sportpaard hoort niet op weide?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: sportpaard hoort niet op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 17:56

Het zijn ook geen wilde dieren, het zijn huisdieren die voor ons nut zijn gefokt. We mogen dus zeggenschap hebben over wat we met ze doen en hoe we ze houden.
Overigens is het natuurlijk best denkbaar dat een paard moe/sloom wordt van weidegang als het in de wei continue loopt te regelen. Het is maar net wat voor soort paard je treft.
Ook in een wei gedraagt niet elk paard zich hetzelfde.
Het kán gewoon een smoes zijn, en het is ergens sneu dat een eigenaar zich verplicht voelt een smoes te verzinnen omdat hij /zij anders aangevallen wordt op hoe hij/zij zijn paard houdt....
Een eigenaar hoeft geen verantwoording af te leggen aan andere eigenaren die toevallig hun paarden anders houden dan hem/haar (of pro 24/7 weidegang zijn) en al helemaal niet aan paardengekken die van alles vinden en denken maar zelf geen paard hebben en dus niet weten wat het allemaal inhoudt en wat de mogelijkheden al of niet zijn voor dat paard.

Lima84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:24

Lusitana schreef:
Het zijn ook geen wilde dieren, het zijn huisdieren die voor ons nut zijn gefokt. We mogen dus zeggenschap hebben over wat we met ze doen en hoe we ze houden.

Voor ons nut? Voor ons plezier/vermaak/hobby en of beroep, dat is iets heel anders. Daarbij vind ik het regelrechte lariekoek dat als iets voor ons nut gefokt/kweekt zou zijn wij zeggenschap hebben over het bestaansrecht en de invulling daarvan. Als je een paard (of ander dier) koopt of fokt, heb je als eigenaar juist de plicht om er goed voor te zorgen.
Ik zie het als een voorrecht om mijn paard te mogen berijden en een plicht om er goed voor te zorgen, daar heb ik voor gekozen bij aanschaf. Maargoed, dat is natuurlijk maar mijn mening....

Pony_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:10

tja mijn paarden gaan ook niet meer de wei in!
ivb dat ik blessure's wil voorkomen en me paard nier maar me pony hoeft het te zien en die klapt dan bijna uitelkaar haha word snel te dik.
en ik werk op een wedstrijd stal daar staan ze wel in de wei!
enn ag een paard is een gewoonte dier dus aan binnensttan raken ze gewend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:14

Ik vind dat paarden hele dagen buiten horen, maar in weide seizoen met veel gras vind ik 2 uur voor een sportpaard ook genoeg. Ze worden er vet van als ze langer staan en dat belemmerd hun in hun trainingen, dat is heel onprettig voor een paard een dikke grasbuik of veel extra kilo's. Dus wel buiten, maar paddock gecombineerd met weidegang.

Zag het al aan mijn shet die had heel de dag op een kort gras wei gelopen, want wat moet zo een beest anders, maar s'avonds kwamen de kinderen voor een rondje hobbelen en die buik was zwaar en zat in de weg....eigenlijk best zielig, dus als ik weet dat ze komen, gaat hij alleen in de ochtend en in de middag er af.....want ik vind het eigenlijk dierenmishandeling om paarden die zich heel de dag hebben staan volvreten aan het einde van de dag te gaan rijden...ook als het een warme dag is geweest en veel vliegen en volle buik om dan te gaan trainen. Dus even laten bekomen en rustig op stal in de schaduw laten avondeten en uitdutten vind ik wel zo paardvriendelijk om daarna te gaan trainen....

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:34

Pony_Arie schreef:
tja mijn paarden gaan ook niet meer de wei in!
ivb dat ik blessure's wil voorkomen en me paard nier maar me pony hoeft het te zien en die klapt dan bijna uitelkaar haha word snel te dik.
en ik werk op een wedstrijd stal daar staan ze wel in de wei!
enn ag een paard is een gewoonte dier dus aan binnensttan raken ze gewend!

Komt ie ook niet in paddock? Gewoon op stal tot jij komt rijden?

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:38

russel schreef:
want ik vind het eigenlijk dierenmishandeling om paarden die zich heel de dag hebben staan volvreten aan het einde van de dag te gaan rijden....

