[HK]Z2-debuut, wie nog meer? Deel 2!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 08:04

Wat ontzettend leuk! Je hebt precies de juiste provincie uitgezocht met dat heerlijke weer!
Rij je alleen eigen paarden, of ook voor anderen? Rij je dan ook wedstrijden? En hoe gaat dat dan met die afstanden? En hoe gaat dat met de klasses? Heb je die ook zoals hier?

miranda21

Re: Z2-debuut, wie nog meer? Deel 2!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 08:53

Wat balen Daisy zo'n poos eruit, maar het komt goed zo te lezen dus dat is heel fijn.
Wat een super tips weer.
Wij gaan zo terug naar Utrecht voor controle maar ben bang dat we pech hebben,
m'n zusje zag haar gister hengstig. grrr.
Maar we zullen het horen zometeen.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 09:00

Ik ga voor je duimen, Miranda! Succes!

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 09:12

Ah wat balen Daisy! Echt sneu voor jullie!
Miranda succes zometeen!
Libera wat een sprookjesverhaal :) Naar Californie en daar dan verliefd worden, trouwen. Huisje boompje beestje. Gaaf hoor! Heb je daar een paard gekocht? Of heb je vanuit NL een paard meegenomen?

Ik baalde gisteren een beetje. Ging vol goede moed aan de wissels beginnen omdat hij zondag zo goed gegaan was. Blijkbaar dacht ik er te makkelijk over. Op beide kanten wilde hij gewoon niet wisselen achter!! Dat was lang geleden. Pff hij natuurlijk weer helemaal in de paniekstand. Uiteindelijk even flink doorgepakt en toen sprong hij er vier achter elkaar goed en was ie klaar. Zeik- en zeiknat was ie. Het was ook erg benauwd gisteren. Heb hem lekker in de paddock gegooid en toen heeft ie zichzelf gepaneerd. Mijn zusje heeft wat om te poetsen vandaag :P

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 09:23

@roosje 3 weken op stal 3x 10 min stappen. Daarna terug naar kliniek. Loopt hij zuiver mag hij de wei op. Zo niet krijgt hij infuus en moet hij op stal blijven.

@libera gaaf hoor! Zou ook wel zo naar Amerika willen

@sharon balen zeg... Miss even de wissel laten rusten ik had precies hetzelfde probleem

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 09:26

Ja zeker balen. Ik denk dat ik met Vanquish juist even door moet gaan. Als ik iets dagelijks mee pak, pakt hij het sneller op dan wanneer ik het laat liggen. Hij moet juist leren dat er niks spannends aan is. Vorige week deed hij alles braaf. Morgen heb ik les. Dat komt mooi uit. Het gaat ook altijd beter als er iemand in de baan staat die me er doorheen helpt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 11:33

sharon_quiz schreef:
Ah wat balen Daisy! Echt sneu voor jullie!
Miranda succes zometeen!
Libera wat een sprookjesverhaal :) Naar Californie en daar dan verliefd worden, trouwen. Huisje boompje beestje. Gaaf hoor! Heb je daar een paard gekocht? Of heb je vanuit NL een paard meegenomen?

Ik baalde gisteren een beetje. Ging vol goede moed aan de wissels beginnen omdat hij zondag zo goed gegaan was. Blijkbaar dacht ik er te makkelijk over. Op beide kanten wilde hij gewoon niet wisselen achter!! Dat was lang geleden. Pff hij natuurlijk weer helemaal in de paniekstand. Uiteindelijk even flink doorgepakt en toen sprong hij er vier achter elkaar goed en was ie klaar. Zeik- en zeiknat was ie. Het was ook erg benauwd gisteren. Heb hem lekker in de paddock gegooid en toen heeft ie zichzelf gepaneerd. Mijn zusje heeft wat om te poetsen vandaag :P

Haha heel herkenbaar, als je denkt dat alles vanzelf gaat gaan dan vertelt je paard je even dat het zo niet werkt.... Sta je ineens weer met beide benen op de grond! :D
Ik durf bijna niet meer als ik bij een les aankom enthousiast te vertellen dat het de laatste tijd zo goed gaat, want dan gaat het gegarandeerd K.L.O.T.E.N..... -O-

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 11:36

Libera schreef:
Oei dat is balen Zo'n blessure!

