Veiligheidshelm toch verplicht t/m M2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 12:54

En GJC12 van mijn knotsgekke arabier ben ik in 18 jaar welgeteld 2 keer afgevallen en beide keren zat ik zelf te slapen. En Gert van 't Hof heb ik ook wel eens zien vallen. Ik hoop echt voor je, dat je me nooit gelijk hoeft te geven, maar ik vrees het ergste.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:01

idje schreef:
Realiseert zich iemand van de vrije blootshoofd rijdende individuen zich wel, dat een paard aan de kletter, en dat kan ons allemaal met ieder paard overkomen, harder gaat dan een brommer mag?

Ik rijd niet op het asfalt...........

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:03

idje schreef:
En GJC12 van mijn knotsgekke arabier ben ik in 18 jaar welgeteld 2 keer afgevallen en beide keren zat ik zelf te slapen.

Als je al 18 jaar op dezelfde arabier rijdt, zegt mij dat ook even voldoende.............

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:04

idje schreef:
Hoe mooi een hoedje ook is, voor mij veiligheid voor alles.

Voor JOU. Je zegt het zelf al. Moet jouw keuze ook die van mij zijn? Denk het niet. Mag ik aub zelf de afweging maken of ik in de dressuurring een hoed op m'n kop zet of een helm, mag ik aub zelf de afweging maken of ik een half uur lang iets meer risico loop?

De vergelijking met brommers (en dan helemaal: "nu hoor je er niemand meer over") gaat imo niet op.
Er moeten maar eerst gegronde statjes op tafel komen: leg de hoeveelheid ongelukken brommers vs. dressuursport maar eens naast elkaar.
Daarnaast, brommers maken deel uit van het openbare verkeer. En dit is een zaak van openbare veiligheid en dus van ministeries. Een dressuurring is geen openbare aangelegenheid; nogmaals, hoe kan het toch dat de KNHS zich opwerpt als een pseudo kabinet dat betuttelende regels opstelt?

Want kan iemand van de 'voorstanders' mij uitleggen wat de absolute noodzaak is van het verplicht stellen van zoiets? Het is een druppel op de gloeiende plaat als het gaat om veiligheid in de paardensport. Maar ja, dressuur is 'hot', veiligheid is 'hot' dus moet er richting de maatschappij maar aangegeven worden dat 'we met elkaar echt veilig bezig zijn'.

Echt hoor, zonder gegronde argumenten EN cijfers, kan ik nog maar moeilijk op andere gedachten uitkomen, dan dat zoiets de reden moet zijn...

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:06

CGJ12 schreef:
Ik rijd niet op het asfalt...........

Misschien niet maar er zijn ook nog bomen, palen, bakafzettingen, stalmuren, spanten in binnenbakken en als je paard echt aan de kletter is kom je misschien toch op dat asfalt terecht. Al of niet met langsscheurende auto's.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:07

Als een rijhelm verplicht zou worden op de opbenbare weg (dus buiten wedstrijd-verband om) is er voor de vergelijking met brommers wel iets te zeggen.
Dan heb ik er veel minder / geen problemen mee.

Maar dan moeten we gelijk de menners maar helemaal van de weg halen, aangezien er zowat elke 14 dagen wel eentje verzuipt in het kanaal.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:09

Eén ding is me hier wel duidelijk geworden.
Móchten we alsnog serieus proberen om het hoedje te behouden, dan hoeven we alleen maar steun te zoeken bij de (aspirant) Z-ruiters, aangezien alle anderen die allang weten dat ze nooit Z gaan worden uit pure treiterij die helm willen verplichten voor het Z.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:11

VOOR DE GOEDE ORDE, IK HEB OOK Z GEREDEN, MET CAP. Zowel springen als dressuur.
Laatst bijgewerkt door idje op 11-10-04 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:11

Jemig wat een herrie hier zeg, tot pagina 20 was het nog vredelievend, waar komen al die herrie schoppers vandaan?
Dat hoedje hoort gewoon bij de Z. klaar, daar zijn ale Z ruiters ( uitgezonderd Paulien) het over eens en de rest moet zich gewoon niet met de Z bemoeien, die gaan maar lekker met een helm op hun paard zitten.
Lips are sealed

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:15

WWWiske schreef:
Jemig wat een herrie hier zeg, tot pagina 20 was het nog vredelievend, waar komen al die herrie schoppers vandaan?
Dat hoedje hoort gewoon bij de Z. klaar, daar zijn ale Z ruiters ( uitgezonderd Paulien) het over eens en de rest moet zich gewoon niet met de Z bemoeien, die gaan maar lekker met een helm op hun paard zitten.
Lips are sealed

Paulien is het daar ook mee eens. Ze rijdt maar eén paard met die helm. Het ander paard rijdt ze gewoon met hoed. Dus Paulien is ook niet zozeer voor de helmPLICHT.
Wel jammer dat ze nu MISBRUIKT wordt door de KNHS.
Ik zal haar tzt wel eens vragen naar haar mening.
Ik kan me niet voorstellen dat ze de collega-ruiters een helm opdringt.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:17

idje schreef:
VOOR DE GOEDE ORDE, IK HEB OOK Z GEREDEN, MET CAP. Zowel springen als dressuur.

