Veiligheidshelm toch verplicht t/m M2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 14:43

Zo ongeveer goed?

Barrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 19:11

Ik ben ook tegen de verplichting van de veiligheidshelm. Ik vind dat iedereen zijn eigen keuze moet kunnen maken, dus ook de (volwassen) ruiters/amazones in de B t/m M2. Maar ik ben zeker tegen de verplichting van de helm in de Z en hoger. Ik kan mij bijvoorbeeld niets voorstellen van een tot in de puntjes verzorgde Z2 kür op muziek gereden met bijvoorbeeld een glimmende Casco helm... .

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 20:35

Pff.. ik vind het onzin om te denken dat een grand prix amazone een paard beter onder controle heeft dan een L ruiter. Vallen kun je altijd!! Ik vind het een goede zaak, het is voor veiligheid, niet om mooi te zijn!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 20:46

Om me toch even in de discussie te mengen Haha! Haha! Haha!

Misschien is er iemand in tha house die mijn ontworpen veiligheidshoedje wil fabriceren

gijsenkim schreef:
Goed een hoed is veel eleganter. Maar zoals terecht opgemerkt werd, beton is net zo hard in het Z, muren en planken ook Haha! Haha! Haha! Tevens val je niet zachter van je Z paard als van je groene net B klare. ask Anky Haha! Haha!

Natuurlijk heb je het paard beter in de hand in het Z dan in de B.... maar aan de andere kant voor het hogere werk moet een paard ook net wat meer euh, zullen we het karakter noemen hebben, wat dan ook wel weer resulteert in een wat onstuimiger paard zegmaar.

Ik vind er wel wat voor, maar zeker gaat dit ten koste van de elegantie die de dressuursport toch wel uitstraalt.

Wellicht moet ik maar een hoedje gaan uitvinden met een doorzichtige driepunts kinband en geharde dop Haha! Haha! Haha! soort van veiligheidshoed. Tegenwoordig heb je ook doorzichtige BH bandjes, moet te realiseren zijn

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 23:50

Is er al geopperd dat misschien het meeste letsel niet van het hoofd is, maar van een ander lichaamsdeel?

Ik weet niet of het zo is hoor, just a thought Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 23:57

Er is iets wat ik heel erg graag wil weten en dat is welke verenigingen ooit in de problemen zijn gekomen nav een ongeval op het wedstrijdterrein??? Er gaan wel 'verhalen' hierover namelijk, er zouden ernstige problemen geweest zijn mbt aansprakelijkheid en [dus] de aansprakelijkheidsverzekering.
Weet iemand meer over deze gebeurtenissen (graag op feitelijk niveau)????

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 11:56

Romkabouter schreef:
Is er al geopperd dat misschien het meeste letsel niet van het hoofd is, maar van een ander lichaamsdeel?

Ik weet niet of het zo is hoor, just a thought Haha!

Ja lees maar even 21 pagina's terug Haha! je kan er op wachten dat je straks met een ijshockey outfit je dressuurproef moet gaan rijden.

Maar wat betreft handtekeningen? Nederland is snel opgesplitst, ik denk als je dit serieus wilt aanpakken dat je in alle delen van het land echt heel makkelijk aan handtekeningen kan komen, deze kunnen we vervolgens opsturen naar een paar "centrale bokkers" en deze gaan vervolgens de boel aanbieden in Ermelo.
Het plan hoed tot M2 is er al doorheen, maar hoed van Z1 tot ZZ-Z nog niet, ik ga wel een dagje op een ZZGP wedstrijd handtekeningen "shoppen", dan heb je ook wat grote namen erbij zitten.

Als iedereen aar zijn mond houdt en niets hier over daadwerkelijk naar de KNHS laat doorschemeren, dan kunnen we hier nog 20 pagina's op Bokt van ongenoegen laten blijken, maar de uiteindelijke beslissing valt in Ermelo en niet op Bokt, daar in Ermelo weten ze waarschijnlijk helemaal niets af van de onvrede die er heerst, die denken, oh nou de acceptatie gaat lekker vlot zonder commentaar, laten we nu ook de Z maar eens aanpakken.
Onvrede uiten prima, maar dan niet hier, maar in Ermelo!