Nou ik heb weer met mn galop geprutst :D
Eerst in stap en draf wat schouderbinnenwaarts/renvers overgangen gereden, en daarna aan de galop begonnen. Uiteraard gooide hij gelijk zn kont naar binnen op rechts ...
Stelling naar buiten gevraagd, toen was zn hals wel recht voor zn schouders, maar liep ie nog steeds scheef op de hoefslag, met kont naar binnen. En probeerde naar binnen te vallen. Dus zodra ik hem op de buitenteugel stelling had, geprobeerd om het paard recht te houden en de hele voorkant naar binnen te zetten.
Dat lukte niet zo goed, hij Wilde steeds wisselen of bokken :+
Dus toen geprobeerd om hem vanuit de hoek de diagonaal op te sturen, en van daaruit een soort van wijken Langs de hoefslag, en met lichte stelling naar links. Dus eigenlijk beetje renver achtig... Dat lukte wel redelijk :)
Ga morgen nog even verder proberen.

Sorry voor rare spelfouten/random hoofdletters, mn telefoon staat op engels en verandert de woorden soms!

Als hij nog scheef loopt houdt hij nog vast in die buitenkaak en loopt hij daardoor scheef, probeer echt door te vragen tot hij dat los laat, dan zul je voelen dat hij dan ineens niet meer probeert het gewicht naar binnen te laten vallen. Dat is een laatste poging om aan die teugel te blijven hangen ipv los te laten, moet je even doorheen werken. Desnoods (als hij wil wisselen) ga je terug naar draf of stap en vraag je dan nog die stelling door naar buiten toe tot hij echt afkauwt en loslaat op die buitenteugel. Als je dat een paar keer doet gaat hij ook beter in galop snappen wat je daarmee wilt.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 11:39

Jep, I know the feeling!
Vorige week had ik zo'n goed gevoel met Soraya! Ik dacht: ja, we komen er! En dan ging het maandag weer totaal niet. Gisteren ging m'n lesgever er eerst even op, want ik was te laat ivm werk. Vroeg die nadien aan mij 'wat heb jij met je paard gedaan?' :D Ik dacht al: oh-ooooow.. Uitgelegd dat het eerst super ging en dan maandag niet (waardoor ik natuurlijkj meer fout heb gedaan dan goed). Gelukkig leuke tips mee gekregen van lesgever :P

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 11:54

Gelukkig ben ik weer niet de enige. Vandaag heeft mijn zusje hem lekker relaxed gereden en morgen in de les gaan we weer aan het werk. Ik moet inderdaad niet denken dat het vanzelf zal gaan!

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 12:01

Soms zou het wel handig zijn hé.. ;)

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 12:29

Ja idd. Soms zou het wel fijn zijn dat het gewoon allemaal vanzelf ging zonder moeite

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 12:50

Ja, inderdaad. Dat ze gewoon die wissels deden, na drie keer oefenen ipv na twee jaar...

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 13:22

Dat zou handig zijn! Dan reed ik nu al een jaar Z2 :P Ochja, langs de andere kant is het wel héél fijn als het dan uiteindelijk goed komt hé!

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 13:30

Dat is zeker zo. Het geeft wel een onwijs fijn gevoel als het wel lukt en je dan weet dat je dat zelf voor elkaar hebt gekregen met tijd en geduld.

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:00

Nou ben weer thuis, helaas alleen waar ik al bang voor was.
Laatste poging dit.

Het ziet er altijd zo makkelijk uit bij anderen maar reken maar dat hun ook een hele tijd aan het oefenen/of alleen voorbereiden zijn geweest.
Ik ben dan een poosje terug wel ZZL gestart en winst behaald, maar vandaag de dag springt madam de wissels ook niet altijd even vlekkeloos.
Het blijft oefenen vind ik.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:05

He, verdikkeme! Wat balen! Was dit de laatste poging, of komt er nu nog eentje?

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:21

Balen Miranda!! Ga je het volgend jaar weer proberen als het dit jaar niet meer lukt?

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:23

Spijtig Miranda... Ja kan nog eens, niet?

