Wedstrijden kletstopic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Deempjexxx

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 16:10

Dat is dan wel een heel groot verschil van gevoel en punten Ladonna!
Hoe was het in jouw klasse gepunt dan? En liepen meer hier tegen aan?
Ik ben over t algemeen altijd wel tevreden, en heb eigenlijk nooit echt grove fouten in een proef. Behalve gisteren dan :=
Inderdaad vallen de punten soms tegen, en dat had ik dus gisteren. Ben het eigenlijk altijd wel eens met de punten.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 19:41

LaDonna75 schreef:
Ikzelf ben vandaag ook op stap geweest. De pony liep lekker, was ontspannen en de proeven liepen goed. Behalve omspringen in de contra geen fouten, en ook geen grote problemen of zo. Het voelde voor mij goed in elk geval. Mijn instructrice was mee en was het met me eens. Maar ik had 168 en 169 punten en er waren wat bijzondere opmerkingen bij. Tja

LaDonna wat jammer dat je gevoel niet klopt met de punten! Bijzondere opmerkingen omdat je je er niet in kon vinden of bijvoorbeeld op de persoon/niet opbouwend?

Ik heb pas 4 wedstrijden gereden, maar heb elke keer het gevoel gehad dat het wat slordig was. Een hoek niet mooi ingereden, volte te groot, slingerend op de AC lijn, middendraf met taktfouten etc. Niet al deze foutjes in 1 proef gelukkig :') Maar mijn punten vallen elke keer ontzettend mee! Kennelijk is het beeld dan toch beter. Ik kan het niet zeggen want ga altijd alleen op pad dus heb geen foto's/filmpjes.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-24 20:34

Gefeliciteerd met de mooie punten Miriam91 en Discodipp!

Miriam in de B had ik ook het idee dat ze nog best coulant zijn met kleine slordigheden als het plaatje wel ontspannen & happy athlete is, blijkbaar doen jullie het goed :D

Ah wat balen Deempje dat de punten niet helemaal bij jouw gevoel pasten, zo op de filmpjes ziet het er niet verkeerd uit. Heb je nog met die jury kunnen sparren? Soms kunnen ze toelichting geven waarom het zo en niet anders gepunt is.

Zo ik ben ook op pad geweest, het was heel duidelijk te merken aan Henk dat de paddocks al 2 weken bevroren zijn :+

Echt super veel spanning en enorm opgefokt bij aankomst, ik moest stappend opzadelen zeg maar, en ging letterlijk alle kanten op zodra iets of iemand bewoog :=

Eerste proef begon netjes maar helaas flink bokken met 1e keer aangalopperen + paar stukjes galop waar het helemaal niet hoorde :+ en daardoor 178.

Daarna kleine 10 min kunnen rondgalopperen in de losrijbaan om de spanning beter eruit te rijden en tweede proef 188, voor hoe het begon best blij mee :) beide proeven zaten ook wat 8jes in.

Ben enerzijds teleurgesteld want thuis lukt het allemaal zo veel beter maar anderszijds heb ik mijn paard zelden zo extreem over de rooie gezien, sulletje dat hij normaalgesproken is :P dus ja, is ook een leermomentje. Low-key trots op mezelf dat ik gewoon durfde te rijden, volgende keer beter :o

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 21:41

Nou ik heb vandaag geannuleerd voor de 27ste.
Iets met niet doodgaan nadat die van mij ook al 2 weken stil staat vanwege de vorst.

Nu begint het gelukkig wel te dooien maar ik heb deze week ook maar 2x tijd om überhaupt nog weer eens iets op te starten met hem dus ik ga even een nieuwe datum prikken.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 23:26

Tis wat met de vorst he!

Hier is het nu eindelijk aan het dooien, Nina heeft zich er gelukkig goed onder gehouden. Maar dat is ooit ook anders geweest :')

Knap van je dat je toch op bent gestapt en hebt gereden Fly_High!

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 01:07

Fly_high nee eigenlijk niet, heb het gevoel dat ik bij deze jury niet echt veel hoger ga rijden. Want ik start vaker bij haar.
De protocollen wat ik heb gezien hadden een verhaaltje erop met tips en tops. Dat had ik deze keer niet. En dat doet ze normaliter wel.
Alsnog wel blij met de winstpunt hoor maar hij liep echt wel lekker en ondanks de grove fout met aanspringen dacht ik dat ik dat wel aardig opgekrikt had met de rest zeg maar.
Ik had juist goede punten op waar hij normaal slecht op scoort en slechte punten op waar hij normaal goed op scoort. Beetje dubbel dus.

