[HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 13:23

Marietje35 schreef:
Dat vind ik echt kul Ynskek .... Als je paard naar het skala loopt kun je makkelijk een 8 halen, dat heeft niets met spat te maken. Er wordt gekeken naar takt, ruimte en regelmaat, losgelatenheid etc.

In de onderdelen absoluut waar.

Bij de beoordeling van de gangen word naar ruimte, regelmaat en souplesse gekeken.

Als je dan een paard hebt die minder ruim in zn gangen is of bijvoorbeeld wat stijver is kun je zolang hij takt zuiver is prima een 6 of 6,5 halen op de gangen alleen wordt een 8 dan niet snel gegeven omdat de ruimte in de gang daarvoor te weinig is.

Logisch natuurlijk alleen scheelt dat wel in de totaal score :o

keshia

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 13:26

Ik ga gemiddeld 2x per maand. Maar afgelopen winter minder zin gehad en toen gewoon 4 maanden niet geweest.

Ik ga over als de oefeningen van een klasse hoger thuis 80% van de tijd voldoende ga..
Ik deel de mening en hele filosofie dan ook niet dat je thuis minimaal een klasse hoger moet rijden etc. Ik neem de wedstrijden als meetpunt in mijn training. Ik zie het als een tussentijdse toets zeg maar.

Ik ben overal tamelijk snel overgegaan. En rijd nu in de m1 ook echt niet altijd 1 winstpunt. En ga helemaal niet wachten tot ik 2 winstpunten per proef rijd continu. Want dan zat ik nu nog in de b :')
Ik heb altijd bij de overgang naar een nieuwe klasse het doel: min 1 winstpunt per 3 proeven. En dat gaat nu wel goed. En dan schuift dat doet vanzelf op naarmate de boel lekkerder loopt.

Vandaag weer een zware les gehad. Het ging eigenlijk heel fijn, alleen de galop maakte madam zich enorm sterk en duurde het wel 5 min (vol met strijd, puffen en zuchten) voordat ze eindelijk eens toegaf

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 13:27

ynskek schreef:
In de onderdelen absoluut waar.

Bij de beoordeling van de gangen word naar ruimte, regelmaat en souplesse gekeken.

Als je dan een paard hebt die minder ruim in zn gangen is of bijvoorbeeld wat stijver is kun je zolang hij takt zuiver is prima een 6 of 6,5 halen op de gangen alleen wordt een 8 dan niet snel gegeven omdat de ruimte in de gang daarvoor te weinig is.

Logisch natuurlijk alleen scheelt dat wel in de totaal score :o

dat scheelt dan op de hele proef 1,5 punt .... dus dat is dan toch onzin?

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 13:32

MyWishMax schreef:
ynskek schreef:

Omdat de tijd om je te ontwikkelen bij overgang naar een volgende klasse ook groter is.
Als je iedere week gaat en je start week 1 in de B, haalt daar 190 punten, hebt daarmee 10 wp...
En gaat vervolgens week 2 op wedstrijd in de L1, dan heb je bijna geen ontwikkeltijd.
Als daar 4 tot 6 weken van training tussen zit kun je je makkelijker ontwikkelen binnen jee groeicurve.

Ik snap hem nog steeds niet helemaal. Je hebt het dus over het meteen met 10 punten overgaan en dus de ene week B en andere week L1. Voor de B zelf heeft het er weinig mee te maken. Als paard al L1 of L2 klaar is, je gaat elke week B starten en dan meteen door kan dezelfde tijd in beslag nemen als 1 keer per maand starten en dan als je de punten hebt doorgaan. Alleen de ene doet het van te voren en de ander tijdens. Als je beide hetzelfde gemiddelde hebt, maakt het niet uit qua groeicurve, want blijkbaar is het niveau van beide 'gelijk'/goed.

Ik heb het met name over het overstappen naar een volgende klasse.

