Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 19:53

Lovely schreef:
Als je geen B meer hoeft te starten, maar nog wel mag.

Dus als je ooit 1 wp in de L1 hebt gehaald?
Nee dat is eerlijk.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 20:03

KarinvdM schreef:
Ja, dat is ook zo. Zijn er dan wel genoeg juryleden die dat mogen doen?
Verenigingen hebben soms al moeite om een Z-jury te vinden dat zal, als dit doorgaat, dan nog lastiger worden.

En dat komt mede doordat ze lang niet alle mensen toelaten. Er zijn hier ruiters genoeg in de regio die de cursus wilden doen maar niet mochten. De reden was dat ze zelf toch al veel wedstrijden reden en dan toch geen tijd hadden om te jureren :(
Eindelijk verjonging en mensen uit de praktijk zou je denken, maar nee :n de KNHS denkt er anders over...

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 09:12

asjemenou schreef:
Maar de jonge paarden staan hier eigenlijk altijd bovenaan.
De eerste keer is meestal wat minder, maar daarna lopen die vaak op kop.
Het zijn vaak ook de betere ruiters die jonge paarden al vroeg meenemen en dus wel weten hoe ze een proef rond kunnen sturen.
Dus waarom willen ze dat dan splitsen?

ik denk dat dat juist de reden is, de "recreatieve"B en L ruiter heeft nou eenmaal een andere insteek dan een handelstal op wedstrijd.

Als je paard vanwege de leeftijd b of L mag cq moet starten...en jijzelf bent een ervaren ruiter dan kan je je (handels)paard niet uitbrengen.

Dus wie weet gaat die regel ook op de kop hiermee. Bij de jonge paarden mag de stalruiter hem of haar dan ook uitbrengen. Nu blijft zo'n jong paard met professionele training en jaar langer op stal en dat kost geld!

Ik weet dat daar over gesproken is, of de regel er komt weet ik dus nog niet.

Horsea_nl

Re: Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:39

ik heb het gelezen in de paard en sport

maar heb niets gezien over wissels in het Z1?
waar wordt die informatie vandaan gehaald?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:08

Dat was een van de dingen die tijdens het brainstormen naar voren kwam, maar daar wordt dus niks mee gedaan. :)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 22:15

oh gelukkig, anders zou dat wel aangegeven worden in het paard en sport :) ?

ben blij dat het Z2 wat makkelijker wordt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 23:48

ben benieuwd wat dit allemaal weer wordt,ben echter ook bang dat door het versimpelen van de z-2 en de zz-l naar de basis te halen er niets geen verandering komt in de grote groepen die sterven in de daaropvolgende klasse. het heeft in mijn ogen niets te maken met hoe je de proeven op gaat bouwen maar meer met hoe en wat gejureerd wordt ,nou en die story kennen we onderhand wel...die is haast niet op te lossen iedereen met zijn neus dezelfde kant op krijgen is hetzelfde als wereldvrede willen :Y)
zoals ik het nu lees wordt de z-2 een soort tussenklasse naar de zz-l en als die naar de basis wordt gehaald en voortaan door 1 jury beoordeeld wordt zal het voor een hoop combi's die nu steeds net niet de punten rijdt de kans er zijn dat ze m net wel rijden en vervolgens vast lopen in het zz-z...dus het probleem verplaatsen -O-

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 07:33

In iedere klasse stranden mensen, ik denk niet dat het helpt om de proeven makkelijker te maken.
Wat ik wel graag zou willen is dat alle 4 proeven van 1 klase wat gelijkwaardiger zijn. In de M1 is dat wel aardig gelijk, maar bijv in de L2 heb je een proef met K-E en F-X-C van hand veranderen in galop en middengalop op de lange zijde. Een andere proef is de middengalop op de volte en verder geen moeilijke dingen

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 08:01

Ik heb nog steeds geen PaardenSport ontvangen.. :oo

Er zijn inderdaad in iedere klasse mensen die stranden. Zo stormde ik met mijn paard in 3,5 maand de M1 door, terwijl anderen daar beduidend langer over doen. De M2 vond ik dan wel weer lastig :Y)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:37

Vippie schreef:
femskie schreef:
In tegenstelling tot Pletje hebben we hier op Terschelling voor het indoorseizoen alleen de beschikking over een 20x40 baan en geen mogelijkheid om uit te wijken. Wel hebben we Z-ruiters en er komen er meer, weet ik zeker.. Als we hier niet meer indoor Z in een 20x40 zouden mogen starten dan zorgt dat wel voor een soort demotivatie.

Mag wel maar dan niet voor wp begreep ik uit het stuk in de P&S.

Nou dan zal niemand meer in een 20x40 wedstrijd gaan rijden lijkt mij := Ik bedoel, in the end ga je toch voor een winstpunt?

