[HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

proven02

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 13:16

Hier is het plan 1x per jaar zadelmaker en osteo rond december. Heb gemerkt toen ik haar net had vorig jaar dat als er een verkeerd zadel op ligt ze dat meteen laat merken (een keer in bokken tot ik eraf sprong en een keer in heel raar schuin gaan lopen tot er een ander zadel op ging). Dus ik verwacht dat als het eerder niet goed meer zit ze dat laat merken of als ze heel erg veranderd in bouw maar dat is niet zo. En anders gewoon komende december weer.

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 13:27

Ach zadelgedoe is nooit fijn...
Ik rijd Jan nog met het zadel van mijn lusitano.
Toen hij kwam heb ik een 2e hands Fryso voor hem gekocht, hij was toen heel schraal en onbespierd.
Binnen een jaar was hij daar echt meer dan uitgegroeid...
Ik heb nu de Wow er op met een onderlegger er tussen en dat werkt prima zo lang.
Ik wil straks wel weer voor hem een eigen zadel, ook al wat gepast, maar nog niks gevonden.

Bitfitter lijkt me vooral voor mijn andere paard wel interessant, die is best moeilijk in de aanleuning, vaak te sterk, ik zou wel eens willen weten wat zo iemand voor hem zou adviseren.
Jan loopt tot nu toe prima op een dunner dubbelgebroken bustrensje.
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 03-07-18 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 13:50

Ik ben ook een zeikerd qua zadels enzovoorts. Heb met vorige paarden met lijf en zadels en alles eromheen iets te veel ellende gehad met wachten tot ze wat aangeven. Daarbij heeft zadelmaker of fysio nooit snel tijd, dus ik plan nu zadelmaker bijvoorbeeld vaker dan 2 keer per jaar in en kan dan altijd afbellen als het niet nodig is. :') Fysio/osteo na een drukkere periode een keer extra.

Dat lijkt me inderdaad interessant bij dat paard, Nouvel! Of bijvoorbeeld een paard dat juist geen verbinding wil pakken.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 14:28

Ik heb de zadelmaker er in oktober nog bij gehad. Maar ondanks dat ze 16 jaar is verandert ze alsnog in haar lijf. Ben daar ook wel gericht op aan het trainen om de bovenlijn te verbeteren. En nu bleek dat dat niet zonder resultaat was! Ze is van 26 cm boommaat naar 29 cm gegaan nu. En in 2 jaar tijd van 21 naar 29 cm. Bizar eigenlijk! Want dat is rondom de schoft!
Nu dus een boommaat 4 voor mijn smalle kwpner.. toch leuk :')

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 14:34

Bedankt voor jullie verwelkoming! :)
Ik zal niet suuuper actief zijn maar vind het leuk om af en toe mee te lezen en iets te plaatsen!

Zie een hoop 'bekende' die eerst bij mij in het B-debuut topic zaten. Leuk om te lezen hoe het allemaal gaat!

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 15:14

Jan is ook al 11 maar is in een jaar ook enorm veranderd in bespiering. Over zijn hele lijf veel breder geworden.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 09:55

@ Mirjamalvaro; Wat een ellende, hopelijk is het snel opgelost!
@ Keshia; Ah, nou ik hoor het al, dan hoef ik dat niet te doen. :+ Ik rijd met een dubbelgebroken bustrens, naar mijn idee loopt hij daar prima mee .... Geen idee of het te dik/dun is, ik ben nog van de generatie weinig keuze in bitten dus ik pak altijd de meest simpele :+ En eigenlijk is het 9 van de 10 x rijtechnisch op te lossen als ze niet fijn lopen met een bit.
@ Mywishmax; Ja hoor, komt goed! Hij loopt momenteel super fijn, ik denk dat het L2 geen problemen gaat geven, zoveel anders als het L1 is het eigenlijk niet.

Gisteren les gereden, ondanks dat het best warm was nog, toch heel fijn kunnen rijden!
Even vond hij het trekken op z'n lijf, dan laat hij dat merken ook := Maar vervolgens loopt hij daarna de sterren van de hemel. Instructie was ook enthousiast hoe hij zich nu ontwikkelt, blij mee!

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 10:08

Wat fijn marietje ! Wat bedoel je met trekken op zijn lijf?