Zijn er meer mensen die nu ook eens serieus wat willen gaan doen?

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 11:59

Lovely schreef:
Er is iets wat ik heel erg graag wil weten en dat is welke verenigingen ooit in de problemen zijn gekomen nav een ongeval op het wedstrijdterrein??? Er gaan wel 'verhalen' hierover namelijk, er zouden ernstige problemen geweest zijn mbt aansprakelijkheid en [dus] de aansprakelijkheidsverzekering.
Weet iemand meer over deze gebeurtenissen (graag op feitelijk niveau)????

1 keer ( zie mijn verhaal op pagina 17 vrij boven aan), en ik ben echt veel op wedstrijdterreinen te vinden, en die ene keer was met veiligheidshelm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 12:28

WWWiske, ik bedoel eigenlijk de nasleep van een ongeluk en problemen mbt de claim bij de verzekering etc. Ongeluk zelf is al erg genoeg,maar de KNHS gooit het op verzekeringstechnische vereisten en dan vraag ik me erg af of dat wel noodzakelijk is of dat we gewoon voorgelogen worden door de KNHS.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 13:26

aha, nee dat weet ik dus niet, maar ook dat begrijp ik niet, je bedoelt dat de verzekeringsmaatschappijen de KNHS verplichten om de leden een cap te laten dragen op wedstrijden? dat lijkt me zo krom als wat, want dan zou ik toch ook een brief van mijn verzekeringsagent moeten krijgen waarin zij mij verplichten om zo'n ding thuis en in het bos te dragen? die ene keer per maand op wedstrijd is er minder risico dan iedere dag buiten langs de kant van de weg waar geen helmplicht geldt Verward ben ik nou zo blond, maar hier klopt het verhaal toch gewoon niet? en als tweede als het verzekeringstechnisch is, waarom dan een plicht tot en met het ZZ-Z en daarna niet meer Verward ook zo krom als wat.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 13:29

By the way, het is de laatste tijd wel opvallend stil in dit topic.....

Wollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 14:10

Snap de discussie echt niet. Gewoon verplicht stellen voor iedereen!! En juist de ervaren ruiters moeten hier het goede voorbeeld laten zien en met een veiligheidscap oprijden. Het is niet (meer) "cool" om zonder iets op je hoofd te rijden. Het is gewoon dom.
En het verhaal van eigen verantwoordig; amehoela!!! Wat is het probleem om zo'n ding op je hoofd te zetten. Is het alleen vanwege het uiterlijk??? Zal wel weer, want uiterlijke schijn is heel belangrijk tegenwoordig. Iemand die zonder gordel rijdt zegt ook vaak dat het zijn verantwoording is terwijl iedereen weet dat ook dit fout kan gaan. Ook al is het niet je eigen fout. En om nu te gaan zeggen ja dat is bij wet verboden en paardrijden zonder helm niet; who cares... het gaat toch om je veiligheid.

Ik ben zelf in de afgelopen 22 jaar menigmaal van wat knollies afgestuiterd en heb de mazzel gehad nog nooit iets met mn hoofd te hebben gehad, maar ken er genoeg die gelukkig een cap ophadden toen ze vielen.... Natrappen, op staan..... etc... reken maar dat deze mensen blij waren dat ze er een op hadden.

En wie weet moeten we inderdaad over een aantal jaren allemaal wel met een body protector rijden... voortschrijdend inzicht noemt men dat... Hockeyers hadden eerder toch ook geen gebitjes in en voetballers speelden zonder beenschermers...

Maar ja, ik wens jullie in ieder geval veel succes met deze actie, maar denk dat je je energie beter aan andere "misstanden" in onze sport kunt besteden.. Knipoog Haha!

