[HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 23:48

Mag ik mij heel voorzichtig hier melden? :o

Ik zal mijzelf even voorstellen :)
Mijn naam is Linda en samen met mijn fjord Raika moeten wij nog 1 puntje om M1 startgerechtigd te zijn :D onwijs trots op! Zeker omdat dit voor mij allemaal nieuw is. Vanwege een hoop blessureleed in het verleden heb ik nooit echt iets kunnen doen qua wedstrijden (wel tig keren B met winst en eens L1 maar daarna steeds ellende gehad). Na jarenlange ellende ben ik met de grote paarden gestopt en had ik alleen nog mini’s.

Maar na een pauze van 5 jaar kocht ik Raika vorig jaar als onbeleerde 4 jarige. We zijn rustig begonnen met zadelmak maken en in de winter hebben we wat B wedstrijdjes doorlopen. In februari 2020, toen wij de overstap naar het L1 wilde maken, sloeg het noodlot opnieuw toe! Raika kreeg koliek. Het was heftig, ze moest met spoed geopereerd worden en daarna volgde nog een heftige periode met complicaties en revalidatie. In Juli 2020 mochten we het rijden weer voorzichtig gaan oppakken.

Raika is inmiddels dus 5,5 jaar maar eigenlijk heeft ze helemaal nog niet zo veel kilometers op de teller staan. Bovendien hebben wij een extra moeilijkheidsgraad vanwege een overgebleven buikhernia. We zijn er nog niet, we moeten nog regelmatig terug naar de kliniek voor controles. Maar so far, so good! Inmiddels zijn we dus alweer L2+9, iets waar ik begin dit jaar niet eens van durfde dromen <3 En ik ben dan ook extra extra extra trots dat we al bijna M1 startgerechtigd zijn :D (ook al zal het nog wel even duren voordat we werkelijk gaan starten, want ik heb nog niet eens een begin gemaakt :P )

Naast Raika heb ik ook nog een fjord hengstveulen Rixx en een minipaard merrie Jupiter. En zo is mijn voorstelrondje alweer veeeeel te lang geworden, sorry sorry sorry :o
Ik hoop dat ik alvast mag meekletsen en een graantje kan meepikken van alle tips en tricks ;)

Afbeelding

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 00:19

Hoi Linda2008 :wave: leuk dat je hier ook mee komt praten :D Ik ben blijven hangen omdat het hier zo'n gezellig clubje is :o en nogmaals echt super knap wat jullie bereikt hebben gezien de omstandigheden. De M1 online proef is wel gunstig om mee te starten, alleen gebroken lijn stukje contra <<)

Caaroo, super! Mooie punten hoor en lekker snel! Terecht trots :D

aaidaa

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 08:52

Wat een coole fjord Linda! Grijze zijn extra knap <3
Welkom en wat tof dat jullie ondanks tegenslagen al zo ver gekomen zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 09:28

Welkom Linda! Ik heb ook, nog steeds, geen M1 gestart en post hier al een hele tijd mee _O-

Ik heb telefoongedoe dames, dus vandaar weinig reacties. Duurt nog wel tot nieuwe jaar. Telefoon was gevallen en scherm kapot. Mocht het laten maken van verzekering bij een bedrijf die zij aangewezen hebben. Duurde al van 4 december tot de 19e voordat die terug was. Maar toen ik de doos openmaakte kwam de telefoon er zo uit:

Afbeelding

Van een kapot scherm, dus 2 scheuren erin, naar een compleet onbruikbare en niet meer te repareren telefoon. Naast deze mooie vouw erin is het scherm ook echt verbrijzeld. Nu moet die wéér terug naar dat bedrijf gestuurd worden en gaan zij claim indien bij degene die de verzending deed. Maar ik heb dus nog geen idee wat er gaat gebeuren en wanneer ik wel een werkende telefoon terug krijg... Dit jaar niet meer iig.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 10:17