Gefeliciteerd met je winstpunt en dat jullie je zo goed herpakt hebben!

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-24 10:44

Ik bedoel ook niet dat je er iets mee wint qua toekomstige punten, maar misschien toch wel wat uitleg over wat de jury in kwestie heel graag wil zien? Kun je daarna zelf beslissen of je er iets mee doet of laat voor wat het is ;) Hoe dan ook gefeliciteerd met je winst :)

Ik heb nog mijn jury van gisteren kunnen spreken na de afloop en die ging er vooral op in dat ze mijn paard te neerwaarts vond zowel qua lopen als stelling "en je ziet duidelijk dat het een springpaard is, zit je in een springzadel ook nog...?" dus wat dat betreft ook een beetje dubbel gevoel :') Ik heb in mijn eigen oordeel niet per se meer punten verdiend gezien de spanning dus in die zin helemaal vrede met de uitslagen :j maar het feit dat mijn paard nou een springpaard is doet er IMO weer niet zo toe :')

Maar goed het zit me sowieso een beetje dwars dat we niets boeiends hebben laten zien terwijl het thuis allemaal perfect gaat :\ Vorige wedstrijd paar maanden terug had ik ook 190 ofzo omdat we het fysiek niet beter konden op dat moment, thuis ook helemaal niet dus ja. En nu dat het thuis en met lesse wel prima lukt kan ik er blijkbaar alsnog niets van breien op wedstrijd, zo frustrerend :')

Goed ik zal vast niet de enige zijn met deze frustratie :P

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 11:12

Klopt, alleen hoop ik dan wel te weten te komen hoe ik de puntjes een beetje omhoog krik haha.

Zei ze dat echt? Het doet er inderdaad niet toe of het een springpaard is of niet. Als de basis goed is moet je gewoon goede punten kunnen rijden, spanning dan daar gelaten.
Er komt een tijd dat het ook klikt op wedstrijd.

Die van mij is ook een springpaard overigens. En het is wel moeilijker om wat meer van achter naar voor te rijden en wat meer bergopwaarts. Hij heeft zijn bouw daar dan niet zo in mee.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 11:26

Meer bergopwaarts kan idd moeilijk zijn door de bouw. Het kan dat de jury het zo bedoelde. Sommige mensen willen in een springzadel ook wat naar voren zitten waardoor je paard nog wat meer het gewicht op de voorhand laat brengen. Het zadel zou niet uit moeten maken, maar het heeft natuurlijk wel invloed op hoe mensen zitten en soms is dat net niet handig. En heel soms heb je een jury die het gewoon niet handig vindt. :+
Voor het van achter naar voor rijden maakt niet uit, dat is niet moeilijker door een bouw oid. Het beeld wat je krijgt hangt wel af van de bouw en natuurlijke manier van gaan.

Ik ben vaak niet helemaal tevreden, ook al heb ik hoge punten. Heeft dan niks met de punten of de jury te maken, maar alles met het gevoel. Ik kan enorm tevreden zijn met 185 punten bij wijze van en ontevreden met 200 punten. Dan heb ik een beter gevoel bij de lagere punten, ook al zijn ze beide terecht. Ik rijd de wedstrijden voor mezelf en wil dus ook fijn rijden, de punten en eventuele prijzen zijn bijzaak eigenlijk. Ik zit zelf altijd een stuk lager qua punten als juryleden en weet ook dat dat niet helemaal reëel is, maar geloof nog steeds dat je over een seizoen gemiddeld de punten krijgt die je verdiend. Dus die ene jury die lager punt maakt niet uit, je hebt ook wel weer een jury die hoger punt en het gemiddelde is dan weer terecht.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 11:28

Ik denk dat die springpaard opmerking niet zo negatief bedoeld is als hij geïnterpreteerd word hier. Ik heb zowel springpaarden als dressuurpaarden uitgebracht in de dressuur. Het gemiddelde springpaard is gewoon een stuk meer neerwaarts en langer gebouwd dan een dressuurpaard. Is niks mis mee, maar kost gewoon meer moeite om zo'n paard netjes in evenwicht aan elkaar te laten lopen ipv op de voorhand. Terwijl een gunstig gebouwd dressuurpaard dit van nature al heeft. Je moet gewoon een stukje harder werken met een springpaard om hetzelfde te laten zien. En een springzadel helpt dan ook niet altijd mee.

