens nog eens een vraagje voor jullie.. Ik woon niet zo ver van Nederland (dicht bij Reusel).
En ik had gehoord dat je met een gastlicentie in Nederland mag starten. Weet iemand hier hoe dit werkt?
Ik zou dit nl. eens een paar keer graag doen, nu moet ik altijd tegen de zelfde combi's rijden en hebben we vaak dezelfde jury's. In Nederland zou het dan weer helemaal anders zijn voor mij en ik denk dat dit wel positief zou kunnen zijn om weer extra dingen bij te leren..

Ik heb vroeger op gastlicentie gestart en het is echt niet de moeite waard. Je winstpunten tellen helemaal niet en het kost wel een hoop geld, dus je hebt er helemaal niets aan!
Je zou wel gewoon lid kunnen worden van een NL rijvereniging en een nederlandse startkaart aanvragen, alleen moet je dan je Belgische licentie eigenlijk opzeggen, alhoewel er veel onder het motto "wat niet weet wat niet deert" in twee landen wordt gestart, zo waarschijnlijk ook jouw vriendin Sharon_Quiz

Owh, dan haalt het inderdaad niet zoveel uit om een gastlicentie aan te vragen.. M'n Belgische licentie opzeggen zie ik ook niet zitten :P maar volgens mij ken ik ook wel mensen die gewoon in de twee landen starten. Misschien moet ik dan bij hen eens gaan vragen hoe ze het doen .. Alvast bedankt!

En ivm dat 'maar' één proefje rijden, is het zo dat jullie altijd twee proeven mogen rijden? Wat een luxe.. bij ons telt zowiezo maar één proef voor winstpunten als ik VOR ga rijden. Je kan daar dan wel twee proeven starten maar de eerste proef is altijd een niveau lager dan de proef die meetelt voor punten. Op de LRV heb je zowiezo maar één proef.. Daar is het alles of niets :P

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:03

Bij ons is het zo dat een locatie maar twee hallen heeft, waardoor je een inrijbaan hebt, en de wedstrijdbaan. Dan start je in drieën. Eerst nr 1 t/m 3 en dan voor de tweede proef weer nr 1 t/m 3, en dan 4 t/m 6 etc. Op die manier kun je twee proeven rijden, en heb je maar 1 jury nodig. Anders moet je als combinatie erg lang wachten, of moet de jury erg veel wisselen. Is het nog begrijpelijk hoe ik het schrijf?

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:09

Dus jullie rijden dan een proef, nu jou starten er nog twee, en dan moet je terug binnen voor je tweede proef?

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:10

Bij ons kan je inderdaad 2 proeven rijden (van hetzelfde niveau) en voor beide proeven kun je punten en prijzen halen :D

Roosje stond er op het fb bericht misschien ook bij per wanneer dat in gaat?

De vereniging zou inderdaad 2 jury's kunnen regelen maar dat kost ze dan wel meer en de jury's zitten dan tussendoor te niksen, als je begrijpt wat ik bedoel :Y) Ze moeten dan namelijk continu wisselen en in de tijd dat ze niet jureren verdoen ze hun vrije zondag. Tenminste, zo zie ik het. Ik vraag me af of juryleden daar op zitten te wachten en ben bang dat er daarom straks dus nog maar 1 proef gaat tellen.

Ik vind het allemaal maar #($)%&*%)@!! Naar mijn idee is het opgelost als de jury gewoon niet bekend gemaakt worden. Dan kunnen wij gewoon lekker twee proeven blijven starten!

EDIT: Inderdaad Lienbono! Je start, wacht tot de rest uit jouw groepje geweest is en dan start je je 2e proef

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:11

Ja :j die twee kunnen er trouwens soms ook wel een 1 zijn, maar ook 3. Net afhankelijk hoe de organisatie het indeelt.

Nee, er stond niet bij wanneer dit inging en zoals het er stond was het nog een vraag/opinie. Zal eens opzoeken hoe het er precies stond.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:13

Wat raar! Zou toch logischer zijn als je proef 1 doet, en iedereen proef 1 afwerkt en dat er daarna pas gestart word met proef 2? Nuja, zo werkt het hier hoor..

Als we hier in de winter met bv. 30 in de eerste proef zijn en je moet als 1e binnen, kan je 29 proefjes wachten voor je je tweede proef kan rijden..

