Kick-off nieuwe dressuurproeven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nimber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 13:57

klinkt allemaal erg makkelijk zo. Ben benieuwd en anders maar weer 4 jaar wachten en hopen dat er dan weer leukerder proeven komen..

l0esjj

Re: Kick-off nieuwe dressuurproeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 14:16

hm..weet iemand waarom alle Z proeven indoor in een 20-40 baan gaan? ik bedoel als er toch 20-60 mogelijk is,waarom dan niet gewoon dat? (heb ik net heel gezeur gehad op de club over oefenen in een 20-60 baan.. word't veranderdAfbeelding

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:01

onzin, is nergens gezegd. Alleen dat er OOK WEER 20 x 40 proeven gemaakt zijn. Is tenslotte een uitstervende rubriek.

l0esjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:58

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:45

Er zijn gewoon 20x40 EN 20x60 proeven. Nu ook voor Z2 pony's. Die hadden geloof ik alleen 20x60 proeven. Maar nu dus ook 20x40.

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 20:49

amondi schreef:
De man die de vraag stelde heeft zichzelf wel 5 keer herhaald, meneer Hamoen gaf hem echt als antwoord, dat als hij de hele baan correct afsjouwde in middendraf en hij krijgt een 9, de volgende die de gevraagde enkele passen laat zien, net zo correct, dan BEHOORT die ook een 9 te krijgen.

Maar goed, Hamoen zal wel niet langs de L1 baan in Gasselte komen zitten om dat te controleren.

Zelfs de 'hoge heren' zijn het nu al niet eens, want bij ons werd toch echt gezegd dat je meer punten kon krijgen als je meer liet zien. Nou dat beloofd nog wat

BertinaBvd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:41

Heb het zo allemaal gevolgd
het lijkt best makkelijk die proefjes
maar met de nieuwe manier van jureren kan het nog moeilijk genoeg worden.
Ben benieuwd hoe de jury's deze proeven gaan beoordelen

greetjebee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:49

amondi schreef:
Nee, er is duidelijk gezegd, 4 proeven, waarin alle oefeningen aan bod komen. Dus alle oefeningen verdeeld over die 4 proeven.
Het wordt nu in theorie mogelijk om met een paard dat de travers niet kent in het Z2 te komen, de verantwoordelijkheid ligt daarbij bij de ruiter.
Dhr Hamoen verklaarde dat je dan 3 maanden die ene proef rijdt, met proef 2 als 2e proef. Pas na 3 maanden wisselen.

Zo werd het bij ons niet gezegd. Elke maand wordt er gewisseld van proef. In principe klopt het dus wel dat je drie maanden per jaar dezelfde proef rijdt, alleen zijn die drie maanden wel verdeeld over het hele jaar. Dus elke maand een nieuwe proef en een nieuwe 'tweede proef'. Dit werd gezegd naar aanleiding van een vraag (opmerking) 'Dan weten alle paarden aan het eind van die drie maanden precies waar een bepaalde oefening komt, als ze al zo lang achter elkaar dezelfde proef hebben gedaan!' Hierna werd dus nadrukkelijk ontkend dat de proeven pas na drie maanden wisselen.... Ze zijn dus lekker consequent bezig!

greetjebee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:58

eamane schreef:
Heb het zo allemaal gevolgd
het lijkt best makkelijk die proefjes
maar met de nieuwe manier van jureren kan het nog moeilijk genoeg worden.
Ben benieuwd hoe de jury's deze proeven gaan beoordelen

Helemaal mee eens! Ik denk ook dat het vooral van de jury's af zal hangen of de proeven echt moeilijker worden of niet. Als ze zo blijven jureren als nu zullen de proeven echt supersimpel te rijden zijn. Maar als ze daadwerkelijk gaan letten op het correct gereden zijn, dan heeft menigeen er dadelijk nog wel moeite mee denk ik!

Overigens ben ik van mening dat je, om het paardrijden te verbeteren, niet zozeer nieuwe proeven moet maken, maar vooral de kwaliteit van de jury's moet verbeteren. Als die hun werk goed hadden gedaan (of correct waren bijgeschoold) dan had men al lang gelet op het gereden zijn....

Maar niets tegen de nieuwe proeven hoor! Ik vind ze juist wel leuk! En daarnaast goed voor de afwisseling.

n.b. Er zijn natuurlijk best wel jury's die wél weten waar ze het over hebben. Die bedoel ik hierboven dus niet.

ellen82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:09

greetjebee schreef:
Helemaal mee eens! Ik denk ook dat het vooral van de jury's af zal hangen of de proeven echt moeilijker worden of niet. Als ze zo blijven jureren als nu zullen de proeven echt supersimpel te rijden zijn. Maar als ze daadwerkelijk gaan letten op het correct gereden zijn, dan heeft menigeen er dadelijk nog wel moeite mee denk ik!