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 17:04

Wollie, ik ga helemaal met je mee. Ik hobbel al meer dan 40 jaar rond op knollies en kan de keren niet meer tellen dat ik op de grond gelegen heb.
Maar altijd met cap en later met helm (ook in de Z). Ik weet uit ervaring wat een goede bescherming doet, want als ik zonder cap had gereden zat ik hier niet meer te tikken. Valpartij in het bos, met hoofd tegen een boom, helm kapot, hoofd nog heel, maar wel een flinke hersenschudding.
Zonder helm was m'n schedel dus kapot geweest. In al die jaren heb ik heel wat jonge ruiters, die me uitlachten moeten uitleggen dat ik NIET BANG was en ja, al samengesteld reed toen zij nog geboren moesten worden. IK ben nog steeds niet bang, maar zonder hoofd bescherming stap ik niet op een paard, nog geen minuut.
Waar ik altijd van schrik is de houding van "ik kan rijden, dus ik hoef niks op" en helmen zijn voor watjes en beginners. En zelfs veel van de slechtste ruiters vinden van zichzelf dat ze het best wel kunnen en rijden dus zonder. Hier is absoluut een taak weggelegd voor Anky en zo. Geef het goede voorbeeld, besef dat alle penny's jou immiteren en laat het niet bij een flauw praatje op de KNHS-site over veiligheid, dat je het dragen van een cap zo belangrijk vindt. (Geldt voor alle toppers die steeds blootshoofd in de bladen staan). Ik ben dus VOOR een verplichting in alle klassen.

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 17:08

Maar waarom dan pas na ongeveer 100 jaar paardensport ?
Nu ineens moet het wel verplicht worden Verward

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 17:15

Misschien hebben we nu pas de materialen om goede en comfortabele helmen te maken en er zijn nu veel meer ruiters. En er wordt veel minder aan een goede zit gedaan voordat je in de natuur en op wedstrijden wordt losgelaten.
En heel belangrijk, er komt veel meer van in de publiciteit en dat zorgt ook voor meer bemoeienis.
Maar eerlijk is eerlijk, ik zei dertig jaar geleden al, dat het voor mij verplicht mocht worden.
Te veel ongelukken gezien in al die jaren.

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 17:49

Ik vind dat als ze het dan willen verplichten dat ze het dan ook voor alles moeten verplichten. Want een ruiter/amazone die in het Z of hoger rijdt kan er net zo goed een keer vanaf knikkeren en als je dan zo'n hoedje op hebt zal dat echt geen bescherming geven

Ik vind dat het ieders eigen keuze is om wel of niet met veiligheidshelm te rijden.

Ikzelf vind een hoed er ook veel mooier uitzien in de hogere dressuur maar toch zou ik er zelf voor kiezen om wel een helm te dragen. Er gebeuren zoveel ongelukken. Maargoed het blijft ieders eigen keuze en dat moet gerespecteerd worden. Al vallend leert men Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:23

WWWiske schreef:
aha, nee dat weet ik dus niet, maar ook dat begrijp ik niet, je bedoelt dat de verzekeringsmaatschappijen de KNHS verplichten om de leden een cap te laten dragen op wedstrijden? dat lijkt me zo krom als wat, want dan zou ik toch ook een brief van mijn verzekeringsagent moeten krijgen waarin zij mij verplichten om zo'n ding thuis en in het bos te dragen? die ene keer per maand op wedstrijd is er minder risico dan iedere dag buiten langs de kant van de weg waar geen helmplicht geldt Verward ben ik nou zo blond, maar hier klopt het verhaal toch gewoon niet? en als tweede als het verzekeringstechnisch is, waarom dan een plicht tot en met het ZZ-Z en daarna niet meer Verward ook zo krom als wat.

Je bent niet blond en het ligt niet aan jou, de kwestie klopt van geen kant Lachen.

Wollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:23

Alles verplichten!! Ook Grand Prix! Ik vind het inderdaad erg triest naar de OS te moeten kijken en " alle" ambassadeurs/trices van de paardensport zonder cap te zien rijden...

Ik vind een hoedje ook mooier, maar pas de regel aan en kijk eens hoe snel het vergeten is...Maar de mens is van nature een gewoontedier en tegen veranderingen...

Al vallend leert men, dat klopt zeker..Tot je het niet meer na kunt vertellen... Persoonlijk vind ik het niet ieder zijn eigen verantwoordelijkheid, dat vindt ik een te makkelijk antwoord.
Het gaat niet om de vrijheid en eigen verantwoording, het gaat (naar mijn mening) om de uiterlijke vertoning en de stoerheid.

En let maar op, als het ooit verboden wordt, moet je kijken hoe snel er leuke helms gemaakt worden...Ik vond die helms er eerst ook niet uitzien, geef mij maar mijn bejaarde ouwe cappie... en kijk nu, er zijn al zoveel leuke te krijgen.

