Binnenkort ZZ-Licht debuut, wie nog meer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ziezoziezo22

Re: Binnenkort ZZ-Licht debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 16:42

Jammer dat het hier zo stil.is
De we lijkt mij ook erg leuk.
Wat leuk Martine een veulen
Kim ben je inmiddels zzz gestart?

kim2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 08:01

Hi! Leuk dat je ernaar vraagt!!
Ja inmiddels drie proeven gereden. 1 keer winst. Kritisch naar mezelf gekeken. Koraline kan alles maar de verbinding is niet top. Omdat ze zo zo sensibel is het zo moeilijk het achterbeen te laten aansluiten. En de wissels zijn dan ook niet altijd goed. Dus weer terug naar de tekentafel met m’n trainer Seth Bosman. Ondertussen toch blijven gaan omdat ze anders nog meer spanning krijgt van wedstrijden.
Maar ik geloof 1000% in dit paard dus we gaan lekker door!!!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 19:36

Hoe gaat het hier met iedereen? Ondertussen nog gestart?

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 13:33

Het is hier weer elke keer stil,
Ik ben tijdje zonder startkaart geweest.
Maar mijn dochter ging op pony rijden dus het leek haar wel leuk om mee tegaan naar wedstrijden.
Paar wedstrijden zzz gestart met winst en aantal prijzen.
Afgelopen weekend lichte tour gestart daar had ik ook een winstpunt en plek 10 vd 21 was ik dik tevreden mee.

Nu maar weer met de eners bezig , gisteren maar weer geprobeerd.
Maar vind het moeilijk , voor ons veide is het nieuw.
Kan er 3 dan doet hij 2 ertussen en springt er weer 1 .
Pff ik vraag me af of ik dit ooit leer.

Jij nog gestart marliez

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 13:53

Netjes hoor! Fijn dat je lichte tour debuut zo goed uitpakte :D
Eners lijkt mij ook wel een uitdaging. Maar zo ver zijn wij nog niet hihi. Heb je wel een beetje fijne hulp die jou er mee op weg kan helpen?

Ik ben deze maand weer begonnen met wedstrijden. Was bijna een jaar geleden. Even een heel jaar geoefend en dat heeft ons goed gedaan gelukkig. Eerste wedstrijd 63%, 2e wedstrijd 62% en 3e wedstrijd 64% dus erg tevreden. In het zzz trouwens. Vind het wel erg moeilijk merk ik om die proef (ik doe er altijd maar 1) echt goed te rijden maar moet nu gewoon even wat vaker gaan om er een beetje handig mee te worden.

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 21:02

Dat zijn leuke punten.
Ik reed ook meestal.1 proef .
Maar de laatste wedstrijden 2 , de 1e had ik even nodig want hij hield zich ineens aarig strak in de ring en na de 1e proef liet hij los

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 05:38

Ja als het een meerwaarde heeft zou ik het ook zeker doen. Want als je paard die eerste proef nodig heeft om even adem te halen en meer tot ontspanning te komen dan kun je in ieder geval de 2e proef rijden zoals je wilt. Ik rij eigenlijk in iedere klasse 1 proef. Mijn paard heeft veel tijd nodig met los rijden en ik vind het fijn om mij volledig te focussen op 1 proef. Tot nu toe bevalt dit goed maar zoals het gaat met paarden zullen we toch iedere keer moeten kijken wat werkt, of beter zal werken of juist niet :D

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 10:12

Gister weer een 2e prijs en 63.7% gereden. Lekker constant op het moment. Mijn instructie wil dat we nog wat gaan finetunen om het percentage hoger te krijgen maar ik vind het voor nu eigenlijk al moeilijk genoeg :') dus ik wil nog een paar wedstrijden rijden om meer het gevoel te krijgen dat het vanzelf gaat (gister had ik mijn handen vol aan mijn paard maar ondanks dat toch nog kunnen herpakken en foutloos verder kunnen rijden. Is echt iets wat ik heb moeten leren dus daar al heel tevreden over!)

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 06:28

Gefeliciteerd dat zijn nette punten.
Fijn dat je foutloos hebt kunnen rijden,

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-26 10:00

Ja leuk, weer wat leven in het topic!

Lekker bezig Ziezo en Marliez! Knap die mooie percentages en prijzen!!! Ik vind 1 proef rijden ook heel fijn, maar kan me ook voorstellen als je paard wat meer tijd nodig heeft op concours dat je er twee start.

Ziezo, die eners inderdaad, ik vind het ook zo onwijs lastig, dat ritme, maar ook de snelheid waarin je de hulpen moet afwisselen, dan ook nog een soort van lijn houden en er zelf niet als een wokkel op gaan zitten, pfffff. In goede tijden rijd ik er een stuk of 12 achter elkaar, maar het gebeurt ook regelmatig dat de serie stuk is en ik er niet meer dan 5 uitkrijg. En dan zijn ze echt nog láng niet op wedstrijdniveau, daarvoor moet nog veel meer gebeuren. Net als bij jou is het voor ons beide nieuw, het is echt een geweldige reis zo samen, maar vanzelf gaat het niet hahaha!