Ik baal echt heel erg van deze maatregel, hier in de buurt zijn er weinig tot geen verenigingen met een indoor 20x60 ring dus ik vrees dat ik alleen maar outdoor kan gaan starten :(

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:00

Het is er nog niet door Aranel. Ik hoop dat ze dit bij het KNHS ook gaan beseffen, dat er dan veel locaties gaan afvallen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:03

Ik vind het idee wel goed dat er dan minder locaties zijn en dus grotere rubrieken. Maar dan moeten ze wel goed uitzoeken hoeveel 20*60-locaties er dan zijn ( bijv in het voorbeeld van Aranel vind ik het eigenlijk niet kunnen)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:08

Pletje123 schreef:
Ik heb nog steeds geen PaardenSport ontvangen.. :oo

Er zijn inderdaad in iedere klasse mensen die stranden. Zo stormde ik met mijn paard in 3,5 maand de M1 door, terwijl anderen daar beduidend langer over doen. De M2 vond ik dan wel weer lastig :Y)

hier hetzelfde. in het M2 ging ik keihard op mijn bek, terwijl het Z1 me weer makkelijk afgaat

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:09

Grotere rubrieken? Dat betekend dat je altijd een paar klasses moet schrappen in een weekend.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:09

Nibbit schreef:
Ik vind het idee wel goed dat er dan minder locaties zijn en dus grotere rubrieken. Maar dan moeten ze wel goed uitzoeken hoeveel 20*60-locaties er dan zijn ( bijv in het voorbeeld van Aranel vind ik het eigenlijk niet kunnen)

hier in friesland is niet of nauwelijks 20 bij 60. en als het ewl kan organiseren die bakken bijna geen wedstrijden..

ben het er wel mee eens dat een Z proef bijna niet gaat in een 20 bij 40 bak

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:11

Z in een 20x40 gaat niet? Imo onzin ;) want er is weinig anders aan... ja korter uitgestrekte draf en het M2 moet toch ook in 20x40? Ik rij prima in 20x40 en 20x60 een Z proef.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:13

het gaat wel, maar het is bijna niet te doen.

het gaat zo snel dat je nauwelijks tijd hebt om het paard er weer even bij te nemen. ik vind het dus absoluut niet hetzelfde.

ik rij ook een prima proef in een 20 bij 40. maar met een groot paard kan ik me voorstellen dat het geen doen is. je moet echt heel erg snel! terwijl je in een grote baan veel meer tijd hebt :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:15

Tja, dat is in het M2 toch ook? Ik ken iemand met een paard van tegen 1.80 en ook zij klaagt niet. En als je Z rijdt mag je je paard toch wel snel bij elkaar kunnen rijden....je bent niet voor niets Z :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:15

De Z1 proef van deze maand is er wel eentje waarbij je in het begin erg veel kort op elkaar hebt, ik vind dat ook niet zo prettig rijden.

Mijn vorige paard was 1.76 en met hem probeerde ik 20x40 banen zoveel mogelijk te mijden, maar als er weinig was ging ik soms wel, maar dat viel niet altijd mee.
*typo
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 05-10-10 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:17

Hij gaat snel maar imo niet te snel of te lastig dat het onmogelijk zou zijn. Misschien ben ik gezegend met een makkelijk paard die zich prima door zo'n proef laat loodsen.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:21

ja, en daar heb je het al

die van mij wordt erg heet als alles snel gaat en ik heb vaak even de tijd nodig om haar weer op orde te stellen. ze doet ook vaak haar eigen dingetje. het is niet te snel, maar wel snel. 20 bij 60 vond ik veel relaxter

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:22

KarinvdM schreef:
De Z1 proef van deze maand is er wel eentje waarbij je in het begin erg veel kort op elkaar hebt, ik vind dat ook niet zo prettig rijden.

Mijn vorige paard was 1.76 en met hem probeerde ik 20x40 banen zoveel mogelijk te mijden, maar als er weinig was ging ik soms wel, maar dat viel niet altijd mee.
*typo

Dat snap ik, met grote paarden zal 20x60 fijner zijn qua afstanden. Maar ik heb daar geen last van met mijn haflinger van 1.43 met korte pootjes :))

Ik dacht dat deze maatregel er al door was, ben blij dat het nog niet definitief is. Ik blijf maar duimen dat ze realiseren dat dit niet al te slim is :=

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:24

_Lott schreef:
ja, en daar heb je het al

die van mij wordt erg heet als alles snel gaat en ik heb vaak even de tijd nodig om haar weer op orde te stellen. ze doet ook vaak haar eigen dingetje. het is niet te snel, maar wel snel. 20 bij 60 vond ik veel relaxter

Ja 20x60 is wel relaxter. Maar als ik weer terug denk aan mijn andere paard, die liet zich niet simpel bewerken dan is dat toch wel weer anders ja :D :+

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:28

precies. alleen met de 60 bak krijgt ze weer teveel vrijheid om op hol te slaan. wat ze zeker vaak genoeg heeft gedaan :D

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:30

Hahaha, paard met gebruiksaanwijzing?? Op hol slaan in de ring :+