Dan denk ik dat ik dagelijks mijn paard mishandel ;(
Bij ons staan ze dagelijks buiten en rij ik ze, soms na 1 uur weidegang, soms na 6 uur weidegang. M'n paardje loopt super en heeft er echt geen last van hoor.. Bovendien als ik haar niet in de wei zet en dan ga rijden ben ik eerst al een minuut of 45 bezig haar rustig te krijgen. Ik ben blij dat ze in de wei staat en die overtollige energie kwijt is. Volgens mij is er juist iets mis met de paarden als ze er moe van worden in de weide te staan. Ik vind het namelijk een beetje apart dat paarden alleen kunnen presteren als ze 24/7 in een geisoleerde gevangenis worden gehouden. ;)
Bovendien, als ik mijn paardje op stal zou houden en 50 kilo laat afvallen omdat ze dan zogenaamd wel het uiterlijk van een sportpaard heeft voldoet ze niet eens meer aan de rasbeschrijvingen. En ik had nooooooooit op het NK mogen rijden en kunnen winnen met een sportpaard x chagorijnige bitch doordat 24/7 op stal staat x te magere Welsh Cob x stuiterbal die de ring niet normaal rondgaat.

Maar, ieder paard is een individu. Alleen verdient ieder individu het in zijn of haar waarde te worden gehouden en niet 'ja baasje' te moeten zeggen tegen ieder mens wat zogenaamd als allerbeste weet wat goed voor het paard is.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:55

russel schreef:
Ze worden er vet van als ze langer staan en dat belemmerd hun in hun trainingen, dat is heel onprettig voor een paard een dikke grasbuik of veel extra kilo's.

Dit is echt niet waar voor elk paard en ik denk zelfs voor het merendeel niet. Een paard wat de wei ingaat, zal de eerste week wel veel eten, daarom moet je gedoseerd beginnen (net als het afbouwen in de winter). Maar een paard wat strookbegrazing heeft kun je net zo gedoseerd gras aanbieden als ieder ander soort voer. Mijn paard komt alleen aan als ze niet getraind wordt (als we op vakantie zijn), maar met een weekje training is het er dan ook weer af. Maar die staat dan ook wel 24/7 op het land. Van 2 uur grazen (natuurlijk niet in een overvolle wei) wordt geen enkel paard (behalve die uitzondering) imo dik.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:58

Lusitana schreef:
Overigens is het natuurlijk best denkbaar dat een paard moe/sloom wordt van weidegang als het in de wei continue loopt te regelen.

Ik kijk de hele dag uit over verschillende paardengroepen en zie er geen een die de hele dag loopt te regelen hoor ! Ik weet niet wat jij voor ervaring hebt, maar hier zie ik voornamelijk paarden die staan te grazen, een ommetje maken, keer het dijkje oprennen en er weer af. Lekker staan te knabbelen/kroelen bij hun weidemaatjes, etc. Ik zie héél weinig corrigerend gedrag. Nou houden wij de groepen wel constant (dus niet telkens anderen bij elkaar). Maar als er meer dan een half uur totaal op 24 uur 'geregeld' wordt is dat echt veel. Ik zie niet in waarom ze daar moe/sloom van zouden worden....

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:59

ik denk dat het ook maar net is hoe je er mee 'opgegroeid' bent!

als je altijd hebt meegekregen dat paarden buiten staan dan ga je daarin mee... andersom ook

Pony_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:54

ze komen als ik er ben ook in de paddock.
maar dan rond om in de beschermers

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:14

Dan is de jouwe zeker wel goud waard?

Pony_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:53

haha ben heel zuinig op hem en tja hij is aardig wqat cente waard ;)

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:02

Pony_Arie schreef:

Ik snap je wel hoor, maar zou je dan niet kunnen proberen om hem toch enkele uurtjes op de weide te laten (desnoods met peesbeschermers)? Ik denk dat het juist gezond is voor een paard, om af en toe de beentjes te kunnen strekken en te genieten ;)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:16

Netje schreef:
russel schreef:
Ze worden er vet van als ze langer staan en dat belemmerd hun in hun trainingen, dat is heel onprettig voor een paard een dikke grasbuik of veel extra kilo's.

Van 2 uur grazen (natuurlijk niet in een overvolle wei) wordt geen enkel paard (behalve die uitzondering) imo dik.

Maar is dit niet juist wat ik zeg? :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:25

Die van mij wordt ook niet dik van die paar uurtjes, maar wel van die paar uurtjes icm normaal voer. Hij kreeg altijd 3 keer per dag kuil, in het weideseizoen 2 keer. Plus 3 keer een halfje biks. En hij komt me een partij aan 's zomers (nu heeft hij er aanleg voor hoor) Maar het kuil wil ik hem niet afnemen en de biks heeft die ook wel nodig voor zijn energie. Nu ben ik de biks maar aan het vervangen voor een energie rijke muesli zonder al te veel suikers enzovoorts. Maar zijn nog niet helemaal overgestapt :=

Maar nu kan hij weer komende weken niet naar buiten, omdat ze gisteren hun dolle half uurtje hadden en hij niet onbeschadigd uit het land is gekomen.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:41

Dat snap ik dus niet, je wilt hem zijn kuil niet afnemen, maar wat denk je dat kuil is?? Gewoon gras, dus als hij op de wei staat heeft hij "verse kuil" Ik geef ze zomers niks bij alleen 's avonds een pavo koek zo uit de hand en ze hebben nog energie genoeg.