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:16

Wat is jullie mening over het voorstel van de knhs?
Om de tweede dressuurproef van een combinatie die door dezelfde jury wordt beoordeeld als de eerste proef niet meer in aanmerking te laten komen voor winstpunten.

Mhh, daar staat het een beetje raar, maar verder in het 'gesprek' wordt al snel duidelijk gemaakt dat als je twee proeven rijdt, alleen de eerste telt voor de punten. Als je bij dezelfde jury een 2e poef rijdt tellen de punten niet mee voor puntentelling.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:17

lienbono schreef:
Wat raar! Zou toch logischer zijn als je proef 1 doet, en iedereen proef 1 afwerkt en dat er daarna pas gestart word met proef 2? Nuja, zo werkt het hier hoor..

Als we hier in de winter met bv. 30 in de eerste proef zijn en je moet als 1e binnen, kan je 29 proefjes wachten voor je je tweede proef kan rijden..

Dat hadden wij vroeger ook in Overijssel, maar hier doen ze het dus anders. Dat vind ik zelf wel prettiger. Zo hoef je niet lang te wachten voor een tweede proef met je paard op de trailer in de kou. Nu kun je je paard naar huis toe brengen en staat hij lekker op stal en jij kunt weer terug voor de uitslag.

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:22

Hallo allemaal,

Mag ik hier ook mee kletsen? Lees al een tijdje mee en zag al heel wat intressante dingen voorbij komen. Mijn Z2 dressuur debuut is inmiddels alweer een tijdje geleden, in april dit jaar.
We moeten nog wel even hard aan het werk voor we ZZ-L gaan.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:26

Hoi Sunny!

Zijn jullie wedstrijden dan allemaal zo kortbij? :D Wij moeten gemiddeld ruim een uur rijden voor we aankomen op een wedstrijd. Ik zou het dan weer niet zo prettig vinden om voor 10 min. een uur naar die locatie te moeten rijden :P Paard terug op stal gaan zetten en dan weer terugkomen voor de uitslag is dan ook al helemaal geen optie want dan ben ik +/- 2u30 onderweg :D
Maar volgens mij zijn er wel meer manèges bij jullie.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:30

lienbono schreef:

Ik vind dat juist niet logischer. Ik vind het namelijk niet eerlijk tegenover het paard om hem na de 1e proef bijvoorbeeld 2 uur op de trailer te zetten en vervolgens weer opnieuw te moeten zadelen en rijden. Als het heel warm is vind ik dat zielig, maar als het heel koud is ook. Zoals Roosje zegt is het juist fijn om er na een uur, anderhalf uur opgezeten te hebben klaar te zijn en je paard lekker naar z'n stal te kunnen brengen. Maar blijkbaar is het maar net hoe je het gewend bent. Bij ons is het in ieder geval altijd zo geweest :D

Oh lienbono ik lees nu net je laatste reactie. Ik start altijd op maximaal 30 minuutjes van stal vandaan. Als ik als 1 van de eerste moet starten rijd ik heen en weer voor de prijsuitreiking. Als ik daar geen tijd voor heb blijft m'n paard op de trailer staan. Maar in principe dus voor maximaal een uur.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:32

sunny44 schreef:
Hallo allemaal,

Mag ik hier ook mee kletsen? Lees al een tijdje mee en zag al heel wat intressante dingen voorbij komen. Mijn Z2 dressuur debuut is inmiddels alweer een tijdje geleden, in april dit jaar.

Welkom Sunny! :) Gezellig!

Hoe is jouw ervaring geweest van de overstap Z1 naar Z2?

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:36

lienbono schreef:
Zijn jullie wedstrijden dan allemaal zo kortbij? :D Wij moeten gemiddeld ruim een uur rijden voor we aankomen op een wedstrijd. Ik zou het dan weer niet zo prettig vinden om voor 10 min. een uur naar die locatie te moeten rijden :P Paard terug op stal gaan zetten en dan weer terugkomen voor de uitslag is dan ook al helemaal geen optie want dan ben ik +/- 2u30 onderweg :D
Maar volgens mij zijn er wel meer manèges bij jullie.

