Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 10:14

Jij kreeg toen een 1 -2? Ik dacht dat mijn moeder de enige was die dat ooit voor elkaar heeft gekregen. Ze sprong 3 meter na het bordje aan in galop, vond het paard onvoldoende aan de hulp en draaide een volte om het opnieuw te doen. Voor de L1 vond ik dat vrij streng gejureerd, omdat de overgang enkel te laat werd getoond. Met punten invoeren liep het programma vast op de -1 als cijfer voor dat onderdeel. :+

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 10:16

Shari_Becker schreef:
PSvanLot schreef:

Helaas waren er hier een aantal die nog helemaal geen M1 klaar waren. Geen sb of contragalop lopen, aanleuning die echt niet oké is etc.

Echt heel jammer want hier kan je niemand blij mee maken.

Ook een aantal met wat fouten maar verder een prima proef. Dat is niet zo erg.

Ook een combinatie die verkeerd aandringt en dmv een vliegende wissel bewust naar de goede galop overgaat. Wat moet je daar nu voor geven? Regulier laat ik ze stoppen en het opnieuw doen, dat gaat nu niet.

Mijn paard heeft dat ook wel is gedaan, kon eigenlijk helemaal geen vliegende wissels en ik wou haar terugnemen en opnieuw aanspringen en toen sprong ze over. Ik heb toen een 1 op dat onderdeel gekregen en nog is een keer -2.

En na de proef de opmerking dat ze me hiervoor eigenlijk had moeten diskwalificeren, maar ze had gezien dat ik niet de hulp voor de wissel gaf dus deed ze het nu zo maar..

Achja ik was allang blij dat ik geen diskwalificatie had en dus geen verliespunt.

Als het onbedoeld is ben ik daar niet zo streng in. Dan bel ik en moet het overnieuw. Ikzelf zou dan geen 1 en -2 geven of diskwalificeren.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 10:17

_Lorette_ schreef:
Jij kreeg toen een 1 -2? Ik dacht dat mijn moeder de enige was die dat ooit voor elkaar heeft gekregen. Ze sprong 3 meter na het bordje aan in galop, vond het paard onvoldoende aan de hulp en draaide een volte om het opnieuw te doen. Voor de L1 vond ik dat vrij streng gejureerd, omdat de overgang enkel te laat werd getoond. Met punten invoeren liep het programma vast op de -1 als cijfer voor dat onderdeel. :+

Dat vind ik ook te streng. Ik beoordeel dan het te vroeg aangesproken zijn en geef -2.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 10:17

Hi!

Ik meld me hier ook eventjes. Doe al sinds het begin mee en merk dat de lol er nu wel een beetje af gaat. Toch wil ik online wedstrijden nog wel doorzetten tot het einde in september. Het scheelt me gewoon echt enorm veel tijd en daar ben ik de online wedstrijden heel erg dankbaar voor. Ik heb er ook door geleerd uit het hoofd te rijden wat veel beter werkt voor een zenuwpees als ik. Wel vind ik het nodig om mezelf na iedere proef volledig af te kraken en dan is het wachten op punten wel erg lang. Maar goed, dat doe ik mezelf aan.

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 10:18

PSvanLot schreef:
Ik denk dat er heel veel rijden zonder echt naar de letters te kijken.

Heb wat M1 beoordeeld vanochtend. Helaas was het niet best. Hopelijk de tweede helft vanmiddag wel.

Jammer. Hoop niet dat ik daarbij zit maar vrees ervoor, niet m’n beste proef ingestuurd helaas.

Wel fijn dat je het zo toelicht!

FriesWytske

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 10:23

Ik kijk inderdaad niet naar de letters, maar alleen naar de bordjes.