Edit: ze staan zomers 24/7 buiten

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:37

Noppert: helemaal mee eens. Als ze genoeg voedingstoffen halen uit gras hoef je ze helemaal niet bij te voeren. Die van ons krijgt alleen maar wat krachtvoer (en dan heb ik het over een halve kilo) als ze wat gedaan heeft. Verder is ze in perfecte conditie van gras alleen. Aan het einde van het seizoen (bij ons stopt het eind oktober) zitten er minder voedingstoffen in het gras en beginnen we wel met wat meer bijvoeren en krijgen ze ook hooi bij om de overgang van gras naar hooi niet te groot te maken. Zolang ze energie genoeg houden voor het werk en qua omving in orde zijn hoeft er echt niet veel bijgevoerd te worden... En die van ons loopt in de trainingen inmiddels ook op Z-niveau.

Ik verbaas me er trouwens wel over dat ik mensen met een paard/pony die gewoon in een amateur-klasse loopt (zoals die van Pony-Arie) vinden dat ze een sportpony/paard hebben die echt niet naar buiten mag wegens kans op blessures. Kom op nou. Parzival komt ook altijd nog in de wei en de paarden van Imke Schellekens ook hoor: dát noem ik sportpaarden !

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:53

Pony_Arie schreef:

Ik heb het met je paardje te doen... :o

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:07

Pony_Arie schreef:

Oei := Zo kan je op alleen maar meer blessures zitten wachten. Gelange tijd peesbeschermers om is erg slecht voor de spieren, verslapt ze.

russel schreef:
want ik vind het eigenlijk dierenmishandeling om paarden die zich heel de dag hebben staan volvreten aan het einde van de dag te gaan rijden....

Ik ervaar dat juist andersom. Een paard dat maar enkele uren op de wei komt gaat zich inderdaad volvreten, een paard dat dag en nacht op de wei staat af en toe wat te grazen.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:36

Pony_Arie schreef:

Dan ben ik blij dat ik jouw paard niet ben :D

nonatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:23

onzin, alle paarden horen op de weide, sportpaarden kunnen wrs wel makkelijker blessures oplppen fzo, miss dat ze daarom zeggen dat ze niet op de weide mogen

Tooske

Kan je misschien alles in 1 post zetten wel zo overzichtelijk!

Anoniem

Posts nodig ofzo := Getemd..

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:52

nonatjeuh schreef:
onzin, alle paarden horen op de weide, sportpaarden kunnen wrs wel makkelijker blessures oplppen fzo, miss dat ze daarom zeggen dat ze niet op de weide mogen

"Sportpaard" is geen apart verzwakt ras ofzo hoor :?
Verhoogde kans op blessures heb je als je ze maar af en toe in de wei laat, dat ze ontploffen als ze eindelijk eens de benen mogen strekken. En een krasje van een ander paard, daar gaan ze niet dood van hoor ;)
Bij ons komen de meeste paarden gewoon overdag buiten, en buiten een schram of een bultje hebben ze zelden te maken met blessures die door de weidegang komen. En met die schram lopen ze nog net zo goed ;)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 23:39

Er wordt ook nergens gezegd dat een paard moe wordt van weidegang, maar wel minder fris. Er zijn denk ik maar weinig paarden waarbij je echt geen verschil merkt tussen wel en geen weidegang. Als je zegt dat een paard ontploffingsgevaar, bommetje/ heet wordt etc. omdat hij de wei niet op komt, klinkt het denk ik veel van degene die roepen dat weidegang voor het rijden niks uit maakt ineens wél logisch.
Ik vind het fijn als mijn paard flink heet en loperig is, dat vind ik prettiger rijden dan dat ik hem even scherp en vlug moet maken als ik erop zit. Dusja mijn paard is fijner te rijden als hij niet op de wei komt. En ondanks dat ik mijn paard wel gewoon iedere dag een paar uur de wei op wil hebben, snap ik best dat bijvoorbeeld topruiters hier rekening mee houden en hun beesten niet hele dagen de wei op gooien. Maar bijvoorbeeld aan de hand laten grazen, of iedere dag 1-2 uurtjes op de wei zetten nadat er met ze gewerkt is. Ik denk ook wel dat die dieren dermate hoog in het voer staan en een conditie hebben dat je ze liever niet vanuit een nachtje stal zomaar even los gooit maar dat je dat je de voorkeur hebt voor meer gecontroleerde beweging.