Ik ga zaterdag voor het eerst mee doen met een proefgericht clinic echt super veel zin in! Bij dezelfde instructie waar ik les heb dus ze weet al de grootste punten waar we aan moeten werken maar vind het vooral heel fijn dat we weer even op vreemd terrein kunnen oefenen zonder dat er druk op staat.
We gaan proefje 10 doen die vind ik zelf de moeilijkste dan pakken we meteen de moeilijkste punten mee ben heel benieuwd :D

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 10:11

Dat hij zijn spieren/lijf voelt. :)

Die zijn altijd heel erg fijn om te rijden Proven! Kunnen ze mooi tips geven over de punten waar je wat extra aandacht aan moet besteden :j
Wat vind je moeilijk aan 10?

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 10:18

Ah zo.

E afwenden en dan de kleine voltes links en rechts om. Vind vooral het omstellen daar moeilijk van links naar rechts en ook het E afwenden en dan eerst een stukje rechtdoor voordat je de volte op gaat.

In galop van hand veranderen en dan naar draf vind ik ook lastig.

En op het eind dat je maar halve volte hals moet strekken dan heb je vrij kort voor teugels op maat maken en dan meteen A afwenden. Teugels op maat maken gaat nog niet zo soepel ze versnelt dan nogal dus als we vervolgens meteen moeten afwenden is dat nogal gehaast en lomp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 10:24

Wat een hoop zadeltroubles hier!
Kan er helaas over meepraten, na ongeveer 3 jaar zoeken naar een fijn zadel voor mijn eigen merrie eind maart eindelijk iets gevonden waar ze heel goed mee liep, zat er zelf minder fijn op maar dat was dan maar zo. Helaas maar keer of 5 mee gereden en sindsdien heeft ze een blessure. Gelukkig met een padje ligt het ook fijn op het jonkie dus kan ik er zelf wel aan wennen.

Ik heb gisteren proefjes eens geoefend, vond ze eigenlijk alles meevallen, dus nu van het weekend met spanning maar eens proberen.

Bitfitter lijkt me wel interessant maar hoor vaak ook flinke prijzen voorbij komen en denk meeste toch rijtechnisch moet oplossen, dus tot nu toe nog niet mee bezig geweest

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 10:27

Snap ik, dat zijn de stukjes dat het allemaal wat sneller op elkaar volgt en je dus je paard goed voor elkaar moet hebben, anders red je dat niet.

Afwenden E, goed je buitenteugel eraan houden dat hij niet door de schouder valt.
Bij het omstellen even 1 a 2 passen recht (dus op de X) en dan pas omstellen en volte inzetten.

Galop van hand veranderen; je komt dan uit middengalop, goed terug rijden, maar hou je been er ook aan zodat hij niet terug valt! Stel dat hij er te vroeg uit valt, toch weer aanspringen om de overgang op de juiste lijn te laten zien, want anders is het eigenlijk een 1 ....

Met teugels op maat maken moet je jezelf aanleren dit in 1 beweging te doen, veel mensen nemen steeds de teugels stukje voor stukje korter, maar dan red je het niet.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 10:35

Ja het klinkt allemaal heel logisch maar doe het nou maar eens :p

Dat ze uit de galop valt zal niet gebeuren het probleem is eerder dat we de bocht halen en niet te hard gaan en dat we voor de volgende bocht in draf zijn. Ze gaat veel te hard altijd :o
Het klinkt echt als een racemonster nu dat is echt niet zo haha maar ze heeft gewoon nog niet zo veel balans in galop en daar komt bij dat ik in galop niet echt meer durf te rijden waardoor het ook niet verbeterd..

En dat teugels op maat maken in 1 beweging ik vraag me echt af hoe je dat nou het beste kan doen. Ik doe altijd met mijn ene hand gewoon helemaal kort en dan de andere erbij maar het gevolg is dat als ik dat te snel doe ze harder gaat en dr hoofd omhoog gooit. En als ik het heel rustig doe zijn we inderdaad te laat. Hoe doe jij dat @marietje?

