Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Re: Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 15:50

Persoonlijk vind ik dat er een gewichtsgrens mag komen bij de KNHS. Dan ga je er aan voldoen of je start niet.
Dan leg je het probleem niet bij de jury neer maar bij de organisatie. Die moet het lef nemen om een stelling te nemen. Je kunt dan nog wel paardrijden maar niet meer aan wedstrijden deelnemen. Maar niemand hoor ik hier praten over dressuurmatig rijden, dat zeer belangrijk is voor het paard om de ruiter uberhaupt te kunnen dragen. Want wanneer jij aan dressuurwedstrijden deelneemt dan ben je dus wel bezig met het paard zodanig te trainen dat hij jou goed kan dragen. Dat aspect wordt hier totaal niet genoemd. En dan heb ik meer bewondering voor mensen met overgewicht die dressuurmatig hun paard goed trainen dan recreatieruiters met hetzelfde gewicht die hun paard in de lucht laten staren.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 15:59

Dat klinkt alsof je denkt dat alle recreatieruiters hun paard maar aan laten doen.......
Nog een vooroordeel? ;)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 16:14

Dinopino schreef:
Persoonlijk vind ik dat er een gewichtsgrens mag komen bij de KNHS. Dan ga je er aan voldoen of je start niet.

Maar dan zit je alsnog met het gene wat jouw paard kan dragen. Met mijn 57 kilo ga ik ook niet op een B-pony zitten. Terwijl ik ruim onder de grens zou vallen ;) Dan werkt het tabelletje met aantallen wat hier een paar pagina's terug stond beter.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 16:20

Maar dan is er tenminste een leidraad Winged.. Waratje ik heb het niet over alle recreatieruiters, maar die die hun paard de sterren laten bewonderen.. Ik sprak laatst een vrouw met een hele duidelijk maatje meer. Die vond dressuur rijden zo"n onzin die reed nu alleen maar buiten op ijslanders. Juist wanneer je al zo gebouwd bent is het voor het paard prettiger om wel goed over de rug te rijden.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 16:38

Het zou imo wel prettig zijn als de KNHS een richtlijn op de site zou neerzetten van de percentages.

Het is een feit dat mensen steeds zwaarder worden en dat het aanzicht dan ook steeds normaler wordt. Echter is dat voor paarden natuurlijk niet gezond.
Hoe lang moet je wachten tot de gemiddelde ruiter echt Te zwaar is voor de paarden?
Paarden worden steeds luxer gefokt, wat voor het dragen ook niet bijdraagt om de paarden te beschermen. Al snap ik wel dat voor het gebruik van de sport makkelijker bewegen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 17:00

Dinopino schreef:
Waratje ik heb het niet over alle recreatieruiters, maar die die hun paard de sterren laten bewonderen.. Ik sprak laatst een vrouw met een hele duidelijk maatje meer. Die vond dressuur rijden zo"n onzin die reed nu alleen maar buiten op ijslanders. Juist wanneer je al zo gebouwd bent is het voor het paard prettiger om wel goed over de rug te rijden.

Ben ik met je eens, hoor. Zo'n voorbeeld is toch echt heel jammer.
Maar wedstrijdrijden is bepaald geen garantie op goed over de rug rijden, soms lijkt het wel alsof ze niet weten hoe dat eruit moet zien >;)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 17:13

Maar daarvoor zit er dan een jury ;-) en bij de mensen die nooit naar wedstrijden gaan of lessen krijgen is er geen controle.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 18:14

Och, die controle zegt ook weinig. Net Hoe je er zelf in staat.
En ook de instructie thuis speelt daarin een rol.

Sommige gebruiken excuses en andere leren er wel van. De 1 rijdt om te winnen en de ander vind dat minder belangrijk...

Ik zag het ook als controle.
Instructeur is fijn, maar die betaal ik en de jury maakt het niet uit of ik de volgende wedstrijd weer ga rijden of niet...

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 09:59

Een richtlijn vanuit de sport zou heel goed zijn ondanks dat er altijd mensen zijn die er lak aan hebben maar voor degene die er wel lering uittrekken is het een uitkomst om te bepalen of iets nog wel of niet kan . Nogmaals een goed en eerlijk zelfbeeld met hulp van deskundigen zoals een jury of instructeur zou mss voor minder misstanden leiden.
Maneges zouden hier al veel in kunnen betekenen en KNHS ook

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 10:26

Citaat:
Want wanneer jij aan dressuurwedstrijden deelneemt dan ben je dus wel bezig met het paard zodanig te trainen dat hij jou goed kan dragen. Dat aspect wordt hier totaal niet genoemd. En dan heb ik meer bewondering voor mensen met overgewicht die dressuurmatig hun paard goed trainen dan recreatieruiters met hetzelfde gewicht die hun paard in de lucht laten staren.

