sportpaard hoort niet op weide?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:02

Persoonlijk vind ik 2 u weidegang in de zomer te weinig. Ik denk dat we het er over eens kunnen zijn dat het per paard afhankelijk is. Ik vind 2 u weidegang echt te weinig als dit betekent dat het paard overige tijd op stal staat en evt. nog een uurtje gereden wordt daarna. Er is een groot GRIJS gebied tussen 24/7 buiten en 24/7 op stal. Dat grijze gebied is afhankelijk per paard en qua locatiemogelijkheden. Ik denk dat je als eigenaar moet kijken naar het welzijn van je paard, dus in mijn ogen: zo veel mogelijk buiten. In mijn ogen per dag van 24 u, minimaal 8 u. Dat zal niet voor iedereen te realiseren zijn... doe je best ervoor, kies bewust een stal waar jij je prettig bij voelt. Dagdeel paard kunnen zijn in zomer en winter: JA!

Of dat nu bv een combinatie is van 2 u weidegang, dan op stal, daarna rijden en daarna paar u op de paddock of 4 u weidegang en paddock en beweging onder het zadel... dat maakt mij niet uit. Waar het mij om gaat in het welzijn van het paard, sociaal contact, vrije vorm van beweging met eigen keuze om paard te zijn. Hoe iemand die dag indeelt, hangt er vanaf.

Wat ik persoonlijk ook verkeerde redenatie vind is bv om je paard zomers 24/7 buiten op de weide te zetten en dan de overige 7-8 maand op te sluiten in een box in de winter waar die nauwelijks buiten komt vervolgens. Not fair!

Paddock met hooi is niet geheel alternatief voor weidegang, maar soms is het niet anders.

Zorg gewoon dat je paard er voldoende uitkomt en paard kan zijn! Daar behoort 21/7 op stal in winter en zomer NIET toe naar mijn idee.

Soms wordt de soep heter opgediend, dan die in werkelijkheid is. :o

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:10

@Lusitana er is een aantal jaren geleden een onderzoek geweest dat het op stal houden 23/7 wel degelijk stress geeft. Dit met veel maagproblemen/stalondeugden etc als gevolg. Dit onderzoek is op de Waiberhoeve geweest dus heeft niet alleen iets met een persoonlijke mening te maken. Ik ben het wel met je eens dat het ene paard meer behoefte heeft om 23/7 buiten te staan dan de ander. Maar poetsen is vervanging van het onderlinge sociale gedrag? Ik hoop dat de politiek inderdaad het paardenwelzijn aanpakt. De hele bouw van een paard is er op gemaakt om rond te scharrellen en natuurlijk als je de hele dag hooi aanbiedt boots je dat na. Maar het zou erg wenselijk zijn dat er een keus is. Paarden die helemaal niet buiten komen op zondag stil blijven staan en dan op maandag "vervelend" zijn zo raar? Ik ben werkzaam geweest in de rijpaarden en de drafsport en de drafsport ligt zo vaak onder vuur en ja ook daar worden grove fouten gemaakt maar ik kan niet 1 trainer opnoemen waar de paarden niet buitenkomen terwijl ik qua rijpaarden alleen al in de provincie NH 3 stallen kan opnoemen. Het zou wel een verplichting moeten zijn dat elk paard de mogelijkheid heeft om buiten te komen. Amen!
@Willeke mooi gesproken.

Ils_K

Re: sportpaard hoort niet op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:18

Mijn paard staat overdag in het land, komt er smorgens uit, en haal haar eind van de dag of savonds er weer uit.
Snachts staat ze wel op stal.

Ik vindt dat sportpaarden overdag gewoon naar buiten moeten kunnen, 24 uur is echt niet nodig, dat gebeurd bij mij ook niet. Maar overdag echt wel.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:25

sportpaard of recreatiepaard maakt niet uit, het blijft nog steeds een PAARD. Ik vind dat ook een sportpaard absoluut in de wei thuishoort.
Ik heb zelf ook een sportgefokt paard die ik op wedstrijden uitbreng. Hij gaat de hele dag naar buiten. Altijd, ook als het vies weer is.

