Gewicht ruiters op wedstrijd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 09:41

Is ook hoor. Mijn issue is meer dat het soms zo simplistisch gesteld wordt.

Plus dat het imo moet gaan over te zwaar voor het paard..... niet het lichaam van de ruiter op zich. Ik vind in dat kader de onderzoeken super interessant. In het zadel passen blijkt een hele grote factor. Balans blijkt mega belangrijk. Een passend zadel en hoofdstel uiteraard.

Ik ben eigenlijk helemaal niet zo geïnteresseerd in het lijf van de ruiter. Die 20% lijkt een vrij harde grens tót je op een gewicht komt waar een mens niet meer gezond kan zijn en je onmogelijk nog in een passend zadel voor het paard past.

In dat verband hier nog een interessante webinar en daarin wordt benadrukt hoe belangrijk het is dat een zadel niet alleen het paard past maar ook de ruiter.

Van iemand kreeg ik ook nog de link naar saddlefitting.us op Instagram. Super interessant. Die hand tussen lepel en ruiter lijkt minder belangrijk dan dat iemand echt in het centrum van het zadel zit. En dan kun je ook je vragen stellen bij merken als Custom en Grazioso die de ruiter achterin het zadel zetten door de grote wrongen maar ook door het dieptepunt van het zadel achterin te plaatsen. Ik kan me voorstellen dat het voor de ruiter een heel zeker gevoel geeft, maar voor het paard is het een heel slechte zaak.

Is een beetje mijn stokpaardje hoor :=

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 09:44

Ik gebruikte het woord 'gezond' niet in relatie tot ruiter gewicht :)

Dat het om 'gewicht' gaat en niet om overgewicht, is ,dacht ik, al meerdere malen aangegeven? Maar toch wordt het gelezen als 'overgewicht' en wordt er dan weer afgeslagen naar een 'shaming'..
En dan kom je dus weer bij het wegen, en bij de privacy..

Ik denk zelf dat, gezien de huidige regels binnen de paardensport, het allemaal niet zo'n vaart zal lopen.. er zullen weinig regels komen voor dressuur/springen totdat de publieke opinie wellicht helemaal niet meer houdbaar is, en of die hetze dan nog te stoppen is, is de vraag?

Avalanche

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 10:24

Ja, ik snap je. Dat is denk ik ook waar ik heen wil.

Toch vraag ik me af of paardensport werkelijk ooit verboden gaat worden. Wakker Dier timmert ook al jaren aan de weg, en ergens is dat een goed ding he, maar anderzijds, mensen zijn nog steeds niet gestopt met vlees eten. Wat wel is gebeurd is dat de industrie verandert op een positieve manier, en ik denk dat het die kant ook op gaat met onze sport en imo is dat een goed ding.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 10:53

Jennyj01 schreef:
Cer schreef:
Hm, een ruiter op de weegschaal op een wedstrijd is in strijd met privacy en is lastig voor meiden met stoornissen .. dus dat lijkt me niet een heel goed idee?

In de rensport is dit volledig normaal dus het wiel van de privacy hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden. Wat betreft de ruiters met een eetstoornis. Ik begrijp uit je bericht dat je bedoelt ruiters die niet of te weinig eten. Maar die ruiters die te veel eten laten we lekker hun gang gaan. Daar houden we verder geen rekening mee.

Voor iedere paard een individueel passend gewicht bepalen lijkt mij een veel betere optie om mee te beginnen. En dan moet je dus met je hele hebben en houden af en toe op de weegschaal.

Maar in de rensport zijn de jockey's ook echt niet te dik ook niet twijfelachtig. Is niet vergelijkbaar.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 10:54

het gaat toch ook niet om te dik, het gaat om te zwaar...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 11:01

Cer schreef:

Dit. Het betreft bij wijze van spreke ook een volwassen afgetrained topmodel dat op een welschje bij de paarden start.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 11:04

Bij de rensport of endurance is de insteek heel anders, dan is er gewoon een keiharde grens aan het MINIMUM gewicht waaraan een jockey moet voldoen. Hele duidelijke kaders waarop je uitgesloten wordt.

Omdat de kaders voor wat wel/niet acceptabel is in de dressuur/springsport totaal niet eenduidig zijn, is dat ondoenlijk lijkt mij. Vooral een uitnodiging voor oneindige discussies, gezeik etc waardoor het voor niemand meer leuk wordt een wedstrijd te organiseren.

