vickers schreef:@Lusitana er is een aantal jaren geleden een onderzoek geweest dat het op stal houden 23/7 wel degelijk stress geeft. Dit met veel maagproblemen/stalondeugden etc als gevolg. Dit onderzoek is op de Waiberhoeve geweest dus heeft niet alleen iets met een persoonlijke mening te maken.
We hebben het over beperkte weidegang bij training, dus meer dan een uur uit de stal.
Citaat:
Maar poetsen is vervanging van het onderlinge sociale gedrag?
Nee poetsen als vervanging voor krabbelen.
Onderling sociaal gedrag is niet te vervangen, maar dat sociale gedrag kan een paard dus ook hebben als het niet 24/7 buiten wordt gehouden. Er zijn tal van mogelijkheden.
Overigens is het onderzoek denk ik op de Waiboerhoeve zelf geweest en dus zonder controle groep op een andere stal neem ik aan. Er kunnen nl factoren in die stal zijn geweest die sowieso storend waren voor de paarden en voor stress zorgden... Onderzoeken zijn altijd een beetje tricky omdat men immers ergens specifiek naar zoekt en niet altijd controle groepen heeft. Nu hebben ze op de Waiboerhoeve ongetwijfeld een controlegroep gehad die minder op stal verbleef, maar ik denk niet dat ze hebben vergeleken met paarden op een andere stal... Op maneges zie je gemiddeld ook meer gestoord gedrag, maar dat komt meer door hoe ze gehouden worden, het soort werk dat ze doen en niet genoeg met rust worden gelaten (en soms niet genoeg te eten krijgen, of niet de hele dag door hooi bv). Ga je op een pensionstal kijken waar rust heerst en routine is dan staan de paarden er wellicht heel anders bij.
Daarom roep ik ook steeds dat veel te maken heeft met de omstandigheden (verzorging in het algemeen zeg maar, hoeveel contact er is en met wie en wat bv).
Wat dat "een paard moet kunenn rennen wanneer hij er zin in heeft" betreft: In een groep moet een paard doen wat de meer dominante paarden dwingen en een dominant paard zal bezig zijn haar groep te "besturen" en alle paarden doen dus zelfs in hun eigen tijd niet echt wat ze willen.... Het is maar hoe je het bekijkt, maar het is voor een paard vrij normaal om te doen wat er van hem verwacht wordt, van wie dan ook.
Anders was het ook niet zo makkelijk af te richten.
Het is dus normaal dat een paard nou eenmaal niet helemaal altijd kan doen en laten wat hij wilt. (Evenals elk ander boerderijdier of sportdier). Als wij routine aanbrengen in zijn leven is dat helemaal niet negatief, maar prettig voor een paard, omdat ze het beste gedeien bij enige voorspelbaarheid.
En dat kan zowel op stal als in de wei, voordat weer iemand denkt dat ik vind dat een paard op stal hoort.
Waar ik steeds op uit kom, is dat je een paard op zo veel manieren kunt houden, rekening houdend met zijn behoeften, en niks "hoort".
Als iemand zijn paard minder dan 24/7 buiten wil doen, is dat zijn goedrecht en daar hoeft hij/zij niet eens een smoes voor te verzinnen of verantwoording voor af te leggen.
Ik geloof ook niet echt dat een paard sloom wordt van weidegang, omdat hij zichzelf juist lekker in conditie kan houden. Ik ken er in elk geval geen gevallen van.
Wat koud hebben betreft, dit kwam een paar pagina's terug aan de orde,
een paard kan natuurlijk wel gewoon verzwakken en doodgaan aan de kou, maar een goeddoorvoed paard heeft geen last van de kou. Paarden die bezwijken zijn de niet goed doorvoedde of bv door worminfectie verzwakte dieren. Verzorging is belangrijk, ook op de weide.
Goede verzorging (dat is dus inclusief hoefverzorging en ontwormen en medische ondersteuning als er een probleem is) vind ik persoonlijk veel belangrijker dan waar een paard staat. Laat de regering zich daar maar meer op richten. Andere acties als verplicht meer dan 1 paard houden kan nl een risico inhouden dat juist meer dieren verwaarloosd worden....