Niks mis mee.
Je mag van mij rustig met een helm rijden hoor.
Maar dring mij niet JOUW val-fobie op.

Mocht ik vallen maak ik me aanmerkelijk meer zorgen om mijn benen....

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:21

Maar waar nu nog steeds geen antwoord op is zijn de volgende 3 zaken:

1. Waarom wel een helmverplichting bij dressuurwedstrijden en niet bij manegelessen / op de openbare weg ?

2. Waarom wordt de helmplicht op dressuur wedstrijden eigenlijk ingvoerd, waar is dit op gebasseerd ?

3. Zijn er cijfers bekend van het aantal ongelukken op dressuurwedstrijden, waarbij hersenletsel was bij personen die een hoedje dragen, dit in percentages van het aantal startende dressuurhoedjes.

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:23

WWWiske schreef:
Maar waar nu nog steeds geen antwoord op is zijn de volgende 3 zaken:

1. Waarom wel een helmverplichting bij dressuurwedstrijden en niet bij manegelessen / op de openbare weg ?

2. Waarom wordt de helmplicht op dressuur wedstrijden eigenlijk ingvoerd, waar is dit op gebasseerd ?

3. Zijn er cijfers bekend van het aantal ongelukken op dressuurwedstrijden, waarbij hersenletsel was bij personen die een hoedje dragen, dit in percentages van het aantal startende dressuurhoedjes.

Precies. Precies.

En ik betwijfel dus sterk of deze antwoorden wel bestaan Scheve mond

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:23

CGJ12 schreef:
Mocht ik vallen maak ik me aanmerkelijk meer zorgen om mijn benen....

Ik heb nog scheenbeschermers liggen *LOL*

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:24

WWWiske schreef:
3. Zijn er cijfers bekend van het aantal ongelukken op dressuurwedstrijden, waarbij hersenletsel was bij personen die
een hoedje
dragen, dit in percentages van het aantal startende dressuurhoedjes.

en dan graag ook nog die gevallen waarbij aannemelijk gemaakt kan worden dat een helm dat letsel niet had gegeven.

Wollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:24

CGJ12. Had dat niet van jou verwacht!!! Alsof je kunt meten aan iemands valpartijen of iemand een goede ruiter is!!!! :

Maar nogmaals: wat is het bezwaar om er een op te hebben. En dan niet aankomen met hoe mooi een hoedje wel niet is en het is mijn vrijheid...

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:25

Wollie schreef:
CGJ12. Had dat niet van jou verwacht!!! Alsof je kunt meten aan iemands valpartijen of iemand een goede ruiter is!!!! :

Maar nogmaals: wat is het bezwaar om er een op te hebben. En dan niet aankomen met hoe mooi een hoedje wel niet is en het is mijn vrijheid...

Nogmaals: de betutteling. Want blijkbaar is keuzevrijheid in jouw ogen geen argument?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:26

WWWiske schreef:

Ik denk dat de wetgever geen onrustbare cijfers heeft en het daarom niet wettelijk kan invoeren.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:28

Wollie schreef:

Gert van der Hof:

"Ik rijd nooit met een helm als ik een jong paard beleer. Door zo'n helm heb je toch een tragere reflex."

En daar kan ik me in vinden.

Wollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:33

heeft niets met betutteling te maken, maar ik vind dat een erg makkelijk antwoord en ben benieuwd naar de "echte" reden waarom mensen geen helm op willen.

Yokie, waarom wil je bijvoorbeeld geen helm op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:33

Is het geen idee voor de KNHS om een andere nieuwe regel in te stellen, namelijk : eerst ruiterbewijs halen, dan pas B starten? Dat zou het beeld van de rijvaardigheid van de wedstrijdruiters wel ten goede komen.

WWWiske, en
4. zijn er concrete voorbeelden van problemen met de verzekering van de vereniging (!) nav een ongeval van een deelnemer die een hoedje droeg en geen cap.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:35

Wollie schreef:

Omdat ik blond ben Blond !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!en anders ziet de jury m'n mooie knotje niet meer Blond !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:40

Ik geloof dat ik me maar eens moet gaan inzetten voor een TOTAAL verbod op het rijden langs de openbare weg (maar eigenlijk wil ik dat natuurlijk niet)
Elk jaar valt er wel een of andere recreant dusdanig hard af dat het weer voorop de Telegraaf moet.
En dat loopt dan meteen naar de beste jurist om de paarden-verhuurder geld af te troggelen........... "het was een erg wild paard"...........

En daar worden de Z-ruiters straks de dupe van.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:42

Ik ben benieuwd wat de ZZGP-ers eigenlijk van de helm invoering gaan vinden?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:46

Anders ik wel.

Hoe vaak in de historie is het voorgekomen dat iemand tijdens een ZZGP (ersntig) hersenletstel opliep door een val in de ZZ-L of ZZ-Z proef eigenlijk?
Dat zou Thieu toch zo moeten kunnen zeggen?