Bitloos en wedstrijden: is er animo om...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

evita_

Re: Bitloos en wedstrijden: is er animo om...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 23:52

interessant Yokie, ik denk dat we veel van jullie KNHS ervaringen kunnen leren!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 00:05

Mocht je werkelijk de regels willen veranderen zodat er ook bitloos gestart kan worden in de dressuur, dan zal je denk ik toch twee zaken moeten gaan regelen.

Ten eerste zal je met de KNHS in gesprek moeten gaan over de (on)mogelijkheid van bitloos starten (denk ook aan de internationale FEI-regels waar de KNHS-regels een afgeleide van zijn).

Ten tweede zal je in kaart moeten brengen hoe groot de animo werkelijk is. Blijkt in de praktijk dat drie wedstrijdruiters zullen overstappen op bitloos en vijf extra mensen een startkaart aan zullen vragen als ze bitloos mogen rijden, dan is de kans vrij klein dat het zal gebeuren. Gaat het echter om 3000 wedstrijdruiters die overstappen en 5000 die een startkaart gaan aanvragen dan wordt het verhaal opeens heel anders (aantallen zijn vanzelfsprekend voorbeelden). Het belangrijkste argument daarbij zal waarschijnlijk het aantal mensen zijn die als gevolg daarvan startkaarten zullen aanvragen (extra inkomsten voor de KNHS).

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 16:17

Ja, karl daar heb je wel gelijk in. Je komt het beste voor de dag als je harde cijfers hebt. Daarom zouden we eigenlijk zo'n onderzoek moeten houden, maar hoe doe je dat? Je kunt onmogelijk aan alle mensen die nederland paardrijden aan een enquete onderwerpen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 16:58

Je kan niet op voorhand garanties geven of er meer startkaarten worden aangevraagd of 3 wedstrijdruiters zullen overstappen op bitloos. Vandaar dat is gekozen voor een petitie, dan weet je ook of de niet-bitloos-willen-starters het ermee eens zouden zijn als ze bitloze concurrenten krijgen. Ze hoeven niet allemaal óm, ze moeten de keuzevrijheid respecteren. Dáár gaat het toch om?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 17:47

Dat is niet waar paars, als sportbond heeft de KNHS het recht om de spelregels vast te stellen. Net zoals bijvoorbeeld de KNVB bepaald heeft dat in het geval van buitenspel jouw doelpunt ongeldig is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 18:09

We hebben het over de basissport. En dus niet de hogere dressuursport. In de hogere dressuur moet verplicht op stang en trens gestart worden. Ook heeft een ruiter dan een frack aan.

In de basissport kun je in mijn ogen het bitloze rijden prima toepassen. Dan kan de ruiter zelf weten of hij of zij uiteindelijk in de ZZ-licht wil starten waar stang en trens verplicht zijn.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 18:59

Karl66 schreef:
Dat is niet waar paars, als sportbond heeft de KNHS het recht om de spelregels vast te stellen. Net zoals bijvoorbeeld de KNVB bepaald heeft dat in het geval van buitenspel jouw doelpunt ongeldig is.

Ja, tuurlijk, dat is waar, maar ze vertegenwoordigen wel hun leden. En als er nu maar genoeg leden vinden dat het mag worden toegestaan om bitloos te dressuren, dan kunnen ze daar toch eigenlijk niet omheen?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 22:52

Paars, ik ben bang dat jij een beetje te optimistisch bent. Om te beginnen moet je dan ongelofelijk veel stemmen van bestaande leden binnen gaan halen. Ik meen dat er iets van 40.000 actieve dressuurruiters in Nederland actief zijn, dus voordat je dan een meerderheid hebt.

Verder denk ik dat de KNHS veel gevoeliger is voor het aantal nieuwe leden, vanwege de startkaarten en coupons waar ze weer geld aan gaan verdienen Bloos

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 10:22

maar ik hoop zo dat het door gaat

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 19:14

Trouwens, hoe 'klassiek' is de huidige dressuur nog? In de middeleeuwen reed men op een stang met enorm lange scharen. Wij mogen dat niet in de basissport (gelukkig).
Hoe lang zijn de kk bitten al op de markt? Die zijn ook niet 'klassiek', maar je mag er wel mee rijden. Of die dunne level 1 van Myler, die is tegenwoordig ook toegestaan, terwijl je nog maar zeer kortgeleden een minimale bitdikte van 1.5 cm had bij de paarden.
Dus waarom dan bitloos niet toestaan? Ik zie het verschil niet tussen het wijzigen van de dikte van het bit op wedstrijden (dat is kortgeleden gebeurd, van 1.5 cm moet het bit nu min. 1 cm dik zijn bij de paarden) en het wijzigen van reglementen zodat bitloos ook toegestaan is.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 22:33

Karl66 schreef:
Verder denk ik dat de KNHS veel gevoeliger is voor het aantal nieuwe leden, vanwege de startkaarten en coupons waar ze weer geld aan gaan verdienen Bloos
Ik ben altijd optimistisch ingesteld Knipoog en speelde bij de dressuurhoedactie het verlies/aantrekken van leden dat ook een rol bij de besluitvorming?
Vind een ander belangrijk punt wat je noemde: Is er nu ook weer steun van binnen de KNHS zelf? Lobbyen geblazen! Ik ken er helaas persoonlijk niemand.

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 08:01

paars schreef:
...en speelde bij de dressuurhoedactie het verlies/aantrekken van leden dat ook een rol bij de besluitvorming?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 08:55

paars schreef:

Vind een ander belangrijk punt wat je noemde: Is er nu ook weer steun van binnen de KNHS zelf? Lobbyen geblazen! Ik ken er helaas persoonlijk niemand.