De grasbuik wordt voorkomen doordat er aan strookbegrazing gedaan wordt. Over 't algemeen kiezen ze ervoor net iets te weinig gras te geven en bij te voeren met hooi om het zo net iets beter te controleren.
De dikke vacht wordt voorkomen doordat ik 'm wel met deken op naar buiten doe en doordat de lampen bij de stal tot 's avonds ca 23.00 uur aan zijn.

Verder is hij blij en in goede conditie. Ik zou niet anders willen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:29

Nah toch is mijn paard is voor de sport echt fijner te rijden als hij niet buiten komt. Toen ik hem kreeg heb ik 'm na 2 maanden verhuist naar een stal met iedere dag 2-3 uur weidegang en daar werd hij echt een stuk flegmatieker van. Pas afgelopen winter toen het zo lang sneeuwde kreeg ik door dat dat aan die weidegang lag. Want toen hij 2 weken alleen even binnen los kon om te rollen en rennen was hij weer een stuk fijner te rijden. Misschien scheelt het wel wat een paard gewend is want hij is zo'n 10 jaar van zijn leven helemaal niet buiten geweest en moest in het begin ook echt leren buiten te staan want na 30-45 min wilde hij in het begin echt weer naar binnen.
Inmiddels staat hij op een stal waar hij dagelijks zo'n 5-6 uur op de wei komt, want ik vind ook dat hij gewoon naar buiten moet.
Maar ik snap wel dat mensen zeggen dat qua sportprestaties het misschien wel beter is een sportpaard binnen te houden. En dat als je fanatieker bent dan ik, je misschien je paard ook wel meer binnen houd.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:40

Ik snap het gewoon echt niet, want ik heb nog geen enkel paard gehad en gereden wat heel sloom was door de weidegang. Ja, als het 30 graden is zet ik ze voor concours iets eerder binnen, zodat ze even kunnen 'afkoelen'. Maar verder heb ik er echt nooit last van hoor. Sterker nog, ze zijn juist frisser en vrolijker!

jennybloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:43

ik vind het zelf ook onzin,
het is gewoon zielig om een paard zo lang
op stal te hebben!
hoewel, ze krijgen er wel een buikje van. :Y)

Denise82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:49

Mijn paarden gaan 's morgens na het eten, rond 8 uur, naar buiten en gaan rond 4 uur s' middags weer naar binnen. Ze staan wel in paddockjes, dus geen gras de hele dag. Ik kan geen grasbuikjes gebruiken!
Wel krijgen ze genoeg hooi en zijn ze gewoon met stokken en andere dingen aan het spelen! :D

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:55

Ik merk alleen wat als het heel warm is of als ze aan het begin van het seizoen zich echt volgevreten hebben.
Dan is het slimmer om bijvoorbeeld ze korter op het gras te hebben of sóchtends bijvoorbeeld te gaan rijden.

Hier gaan ze s'nachts op stal ( Aleen met de dazentijd is het andersom). Staan zo circa 12 uur per dag op de wei, en swinters is dat op de paddock, met voldoende ruwvoer.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 00:31

vickers schreef:
@Lusitana er is een aantal jaren geleden een onderzoek geweest dat het op stal houden 23/7 wel degelijk stress geeft. Dit met veel maagproblemen/stalondeugden etc als gevolg. Dit onderzoek is op de Waiberhoeve geweest dus heeft niet alleen iets met een persoonlijke mening te maken.

We hebben het over beperkte weidegang bij training, dus meer dan een uur uit de stal.
Citaat:
Maar poetsen is vervanging van het onderlinge sociale gedrag?