Als je iedere week bijvoorbeeld op pad gaat raad ik ook zeker aan om iets langer in een klasse door te rijden terwijl als je minder vaak op pad gaat en je groeicurve ongeveer gelijk is qua tijdsverloop je makkelijker bij 10 of 15 winst al over kan.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 13:43

ynskek schreef:
Ik heb het met name over het overstappen naar een volgende klasse.

Als je iedere week bijvoorbeeld op pad gaat raad ik ook zeker aan om iets langer in een klasse door te rijden terwijl als je minder vaak op pad gaat en je groeicurve ongeveer gelijk is qua tijdsverloop je makkelijker bij 10 of 15 winst al over kan.

Maar als je wekelijks gaat, je ook elke week +200 rijdt, dan maakt dat toch niet uit?
Heeft in mijn ogen dus niets te maken met hoe vaak start iemand, maar met hoe is de africhting.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 14:27

Ik denk dat je er vooral plezier in moet houden. Als je met heel veel moeite een proef op een bepaald niveau rij is er waarschijnlijk geen plezier, maar alleen maar stress, spanning met als gevolg een zeer moeizame proef en daardoor waarschijnlijk ook lage punten.

Als je een proef met 2 vingers in je neus rijdt en je paard voor het gevoel ook meer aankan ook al haal je misschien maar rond de 185 punten vind ik dat je wel door kan gaan naar het volgende niveau. Ik zie dat vaak genoeg bij koudbloeden bijvoorbeeld die lagere punten krijgen maar wel hele nette proeven neerzetten. Is natuurlijk ook weer jury afhankelijk.

Maar ik denk dat je het niveau moet rijden waar je je prettig bij voelt en je de proef met plezier rijdt, of je nou 175 of 185 rijdt, daar kan je dan langzaam verder mee trainen. Tuurlijk wordt het anders als je continu onder de 170 rijdt dan kan je beter even wachten of als je standaard 200 rijdt moet je toch maar over haha. Maar tussen de 175 en 185 moet je het gewoon aanvoelen denk ik.

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 16:06

proven02 schreef:
Ik denk dat je er vooral plezier in moet houden. Als je met heel veel moeite een proef op een bepaald niveau rij is er waarschijnlijk geen plezier, maar alleen maar stress, spanning met als gevolg een zeer moeizame proef en daardoor waarschijnlijk ook lage punten.

Als je een proef met 2 vingers in je neus rijdt en je paard voor het gevoel ook meer aankan ook al haal je misschien maar rond de 185 punten vind ik dat je wel door kan gaan naar het volgende niveau. Ik zie dat vaak genoeg bij koudbloeden bijvoorbeeld die lagere punten krijgen maar wel hele nette proeven neerzetten. Is natuurlijk ook weer jury afhankelijk.

Maar ik denk dat je het niveau moet rijden waar je je prettig bij voelt en je de proef met plezier rijdt, of je nou 175 of 185 rijdt, daar kan je dan langzaam verder mee trainen. Tuurlijk wordt het anders als je continu onder de 170 rijdt dan kan je beter even wachten of als je standaard 200 rijdt moet je toch maar over haha. Maar tussen de 175 en 185 moet je het gewoon aanvoelen denk ik.

Dat heb ik idd wel eens met mijn tinker. In ga heel erg af op mijn eigen gevoel ook hoor. Het is toch een jury sport en de een beoordeeld je wat strenger dan de ander. Ik ga over wanneer ik zelf het idee heb dat we er klaar voor zijn.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:19

Geloof dat ik de hele discussie even oversla, volg hem niet helemaal. :')

Mijn starttijd voor zondag veranderd per dag. :=

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 20:23

Oh bij jou ook al.. hier ook.. heb al 3x mijn groom een berichtje gestuurd met een andere tijd.. wacht nu maar even af of het nog veranderd vandaag :')

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 21:03

Ja handig he :')

In augustus waarschijnlijk pony L1 starten. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 21:25

Blijft hier druk! Gisteren hele bijlees gedaan en nu weer hoop gemist :+

Bedankt voor de felicitaties met mijn punten allereerst.

