[HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rockefeller0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 17:50

Haike dat zijn nette punten!

Hier ook heel erg warm vandaag, mag van mij wel wat minder :o

Vandaag een nieuw dressuurzadel aangeschaft! Heel blij met mijn Kent and Master! :D Heb een tijdje met een springzadel gereden dus het was wel weer eventjes wennen maar het zit als een huis!
Nu weer lekker aan de slag dus :j

mirjamalvaro

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 17:54

Fijn rockefeller.

Hier ook stik benauwd. De 3 jarige was ook zeiknat en die hoeft enkel nog stap en draf te doen. Ze liep wel fijn. :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 18:00

Fijn dat weer een zadel hebt Rockefeller!

Ynskek dat scheelt dat beide al ervaring hebt. Hier ik wel ervaring maar paardje nog niet dus die moet echt nog kilometers maken.

Hier ook warm, net in de binnenbak dier getraind en hoop zo naar de clubles kan maar even wachten of lukt met vervoer, anders ga simpel rondje op stal rijden.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 19:01

Oeh leuk een nieuw zadel!
Ik moet voor mijzelf een nieuw zadel ook. Mijn paard loopt prima onder het huidige zadel. Die heb ik vorig jaar 2e handa gekocht nadat ze uit de vorige gegroeid was.
Alleen sinds het slechter gaat met mijn been, en beter met het rijden kan ik niet goed genoeg rijden in mijn zadel. Ik kan met name mijn onderbenen niet naar voren steken doordat de beenwrongen in de weg zitten bij het onderbeen.
Ik heb dan ook een afspraak gemaakt om te kijken naar een anatomica cygnus short roll.. ik ben benieuwd hoe dat gaat bevallen.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 20:53

Nieuw zadel moet ik ook nog naar opzoek. Rij nu altijd nog met een spring zadel en dat gaat prima maar doorzitten lukt me bijvoorbeeld helemaal niet.
Eerlijk gezegd heb ik me nog weinig georiënteerd. Had voor het spring zadel ook een kent en master dressuurzadel maar die vond ik echt vreselijk zitten.

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 22:46

Ik wil dit jaar ook een dressuurzadel er bij. Rij nu op een vzh en idd voor het doorzitten is het niet ideaal. Dus straks voor de M1 moet er wel een dressuurzadel komen haha

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 07:26

@Haike klopt inderdaad anders is het ook niet leuk meer. Ik wil alleen deze keer aankijken, mocht inderdaad blijken dat we er niet klaar voor zijn dan gewoon lekker doortrainen of misschien nog B starten voor ervaring.
Gefeliciteerd met je punten super netjes!

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 11:13

@ Haike: Gefeliciteerd, nette punten!
@ Annika; heel goed je buitenteugel erbij, steeds maar een paar passen wijken en dan weer rechtuit. Of wijken vanaf de hoefslag naar binnen
@ Rockefeller; Fijn zadel? Ik moet ook een nieuwe .... geen idee nog voor welke ik ga. Eerst maar even sparen, dit jaar eerst ^&+

Ik heb de B geheel uitgereden tot 30 en dat doe ik dus nu ook in de L1.
Paard heeft dat echt nodig, ik niet ... Eerdere paarden deed ik dat niet, maar ik zorgde er wel voor dat het paard er echt klaar voor was, anders heeft het in mijn ogen gewoon geen zin en toegevoegde waarde een klasse hoger te gaan. Je ziet te vaak mensen die net aan 10 punten hebben en dan over gaan. (die rijden dus vaak ook maar net aan winst (tussen de 180-194)

Gut, kwa weer is het ook de dood of de gladiolen ..... hier zeikt het van de regen al de hele morgen.
Voor het weekend is er weer +25 voorspeld :+

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 11:20

Ik vind tussen de 180 en 185 rijden iedere proef nog wat anders dan gemiddeld boven de 190 rijden.

Als je gemiddeld onder de 190 rijd moet je nog even door oefenen. Een gemiddelde daaronder kun je mijn inziens beter nog even door oefenen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 11:33

Achteraf had ik misschien nog wel wat langer in de B kunnen blijven, had 15 winstpunten en mijn gemiddelde lag echt niet boven de 190. Maar ik denk eerlijk gezegd ook niet dat dat wel was geweest als we nog een half jaar in de B waren gebleven.. Al reed ik mijn laatste 3 B proeven wel rond de 190.
Nu na een paar wedstrijden L1 zitten we er weer wat beter in en begint het te komen. Nog lang niet perfect en rijden een beetje scores om en nabij een winstpunt. Ik denk dat ik deze klasse wel wat verder uit ga rijden :D .