Het niveau is op wedstrijden tegenwoordig bedroevend laag, men rijdt alleen maar voor de resultaten en zijn meer bezig met het mooie plaatje dan met daadwerkelijk goed ruggebruik. Jury's zien vaak ook niet eens dat een paard geen correct ruggebruik heeft zolang die nek maar in een mooi krulletje loopt. Dus nee, dat dressuurruiters meer bezig zijn met de juiste training, niet bepaald mee eens :n... Heb ze echt te vaak kapot gereden voorbij zien komen hier :n.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 10:41

hyppolyte schreef:
Het niveau is op wedstrijden tegenwoordig bedroevend laag, men rijdt alleen maar voor de resultaten en zijn meer bezig met het mooie plaatje dan met daadwerkelijk goed ruggebruik. Jury's zien vaak ook niet eens dat een paard geen correct ruggebruik heeft zolang die nek maar in een mooi krulletje loopt. Dus nee, dat dressuurruiters meer bezig zijn met de juiste training, niet bepaald mee eens :n... Heb ze echt te vaak kapot gereden voorbij zien komen hier :n.

Natuurlijk moet het nivo hoger op wedstrijden, echter is dat per regio nog wel wat verschillend. Maar deze mensen laten zich tenminste toetsen! En dan kan je van het gros van de recreatieve ruiters niet zeggen, om niet te vergeten de AdB goeroes en andere richtingen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 11:04

Over het niveau van de jurering kan ik natuurlijk niets zeggen. Dat is een ander probleem. Maar wanneer dit werkelijk zo is dan zit daar toch wel wat goed fout. Dressuur is toch je paard beter maken zodat hij het ruitergewicht in balans kan dragen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 11:10

Dat is jouw definitie :+
Er zijn ook mensen die dressuur een methode vinden om een prijzenkast te vullen 8-)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 11:13

Dinopino schreef:
Over het niveau van de jurering kan ik natuurlijk niets zeggen. Dat is een ander probleem. Maar wanneer dit werkelijk zo is dan zit daar toch wel wat goed fout. Dressuur is toch je paard beter maken zodat hij het ruitergewicht in balans kan dragen.

Natuurlijk, maar zoiets moet je leren en echt goed leren paardrijden......daar is een mensenleven te kort voor.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 11:17

Dinopino, dat zou het moeten zijn...
Maar zolang de jury's nog altijd paarden ophemelen die van voren in eens valse knik lopen, daardoor goed showen (of spastisch bewegen, ik verkies die opmerking toch liever) van voren en de achterhand er maar achter aan sleept. Zal er niks veranderen...

Zeker niet zolang diezelfde manier van rijden ook in de GP nog opgehemeld wordt.
Nagevenlijkheid komt vanuit de achterhand, zo zou het moeten zijn maar helaas gaat dit verloren.

De KNHS is hier zelf ook debet aan. Ipv instructeurs veelzijdig op te leiden en te laten zien dat er meerdere wegen naar Rome leiden, pinnen zij zich tijdens de orun en de jury cursus vast op 1 methode.
En daar stoppen ze nog niet.
Zolang de KNHS haar ogen sluit voor anderen methodes en middelen, haar ogen sluit voor wat er gebeurd en weigert uit die ivoren toren te komen zal er niks veranderen.

Dressuur is niks anders meer dan een middel om je prijzenkast te vullen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 11:23

M_D_H schreef:
Maar zolang de jury's nog altijd paarden ophemelen die van voren in eens valse knik lopen, daardoor goed showen (of spastisch bewegen, ik verkies die opmerking toch liever) van voren en de achterhand er maar achter aan sleept. Zal er niks veranderen...

Zeker niet zolang diezelfde manier van rijden ook in de GP nog opgehemeld wordt.
Nagevenlijkheid komt vanuit de achterhand, zo zou het moeten zijn maar helaas gaat dit verloren.

De KNHS is hier zelf ook debet aan. Ipv instructeurs veelzijdig op te leiden en te laten zien dat er meerdere wegen naar Rome leiden, pinnen zij zich tijdens de orun en de jury cursus vast op 1 methode.
Zolang de KNHS haar ogen sluit voor anderen methodes en middelen, haar ogen sluit voor wat er gebeurd en weigert uit die ivoren toren te komen zal er niks veranderen.

Phoe wat een vooroordelen!

Ik weet niet hoor, maar ik heb laatst nog geschreven bij een subtop wedstrijd. Ik heb zeer vaak op moeten schrijven, moet meer over de rug, meer aan elkaar enz enz. Er wordt juist heel veel opgelet!

Misschien kan jij gewoon niet goed zien hoe een paard technisch echt goed loopt! Daar weleens aan gedacht?

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 11:50

R12312 wat is ineens de reden om zo persoonlijk te worden? M_D_H geeft haar mening over de dressuur die door de KNHS tegenwoordig wordt gezien als juist, terwijl er voor de paarden geen enkel voordeel in zit qua verbetering van beweging, souplesse etc. Het gaat over de wedstrijd an sich, niet dressuur in zijn algemeen (als ik het zo goed verwoord). Hier wordt zij niet persoonlijk en dan komt er ineens zo'n rotopmerking van jou? Ga je mond een spoelen..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 12:51

R12312 schreef:
M_D_H schreef:

Phoe wat een vooroordelen!