Midnight16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:06

Wat geef je fijne tips horseyfries. Ik zal ook veel rechtuit rijden in galop. Voltes nodigen je paard waarschijnlijk alleen nog maar meer uit om zijn achterhand naar binnen te zetten.

Het is naar mijn ervaring vaak twee stappen vooruit en dan weer één terug. Er is altijd wel weer wat te oefenen.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:07

Even snel de vragen beantwoorden voordat ik verder bijlees!
Ik heb mijn paard zelf gefokt, uit een PSG merrie die ik kon leasen omdat ze met een peesblessure stond. Paarden zijn hier echt onbetaalbaar, dus Dan maar zo. Was ook wel een hele leuke ervaring hoor.
Ik rijd naast mijn eigen paard nog 3 Friese merries, een 4jarige, een 8jarige en een 13jarige. Daar wil ik graag het sportpredikaat mee Halen.
Ik rijd ook wedstrijden, al staat dat nu even op een laag pitje ivm school en mn kleintje :)
Er zijn wel eat wedstrijdjes dichterbij (uur a 2 uur), maar voor de meesten moet ik 4 of 5 uur rijden. Dat zijn Dan wel meerdaagse wedstrijden, dus bijv. 3 dagen achterelkaar.
De klasses zijn een beetje verschillend, we hoeven teen winstpunten te Halen en morgen starten way we willen. Elke klasse heeft 3 proefjes, die oplopen in moeilijkheidsgraad. Trainings level staat ongeveer gelijk aan de B (iets makkelijker), 1st level staat gelijk aan de L1/L2/M1, 2nd level M2/Z1, 3rd level Z2, en 4th level ZZL/ZZZ. Daarna komt de PSG etc. :)

Zo nu zal ik eerst even verder lezen :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:11

Dankje Midnight16!

Idd, voltes gaan je wss niet vooruit helpen, ben sowieso een voorstander van eerst goed rechtuit kunnen rijden voor je voltes rijdt, terwijl ik vaak op lager niveau juist het omgekeerde zie, toerloos op de volte en dan af en toe eens rechtuit proberen.

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:41

Ze staat nu in Utrecht om weer geinsemineerd te worden.
Als deze keer niet lukt weet ik niet of ik nog een keer probeer.
We wachten af.

Wat leuk een eigen gefokt paard Libera!!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:38

Midnight16 schreef:
Wat geef je fijne tips horseyfries. Ik zal ook veel rechtuit rijden in galop. Voltes nodigen je paard waarschijnlijk alleen nog maar meer uit om zijn achterhand naar binnen te zetten.

Het is naar mijn ervaring vaak twee stappen vooruit en dan weer één terug. Er is altijd wel weer wat te oefenen.

Helemaal mee eens, kan je tips erg waarderen Horseyfries! Dus bij deze, van mij ook heel erg bedankt :j

Ik rijd inderdaad zoveel mogelijk rechtuit want op de volte krult ie zich helemaal graag om mn binnenbeen heen!

Ga zo weer even rijden en toch nog meer stelling op die buitenteugel vragen dus :o

Miranda, ja fokken is erg leuk, zolang het allemaal lukt! Snap je frustratie, heb in hetzelfde schuitje gezeten... Merrie was trouwens al 16 toen ik dr liet dekken, eerste keer niet drachtig geworden, tweede keer gelukkig wel. Maar toch nog een redelijk laat veulen, hij is van eind juli.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 07:47

Ik zal voor je duimen dat het deze keer wel lukt Miranda.

Libera bedankt voor je uitleg! Grappig altijd om te lezen hoe het er in andere landen aan toe gaat. Leuk dat je je paard zelf gefokt hebt :)

Jenny het is inderdaad andersom. Eerst voltes voltes voltes en dan pas rechtuit. Heel vreemd. Dat is in de proeven ook zo. Ik wordt knettergek als ik mijn zusje voor moet lezen. Er zit en 1 B proefje wel 5 voltes of zo iets. En dan twee keer van hand veranderen en klaar is Kees. Rechte lijnen zijn er niet. Ik denk dat door die proeven ook zoveel voltes worden gereden door beginnende ruiters.