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 10:38

Je teugels op maat maken doe je in 1 vloeiende beweging, je pakt dus eerst 1 teugel vast op de maat waar je hem altijd hebt, dan de andere teugel. Als ze haar hoofd omhoog doet heb je te weinig been erbij.
Dit is iets wat je thuis ook al 100 x achter elkaar kan gaan oefenen, dan zal je zien dat je zelf er veel handiger in wordt :j

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 10:40

Ik denk dat daar inderdaad het probleem zit te weinig been omdat ik bang ben dat ze dan nog harder gaat. Maar kan dat inderdaad heel vaak oefenen en dan goed op letten dat ik been erbij hou.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 10:42

proven02 schreef:
Ik denk dat daar inderdaad het probleem zit te weinig been omdat ik bang ben dat ze dan nog harder gaat. Maar kan dat inderdaad heel vaak oefenen en dan goed op letten dat ik been erbij hou.

Altijd been erbij, je rijdt immers de achterkant naar je hand toe, dat gaat niet zonder been, daarom trekt ze haar kop erop.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 10:44

Ja dat is oh zo logisch weer maja op het moment zelf toch ineens heel moeilijk :p
Wel des te leuker wanneer het steeds beter gaat als paardrijden makkelijk zou zijn zou er ook niks aan zijn :P

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 10:44

Als paardrijden makkelijk zou zijn dan zou het voetbal heten :D

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 10:46

Marietje35 schreef:
Je teugels op maat maken doe je in 1 vloeiende beweging, je pakt dus eerst 1 teugel vast op de maat waar je hem altijd hebt, dan de andere teugel. Als ze haar hoofd omhoog doet heb je te weinig been erbij.
Dit is iets wat je thuis ook al 100 x achter elkaar kan gaan oefenen, dan zal je zien dat je zelf er veel handiger in wordt :j

Je bedoelt bijv. Eerst links en dan rechts? Gaat je paard dan niet slingeren?
Ik heb hier veel op geoefend, maar gaat nog niet zo soepel haha.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 10:47

Josien_ schreef:
Marietje35 schreef:

Je bedoelt bijv. Eerst links en dan rechts? Gaat je paard dan niet slingeren?
Ik heb hier veel op geoefend, maar gaat nog niet zo soepel haha.

Ja, ik zou niet weten hoe je 2 teugels ineens op maat moet nemen?
Gaat niet slingeren, mits je je been er goed bij houdt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 11:27

Eerst buitenteugel op maat nemen, dan kan je beter recht blijven en been erbij natuurlijk.

Proef 9 vind ik qua op maat nemen lastiger, hand veranderen en dan 1 hoek de tijd en daarna weer galop.

Proef 10 heb je vanaf de e tot de hoek a de tijd, gaat hier beter. Ndeel van paard dat goed hals strekt is veel op maat te nemen, dan kan niet in 1 keer, dus ik pak eerst redelijk op maat allebei en daarna nog klein stukje extra haha

Proef 10 vond ik lastig met doorlezen maar rijden valt die eigenlijk mee

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 11:31

Ja klopt bij 9 heb je korter de tijd alleen dan hoef je niet meteen te sturen dus als het nog niet helemaal goed is of ze gaat te hard kan ik wel alvast naar galop en dan verder oplossen.
Bij 10 komt meteen die scherpe wending daarom vind ik die moeilijker.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 17:13

Afbeelding
Vlinderstruiken staan nu vol in bloei :D
Hiervoor hard gewerkt hoor :')
Afbeelding

Morgen kijken hoe Eli loopt onder het aangepaste zadel. %)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 17:34

:+:Ik ben echt Zorro fan!

Nog even over de fouten van kringkampioenschap. Stalgenootje ging dus van plek 10, 1e reserve, naar plek 6... Dat betekent dat er sowieso 1 van direct door naar reserve is gegaan. Het verschil bij mij was geen probleem, plek 5 of 4 was allebei prijs en allebei door, maar reserve staan of gewoon dik door?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 17:39

Mooi.mirjam!

Mywishmax dat is wel echt slordig, grote fouten dan zo gemaakt! Alleen in jouw groep of hele dag?

Over teugels op maar maken denk ik eigenlijk nooit echt bewust na, zal vanavond eens op letten hoe ik dat doe. Overigens ook nooit echt problemen mee gehad dus daarom weet wss niet