Wij hadden afgelopen vrijdag ons eerste meetmoment hier in de buurt. Merrie had behoorlijk last van spanning, waardoor het leek alsof ze echt nog niet klaar was voor de klasse waarin we rijden. Ze zet zichzelf dan helemaal vast in het lijf. Maar toch gewoon tot het einde doorgereden. Dan ook terechte lage punten gekregen. En kon mij helemaal vinden in het commentaar en de punten van de jury. We gaan gewoon weer kilometers maken met op pad gaan. Proef hier thuis was ook niet super. Maar wel beter als die van vrijdag. Wacht nog steeds op mijn punten van eind mei.

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 10:37

_Lorette_ schreef:

Haha ja bij mij was het wel in de klasse Z1, Ik had de dag ervoor iets te vaak het aanspringen in contragalop vanuit stap geoefend en paardlief dacht heuj dat kan ik hier ook...

Nou vind ik een 1 + -2 ook wel erg streng beoordeeld maar ach ik had zoiets van die ene proef, volgende keer weer beter!

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 10:59

Oei ik ben benieuwd wat ik dan krijg... paard springt van achter over en ik spring hem weer terug. Wist niet dat daar mogelijk uitsluiting oid op stond...

kara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 11:04

Wat hoor je eigenlijk te krijgen als je per ongeluk een overgang naar draf maakt in een grijs stuk?
In dit geval in een m1 proef linksom en je rijdt een overgang naar draf bij c en springt gelijk weer aan. Dus de volte ging goed bij b en de gebroken lijn er na h-k gaat ook goed?

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 11:19

Danique07 schreef:
Oei ik ben benieuwd wat ik dan krijg... paard springt van achter over en ik spring hem weer terug. Wist niet dat daar mogelijk uitsluiting oid op stond...

Dan wordt het vaak onder taktfout gerekend Volgensmij kan je alleen uitgesloten worden bij een volledige wissel, tenminste de jury zei dat ze me kon uitsluiten omdat ik een oefening reed die in deze klasse niet gevraagd wordt.

En achter omspringen ( dus overkruisd) is geen vliegende wissel, zijn best veel paarden die dat doen als ze de lendenen vastzetten door bijvoorbeeld spanning, dus dan krijg je gewoon een laag cijfer op dat onderdeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 11:26

Nou ik vraag me af of je daar echt uitgesloten om zal worden? Ik heb het wel vaker eens gehad in het Z1 dat paard wisselde. Eigenlijk altijd een 3 ofzo met springt om. Bedoel stel je houdt halt in de L1 en paard loopt achteruit dan is het ook een "oefening" uit hogere klasse. En dat wordt ook vaak gewoon aangerekend als verzet oid.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-06-20 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 11:28

Shari_Becker schreef:
Danique07 schreef:

Dan wordt het vaak onder taktfout gerekend Volgensmij kan je alleen uitgesloten worden bij een volledige wissel, tenminste de jury zei dat ze me kon uitsluiten omdat ik een oefening reed die in deze klasse niet gevraagd wordt.

Oh jeetje dan kan ik ook nog uitgesloten worden. Die van mij begint een sb te lopen met teugels op maat maken word ook nog niet in t B gevraagd haha.

Ik vind een 1 -2 wel heel streng in de lagere klasses. Richting het Z1 kan ik het meer begrijpen omdat je vanaf t Z2 natuurlijk wel de wissel moet kunnen maken en de paarden wel gehoorzaam aan de hulp moeten zijn

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 11:50

Yvank_ schreef:
Nou ik vraag me af of je daar echt uitgesloten om zal worden? Ik heb het wel vaker eens gehad in het Z1 dat paard wisselde. Eigenlijk altijd een 3 ofzo met springt om. Bedoel stel je houdt halt in de L1 en paard loopt achteruit dan is het ook een "oefening" uit hogere klasse. En dat wordt ook vaak gewoon aangerekend als verzet oid.

Omspringen kan gebeuren. Dat is gewoon een fout. Het gaat erom dat iemand bewust een wissel rijdt. Dat is niet toegestaan.

wythlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 13:10

Mijn laatste proef met migraine gereden. Niet gereden zoals we kunnen, maar het is niet anders. Ik had geen andere mogelijkheid om te rijden.