Wat mij veel realistischer en eerlijker zou lijken is gewoon, net zoals bij de eventing, een vetcheck bij het paard. Is het paard fit to compete, voor en na de test. Simpele hartslag/ademhaling (heeft het paard zich overmatig in moeten spannen) en check of hij nog goed loopt aan de hand. Dat zegt iets over of het paard het gevraagde aankan en of het paard niet geschaad is gedurende de test. Je zou deze vetcheck evt uit kunnen breiden met gevoeligheid van de rug voor en na de test.

Maar goed, bij elke wedstrijd een DA, naast de al toegevoegde KNHS vertegenwoordiger, maakt het organiseren van wedstrijden er allemaal niet simpeler op en vrees dat veel verenigingen dan gaan afhaken. Of ruiters vanwege dat wedstrijden onbetaalbaar worden.

Het is ook wel heel veel gedoe om die paar gevallen die buitensporig te groot/te zwaar zijn eruit te vissen.

Bij de ponysport lijkt het met gewoon realistischer om paarden toe te laten bij wedstrijden onder de 18. De jeugd wordt gewoon steeds langer en er zijn er nog maar weinig van 16-17 jaar die nog enigzins fatsoenlijk op een D of E passen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 11:26

@oji helemaal mee eens. Een vetcheck op wedstrijd in tegenstelling tot paarden APK oid zou ook betekenen dat de opdrachtgever van de check een externe partij is (wedstrijdorganisatie) ipv de eigenaar van betreffend paard, waardoor de kans wat kleiner is dat er malafide dierenartsen bij betrokken zouden zijn die voor voldoende geld elk paard willen goedkeuren.

Maar ik zou dan wel verwachten dat inschrijfgeld voor zo'n wedstrijd flink omhoog gaat (eventingwestrijden zijn gewoon duur vergeleken met springen/dressuur), dat is ook weer een afweging in hoeverre het daadwerkelijk nodig is. Hoeveel veel en veel te grote/zware wedstrijdruiters zijn er echt in elke regio?

Jennyj01 schreef:
In de rensport is dit volledig normaal dus het wiel van de privacy hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden. Wat betreft de ruiters met een eetstoornis. Ik begrijp uit je bericht dat je bedoelt ruiters die niet of te weinig eten. Maar die ruiters die te veel eten laten we lekker hun gang gaan. Daar houden we verder geen rekening mee.

Voor iedere paard een individueel passend gewicht bepalen lijkt mij een veel betere optie om mee te beginnen. En dan moet je dus met je hele hebben en houden af en toe op de weegschaal.

En dezelfde jockeys hebben veel meer eetstoornissen dan de algemene populatie, wat een toeval zeg :)
Er zijn tientallen artikelen en onderzoeken hierover te vinden, restrictie, laxeermiddelen etc en als gevolg daarvan ondergewicht zijn normale gang van zaken voor de meeste jockeys.

Ik zie niet zo waarom we hetzelfde alle hobbyruiters zouden willen aandoen?

Avalanche schreef:
Een ander ding is dat je metabolisme zich aanpast. Als je heel regelmatig kleine beetjes eet, waar ons verteringsstelsel ook op ingesteld is, is je metabolisme heel actief, en dat betekent dat je slank blijft. Maar wat je vaak ziet met dieten is dat mensen een tijd veel te weinig eten, en je lichaam stelt zich daarop in. Ga je dan weer normaler eten, staat je lichaam nog steeds in de spaarstand omdat het denkt dat je ieder ogenblik weer te weinig gaat eten en dus wordt echt álles opgeslagen. Dan krijg je dus de situatie waarin mensen zeggen: ik eet maar een salade en een broodje per dag en ik val niets af. Dat klopt dus wel.

Dat zou betekenen dan lichamen energie leren op te wekken uit het niets en materie uit het niets kunnen aanmaken, en dat is wetenschappelijk gezien echt onmogelijk ;) Alle "ik eet te weinig en daarom val ik niet af" gevallen betreffen of fouten in self reporting of daadwerkelijke periodieke restrictie en dan weer binges of terugvallen in normale eetgewoontes, waardoor het rekensommetje over gehele periode niet in de min blijft. Als men na een tijdje restrictief eten op 1 broodje en een schaaltje rauwkost dik zou blijven (of een kommetje rijst...), dan hebben we de wereldhonger niet gehad.

Dat wil uiteraard niet zeggen dat afvallen makkelijk is :o of dat we mensen met overgewicht mogen lopen pesten, en uiteraard is niemand het ons verschuldigd om slank te blijven puur omdat het technisch gezien wel kan. En zolang paarden er geen schade aan ervaren is het echt nobody's business wat ene of andere amazone met overgewicht wel en niet eet.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 12:00

Sizzle schreef:
Cer schreef:

Dit. Het betreft bij wijze van spreke ook een volwassen afgetrained topmodel dat op een welschje bij de paarden start.