Urosa, gezellig dat je bent blijven hangen :D ik lees alle wedstrijd-topics stiekem mee en volgens mij is het M1 topic momenteel ook wel de meest actieve :P
De gebroken lijn contra is voor ons juist nog heel lastig. We missen nog kracht en balans en dan is die 8-10 meter hoek best wel scherp :o Maar zo zijn er nog wel meer dingen waarom we nog niet kunnen starten hoor ;) schouderbinnenwaarts heb ik een beginnetje aan gemaakt maar zit er nog niet op, halthouden moet meer gesloten, en voor het achterwaarts hadden we in de laatste proef een 4 (omdat mevrouw de hulpen daarvan prima kent, maar ze tóch stiekem steeds eerst een pasje bij zet, voordat ze naar achter gaat). En dan zijn onze verruimingen ook nooit beter dan een 5 of 6 in het L, dus dat word in het M ook niet veel soeps :P haha! Zal ik nog even doorgaan? :P

Aaidaa, dankjewel :) (ik vind grijze ook mooier, maar misschien ben ik bevooroordeeld haha).

MWM, lieve help zeg :oo hoe hebben ze het voor elkaar gekregen....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 10:22

Haha ik kan die gebroken lijn ook juist niet, die volgens zijn veel makkelijker. Idd balans probleem nog.

En ik gok onder een zwaar pakket gelegen en niet goed verpakt.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 11:47

Ow haha bij ons ging die gebroken lijn van het begin af aan al heel makkelijk. Maar contra doet hij sowieso vrij makkelijk, werken we ook veel mee.

Linda2008, ja en het Z1 topic ook nog wel. Daar praat ik sinds kort ook mee. Haha ok, ik snap dat je eerst dan nog even iets door wil trainen. Maar dat kan snel gaan!

MyWishMax :oo echt niet tof zeg! Ze mogen wel een leen telefoon opsturen na dit gepruts

Ik ben benieuwd of ik vanmiddag een fatsoenlijke proef kan opnemen met dit weer en een vrij natte bak denk ik :+

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 11:57

Gebroken lijnen vind ik zelf ook makkelijker dan de halve voltes contra.
Nu gaa dat wel een stuk beter en kan ik ook beter in contra rijden.

Het enige dat zo moeilijk is aan de M1 is het filmen.
Om de proef goed te kunnen filmen zou ik de bak moeten verkleinen, maar dat maakt het rijden ook weer zo moeilijk met mijn slagschip. De oefeningen zoals aangalopperen en overgang terug naar draf bij de C is zo moeilijk om goed op beeld te krijgen.

Mede daardoor van de week maar besloten om een M2 proef op te nemen en in te sturen. Die is veel simpeler om te filmen.
Heb nog geen punten terug en het zal wel geen winst zijn, maar was een leuke ervaring en een nieuwe uitdaging voor harry en mij.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 13:43

linda2008 schreef:
Urosa, gezellig dat je bent blijven hangen :D ik lees alle wedstrijd-topics stiekem mee en volgens mij is het M1 topic momenteel ook wel de meest actieve :P

Dat doe ik ook :j
En ik ben hier ook lekker vroeg aangehaakt met net L2 startgerechtigd en nu L2+3. Hopelijk na de kerst weer wat insturen. We logeren tijdelijk bij m'n moeder ivm een verbouwing dus ik kan nu wat makkelijker 's avonds rijden.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 19:37

Marjolein, leuk verbouwen! Wat pakken jullie aan? En ideaal dat je nu dan wat makkelijker kan rijden. Hoe gaat het rijden momenteel?

Kimmetje26, spannend dat je M2 bent gestart! Hopelijk heb je vlot punten.

Ik heb vandaag weer een proefje opgenomen, maar de bak was wel best nat, zompig en hier en daar een plasje. Karel houdt niet van natte voeten, dus net een tactfoutje in de middendraf (oeh PLAS :') ) verder zit er met galop-stap draf tussen. Meneer trok even zijn eigen plan. En valt hij 1x uit de contra omdat hij wat spanning kreeg. Kon dat wel goed herstellen. Dat waren de grootste fouten wel. En gingen ook dingen erg fijn. Het gaat nu geen 195+ worden maar hoop heel erg op dat laatste puntje. Ben er zenuwachtig van :')

En mijn nieuwe Petrie's zijn vandaag binnengekomen! Ben er blij mee, ze zitten precies goed. Helaas nog geen antwoord op mijn email aan Divoza of zij de Superiors kunnen maken. Anders gaan ze begin Januari naar Petrie.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 19:48

Hopelijk toch nog een puntje Urosa.