Ik wist niet dat wissel tot uitsluiting kon leiden. Goed om te weten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 13:33

Je kan ook geen uitsluiting of diskwalificatie krijgen door verkeerd aanspringen. En ook kan je het niet overdoen want de eerste poging telt. Je kan (en moet) het wel corrigeren maar het is altijd een dikke onvoldoende.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 13:39

Ik heb er eigenlijk ook nog nooit voor gebeld en opnieuw laten doen.
Ik geef gewoon een onvoldoende en bij mij mag de ruiter gewoon doorrijden.

Bellen geeft vaak veel onrust bij de ruiter, en ze wijken niet af van de lijn dus de proef kan gewoon vervolgt worden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 13:51

asjemenou schreef:
Ik heb er eigenlijk ook nog nooit voor gebeld en opnieuw laten doen.
Ik geef gewoon een onvoldoende en bij mij mag de ruiter gewoon doorrijden.

Bellen geeft vaak veel onrust bij de ruiter, en ze wijken niet af van de lijn dus de proef kan gewoon vervolgt worden.

Precies, je mag er niet eens voor bellen. Dan zou je ook voor een bok of een steiger kunnen bellen. En dat is ook niet de bedoeling.
In de reglementen kan je nalezen wanneer er gebeld mag worden en dat is niet bij het aanspringen in de verkeerde galop. Zelfs niet als ze een lange zijde alleen maar changementen doen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 14:07

Ik heb ze ook vaak zat laten wisselen. Dat varieerde van een 3 tot een 5 met mooie wissel :'). Nog nooit - 2 voor gekregen, je rijd toch niet verkeerd? Als hij aanspringt tijdens de middendraf krijg je toch ook enkel een onvoldoende en niet - 2

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 14:10

kara schreef:
Wat hoor je eigenlijk te krijgen als je per ongeluk een overgang naar draf maakt in een grijs stuk?
In dit geval in een m1 proef linksom en je rijdt een overgang naar draf bij c en springt gelijk weer aan. Dus de volte ging goed bij b en de gebroken lijn er na h-k gaat ook goed?

Dan gaat je cijfer naar beneden.

kara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 14:52

PSvanLot schreef:
kara schreef:

Dan gaat je cijfer naar beneden.

Maar welk cijfer gaat dan naar beneden?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 15:02

Van het onderdeel er vlak voor of er vlak na. Ligt er een beetje aan. Hoe moest je proef zijn? Volte in galop maar hij viel uit de galop na de volte ofzo?

kara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 15:04

Ik had een volte bij b gereden, allemaal prima. Vergis me vervolgens zelf bij c en rij naar draf en spring gelijk aan. Dan vervolgens hk gebroken lijn.
Dus c was een grijs stuk, in welk cijfer wordt deze fout dan mee genomen

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 15:07

Ik neem dat dan mee in het volgende want het cijfer van de volte bij B zal er al staan.

Ik zet dan ook als opmerking bij het volgende onderdeel: valt in draf bij C.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 15:10

kara schreef:
Ik had een volte bij b gereden, allemaal prima. Vergis me vervolgens zelf bij c en rij naar draf en spring gelijk aan. Dan vervolgens hk gebroken lijn.
Dus c was een grijs stuk, in welk cijfer wordt deze fout dan mee genomen

Als ik mijn cijfer voor de volte al gegeven heb dan trek ik het af van de gebroken lijn. Met opmerking erbij: valt in draf bij c. Als je het netjes gecorrigeerd hebt hoeft het geen enorme aftrek te zijn. Als hij eruit viel, hoofd omhoog, tegen de hand, geen controle, dan wordt het wel een dikke onvoldoende.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 15:12

PSvanLot schreef:
Ik neem dat dan mee in het volgende want het cijfer van de volte bij B zal er al staan.

Ik zet dan ook als opmerking bij het volgende onderdeel: valt in draf bij C.

Of: mooie overgang op de verkeerde plaats.