Lees een hoop over nieuwe zadels, leuke plannen allemaal.

Marietje trouwplannen, leuk! Wanneer is de dag?

Over promoveren, ik wil altijd zeker 65% kunnen rijden in de huidige klasse en ook in de volgende klasse meteen weer rond de 190 kunnen scoren. Als dat niet lukt, blijf ik liever even doortrainen en in lagere niveau meer ervaring op doen. Maar vind dat ook altijd beter kan en moet, en vind overgaan naar volgende klasse altijd wel weer spannend, ondanks ze in training wel verder heb dan in de proef

Proven: je geeft aan dat jouw paard vooral nog spanning heeft die de punten beinvloeden maar als het de eerste keer in L1 niet goed gaat, je dan paar maanden thuis blijft oefenen. Dan niet slimmer om juist in de B regelmatig weg te blijven gaan zodat je wel ook kan leren met de spanning om te blijven gaan?

Vervelend die wisselende starttijden MarjamAlvaro en Keshia!

Hier gisteren alsnog naar de clubles geweest, en was gewoon alleen dus heerlijk priveles gehad, en wat ging ze fijn! <3
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-01-24 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 22:47

Ik denk altijd maar.. elke keer starten kost me 20 euro per dag.. dan liever in de hogere klasse starten en net wel of net niet een winstpunt rijden. Dan enkel maar nutteloze rondjes tuffen.. die ervaring kunnen ze ook gerust op doen in de hogere klasse..
Die van mij zet er nog regelmatig de kop op om de ring uit te gaan. Tja dat zal ze niet meer afleren op 16 jarige leeftijd. En ik rij thuis voor een dikke 195 punten rond, maar op wedstrijd nog echt niet.. dus blijf gewoon stug gaan, tot het uiteindelijk niet meer mis gaat. En als ik dan 170 of 175 punten rijd.. ach.. heb mijn rondje weer gemaakt :D

Ik zie het allemaal niet zo serieus die wedstrijden.. heb er geen strategieën over. Ik schrijf me in, en zie het verder wel.. haha
De trainingen daarentegen zijn weer heel serieus. De wedstrijd is puur een test.

Ik kreeg vandaag een berichtje onder ogen van outdoor gelderland. Dat ze nog paradressuur ruiters zochten. Ik zal mij eens aanmelden. Alleen eerst nog even frutselen met een filmpje in elkaar draaien.. daar ben ik niet zo goed in :')

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 00:16

Ik doe wedstrijden puur omdat ik het leuk vind, tuurlijk heb ik mijn kinder droom nog dat ik hoog in de Dressuur wil komen maar ja he je moet realistisch zijn en ik wil niet dat ik alleen maar wedstrijden ga rijden en niks meer met vrienden doe etc etc.

Fayah heeft nog wel eens dat ze het leuk vind om over een klein hekje te springen vlak voordat of net na dat je proef begonnen is :+ 1,5 jaar geleden kon dat echt mijn humeur verpesten maar nu zie ik de humor er wel van in :=

Ook vanavond mails gehad dat mijn wedstrijd op 15-7 geaccepteerd is *\o/*

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 12:46

Ja misschien slimmer inderdaad haike zou kunnen geen idee. We zien het wel en anders is dit weer een leerles

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 13:44

keshia schreef:
Ik denk altijd maar.. elke keer starten kost me 20 euro per dag.. dan liever in de hogere klasse starten en net wel of net niet een winstpunt rijden. Dan enkel maar nutteloze rondjes tuffen..