Ik heb er gisteren voor het eerst in 2 weken weer opgezeten. Been bleef lang vocht vasthouden en nu nog zit er een ei op de plek van het wondje. Dit is ook precies onder haar oude draadeind, dus ik snap wel dat het wat langer duurde. Gisteren ook wat bitjes geprobeerd die de bitfitter achter had gelaten (maar ik niet kon fitten vanwege haar dikke been) en na dat geklooi was ze super fris en lag ik er bijna naast. Maar ze liep fijn, even gestoord met de overgang Contra-5drafpassen-Galop. En als ik het goed voorbereid dan komen we die zo door. Achterwaarts gaat ook heel makkelijk sinds de fysio. En ik hoop dat de aanleuning met dit bit beter wordt en het halsstrekken daardoor ook opknapt. Al met al genoeg nog om mee te stoeien.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:04

En kwa verbouwing hebben we een uitbouw naast het huis neergezet. Hier komt een werkkamer voor mijn man en een stukje chillruimte voor de mannen (voor als ze iets groter zijn). De toilet is hierdoor iets verplaatst en de bijkeuken een stukje kleiner. Als dit klaar is gaat er een stukje van onze slaapkamer af, waar nu onze bureaus staan. Zodat we boven een vierde slaapkamer krijgen. Onze slaapkamer is nu 4 bij 6m. Dus daar kan echt wel een stukje af. Nu slapen de oudste 2 nog samen. Ook komt er boven een toilet en daarna werken we de hal en overloop af.

Genoeg te doen dus. nu ook echt chaos want mijn man heeft chemische brandwonden op zijn knieën opgelopen tijdens het storten van de cement deklaag en kan dus amper lopen en het ligt nu dus stil. Gelukkig doet mijn moeder de was en krijg ik het gevouwen terug.

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 23:19

Ik heb de punten binnen. Voor ons M2 debuut ben ik tevreden. 174,5 had zelf geen winst verwacht, maar was ook geen slechte proef volgens stalgenootjes.
Zaten net teveel foutjes in. We komen nooit slingerend binnen en nu voelde ik dat.
Is denk ik ook even de trainingsstage waar we in zitten.
Travers had ik verkloot. Keertwending links heeft nog aandacht nodig.

Terugrijden uit;middengalop moet ik beter laten zien, maar dat is echt kracht. Als ik echt terug rijd dan is de kans aanwezig dat hij achter omspringt.

Kortom ik ben tevreden we zitten ertegen aan

Was voor mij mijn 1 M2 proef ooit. Ook in training nooit helemaal geredenalleen losse lijnen

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 20:50

Kimmetje, dat is toch een prima score in een nieuwe klasse zonder enige voorbereiding :j netjes hoor!

Marjolein, jeetje dat klinkt als een pittige verbouwing := wel lekker om je was gevouwen terug te krijgen haha!

Urosa, ik ga voor je meeduimen voor het laatste puntje! Spannend!!

Ik heb vandaag ook weer een proefje opgenomen. Hopelijk de laatste L2 proef. Maar ik moet zeggen dat het voor ons ook niet de beste was :n ik voelde me erg gehaast omdat mijn filmer te vroeg was en ik daardoor maar 10 minuutjes heb los gereden en daarnaast zitten we eigenlijk net op een moeilijk punt in training, dat ik haar nu écht meer bij elkaar wil krijgen, waar ik soms lelijk protest op krijg (lees; pony onbestuurbaar aan de loop en heeft nu ook door dat ze mijn been tegen het hek kan pletten...) dus zeker niet de beste proef, maar hopelijk goed genoeg :o

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:25

Linda2008, Karel had daar ook een handje van, been pletten tegen de bakrand. Thuis is het gelukkig klaar. Maar mijn hele laarzen zijn er van vernageld. Irritant iets. En op les moet ik het nog even aanpakken :+ daar is de gesp van mijn nieuwe laars er zelfs door afgeknapt ;( Volgende keer mijn vernagelde laarzen en dan pats met het spoortje ~~}> :')

Ik duim om voor jou mee dat je laatste puntje binnen is!

Kimmetje26 lang niet gek voor je debuut! Nog wat oefenen/bevestiging dan komt dat helemaal goed.

Marjolein, zo! Dat is een grondige verbouwing! Maar zo te lezen brengt het straks wel veel! En was naar van je man zijn wonden zeg! Klinkt pijnlijk. Fijn dat ze toch weer lekker liep ondanks de pauze vanwege de pauze voor haar been! Hopelijk helpt het bit weer om een stukje fijnere aanleuning te krijgen!