Maakt het wel een stukje minder leuk om dressuur te rijden met je springpaard soms, ik deed dat er echt voor mezelf bij naast het springe/eventing. Als je dan wel een keer bovenaan eindigt is het extra knap.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 11:31

Maar ook niet ieder springpaard en ieder dressuurpaard is zo gebouwd. Ik heb een dressuur gefokte, maar niet bergop van zichzelf. Daar moeten we ook heel hard aan werken.
Maar heb kennissen die juist springpaarden fokken en die lopen allemaal ook keurig on de dressuur. Die eindigen ook bovenaan met goede proef.
Je kan beter naar bouw kijken dan naar fokrichting. Ja, 1 die wat neerwaarts gebouwd is kost wat meer moeite, ook als ze dressuurgefokt zijn. En 1 die juist meer bergop loopt uit zichzelf is dat beeld makkelijker.

Dat is weer waar al eerder 'discussie' over geweest is; als je goed en correct rijdt kan je ook met een simpel of minder goed gebouwd of bewegend paard goed scoren en winnen.

Maar Fly_high, toch goed gereden met die spanning! Het is ook een rot tijd om zo weg te gaan :')

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 11:46

@fly das idd een aparte opmerking, gaat er toch om of je de oefening correct rijdt.. of het nou een springafstamming is of een dressuur of iets heel anders
Je hebt jezelf iig goed kunnen verbeteren in de 2e proef, das ook knap!

@LaDonna dat is ook balen, was je het wel eens met de uitleg?

@DiscoDipp gefeliciteerd!! Dat is een lekkere afsluiting inderdaad!

Ik had zaterdag ook weer wedstrijd, ivm een berichtje die we ervoor van familie kregen zat ik al niet lekker in m'n vel. Vervolgens was Ollie ook vreselijk onrustig op de trailer, de enige andere keer dat ik dat had meegemaakt was bijna 3 jaar geleden toen we 'm gekocht hadden en hij al 2/3 niet op de trailer had gestaan. Vervolgens is de bak heel mul, geen 20x40 maar zo'n vierkant en mensen die niet snapten dat je op de binnenhoefslag moet stappen. Hebben 2 ruiters bijna 10 minuten lang uitgestapt op de hoefslag naast elkaar al kletsend zonder rekening te houden. Gaat ze op een gegeven moment afwenden en staat ze zo voor m'n neus stil, ik kwam van rechts. Vervolgens reageer ik daarop naar m'n paard van braaf en ze keek geen eens. Ze stapt af en kijkt nog niet. Heel bijzonder. Er had ook iemand gevraagd of ze niet op de hoefslag wilde stappen en daar reageerde ze ook niet op. Ik zat dus bomvol irritatie, makkelijk om te zeggen niet doen maar ja.

De bak zelf was net zo mul en doordat we allebei al zoveel spanning opgebouwd hadden vond ie containers ook eng achter m'n voorlezer dus contra ging bijv. in een gebroken lijn omdat we niet in de buurt van de hoefslag kwamen. 170 en 175 punten gehaald, jury was wel heel soepel. voor de contra een 6 met als opmerking 'niet op hoefslag'. Nee ik zat zowat op de ac-lijn 8)7

Ook wel wat verdiende 7'ens ertussen maar het ging woensdag toch een stukje beter :Y)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 11:48

Ah wat balen, Enzo_Ollie. Op zo'n dag komt alles tegelijk he? Alsnog niet verkeerd gereden qua punten, nu lekker vergeten en hopelijk komt het ook goed met familie waar je berichtje over kreeg :(:)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-24 11:57

Eef_Bam schreef:
Ik denk dat die springpaard opmerking niet zo negatief bedoeld is als hij geïnterpreteerd word hier. Ik heb zowel springpaarden als dressuurpaarden uitgebracht in de dressuur. Het gemiddelde springpaard is gewoon een stuk meer neerwaarts en langer gebouwd dan een dressuurpaard. Is niks mis mee, maar kost gewoon meer moeite om zo'n paard netjes in evenwicht aan elkaar te laten lopen ipv op de voorhand.