En die 100 jaar? Ja das o.a. voortschrijdend inzicht ...

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 09:48

Wollie"]

Ik ben zelf in de afgelopen 22 jaar menigmaal van wat knollies afgestuiterd
en heb de mazzel gehad nog nooit iets met mn hoofd te hebben gehad, maar ken er genoeg die gelukkig een cap ophadden toen ze vielen.... Natrappen, op staan..... etc... reken maar dat deze mensen blij waren dat ze er een op hadden.
[/quote]

[quote="idje schreef:
Wollie, ik ga helemaal met je mee. Ik hobbel al meer dan 40 jaar rond op knollies en kan de keren niet meer tellen dat ik op de grond gelegen heb.Maar altijd met cap en later met helm (ook in de Z).

Als je niet kan rijden moet je inderdaad VRIJWILLIG een helm op doen......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 09:57

CGJ12 schreef:
Als je niet kan rijden moet je inderdaad VRIJWILLIG een helm op doen......

Ik zie het al, die 12 staat of voor je leeftijd of voor je IQ Gaaaap

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 10:18

Lezen CGJ12!!!!!!! Hoe langer je rijdt en hoe gekker de knollen die je rijdt, hoemeer je gevallen bent. Maar als je LEEST kun je ook zien dat niet iedereen die er wel eens naast ligt niet kan rijden. Als jij nooit valt, heb je of een dood makke knol, of je rijdt haast nooit of je hebt steeds alle geluk van de wereld gehad.
Ken trouwens een Z2 amazone die buiten van een doodbraaf paard dat schrok afviel (zonder helm) en een paar maanden in coma heeft gelegen.
En geloof me, dat meisje kon echt wel rijden.
Laatst bijgewerkt door idje op 11-10-04 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 10:22

Jongens jongens, rustig aan maar weer. Het gaat hier niet om lang rijden = kunnen rijden discussie.

Tuurlijk is het verstandig om met cap te rijden. Maar als al deze individuele voorbeelden van ongevallen blijkbaar reden zijn om het KNHS voornemen te ondersteunen (en om tegenstanders af te doen als 'niet zeuren, het is verstandig'), waarom wordt dan juist het individu het recht om te kiezen ontnomen?!

Oftewel, nogmaals, wederom: laat ieder voor zichzelf beslissen!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 12:02

idje schreef:
Lezen CGJ12!!!!!!! Hoe langer je rijdt en hoe gekker de knollen die je rijdt, hoemeer je gevallen bent.

Een goede ruiter flikkert er nagenoeg alleen af al het paard OOK valt.
En dat komt niet vaak voor.
Gert van der Hof er vaak afgevallen?........... Ik dacht het niet.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 12:15

Ik ben gelukkig iemand die hoogst zelden van een paard afstuitert, van mijn vrolijke Jazz ben ik in 2 1/2 jaar tijd niet nog gevallen *rent naar ongelakt hout om af te kloppen*, van mijn vorige paard in 4 jaar 1x. Toch ben ik niet tegen de verplichting t/m M2 nivo. Vanaf het Z vind ik het hoedje je er wel bijhoren. Hoewel ik zeker weet dat ik met mijn jolige knollie tijdens de eerste buitenwedstrijd in het voorjaar zeker met een helm zal starten, ook in het Z. Ik rijd thuis overigens nooit met een cap/helm...

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 12:48

OKE dat zelfde verhaal van die individuele vrijheid speelde ook bij de invoering van de bromfietshelm. Hoor je bijna nooit meer iemand over.
Realiseert zich iemand van de vrije blootshoofd rijdende individuen zich wel, dat een paard aan de kletter, en dat kan ons allemaal met ieder paard overkomen, harder gaat dan een brommer mag? Dat je hoger zit en op iets met een eigen wil en inbreng, dat soms een brok blinde paniek kan zijn? En dat dat dier volkomen onverwachts van richting kan veranderen in zijn paniek? En juist ook in de Z-dressuur en hoger, kom je geregeld paarden tegen die bij het minste alle kanten opvliegen.
Hoe mooi een hoedje ook is, voor mij veiligheid voor alles.