Precies. Die is alsnog te groot en te zwaar.
Fly_high schreef:
Avalanche schreef:
Een ander ding is dat je metabolisme zich aanpast. Als je heel regelmatig kleine beetjes eet, waar ons verteringsstelsel ook op ingesteld is, is je metabolisme heel actief, en dat betekent dat je slank blijft. Maar wat je vaak ziet met dieten is dat mensen een tijd veel te weinig eten, en je lichaam stelt zich daarop in. Ga je dan weer normaler eten, staat je lichaam nog steeds in de spaarstand omdat het denkt dat je ieder ogenblik weer te weinig gaat eten en dus wordt echt álles opgeslagen. Dan krijg je dus de situatie waarin mensen zeggen: ik eet maar een salade en een broodje per dag en ik val niets af. Dat klopt dus wel.

Dat zou betekenen dan lichamen energie leren op te wekken uit het niets en materie uit het niets kunnen aanmaken, en dat is wetenschappelijk gezien echt onmogelijk ;)

Nee dat betekent het niet. Het betekent wel dat je lichaam to a degree (want niet in het oneindige en niet uit het niets) in staat is zich aan te passen aan wat erin gaat. En hoe ouder je wordt, hoe trager je metabolisme, en hoe moeilijker het is om af te vallen.

Fly_high schreef:
Alle "ik eet te weinig en daarom val ik niet af" gevallen betreffen of fouten in self reporting of daadwerkelijke periodieke restrictie en dan weer binges of terugvallen in normale eetgewoontes, waardoor het rekensommetje over gehele periode niet in de min blijft. Als men na een tijdje restrictief eten op 1 broodje en een schaaltje rauwkost dik zou blijven (of een kommetje rijst...), dan hebben we de wereldhonger niet gehad.

Na die tijd restrictief eten blijven mensen wél op gewicht met dat broodje en dat schaaltje rauwkost, en dat heeft alles te maken met die spaarstand. Wat mensen dan ook heel vaak aangeven is een tekort aan energie, lusteloosheid, veel willen slapen, slecht concentratievermogen en meer dingen waarbij blijkt dat het lichaam gewoon onvoldoende voeding krijgt, maar dat lichaam blijft het vet vasthouden als reserve.
Punt is dat mensen dan ook daadwerkelijk minder calorieën gaan verbranden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 12:09

Nou ja het is niet echt een topic over afvallen en inname van kcal, maar dan moet je meer bewegen denk?
in ieder geval iets om de verbranding aan de gang te helpen..

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 12:11

Klopt. Meer gaan bewegen en meer gaan eten en vooral vaker. Uiteraard wel gezonde dingen, geen suikers.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 12:12

@ fly-High. Het ging over het privacy verhaal in de rensport. Het Gewicht in de rensport extreem laag is voor de meeste ruiters is volgens mij een andere discussie.
Verder is een eetstoornis is wel iets complexer dan in de stress om een weeg moment waarbij je een heel normaal gewicht mag hebben. Mits je niet verwacht om je je leven lang op je favoriete c pony mag blijven rijden.
Laatst bijgewerkt door Jennyj01 op 10-02-23 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 12:13

Nou ja inderdaad, niet perse meer, maar anders..
Maar goed, nu gaat het toch over overgewicht, en daar gaat het topic niet over :o

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 12:15

Nou ik weet niet hoor, maar van alle dikke mensen die ik in mijn familie en vrienden heb is het profiel gelijk:
- veel vettig eten
- gemiddeld minimaal 3000 kcal per dag
- amper bewegen, vooral veel voor de PC zitten.

Ik durf met enige zekerheid zeggen dat het gros van de mensen met een hoge BMI aan zulk profiel voldoet. En dan bedoel ik niet een beetje mollig, maar de groep vrouwen tot 1m75 en > 100 kg. Dusja… ik ben niet zo vatbaar voor klagen over een traag metabolisme en 1 broodje :o

Maar op zich maakt dat niets uit… er zou per paard/pony moeten gekeken worden naar een gewicht, niet per persoon.
En idealiter eig in het recreatiesegment en niet zozeer in het wedstrijdsegment aangezien de grote meerderheid van de (te zware) ruiters niet ver geraakt of meestal niet geïnteresseerd is in wedstrijden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 12:16

Meer in volume bedoel ik idd. Veel vezels, veel vitaminen en liever 6x per dag dan 3x.