Nee poetsen als vervanging voor krabbelen.
Onderling sociaal gedrag is niet te vervangen, maar dat sociale gedrag kan een paard dus ook hebben als het niet 24/7 buiten wordt gehouden. Er zijn tal van mogelijkheden.

Overigens is het onderzoek denk ik op de Waiboerhoeve zelf geweest en dus zonder controle groep op een andere stal neem ik aan. Er kunnen nl factoren in die stal zijn geweest die sowieso storend waren voor de paarden en voor stress zorgden... Onderzoeken zijn altijd een beetje tricky omdat men immers ergens specifiek naar zoekt en niet altijd controle groepen heeft. Nu hebben ze op de Waiboerhoeve ongetwijfeld een controlegroep gehad die minder op stal verbleef, maar ik denk niet dat ze hebben vergeleken met paarden op een andere stal... Op maneges zie je gemiddeld ook meer gestoord gedrag, maar dat komt meer door hoe ze gehouden worden, het soort werk dat ze doen en niet genoeg met rust worden gelaten (en soms niet genoeg te eten krijgen, of niet de hele dag door hooi bv). Ga je op een pensionstal kijken waar rust heerst en routine is dan staan de paarden er wellicht heel anders bij.
Daarom roep ik ook steeds dat veel te maken heeft met de omstandigheden (verzorging in het algemeen zeg maar, hoeveel contact er is en met wie en wat bv).

Wat dat "een paard moet kunenn rennen wanneer hij er zin in heeft" betreft: In een groep moet een paard doen wat de meer dominante paarden dwingen en een dominant paard zal bezig zijn haar groep te "besturen" en alle paarden doen dus zelfs in hun eigen tijd niet echt wat ze willen.... Het is maar hoe je het bekijkt, maar het is voor een paard vrij normaal om te doen wat er van hem verwacht wordt, van wie dan ook.
Anders was het ook niet zo makkelijk af te richten.
Het is dus normaal dat een paard nou eenmaal niet helemaal altijd kan doen en laten wat hij wilt. (Evenals elk ander boerderijdier of sportdier). Als wij routine aanbrengen in zijn leven is dat helemaal niet negatief, maar prettig voor een paard, omdat ze het beste gedeien bij enige voorspelbaarheid.
En dat kan zowel op stal als in de wei, voordat weer iemand denkt dat ik vind dat een paard op stal hoort.
Waar ik steeds op uit kom, is dat je een paard op zo veel manieren kunt houden, rekening houdend met zijn behoeften, en niks "hoort".
Als iemand zijn paard minder dan 24/7 buiten wil doen, is dat zijn goedrecht en daar hoeft hij/zij niet eens een smoes voor te verzinnen of verantwoording voor af te leggen.
Ik geloof ook niet echt dat een paard sloom wordt van weidegang, omdat hij zichzelf juist lekker in conditie kan houden. Ik ken er in elk geval geen gevallen van.

Wat koud hebben betreft, dit kwam een paar pagina's terug aan de orde,
een paard kan natuurlijk wel gewoon verzwakken en doodgaan aan de kou, maar een goeddoorvoed paard heeft geen last van de kou. Paarden die bezwijken zijn de niet goed doorvoedde of bv door worminfectie verzwakte dieren. Verzorging is belangrijk, ook op de weide.
Goede verzorging (dat is dus inclusief hoefverzorging en ontwormen en medische ondersteuning als er een probleem is) vind ik persoonlijk veel belangrijker dan waar een paard staat. Laat de regering zich daar maar meer op richten. Andere acties als verplicht meer dan 1 paard houden kan nl een risico inhouden dat juist meer dieren verwaarloosd worden....