Ik rijd Juna nu sowieso weinig, ze is inmiddels ruim 8 maanden drachtig. Ik rijd regelmatig in het bos en gymnastiek nog een beetje in de bak, maar verder is ze al aan een prezwangerschapsverlof begonnen, ze is ook echt al tonnetje rond haha!
Ik concentreer me verder op mijn jonkie, die heb ik een aantal keer in het L1 gestart en dat gaat heel erg goed. Nu even doortrainen en dan denk ik dat ik haar een keertje M ga starten.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 05:14

Dat schiet al lekker op, 8 maanden al drachtig :D spannend! Welke hengst heb je gekozen?
Begrijpelijk dat ze nu wat meer naar haar verlof toe aan het werken is hihi. Dik verdient ook! En lekker dat je toch nog bezig kunt blijven met je jonge paard :) weer heel anders dan bezig zijn met de eners maar ook leuk toch. Jonge paarden zien groeien in het werk is het mooiste wat er is <3

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 09:31

Wat gaan jullie allemaal goed.

Zzl paard heeft helaas wat pauze. Teveel te doen met werk en 2 paarden was even geen combi. Andere begint nu eindelijk sprongen voorwaarts te maken. Had er alleen even nu aan gedacht dat ik geen B meer mocht starten, maar merk wel dat omdat je al wat meer oefeningen kent, je ook sneller wat oefeningen gebruikt die in de hogere klassen worden gevraagd. Denk wel dat het eerder een springdebuut wordt dan dressuur, maar kan ze mooi wat zien.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 19:29

Lekker toch om even tijd te besteden aan je jonkie! :D
Ik merk zelf ook dat als je zelf al vaker wat paarden verder heb opgeleid je ook meer snapt waar de oefeningen voor zijn en dan ondanks dat ze jong zijn je ze gewoon spelenderwijs al mee pakt. Sowieso zijn losmakende oefeningen voor mij voor alle leeftijden van belang (wijken, sv/sb, keertwending enz). Dingen zoals appuyeren raak ik vaak alleen maar even aan (bijv alleen de inzet) zodat ze daar wat gevoel voor krijgen maar wegens belasting voor de banden de pezen rij ik dat eigenlijk nog niet echt door. Pak het spelenderwijs wat mee. De oefeningen zijn er ook voor het paard losser, sterker en vaardiger te maken. Dus ik rij ze ook met dat doel en niet omdat ze in een proefje zitten. Tegen die tijd dat we die klasse rijden dan moeten we gaan werken aan de uitvoering maar dat is toch weer andere koek vind ik :D
Wel lekker om jong paard op te leiden hè? Gewoon alles in het tempo van het paard en nog geen druk van dingen moeten of ‘perfect’ willen.

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 07:49

Dat schiet al weer op Martine met de dracht.
Ook leuk een veulen fokken.
Al 12 eners knap hoor.Hoe leren jullie de eners, elke keer 1 erbij tot dat dat aantal bevestigd is.
En dan zie je filmpjes voor bij komen van mensen die het goed kunnen , lijkt of hun het zo makkelijk kunnen .

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:54

Gaaf Marliez!

Eners zijn ook heel lastig, meer dan 5 achter elkaar vind ik moeilijk qua mijn eigen ritme :')
Zijgangen neem ik ook vanaf het begin mee, het is een fijne manier om ze spelenderwijs aan te sterken/soepel te houden en uiteindelijk ook rechter te krijgen.
Wissels probeer ik ook al jong aan te leren omdat het dan makkelijker is, maar ik vind het ook fijner om de contragalop pas te doen nadat ze een wissel snappen want dan springen ze zonder commando niet zo snel over.

Fijn dat Luna gezond dragend is en leuk dat het zo goed gaat met de jonkie!

Bij ons thuis is het even rustig geweest. Roz is in November verkocht naar een junior :)
De I1 prep ging op zich wel goed, maar ik kon het aanvoelen dat het eigenlijk gewoon iets te veel voor haar werd. Nu mag ze lekker een tiener de hogere oefeningen aanleren op haar tempo en dat is een job die ze super leuk lijkt te vinden :j
Helaas had mijn andere ZZL paard Vic (Viscount x Escudo) een beetje te hard gespeeld in de wei dus die heeft 3 maanden op rust gestaan en mag nu weer beginnen met rijden. Hij is niet kreupel geweest, maar de dierenarts was bang dat hij het check ligament toch een beetje ingescheurd had dus we hebben hem extra gebabied om te zorgen dat hij helemaal top is voordat we verder trainden.

Gelukkig was dat niet zo heel erg want vooral januari was echt bizar koud hier. Het is vandaag eindelijk "warm" want het is "maar" -6... :brr:
Ik heb sowieso nog nooit zo veel sneeuw gezien: november - 26.2cm, december - 47.6cm, en januari 88.2cm %)
Paarden hebben vooral wat training gehad door in de wei door de hoge sneeuw te wandelen :+
We hebben ook extra verwarming aan moeten leggen in het waterhok, iets wat voor ons irritant was maar de stalkatten in ieder geval wel fijn vonden

Afbeelding

Verder is Gus (Total US x Tuschinski) ook weer terug in training, hij wordt nu 8 en de eigenaresse wil graag dat hij dit jaar klaar is voor het Z. Ik heb hem in 2023 van zadelmak tot L getraind, dus ik ben benieuwd hoe hij nu aanvoelt. Hij is pas gisteren aangekomen dus ik heb er nog niet opgezeten.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:14

Dat zijn beste hoeveelheden sneeuw zeg!!

Die Gus klinkt wel als een leuk project.

Met gevoelstemperatuur-13 vind ik het nu ook wel leuk geweest, eerlijk gezegd.

Klopt wat je zegt xmarlies. Omdat je de oefeningen beter weet toe te passen, zet je ze anders in. Als je zelf nog nooit wat anders dan B of l hebt gereden, leer je een oefening pas aan wanneer je ze bijna nodig hebt. Best een verschil.