Maar het ging idd over te zwaar voor het paard of te groot voor het paard. En dan hoef ik ook niet op een D-pony te gaan zitten :)

Eens hoor Poekkie, dat is wat ik ook zie.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 12:35

Als je op gewicht kan blijven met 1 broodje en een schaaltje rauwkost, nog niet eens 1000 kcal ofzo, dan moet het wel een heel laag gewicht zijn. Je kan echt geen 100kg lichaam (of het nou spieren of vet zijn) met zo weinig eten onderhouden, dat zou toch wel moeten betekenen dat je energie van niets weet aan te maken.

Maar als je je inname beperkt tot rond je BMR, dan kan het wel zijn dat je energielevel (en activiteit) daardoor keldert waardoor je alsnog niets afvalt ondanks relatief weinig eten. Het is allemaal heel complex, ook de mentale kant van afvallen :o

Technisch gezien kan men iig prima afvallen met 1x per dag alleen nutella vreten en nooit in de buurt van vezels of vitaminen komen ;) Ja je hebt dan ongeveer 90% van de dag trek, ja het is hartstikke ongezond, en ja 99% mensen zouden het mentaal niet trekken, maar het is wel mogelijk. Tot zover spaarstand.

Jennyj01 schreef:
@ fly-High. Het ging over het privacy verhaal in de rensport. Het Gewicht in de rensport extreem laag is voor de meeste ruiters is volgens mij een andere discussie.
Verder is een eetstoornis is wel iets complexer dan in de stress om een weeg moment waarbij je een heel normaal gewicht mag hebben. Mits je niet verwacht om je je leven lang op je favoriete c pony mag blijven rijden.

Misschien kijk ik te veel vanuit mezelf, maar gezien lengte van heel veel andere mensen in Nederland durf ik te gokken dat er duizenden ruiters zijn voor wie +/- 80-85kg hartstikke gezond en normaal is. Dus het gaat niet alleen over favoriete C-pony's en "gewoon normaal gewicht hebben".

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 12:52

Fly_high, precies dat is wat ik idd bedoel :j

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 12:53

Jennyj01 schreef:

Alleen wat vinden jullie een normaal gewicht?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 12:55

Interessante vraag. Ik weet het echt niet. We hebben nu heel veel dingen die vooral niet lijken te voldoen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 13:03

Fly_high schreef:
Misschien kijk ik te veel vanuit mezelf, maar gezien lengte van heel veel andere mensen in Nederland durf ik te gokken dat er duizenden ruiters zijn voor wie +/- 80-85kg hartstikke gezond en normaal is. Dus het gaat niet alleen over favoriete C-pony's en "gewoon normaal gewicht hebben".

Volgens mij is 80-95 een heel redelijk gewicht.
Tenzij je het aan mensen vraagt van 1.60. Of vinden die dat paardrijden straks alleen nog maar mag met hun lichaamslengte?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 13:10

Nederlandse mensen behoren tot de langste van de wereld. En voor velen is 80/85 kg een heel keurig gewicht binnen de BMI marges. Daarbij is de gemiddelde KWPNer ook een behoorlijk paard van 167 en hoger. En ja er zijn kleinere mensen, paarden en BMI kan soms wat vertekenen. Maar we hebben het hier over gemiddelden. Als je dan uitgaat van een belastbaarheid ergens tussen de 15-20% ( totaal incl tuig en kleding) van het gewicht van het paard. Afhankelijk van de bouw van het paard of je 15 of 20% aanhoud. Dan blijven er nog een heleboel over die, mits het juiste paard, gewoon kunnen blijven rijden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 13:19

Ja, maar op die grote paarden valt dan weer af te dingen dat er vaak niet een heel groot zadel op past. Op veel paarden past hooguit 18" maar lange mensen hebben ook gewoon een groter zadel nodig. Iemand van 2 meter heeft ook gewoon een grotere kont dan ik :))

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 13:20

Bij mij meestal niet. :+ Maar die zou je dan naar beneden kunnen afschalen. Meer richting die 15 % incl tuig.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 13:30

Avalanche schreef:
Ja, maar op die grote paarden valt dan weer af te dingen dat er vaak niet een heel groot zadel op past. Op veel paarden past hooguit 18" maar lange mensen hebben ook gewoon een groter zadel nodig. Iemand van 2 meter heeft ook gewoon een grotere kont dan ik :))

Dat kan, maar de discussie dat je in het zadel moet passen om te kunnen opstappen is toch eentje waar de conclusie unaniem is? Daar zit echt niet zo’n controverse op als bij gewicht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 14:36

Met 20% is de hele discussie zo ongeveer voor niets.
Dan is 120 kilo bij een paard van 170 geen probleem en mag ik nog 20 kilo toenemen voor mijn e-maatje paard en mag ik met mijn 180cm ook nog wel net op een grote C pony.
Met 20% kun je de administratieve moeite besparen in iedergeval.