Ik weet niet hoor, maar ik heb laatst nog geschreven bij een subtop wedstrijd. Ik heb zeer vaak op moeten schrijven, moet meer over de rug, meer aan elkaar enz enz. Er wordt juist heel veel opgelet!

Misschien kan jij gewoon niet goed zien hoe een paard technisch echt goed loopt! Daar weleens aan gedacht?

:')

Vooroordelen?
Ik denk dat je echt beter moet gaan lezen.
Want je zegt exact hetzelfde als dat ik doe...
Die paarden worden technisch niet goed gereden.

Leuk dat jij toevallig een jury had die er wel op Let...
Maar er zijn te veel jury's die het allemaal goed keuren...

Oh en aardig dat jij persoonlijk wordt zeg...
Volgens mij wordt ik nergens persoonlijk vraag mij dan ook af waar jou aanval over gaat...
Of jij moet je persoonlijk aangevallen voelen door mijn woorden maar in dat geval weet je dus precies waar jij aan moet werken én dat ik gelijk heb...

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 12:51

Unoo schreef:
R12312 wat is ineens de reden om zo persoonlijk te worden? M_D_H geeft haar mening over de dressuur die door de KNHS tegenwoordig wordt gezien als juist, terwijl er voor de paarden geen enkel voordeel in zit qua verbetering van beweging, souplesse etc. Het gaat over de wedstrijd an sich, niet dressuur in zijn algemeen (als ik het zo goed verwoord). Hier wordt zij niet persoonlijk en dan komt er ineens zo'n rotopmerking van jou? Ga je mond een spoelen..

Ze wordt zelf persoonlijk door alle wedstrijdruiters over een kam te scheren. Ik ben ook wedstrijdruiter.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 12:52

Unoo schreef:

Dank je

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 12:53

R12312 schreef:
Unoo schreef:
R12312 wat is ineens de reden om zo persoonlijk te worden? M_D_H geeft haar mening over de dressuur die door de KNHS tegenwoordig wordt gezien als juist, terwijl er voor de paarden geen enkel voordeel in zit qua verbetering van beweging, souplesse etc. Het gaat miover de wedstrijd an sich, niet dressuur in zijn algemeen (als ik het zo goed verwoord). Hier wordt zij niet persoonlijk en dan komt er ineens zo'n rotopmerking van jou? Ga je mond een spoelen..

Ze wordt zelf persoonlijk door alle wedstrijdruiters over een kam te scheren. Ik ben ook wedstrijdruiter.

Beter lezen en als jij je aangevallen voelt hierom weet je meteen waar jou probleem zit...

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 12:55

M_D_H schreef:
Of jij moet je persoonlijk aangevallen voelen door mijn woorden maar in dat geval weet je dus precies waar jij aan moet werken én dat ik gelijk heb...

Volgens mij moet iedereen altijd werken aan beter ruggebruik en betere nageeflijkheid. Zoals ik al eerder schreef, paardrijden leer je niet in een mensenleven. Iedereen doet zijn retebest om het goed te leren op zijn of haar manier. Om dan gelijk maar iedereen af te branden maakt dat het lijkt dat jij dat paardrijden in je 24 jaar leven al perfect geleerd hebt.
Iets wat ik mij niet kan voorstellen.

Er is niemand die bewust zijn paard pijnigt met wedstrijdsport.

En het nivo ligt al stukken hoger de laatste jaren. Enkele regio's liggen wat achter qua nivo. Maar er wordt hard aan de weg getimmerd, ook via de KNHS om het nivo op te schroeven en meer educatie te geven over het goed technisch paardrijden.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 12:56

M_D_H schreef:
Beter lezen en als jij je aangevallen voelt hierom weet je meteen waar jou probleem zit...

Ik heb niet zoveel problemen, ik ben namelijk zeer bewust dat de weg naar top paardrijden heel lang is en vreselijk moeilijk.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 12:58

R12312 schreef:

Niet om vervelend te doen, maar bij de subtop zou over de rug en aan elkaar rijden toch onderhand eens redelijk voor elkaar moeten zijn? Misschien is dat wel het probleem van de lagere klassen dat er daar niet voldoende gelet wordt op "over de rug" en "aan elkaar"?
De meesten van ons die wel eens naar een wedstrijd gaan kijken zien dan vooral de basis hun rondjes draaien (dus B t/m Z). Dus wellicht dat daar het beeld van M_D_H vandaan komt......

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:01

Dat zeg ik niet en nogmaals je moet echt beter gaan lezen...
Jij voelt je persoonlijk aangevallen terwijl dat nergens voor nodig is.
Ik geef alleen aan dat er aan de top, dus de GP, de jury's en bij de KNHS een heleboel moet veranderen.

Dat jij dat op jezelf betrekt is dat jou probleem en jou eigen fout.

Ik ben het met je eens dat goed paardrijden meer dan een mensenleven kost.
Maar daarom kan de basis wel goed zijn en daar heb je een bond voor die daar aan werkt en die bond laat verstek gaan.