Morgenochtend mogen we weer. Ik ben heel benieuwd hoe het zal gaan. Mijn instructrice die gisteren na een tijdje weer les kwam geven vond ons erg vooruit gegaan.
Laatst bijgewerkt door Josien_ op 08-06-18 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 11:38

ynskek schreef:
Ik vind tussen de 180 en 185 rijden iedere proef nog wat anders dan gemiddeld boven de 190 rijden.

Als je gemiddeld onder de 190 rijd moet je nog even door oefenen. Een gemiddelde daaronder kun je mijn inziens beter nog even door oefenen.

Ik hou altijd 2 punten per proef aan, dan zit je gemiddeld op een 6.5
En zeker bij de lagere klasses ....in de B tm L2 moet dat toch zeker te halen zijn.
Laatst bijgewerkt door Marietje35 op 08-06-18 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 11:39

Thnx Marietje ! Daar zijn we nu inderdaad mee bezig. Hele korte stukjes en dan weer omstellen en inderdaad vanaf de hoefslag naar binnen. Ze is alleen zo rete snel _O-

Ach komt we goed! Vandaag weer hele fijne stukken er tussen. Ze moet gewoon meer kracht ontwikkelen dan komt ze van voren ook steeds beter omhoog. We proberen nu ook steeds meer cavalleti training mee te pakken lekker blijven afwisselen . Komt we goed :j

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 11:42

annika_s schreef:
Thnx Marietje ! Daar zijn we nu inderdaad mee bezig. Hele korte stukjes en dan weer omstellen en inderdaad vanaf de hoefslag naar binnen. Ze is alleen zo rete snel _O-

Ach komt we goed! Vandaag weer hele fijne stukken er tussen. Ze moet gewoon meer kracht ontwikkelen dan komt ze van voren ook steeds beter omhoog. We proberen nu ook steeds meer cavalleti training mee te pakken lekker blijven afwisselen . Komt we goed :j

Niet omstellen, maar weer rechtuit!

Komt ook wel goed, maar het is wel een heel belangrijk iets, want als je 'm niet goed op 2 teugels hebt dan gaan de oefeningen ook moeilijker.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 12:06

Marietje35 schreef:
ynskek schreef:

Ik hou altijd 2 punten per proef aan, dan zit je gemiddeld op een 6.5
En zeker bij de lagere klasses ....in de B tm L2 moet dat toch zeker te halen zijn.

Ik denk dat het ook een beetje afgestemd moet zijn op hoe vaak je wedstrijd rijdt.

Als je iedere week op pad gaat is t ook weer iets anders dan als je max 1x per maand op pad gaat.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 12:10

Hoezo heeft je gemiddelde te maken met hoe vaak je weggaat? Ik snap je even niet ynskek.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 12:23

MyWishMax schreef:
Hoezo heeft je gemiddelde te maken met hoe vaak je weggaat? Ik snap je even niet ynskek.

Omdat de tijd om je te ontwikkelen bij overgang naar een volgende klasse ook groter is.

Als je iedere week gaat en je start week 1 in de B, haalt daar 190 punten, hebt daarmee 10 wp...

En gaat vervolgens week 2 op wedstrijd in de L1, dan heb je bijna geen ontwikkeltijd.

Als daar 4 tot 6 weken van training tussen zit kun je je makkelijker ontwikkelen binnen je groeicurve.

Daarnaast is je gemiddelde naast je eigen rijvaardigheid ook een deel afhankelijk van de gangen van je paard.

Zelf heb ik bijvoorbeeld een paard met onder andere spat in zn achterbeen. Hij zal nooit 8en op zn gangen halen.

En t maakt voor t totaal punten wel nogal uit of je een 6 a 6,5 op je gangen hebt of dat dat 7ens en 8en zijn.

Dit is een deel ook de reden dat ik een steady 190+ noem als lijn om aan promotie te denken.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 12:30

Dat vind ik echt kul Ynskek .... Als je paard naar het skala loopt kun je makkelijk een 8 halen, dat heeft niets met spat te maken. Er wordt gekeken naar takt, ruimte en regelmaat, losgelatenheid etc.
Laatst bijgewerkt door Marietje35 op 08-06-18 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 12:37

Ja ik weet het niet zo, ik kan maar 1x in de maand wedstrijd rijden omdat ik geen trailer heb en dit de enige manege op loopafstand is. De grootste oorzaak bij ons dat veel mis gaat is spanning (enge hoek, spiegel, mijn zenuwen etc etc). De enige proef die we tot nu toe zonder spanning hebben gereden ging echt super en toen haalde we 200. Ja moet ik dan tot 30 winstpunten B blijven ik weet het niet. Ik weet niet of die spanning ooit weg zal gaan als we maar 1x in de maand starten dus dan ben ik over 2 jaar nog in de B :P Gewoon maar proberen dan zien we het wel :D

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 12:40

Dat hoeft niet natuurlijk, maar feit is wel dat de B een makkelijke klasse is waarin je veel tijd en ruimte krijgt om het gevraagde te tonen. Zeker bij paarden met spanning is dat fijn, je hebt dan veel meer de tijd om dat te corrigeren. Ga je naar de L1, dan komen er al veel meer oefeningen bij en ook sneller opgevolgd.
Dan wordt het ook lastiger om die spanning af te vloeien.

