@oji helemaal mee eens. Een vetcheck op wedstrijd in tegenstelling tot paarden APK oid zou ook betekenen dat de opdrachtgever van de check een externe partij is (wedstrijdorganisatie) ipv de eigenaar van betreffend paard, waardoor de kans wat kleiner is dat er malafide dierenartsen bij betrokken zouden zijn die voor voldoende geld elk paard willen goedkeuren.
Maar ik zou dan wel verwachten dat inschrijfgeld voor zo'n wedstrijd flink omhoog gaat (eventingwestrijden zijn gewoon duur vergeleken met springen/dressuur), dat is ook weer een afweging in hoeverre het daadwerkelijk nodig is. Hoeveel veel en veel te grote/zware wedstrijdruiters zijn er echt in elke regio?
Jennyj01 schreef:In de rensport is dit volledig normaal dus het wiel van de privacy hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden. Wat betreft de ruiters met een eetstoornis. Ik begrijp uit je bericht dat je bedoelt ruiters die niet of te weinig eten. Maar die ruiters die te veel eten laten we lekker hun gang gaan. Daar houden we verder geen rekening mee.
Voor iedere paard een individueel passend gewicht bepalen lijkt mij een veel betere optie om mee te beginnen. En dan moet je dus met je hele hebben en houden af en toe op de weegschaal.
En dezelfde jockeys hebben veel meer eetstoornissen dan de algemene populatie, wat een toeval zeg
Er zijn tientallen artikelen en onderzoeken hierover te vinden, restrictie, laxeermiddelen etc en als gevolg daarvan ondergewicht zijn normale gang van zaken voor de meeste jockeys.
Ik zie niet zo waarom we hetzelfde alle hobbyruiters zouden willen aandoen?
Avalanche schreef:Een ander ding is dat je metabolisme zich aanpast. Als je heel regelmatig kleine beetjes eet, waar ons verteringsstelsel ook op ingesteld is, is je metabolisme heel actief, en dat betekent dat je slank blijft. Maar wat je vaak ziet met dieten is dat mensen een tijd veel te weinig eten, en je lichaam stelt zich daarop in. Ga je dan weer normaler eten, staat je lichaam nog steeds in de spaarstand omdat het denkt dat je ieder ogenblik weer te weinig gaat eten en dus wordt echt álles opgeslagen. Dan krijg je dus de situatie waarin mensen zeggen: ik eet maar een salade en een broodje per dag en ik val niets af. Dat klopt dus wel.
Dat zou betekenen dan lichamen energie leren op te wekken uit het niets en materie uit het niets kunnen aanmaken, en dat is wetenschappelijk gezien echt onmogelijk
Alle "ik eet te weinig en daarom val ik niet af" gevallen betreffen of fouten in self reporting of daadwerkelijke periodieke restrictie en dan weer binges of terugvallen in normale eetgewoontes, waardoor het rekensommetje over gehele periode niet in de min blijft. Als men na een tijdje restrictief eten op 1 broodje en een schaaltje rauwkost dik zou blijven (of een kommetje rijst...), dan hebben we de wereldhonger niet gehad.
Dat wil uiteraard niet zeggen dat afvallen makkelijk is
of dat we mensen met overgewicht mogen lopen pesten, en uiteraard is niemand het ons verschuldigd om slank te blijven puur omdat het technisch gezien wel kan. En zolang paarden er geen schade aan ervaren is het echt nobody's business wat ene of andere amazone met overgewicht wel en niet eet.