Ik zou morgen rijden. Maar met hoe nat de bak dinsdag al was vraag ik me af of ik wel wat kan.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 22:41

Urosa, voor het oog valt mijn filmpje gelukkig mee :o het voelde beroerder hihi! Dus duim duim duim! Jij nog geen score terug?
Wat zonde van je laarzen zeg!! :oo Ik wil écht mijn (net nieuwe) laarzen niet beschadigen dus ik duw me letterlijk met mijn arm van het hek af als ze gaat pletten :=

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 23:09

Nee 'nog' geen punten. Hopelijk morgen of in ieder geval voor maandag. Mocht het geen winst zijn kan ik maandag nog een poging doen.

Ja echt zo erg. Mijn dure Superiors -O- begin januari gaan ze naar Petrie voor reparatie
Afbeelding

Heb gelukkig wel dinsdag nieuwe trainingslaarzen binnen gekregen, die hou ik dan netjes tot de Superiors terug zijn.
Afbeelding
Kan best lang duren en no way dat ik mijn Z1 debuut ga maken met mijn vernagelde laarzen :') maar grote kans dat het nog wel even duurt voordat wedstrijden weer mogen

Hahaha dat van hek weg duwen _O- lukt dat ook echt? Bij Karel gaat het in draf of galop dus volgens mij zou ik dat niet eens voor mekaar krijgen.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 23:22

Ohh wat zonde :oo hopelijk zijn ze niet te lang weg voor reparatie. Maar het zal inderdaad nog wel even duren voordat we weer op wedstrijd mogen ben ik bang :(

Raika gaat eerst aan de haal met haar kop op standje lama/onbestuurbaar, dan rent ze op het hek af waar ik haar met dr borst tot bijna stilstand probeer te brengen (althans, dat hoop ik dan!) en dan draait ze zo weg dat ze mij met de zijkant probeert achter te laten aan het hek :P maar als ik dan in stap ben, lukt het redelijk om met mijn handen weg te duwen. Omdat ik dan alle kracht aan 1 kant heb, werkt dat beter dan sturen aan de teugels want dat is onbegonnen werk als ze zo dwars doet :o

Is iets tijdelijks hoor... we hebben al vaker dit soort periodes gehad. Echt haar manier van vertellen dat ze het er niet mee eens is. En dan is ze als fjord toch wel enorm volhardend := maar over een paar weken is dit weer weg en dan hebben we weer een stapje vooruit gezet :j (Hopelijk hihi)

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 23:22

Ik rij nu altijd met stalschoenen en chaps maar op de manege nog met laarzen. Toen hadden we springwedstrijd en ik zat op een erg lastig paard.
Bij het inspringen schiet hij ineens naar rechts, valt op de keerwand met mijn been er nog tussen.
Resultaat was een bont en blauw been en een flink geschaafde laars waar gewoon een heel gat in zat!
Dat was echt een lompe actie. Was er niet afgevallen maar ben ook niet meer verder gegaan. Wel later op een andere pony.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 22:19

Welkom, Linda! Wat heb je een mooie Fjord, ik vind zo'n grijsje echt leuk! <3
Merel, ik zag het op Whatsapp inderdaad.. Wat een geklooi met die telefoon, echt balen! Ik hoop dat je snel een nieuwe krijgt.
Marjolein, hoe gaat het met de verbouwing? Fijn dat je merrie nu weer beter gaat! Sterkte met je man. :(:)
Kimmetje26, de kop is eraf dus in het M2! Ik doe het je niet na.
Kiona, via deze weg nog een keer van harte gefeliciteerd met je Z1-startgerechtigdheid. *\o/* En ik hoop dat je laarzen gemaakt kunnen worden..
Ook balen van jouw laarzen, Fleur.. Hoe gaat het met Vera?

Genève gaat op zich wel goed, maar we trainen niet echt meer wedstrijdgericht. Vandaag nog wel even wat gefilmd, maar we hadden niet echt meer proefjes voorbereid, ik ben meer gericht op haar soepel en fit houden.
Ik moet haar ook nog eens afstaan aan mijn dochter. :P

Mijn dochter voor het eerst in draf, ze rijdt normaal alleen op shetlanders. Ze had bedacht dat ze ook wel gelijk los kon, hebben wij even geluk dat Genève ontzettend nuchter en mak is met kinderen. <3

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 23:01

@imaginaerum wat lief en leuk je dochter op zo’n groot paard! En wat braaf!!