Mijn prioriteit zou liggen bij dat de spanning de proef niet meer beinvloed, niet hoger gaan starten omdat je weinig weg kan. Maar dat is uiteraard heel persoonlijk.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 12:44

Wel meer tijd om te corrigeren inderdaad, maar ook meer tijd om afgeleid te raken omdat je veel langere stukken niks doet dan een rondje maken of rechtuit. Heb een beetje de hoop dat door de snellere opvolging ze minder afgeleid is en spanning heeft.
Als ze thuis spanning heeft werkt actief doorrijden spanning negeren en veel doen het beste, dus misschien dat dat nu ook zal zijn. Maar goed fingers crossed haha we zullen het zien en anders naja paar maandjes doortrainen en dan verderop pas weer proberen

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 12:46

En dat is het dus; juist in die "lange" stukken niets heb jij de tijd om een keer te schakelen, keertje extra buiging vragen etc etc.

Ik duim in elk geval voor je! Wanneer moet je ook alweer?

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 12:51

Ja dat is wel zo inderdaad, daar heb ik nooit zo over nagedacht eigenlijk..

Dankje! Deze zondag eind ochtend

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 13:14

ynskek schreef:
MyWishMax schreef:

Omdat de tijd om je te ontwikkelen bij overgang naar een volgende klasse ook groter is.
Als je iedere week gaat en je start week 1 in de B, haalt daar 190 punten, hebt daarmee 10 wp...
En gaat vervolgens week 2 op wedstrijd in de L1, dan heb je bijna geen ontwikkeltijd.
Als daar 4 tot 6 weken van training tussen zit kun je je makkelijker ontwikkelen binnen jee groeicurve.

Ik snap hem nog steeds niet helemaal. Je hebt het dus over het meteen met 10 punten overgaan en dus de ene week B en andere week L1. Voor de B zelf heeft het er weinig mee te maken. Als paard al L1 of L2 klaar is, je gaat elke week B starten en dan meteen door kan dezelfde tijd in beslag nemen als 1 keer per maand starten en dan als je de punten hebt doorgaan. Alleen de ene doet het van te voren en de ander tijdens. Als je beide hetzelfde gemiddelde hebt, maakt het niet uit qua groeicurve, want blijkbaar is het niveau van beide 'gelijk'/goed.

ynskek schreef:
Daarnaast is je gemiddelde naast je eigen rijvaardigheid ook een deel afhankelijk van de gangen van je paard. Zelf heb ik bijvoorbeeld een paard met onder andere spat in zn achterbeen. Hij zal nooit 8en op zn gangen halen.
En t maakt voor t totaal punten wel nogal uit of je een 6 a 6,5 op je gangen hebt of dat dat 7ens en 8en zijn.
Dit is een deel ook de reden dat ik een steady 190+ noem als lijn om aan promotie te denken.

Ik heb een 6jes en 6,5 paard qua gangen, in een hele goede proef bij sommige juryleden een 7. Voor de basisgangen, voor verruimingen kan de stap heel soms een 7 worden, maar draf en galop eerder tussen de 5 en 6,5. Maar mijn lijn ligt op gemiddeld 65% kunnen rijden in de lagere klasses. Dat heeft weinig met gangen te maken, tuurlijk helpt dat mee, maar je moet alsnog de andere 27 onderdelen goed rijden. Dat is ook weer het voordeel met een minder talentvol paard, je hebt 27 onderdelen waar je wel invloed op hebt. ;) Ik heb ook een talentvoller paard gereden, maar die had weer andere moeilijke dingen, waar die 3 goede punten niet altijd genoeg voor waren om dat te compenseren.

Ik ga 1 keer per maand, soms iets meer, soms iets minder. Als ik over wil gaan naar volgende klasse dan kijk ik of dat meteen kan, of dat ik thuis blijf tot het goed genoeg naar mijn zin is. Dat deed ik ook toen ik nog vaker startte, vandaar dat ik niet helemaal snap wat je bedoelt. Ik zorgde ervoor dat we voor het starten al het niveau hadden wat ik wilde.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 13:17

Maar die grens/lijn is natuurlijk voor iedereen anders, dat snap ik. Ik ben vrij 'veeleisend'? Maar ik zou wel boven de 190 aanhouden, dan ben je gewoon net wat zekerder lijkt mij. En kijk, slechte cijfers voor wijken als je naar de M1 wilt en SB wel goed gaat, is anders dan slechte cijfers voor rechtgerichte enzovoorts.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 13:21

Dat vind ik ook, de basis moet in elk geval in orde zijn.