Nee klopt ik weet ook dat het waarschijnlijk helemaal niet zo negatief bedoeld was als dat ik het nu laat klinken ;) ging om het feit dat hij heel neerwaarts loopt ook met galop verruimen enz veel te veel de grond in.

Mijn paard is een vrij klassiek springpaard met horizontale hals diep uit de borst enz, dus het is ook best een opgave om wat meer opwaarts te gaan rijden. Ook al is het grotendeels vanwege mijn manier van rijden uiteraard :+ want ik ben gewend om alles prima te vinden zolang die ontspannen loopt (dus dan maar veel in zijn neerwaartse voorkeurshouding rijden).

MWM ja ik mis hoe chill en ongecompliceerd het was met outdoor seizoen :')

Als je eenmaal aan het rijden bent valt het meestal mee maar toen ik onderweg naar de losrijbaan was met zo'n extreem opgefokte stuiterbal had ik wel zoiets van "wacht, ben ik nou echt van plan om HIER op te gaan zitten" :=

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 12:01

Was het vorig jaar ook niet zo na die blessure in de winter? := Je hebt het toch maar gedaan dus heel knap! En nu gewoon op naar normaal droog voorjaarweer aub.

En dat neerwaartse wat je beschrijft hebben wij ook :') Moet er echt aan werken want idd als ik haar meer in voorkeurshouding laat lopen zoals 2e proef laatst dan krijgen we overal meer bergop, meer spring, meer ruimte haha

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 12:01

Mijn paard heeft geen typische ‘spring’ bouw.
Hij is wat groter, grover en is juist best kort.
Ondanks dat loopt hij makkelijker mee in de dressuur dan mijn vorige paard, en dat was een Vivaldi.
Zijn mentaliteit is alleen al heel anders, wat ik dus makkelijker te rijden vind als mijn vorige paard.
Plus ik ben nu gezegend met een paard die precies weet wanneer hij in de dressuurring zit ipv springring.
Ik denk niet dat hij kwa gangen veel onder doet aan een dressuur gefokt paard.

En zoals Mywishmax zegt goed en correct rijden is al het halve werk :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 12:03

Ik denk dat jouw paard betere gangen heeft als het gemiddelde paard wat mee loopt. Ook als een hoop dressuur gefokte zoals de mijne :')
Maar elk paard heeft werkpunten, karakter dat meewerkt is dan wel heel handig haha. Daar heb je toch altijd heel erg veel aan.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 12:07

MyWishMax schreef:
Ah wat balen, Enzo_Ollie. Op zo'n dag komt alles tegelijk he? Alsnog niet verkeerd gereden qua punten, nu lekker vergeten en hopelijk komt het ook goed met familie waar je berichtje over kreeg :(:)

ja pff, inderdaad. hetgeen van zaterdag is voor nu opgelost, gelukkig geen ziekte oid, maar kwestie zelf duurt nog wel even ben ik bang. Dankjewel :)

Nog iets meer dan 2 maanden dan is het weer outdoorseizoen! *\o/*

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 12:14

Ik moet zeggen dat dat ook wel een surprise was dat hij zo lopen kan.
Ik rij hem samen met mijn zusje, die wou graag springen. En zij was helemaal verliefd op Elixer.
En omdat wij samen veel werken leek het ons beter om samen een paard te nemen zodat we kunnen afwisselen.
Dus toen mijn dressuurpaard verkocht, en de gok genomen dat Elixer dressuur ook wel leuk zou vinden.
Hij pakt het zo goed op. En hij is gewoon heel relaxed, wisselt makkelijk tussen ons en ook tussen de disciplines.

Op het filmpje probeerde ik hem uit, mijn zusje reed hem al een tijdje.
Voor mij aardig wennen. Maar gelukkig goed uitgepakt *\o/*

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-24 12:23

Deempje ik zou van jouw paard ook niet zomaar kunnen zeggen dat hij springgefokt is, grappig! Na ja op die filmpjes met springzadel erop misschien wel, hij loopt heel anders meteen.

MyWishMax schreef:
Was het vorig jaar ook niet zo na die blessure in de winter? := Je hebt het toch maar gedaan dus heel knap! En nu gewoon op naar normaal droog voorjaarweer aub.