Ik wilde eigenlijk morgen filmen, maar was rustig op stal. Dus gauw naar huis spullen halen, vlechten en filmen. En het weer voor morgen is niet veel soeps
Harry voelde niet super, maar deed zijn best. Denk wat spierpijn van de dubbele lijnen van gister.
Met losrijden ging contra erg fijn.
In proef maakt hij misstap op het korte galop lijntje linksom. Hij wordt dan boos op zichzelf. Rechter galop ging aanspringen goed, maar middengalop was even bijna vliegles. De contra die volgde sprong hij om kon niet herstellen.

Ach toch ingestuurd om te kijken wat jury vindt. Het is geen winst, maar dat maakt niet uit.
We zitten op de grens dat we het wel kunnen, maar we missen beide de ervaring op m2 niveau. We hebben het beide nog nooit gedaan. We moeten nog beetje erin groeien. Vandaag ging de travers wel goed, maar galop helaas niet

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 15:49

Fleury, och jeetje dat je kunt rijden met schoenen, dat vind ik echt knap! Ik klap dan gelijk door mn enkels :=

Imaginaerum, dankjewel! :) en wat braaf zeg! Heel knap hoor op zo’n grote, super schattig!

Kimmetje, ervaring kun je alleen maar opdoen door het gewoon te doen :j dus groot gelijk dat je lekker hebt ingestuurd! Je kunt altijd weer leren van de feedback :)

Wij hebben ons laatste puntje in het L2 binnen :):) :D afgesloten met 192 punten, blij mee want het ging niet zoals we kunnen. Nu zijn we dus officieel M1 startgerechtigd :D mega trots <3
En nu gaan we even een tijdje lekker doortrainen :j

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 16:13

Linda2008, super zeg! Gefeliciteerd :D en hoe je die actie van Raika beschrijft ik zie het al helemaal voor me _O-

Kimmetje26, maargoed dat je gisteren heb gefilmd. Wat een slecht weer vandaag. En lekker zo verder puzzelen, komt dat puntje vanzelf wel!

Imaginaerum, wat geweldig zeg. Hoe braaf <3 en groot gelijk dat je de focus nu even verlegd.

Fleury, :oo zelfs een gat. Kan me voorstellen dat je dan niet verder rijdt.

Hier inmiddels dus mijn laatste winstpunt in de M2 binnen. Heb donderdag nog even lekker gereden tussen de plassen door := bleef bij vooral wat losrijden. Ga nu morgen weer trainen en pakken we het schema op.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 19:07

Kimmetje26, ik hoop dat je een milde jury treft. :D Gewoon lekker dooroefenen.
Linda2008, gefeliciteerd met je laatste winstpunt! *\o/*
Kiona, ook al zo'n natte bak, hier helaas ook team #geenbinnenbak. :')

Wij hebben onze punten van gisteren alweer terug, een winstpuntje. Dat is leuk, maar ik baal dat de jury op het protocol heeft gezegd dat ik moet uitkijken met aansporen want mijn paard heeft zelfs een kale plek op haar buik. Terwijl we aan het begin van het filmpje duidelijk noemen en laten zien dat Gen aan één kant van haar buik een kale plek heeft, dat komt namelijk door één van de aanhechtingen van haar onderdeken die blijkbaar wat schuurt.. Ik heb haar absoluut niet doorgespoord (dat zou ook betekenen dat ik alleen met mijn rechterbeen aanspoor := ), ik rijd in de training zelfs altijd zonder sporen.. Dit was geen bruut gebracht commentaar en er stonden ook positieve dingen bij, maar het raakt me wel behoorlijk dat iemand mogelijk denkt dat ik mijn paard heb kaalgespoord. :=

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 19:18

@imaginaerum dat heeft de jury zeker niet geluisterd naar het begin verhaal.
Zo jammer dan!! Snap dat je dat raakt. Is niet leuk!
Dat is snel je punten terug.

Tot nu toe steeds geen milde jury getroffen. Ik vind de jury s online strenger dan op meetmoment of wedstrijd