Overigens ben ik van mening dat je, om het paardrijden te verbeteren, niet zozeer nieuwe proeven moet maken, maar vooral de kwaliteit van de jury's moet verbeteren. Als die hun werk goed hadden gedaan (of correct waren bijgeschoold) dan had men al lang gelet op het gereden zijn....

Maar niets tegen de nieuwe proeven hoor! Ik vind ze juist wel leuk! En daarnaast goed voor de afwisseling.

n.b. Er zijn natuurlijk best wel jury's die wél weten waar ze het over hebben. Die bedoel ik hierboven dus niet.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 08:20

Jury's zien 5 minuten van iemands opleiding, als er iets moet mee veranderen moet het de instructie zijn EN de instelling van de ruiter!

Nog veel te vaak zie je ruiters een B proef wel gewoon 30 keer herhalen voor een wedstrijd, dat moet er dus af, zo kan je het niet meer redden. Basis basis basis, dat hamert niet de jury maar je instructie en jezelf erin( als we in een ideale wereld leven)

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 08:49

Citaat:
29. Er zijn nu maar 4 proeven per klasse, dan ben je in 2 maanden toch door de proeven heen?
Er zijn inderdaad minder proeven. Op deze manier krijg je ook 4 verschillende en goede proeven. men verandert nu niet elke maand van proef, maar elke 3 maanden. Hierdoor zal over het algemeen dezelfde proef gereden worden op selecties en kampioenschappen.

Even vd KNHS site gepikt! Bij de FAQ van de nieuwe proeven

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 09:36

3 maanden lang dezelfde proef.......... en omdat zo'n proef ook nog als 2e proef gaat gelden........... 6 MAANDEN achtereen dezelfde proef dus......

Reken er dan maar op dat de maanden ook nog "leuk" vallen.......
DEZELFDE proef X dus in de maanden APRIL-MEI_JUNI als de 2e proef en in JULI-AUG-SEPT als 1e proef.............
Daar word je als ruiter inderdaad goed misselijk van......... de hele zomer (en winter) dezelfde proef........

Ik ben benieuwd. Als die proeven uitkomen ga ik mijn 5-jarigen in ieder geval "voorprogrammeren" op dat Z1-proefje.......... dat heeft dan wel weer zijn voordelen...

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 09:40

hoe saai moet dat zijn om te beoordelen. Als jury zou ik er een soort van automaat van krijgen. Lijkt me helemaal niet goed. Echt scherp ga je er niet van worden. Vind ik wel erg jammer. Weet iemand misschien wat hier de gedachte achter is?

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 09:45

oosterhoff schreef:
Weet iemand misschien wat hier de gedachte achter is?

Waarschijnlijk proberen ze zo alle topjurys te stimuleren om ook maar eens de B en L voor de afwisseling te punten..........

De hoge heren denktanks zullen wel gedacht hebben: Och ........ anky en Edward rijden ook alle maanden dezelde GP en PSG.............

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:44

amondi schreef:
Jury's zien 5 minuten van iemands opleiding, als er iets moet mee veranderen moet het de instructie zijn EN de instelling van de ruiter!

Inderdaad, niet de "schuld" altijd afschuiven op de jury, maar kijk eens kritisch naar jezelf en naar je paard.
Tijdens de bijeenkomst werd door Hamoen nog opgemerkt dat je eens vaker je proef moet laten opnemen...

tavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 14:25

Zijn er al ergens voorbeelden te vinden van de nieuwe proeven?

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 14:29

Ja ik heb ze ergens gezien hier op bokt, B en L1

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 14:29

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 15:15

Zit me nog wat te bedenken...

Eigenlijk spreken de pas ingevoerde versnelde promotie en de nieuwe 5-jarigen-niet-meer-in-het-Z regel elkaar best wel tegen...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 16:14

Wellicht moeten de twee regelingen elkaar in evenwicht houden

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 12:13

Weet niet of het hier in dit topic al ter sprake is gekomen, maar de meest gestelde vragen aan de KNHS over de nieuwe dressuurproeven staan online, kijk maar hier op de knhs-site

Barbara88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:20

Bijna alle vragen die gister gesteld zijn staan erin

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:15

Oooh het staat er echt...
KNHS schreef:
27. Komt er een startbeperking voor jonge paarden in verband met dierenwelzijn/happy athlete?

De startbeperking is nu nog moeilijk te realiseren via regels. De nieuwe proeven zijn vriendelijker voor de paarden en vanaf 2007 wordt de minimum leeftijd voor paarden en pony's in de klasse Z verhoog
t

naar 6 jaar. Verder hopen we dat de ruiters hier zelf de noodzaak van inzien om niet zo vaak met een jong paard naar een wedstrijd te gaan om maar snel winstpunten te verzamelen.

Toch jammer hoor..

Van wie is dit stukje? Toch niet van Claartje v A?

Ragne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:44

Nee, die heeft zojuist de wijzigingen door gegeven voor deze FAQ
staan erg veel slordigheden in...