Haha, ik vind geen winstpunt halen al nutteloos, dus blijf dan liever thuis of in de lagere klasse tot ik weet dat ook in hogere klasse wp kan gaan halen. Natuurlijk kan altijd keer overmacht zijn waardoor niet lukt, maar in principe moet het gewoon lukken. Zo kijkt iedereen er toch anders naar, ik mag ook altijd versneld promoveren dus in winstpunten-opzicht zijn ze allemaal nutteloos :+

Spannend Keshia, wat voor filmpje moet je dan maken?

Brittjuh heeft een grapjas dus, wil liever springen soms dan dressuren.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 22:50

Kilometers maken vind ik belangrijker dan de winstpunten. Het paard dingen leren en trainen met doel vind ik leuk, maar de wedstrijden doe ik om kilometers te maken, ervaring op te doen en om te kijken waar we staan.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 07:47

Succes allemaal. :D

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 14:43

Thnx!

Hier weer terug! Best fijn gereden. We hebben zeker nog een hoop punten waar we aan moeten werken maar voor de tweede keer L2 mag ik zeker niet klagen ! Met 191,5 en 187 waten we een keer 1e en een keer 2e.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 16:18

Gefeliciteerd Annika!

Bij mij 2 totaal verschillende proeven gereden. Bij de 1e proef was ik de baan nog aan het verkennen ik had net 2 hoeken door gestapt tot het belletje al ging. Ik hoopte nog even snel 1 hoek door te lopen waar veel bouwmateriaal stond maar voor ik er was belde de jury nog een keer dat ik meteen moest beginnen helaas.

Vervolgens kreeg ik haar de hele proef niet eens in de buurt van die hoek wat ervoor zorgde dat de gebroken lijn, van hand veranderen, a-x-c binnenkomen en alle overgangen daar in de buurt volledig mis gingen helaas. Daarnaast ging ze ook nog stilstaan midden in m'n proef om te poepen oopss..

2e proef ging stukken beter! Ze had hier geen spanning en ze was super braaf. Werd wel wat sloom, reageerde niet meer zo op mijn been maar daarnaast wel heel braaf.

163 en 182.5 punten dus ons eerste winstpuntje binnen echt super leuk had ik niet verwacht :D

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 16:53

He bah, stom is dat altijd als je niet ff de tijd krijgt. Dat tref ik nou ook aktijd met Eliana. Gelukkig 2e proef weer in orde!

Annika, toppie!

Ik had ZZ-licht vandaag. Moet nog even kijken wanneer ik weer met Eliaba ga.

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 17:01

Vrijdag en zaterdag op het Haflinger Event gestart en redelijk kunnen rijden. Helaas is Kyra vaak liever lui dan moe maar we gaan er gewoon voor! Vrijdag 181 en 181,5 gereden en vandaag 185,5 en 188!
Dus toch weer mooi 4 winstpunten erbij en dat maakt ons L2 startgerechtigd! :o We blijven wel gewoon nog doorrijden in de L1 om ervaring op te doen en vooral het wijken te verbeteren. Maar ik ben toch wel even trots :D

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 17:08

Goed gedaan!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 17:24

Zonde dat je niet de tijd kreeg om even de hoek te verkennen. Soms helpt dat echt.

Mooie punten zie ik verder voorbij komen :D .

Wij zijn gisteren ook weer op pad geweest. Weer wat meer spanning maar kon er al iets beter aan rijden.
Eerste proef 195 en tweede proef 177,5.
De punten van de eerste proef waren erg loyaal, maar ach een beetje geluk hebben mag af en toe :D .

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 17:31

Haha gefeliciteerd Josien.

Ik heb net 4 uur bijgeslapen van de wedsttijd. Nog steeds koppijn en beroerd :roll:

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 18:15

Gefeliciteerd anika, Nikki, proven en Josien!

En nog een punt Mirjam?

Wij vandaag ook geweest eerste proef iets plakkerig aan mijn been maar 185 punten en derde plaats. Tweede proef schrok hij bij het derde onderdeel en toen was ik hem helaas de hele proef kwijt. Dus daar terecht geen winst.
Nu nog een puntje voor het M!

Afbeelding