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:25

ik heb alleen maar meer problemen gezien bij sportpaarden die vaak binnen worden gehouden en heel soms eens een uurtje naar buiten mogen... :o maar dat is mijn ervaring.

die van mij (2 daarvan lopen internationaal) staan gewoon lekker buiten, heerlijk voor die beesten. Ze zijn niet anders gewend.
lijkt mij overigens doodnormaal dat 'sport'paarden een goede (medische)verzorging krijgen...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:37

Biertabje schreef:
ik heb alleen maar meer problemen gezien bij sportpaarden die vaak binnen worden gehouden en heel soms eens een uurtje naar buiten mogen... :o maar dat is mijn ervaring.

die van mij (2 daarvan lopen internationaal) staan gewoon lekker buiten, heerlijk voor die beesten. Ze zijn niet anders gewend.
lijkt mij overigens doodnormaal dat 'sport'paarden een goede (medische)verzorging krijgen...

lopen die ook echt met paarden van anderen? (waarvan je soms niet weet hoe ze zich gedragen) of alleen je eigen?
gewoon nieuwschierig. hier word namelijk nogal wat gerommeld in de groep. paarden erbij en er weer uit, etc. merk dat ze daar niet rustiger van worden in hun hoofd en elkaar beginnen te klieren. die van mij staat heerlijk met twee shette vriendjes :D

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:42

als er nieuwe is, zetten we die er eerst altijd naast. MIjn schimmeltje is nogal een bitch, dus die zet ik niet 123 bij een nieuw paard :)

het is gewoon even zien. paarden moeten idd wel hun rust hebben in de wei. ze staan vaak met zijn 2en. we hebben soms een groepje van 3 of 4 :j

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:47

dat gebeurd hier dus niet :n en dan vind de eigenaar het vreemd dat z'n nieuwe pony in elkaar getrapt is, en moet hij maar apart. ik ben blij dat die van mij twee trouwe maatjes heeft :D

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:54

Onze paarden staan elke dag buiten, afhankelijk van het weer 's nachts of overdag en minstens 6 uur. Ook in de winter staan ze buiten en ik weet ook zeker dat onze paarden er heel gelukkig van worden.
Afgelopen weekend ben ik naar de veluwe geweest voor het NK, daar moesten ze 3 dagen lang heel de dag in een stal waar ze geen contact hadden met andere paarden. Ze werden hier gek van! Alleen al te merken doordat toen ze in de paddock stonden (30 min.) ze nog nooit zulke rare sprongen heeft gemaakt! Juist van 23/7 binnen wordt de kans op blessures vergroot. En ik moest een uur (!) rijden voor ze normaal deed, als ze buiten staat is dat 15 min. Ze was heel het weekend stik chagorijnig en stond verveelt in een hoekje.
1 les heb ik geleerd dit weekend: weidegang is toch echt wat een paard wilt, wil je dat het een paard blijft :P

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:39

Die van mij ook Biertabje :)
Van 't winter (ook met -15) had ik fijn te rijden paarden, omdat die nog steeds gewoon in de wei liepen. De rest had ontploffingsgevaar :=

LinVer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:41

Ook ik ben van mening dat ieder paard lekker naar buiten moet kunnen gaan. Ongeacht of dit nou op de paddock of wei is. Helaas hebben niet alle stallen deze mogelijkheid

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 13:10

En ga eens na, er zijn meer dan 400.000 paarden in Nederland. Er is gewoon geen plek om die allemaal continue in een wei te hebben. Voor vijf paarden per wei bv heb je 80.000 weides nodig...
die moeten voldoen aan bepaalde voorwaarden willen ze echt voldoen voor paarden.
@Biertapje, je hebt gelijk wat de medische verzorging betreft, dat we mogen aannemen dat een sportpaard dat krijgt, ik zat nog even bij wat er gezegd was over de regering die zich er mee moet gaan bemoeien en dat betreft dan alle paarden, niet alleen sportpaarden.
Maar terecht dat je dat even noemt!!!

TVerheijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 13:14

ieder paard heeft een paar uur in een week ontspanning nodig.

Deniisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 13:18

ik vind het ook onzin de veule van de verzorgpaard van mijn vriedin
is nu 7 of 8 en springt M en staat de hele dag in de wei maaar waord dan ook
elke dag gereden en ze is helemaal niet dik dus dat kan wel .en word altijd ontwormd.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 13:21

Wat een onzin, een paard hoort gewoon paard te zijn en is niet om in een porceleinkastje te zetten!!
Mijn paardje was binnen 4 maanden tijd op ZZlicht niveau en is uiteindelijk verkocht naar Amerika. Hij heeft altijd heerlijk overdag op het land gestaan en ook met andere paarden samen.

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 14:19

helaas kan mijn pony niet dagelijk naar de wei, ik zit op school en ouders werken. de wei ligt zo;n 500m lopen maar je moet over een druk kruispunt.
En ik kan dat echt niet alleen met mijn druktemaker.
In het weekend gaat ie altijd naar de wei en soms dus doordeweeks. Nu in de vakantie is ze er ook vaak, maar dan staat ze er van 4 tot 9 in ofso, omdat ze zich neit laat vangen als er anderen in staan :+
Maar ik rij elke dag wel 3 kwartier, en dan nog door de wijk stappen +/- 20 min. en dan mag di enog 1uur in de paddock staan, dus aan z;n beweging komt ie welgelukkig..

Sportpaarden worden er echt niet minder door,
voorheen stond mn pony dageljks van 9 tot 9 in de wei en ik rij toch wel M1 hoor ?

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 14:29

Mijn paard staat nu bijna 24/24 buiten, behalve om bv. te eten of te rijden natuurlijk ! Ik heb er helemaaal geen problemen mee, in tegendeel: ik merk aan hem dat hij minder gefrustreerd is als hij gepoetst moet worden (dus vastgebonden staat) en dat hij tijdens het rijden veel meer ontspannen is :)

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 22:00

Ik snap dat sommige paarden het heerlijk vinden om 24/7 op de wei te staan met andere paarden, maar toch wil mijn pony altijd graag weer naar binnen 's avonds.

Onze pony's komen om half 11/11 uur naar buiten in het land. Wij hebben een vrij voedzaam land en daarom gaan ze 2 uren tot half 1/1 uur naar buiten. Daarna staan ze de hele dag in de paddock tot 6 uur/half 7 en dan weer 2 uren. Dus tot 8 uur/half 9. En voor de nacht krijgen ze dan weer hooi. Onze pony's zien er altijd heel mooi uit en voelen zich ook altijd happy. We hebben wel flinke mietjes, dus als het regent gooien we er gelijk een dek op, anders staan ze echt te koukleumen. Maar onze pony's doe je er niet echt een plezier mee om dag en nacht op het land te zetten. Natuurlijk als paarden er aan gewent zijn weten ze niet beter, dus dan zal het wel het beste voor ze zijn. Oja, we hebben een pony die Z2 dressuur loopt en L springen, een pony die M1 dressuur loopt, mijn pony die M1 dressuur loopt en M springen en een pony die M2 dressuur loopt en L springen.

Maar ik denk dus dat het vooral een kwestie is van wat ze gewent zijn, een paard weet dan immers niet beter. Als de omstandigheden dan redelijk fijn zijn, dan zal een paard zich wel happy voelen. :)

unner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:20

Ayasha schreef:
Persoonlijk vind ik dat onzin. Paarden zijn bewegingsdieren en horen geen 20 uur op stal te staan enkel omdat de ruiter denkt dat ie anders te sloom wordt. IMO mankeert je paard wat als hij niet vooruit te branden is na een dag weide en moet je hem niet binnen zetten maar eens goed laten onderzoeken op te korten.... Een paard binnen zetten "om hem fris te houden" geeft volgens mij enkel een gefrustreerd paard dat alles behalve fris in het hoofdje is...

Helemaal mee eens, het zijn dieren, geen poppen... 8)7