Dat zou ik dus echt niet doen, vooral in de winter niet := Deze winter blijf ik zelfs thuis, omdat ik geen zin heb om door de kou op wedstrijd te gaan. En de wedstrijden die ik uitzoek zitten op maximaal een half uur rijden van stal vandaan. Heel soms in de zomer voor een groot concours omdat me dat heel erg leuk lijkt, maar anders blijf ik lekker in de buurt.

Welkom Sunny!

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:37

sharon_quiz schreef:
sunny44 schreef:
Hallo allemaal,

Welkom Sunny! :) Gezellig!

Hoe is jouw ervaring geweest van de overstap Z1 naar Z2?

Dank je :).

Het viel me in resutaten 100% mee. Alleen mijn eigen gevoel was vaak wat minder. Bijvoorbeeld in het begin niet 1 echt fijne wissel en toch wp en bovenin mee doen.

Gelukkig is mijn eigen gevoel over de proeven steeds wat beter geworden. Maar het moet allemaal nog even net wat makkelijker voor het ZZL. Net wat meer gedragen, net wat meer oprichting etc.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:42

Oh wauw, moeten jullie echt maar een half uur rijden? Dan zou ik dus maar 1x per jaar op wedstrijd kunnen hé.. Hier in de buurt is gewoon echt niets te doen. Ik begrijp natuurlijk wel waarom jullie max. een half uur willen rijden, en ik zou ook graag hebben dat dat tot mijn mogelijkheid zou zijn. Maar ik rij veel te graag wedstrijden om dan maar één keer op een jaar te gaan :D Mijn paarden zijn dat trouwens wel gewend hoor.. Ik zorg er wel voor dat ze ofwel voor ofwel na de wedstrijd minimum 3uur de wei in kunnen.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:44

Ik denk dat je hier bijna elk weekend wel weg kunt als je dat wilt. Vooral in de zomer is het heel fijn! Dan zijn er kleine en grote wedstrijden met bijna altijd wel goede banen. Ik merk wel dat ik erg verwend ben hier in Brabant. Toen ik nog in de NOP woonde was het wel anders... Dit is echt een luxe hier!

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:48

Klinkt goed Sunny. Je bent er ook snel door heen gegaan. Ik zie in je onderschrift dat je al 17 wp hebt! :D
Leuk als je straks ZZL gaat starten. Nog 1 niveau van de subtop verwijderd! 8-) :wow:

Lienbono jammer dat er zo weinig locaties bij je in de buurt zijn om te starten. Ik vul op startlijsten.nl altijd een zoekopdracht van max 20 km. van stal vandaan in en dan kan ik ieder weekend wel uit minimaal 3 locaties kiezen! In het indoorseizoen is er iets minder keuze, want er zijn niet super veel locaties met 20x60 binnenbanen. Maar twee keer per maand in de buurt op wedstrijd is goed te doen!

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:53

Oh jij bent van Brabant :D Is voor mij ook best dichtbij. Nuja, 't is +/- 20 min rijden voor ik in nederland ben maar aangezien ik hoor dat jullie veel meer keuze hebben zal er dichtbij wel wat bijzitten :P

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 16:58

Ik vind het wel raar van knhs. Bij mij in de buurt zitten de wedstrijden vaak al ruim van te voren vol en zie je vaak ook niet op de startlijst wie de jury is. Om voor 1 proefje te gaan,,, ik weet het niet zo.

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:05

Leuk Sunny!

Ik start wel vaker wat verder, vind het niveau en veel juryleden in andere provincies hoger en denk dat je er veel van leert, hier in de buurt rijd je bijna elk weekend tegen dezelfde mensen en vaak ook bij bekende jury's... Vind het dan fijner wat verder te rijden en dan bij onbekende jury's te rijden die er met een frisse blik naar kijken! Ik start dan ook in NH, ZH, UT, GLD en Flevoland, soms zelfs Brabant! Soms wel ver rijden maar zoek wel altijd mooie locaties op! En met een dik uur rijden kan je ook op de Veluwe zijn vanaf hier! :)

Maarja, ik rijd voor les ook gerust op m'n vrije dag anderhalf uur heen en ook weer terug :')

Zou het wel jammer vinden nog maar 1proef te kunnen rijden.... Dan wordt het wel heel veel werk voor 5 min! Maargoed, wie weet komt er nog wel een oplossing wat denk dat dit voor heel veel geldt?...