Ik denk dat dit inderdaad een heel belangrijk punt is. Met hulp van binnenuit gaat het waarschijnlijk een stuk gemakkelijker!

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 20:48

ik heb ook eventjes getekend voor jullie..
hoop dat 't jullie gaat lukken! Lachen

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 00:14

Weer even een reactie van mijn kant:
Er passeren een aantal interessante posts de revue, die zeker de moeite waard zijn. Op twee zaken wil ik even wat nader ingaan. Als eerste de invloed die potentiële nieuwe starters op de KNHS kunnen hebben: Het zou zeker mooi zijn als we zouden kunnen aantonen dat er een x-aantal nieuwe wedstrijdruiters aan zouden zitten te komen als bitloos starten toegestaan zou zijn. Ik ben echter bang dat we daar heel moeilijk de vinger op kunnen leggen. De tendens is er, dat is zeker, maar als puntje bij paaltje komt, hoeveel ruiters gaan er daadwerkelijk "om", die nu nog geen wedstrijden rijden? Daar kun je geen zinnig woord over zeggen.
Als tweede wordt de steun van binnenuit aangehaald. Jovarna en ik hebben allebei het idee/gevoel dat bij de dressuurhoedjesactie er meer steun in de hogere regionen van de wedstrijdruiters en wellicht juryleden aanwezig was, waardoor er ingangen naar de KNHS aanwezig waren, die voor ons (nog) niet beschikbaar zijn. We hebben via mail contact gehad met de KNHS, en in een notendop kwam hun reactie hierop neer: "We houden ons aan de ons voorgeschreven reglementen van de FEI." Vervolgens hebben we de FEI gemaild, maar daarop hebben we tot nu toe nog geen reactie ontvangen. We hebben dus een beetje het gevoel tegen een muur aan te lopen waar we graag doorheen willen, en we kunnen daar al jullie hulp en suggesties bij gebruiken. Dus: als iemand ideeën heeft hoe we bij de KNHS binnen kunnen komen, of iemand daar kent o.i.d., meld het dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 00:39

Wat de potentiële nieuwe leden betreft, is dat idd niet in te schatten. We hebben wel diverse reacties gehad van mensen dat ze absoluut gaan starten wanneer bitloos toegestaan is. Maar hoeveel dit er op korte termijn zullen zijn, is geen zinnnig woord over te zeggen.
Op langere termijn zal het zeker wèl gaan gebeuren. De belangstelling voor bitloos neemt immers behoorlijk toe. Wanneer bitloos op wedstrijden toegestaan is, is er geen drempel meer en zal het geleidelijk (of misschien wel snel) gaan integreren.

Het mailcontact met de KNHS loopt overigens nog steeds. De paar antwoorden die ik heb gekregen, neem ik niet zomaar genoegen mee. Tong uitsteken Ik wil meer van ze weten, zodat we een betere kijk in hun keuken hebben, zeg maar. Wordt vervolgd. Knipoog

En ja, de steun van binnenuit. Daar hebben we idd jullie hulp en suggesties bij nodig!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 01:10

Ik vind het een slechte zaak om de dispensatiemogelijkheid te misbruiken om je doel te bereiken, ook omdat ik lees dat dat gebeurd om eens 1 wedstrijd te kunnen starten.
Dispensatie is er voor die mensen, eigenlijk paarden, die die regel nodig hebben opdat zij (paard en ruiter) samen plezier kunnen beleven in dat wat hun prettig vinden.

Ik had de petitie wilen tekenen, maar door die oproep (en ik hoop dat de DA's zich daarvoor niet lenen) maak ik even een pas op de plaats.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 08:11

Ik denk persoonlijk niet dat mensen al die moeite nemen om slechts 1 wedstrijd te starten. Als je zelfs je DA om een verklaring vraagt, dan geeft dat voor mij wel aan dat je serieus bitloos wedstrijd wilt starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:00

Ik weet niet waar je dat hebt gelezen, Alane, dat mensen misbruik maken van de dispensatiemogelijkheid en dat dat gebeurt om slechts een keer één wedstrijd te rijden.
Ook weet ik niet over welke oproep je het hebt.

In ieder geval staat dit buiten deze actie.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:08

Als dat gaat lukken met die wedstrijd (sorry, heb niet alle pagina's gelezen) dan rij ik iig mee, M1, bitloos dus. Dan zullen we ze eens even laten zien dat het ook zonder ijzerwerk kan Ja

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:36

Misschien kunnen er flyers worden gemaakt en worden opgehangen bij de rijverenigingen? Of de moderators verzoeken of er een stukje op de voorpagina van dit forum mag worden geplaatst? Misschien zit hier iemand die werkt bij een paardenblad, die kan dan ook misschien zorgen voor wat ruchtbaarheid?
Ook kan verzocht worden aan degene die lid zijn van bokt om een regel toe te voegen in hun onderschrift, met een link naar het topic en de petitie? Zodat er steeds meer het kunnen lezen?

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:43

Concorde schreef:
Als dat gaat lukken met die wedstrijd (sorry, heb niet alle pagina's gelezen) dan rij ik iig mee, M1, bitloos dus. Dan zullen we ze eens even laten zien dat het ook zonder ijzerwerk kan Ja

superinstelling!! OK dan!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:25

even het verzoek om dit topic niet overal elders te gaan spammen Knipoog Heb er nl net een op slot gezet (was met goede bedoelingen geplaatst).

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:27

sorry Lielle, wat bedoel je precies in dit verband met spammen Blond ?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:28