Ja het was vorig jaar nog opbouwend rijden na 4 maanden boxrust, was toen elke keer blij om heelhuids af te kunnen stappen := vergeleken daarmee viel het nu echt mee.

Met springen is die altijd heel wat chiller btw, komt deels doordat ze dan tussen de paarden kunnen blijven denk ik? ook in de ring ben je namelijk met zijn 2en of 3en. En beetje stressbokken of rennerig doen is dan ook fair game op zich, scheelt ook wel :P

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 13:28

Ik dacht ook dat jouw paard een dressuurgefokte was Deempje, die is erg voordelig gebouwd en loopt makkelijk!

Ik heb nu ook 2 jaarlingen waarvan 1 volledig springefokt (Connect x van Gogh x Diarado). Maar die is heel langbenig en beweegt ook als een dressuurpaard :Y) . De andere is 90% dressuurbloed maar is dan weer meer een typisch springpaard, springt ook met gemak over de draad heen :D . Maar goed, afstamming kan je niet op rijden, mijn eerste paard was een dressuurgefokte Duitser, dressuur vond hij niet zoveel aan, springen en crossen wel, uiteindelijk 2* eventing mee gereden. Was qua hoogte wel de max ,die liep op zijn karakter en vaak ook wel een balk met springen.

Ik ben nu weer aan het opbouwen na een poosje alleen stappen en draven. Van de week eerste keer weer een galopje. Had het aan de longe al geprobeerd en daar ging hij aardig bokken. Had me echt schrap gezet want ik dacht "daar komt ie". Paard deed 1 hupsje 10 cm van de grond en dat was het :') . Vond ik wel heel lief, het is echt een sensibel dier maar heb oprecht het gevoel dat hij heel voorzichtig met me is <3 . Heb ooit mijn ruggewervel gebroken op een merrie die als ze fris of bang was echt gruwelijk kon bokken, sindsdien ben ik een beetje een watje als ze stout zijn.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 14:22

HIer ook een typisch springpaard ja. Heb 1x de opmerking van een jurylid gehad waarom ik dat springpaard niet verkocht, en een goed dressuurpaard kocht als ik dressuur wilde rijden.
Heb haar uitgenodigd om 2 uur later naar de springring te gaan, ben omgedraaid en in een drafje de baan uitgesprongen over de witte hekjes.
Was toch een klote proef, uitsluitsel had me echt niet uitgemaakt. Ik was zo pissig op die vrouw toen. :')

Ik heb nog steeds niet gereden na die val vorige week. Had last van mijn rug, paard kon nog steeds niks op de paddock. Gisteren stuk gaan lopen met mijn vriend, maar kan echt mijn stappen ook niet lekker afmaken.
Morgenmiddag mag ik naar de fysio, hoop dat ze de boel even lekker in fatsoen trekt.
Ga vanavond even longeren, een hoop energie eruit rennen en bokken hoop ik. :o

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 16:19

Afbeelding
Afbeelding

Mijn PSG " springpaard" . Joost x Abgar x Wagner . Sprong ook echt goed.

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 16:51

Hij loopt inderdaad dan heel anders, het is net alsof hij het weet haha.

Eef_Bam misschien identificeert hij zich wel als dressuurpaard.. geen idee :Y)
Maar zonder gein, het is een Hornet rose. Westfaals. En lijkt sprekend op zijn vader.
Hij switcht gewoon heel makkelijk.
Afstamming kan je inderdaad niet op rijden, maar goed het is vaak wel waar naar gekeken word. Ik kijk ook wel vaak op de startlijst tegen wat voor paardjes ik allemaal moet. En als ik de vaders zie weet ik vaak al de helft _O-

Getup wauw! Geeft weer hoop haha

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 19:02

Ik rijd altijd net paarden wat niet precies onder dressuur valt :) zo heb ik t/m M gestart met een Tinker, een appaloosa. Haflinger, springpaard, volbloed .. wel graag toen ik vorig jaar dan een “ echt dressuurpaard had reed ik mijn slechtste slingerproeven en werd ik 2 x 1 e .. want wow wat een Potentie.. tja je moet jureren wat je ziet.. niet wat het zou kunnen worden, want ik zit er op