Gewicht ruiters op wedstrijd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 19:40

Poekkie schreef:
Je kan dat ook gewoon samen met de vaccinatie laten doen - dan valt het onder 1 consult met max een meerkost van een paar euro

Ik denk dat je bijna dan een soort van klinische keuring nodig hebt en dan ben je niet met een paar euro klaar. De dierenarts moet toch even het paard in alle gangen aan de longe zien lopen op beide kanten om een beetje een redelijke beoordeling te kunnen maken.

Denk dat je gemiddeld rond de €50 - €150 uit zult komen.

Vind het verder wel een top idee, omdat problematiek bij het paard mogelijk daardoor ook vroegtijdig ontdekt kan worden en verder onderzoek en behandeling verricht kan worden indien noodzakelijk. Hoeveel eigenaren komen pas bij (het klinisch keuren voor) verkoop achter een gebrek?

Ik vind het eigenlijk best wel “gek” dat een paard bij de vaccinatie niet standaard een globale gezondheid check krijgt, bij honden en katten is dit wel standaard.

Avalanche

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 19:56

Eens. Je weet gelijk in welke conditie je hond of kat is als je weer laat enten.

Ik ben ook groot voorstander van een APK bij je paard :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 20:00

Daphara schreef:
Poekkie schreef:
Je kan dat ook gewoon samen met de vaccinatie laten doen - dan valt het onder 1 consult met max een meerkost van een paar euro

Ik denk dat je bijna dan een soort van klinische keuring nodig hebt en dan ben je niet met een paar euro klaar. De dierenarts moet toch even het paard in alle gangen aan de longe zien lopen op beide kanten om een beetje een redelijke beoordeling te kunnen maken.

Denk dat je gemiddeld rond de €50 - €150 uit zult komen.

Vind het verder wel een top idee, omdat problematiek bij het paard mogelijk daardoor ook vroegtijdig ontdekt kan worden en verder onderzoek en behandeling verricht kan worden indien noodzakelijk. Hoeveel eigenaren komen pas bij (het klinisch keuren voor) verkoop achter een gebrek?

Ik vind het eigenlijk best wel “gek” dat een paard bij de vaccinatie niet standaard een globale gezondheid check krijgt, bij honden en katten is dit wel standaard.

Yep, daar bedoel ik idd een klinische keuring mee, die je dan kunt uitbreiden met advies over de belastbaarheid, ligging van zadel etc. Als dat een gangbaar APKtje wordt zal het niet eens duurder hoeven zijn dan een gewone klinische keuring. Dat zijn de kosten ook niet 1 x per jaar.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 20:02

Hier doet de DA wel een gezondheidcheck voor die de vaccinatie zet? Allez beperkt wel: hart, longen en snel voelen aan rug en benen. Geen kreupelheidsonderzoek.

Ik begrijp niet waarom een paard op beide kanten aan de longe zou moeten lopen om te kunnen bepalen hoeveel die kan dragen? Ok… als die kreupelt is het 0 kg maar anders kan daar toch niets zinnigs uit opgemaakt worden?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 20:17

Is toch gewoon onderdeel van een klinische keuring?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 20:20

Poekkie schreef:
Hier doet de DA wel een gezondheidcheck voor die de vaccinatie zet? Allez beperkt wel: hart, longen en snel voelen aan rug en benen. Geen kreupelheidsonderzoek.

Ik begrijp niet waarom een paard op beide kanten aan de longe zou moeten lopen om te kunnen bepalen hoeveel die kan dragen? Ok… als die kreupelt is het 0 kg maar anders kan daar toch niets zinnigs uit opgemaakt worden?

Gewoon een klinische keuring, buigproeven en een monstering onder het zadel. Daarbij een conditiecheck en de ligging van het zadel controleren is denk ik een heel goed APKtje. Dat geeft ook voldoende informatie over de belastbaarheid denk ik.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 20:29

Dan bij iedere ruiter op wedstrijd VOORDAT ze de losrijbak in mogen een check op tuig, dus niet alleen neusriem en bit, maar ook ligging van het zadel en hoe de ruiter in het zadel past.

APK van de DA controleren op aangegeven maximum gewicht en bij twijfel de ruiter inclusief tuig op de weegschaal zetten, of standaard al bij het inchecken zodat ze bij de tuig controle met een vinkje kunnen laten zien dat ze voldoen.

Denk dat je samen met de APK dan echt het grootste gedeelte “dierenleed” onder controle krijgt.

Edit: Hebben we gelijk dat gezeik van “dier en recht” een stuk beter onder controle, want als de KNHS niet zelf gaat controleren en reguleren, dan zullen we gereguleerd gaan worden.

Als de FNRS ook mee gaat doen, dan wordt het straks steeds meer de norm.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 20:48

*\%/* *\%/* *\%/* *\%/*

Ik word echt heel blij van zulke ideeën :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 20:59

Hm, een ruiter op de weegschaal op een wedstrijd is in strijd met privacy en is lastig voor meiden met stoornissen .. dus dat lijkt me niet een heel goed idee?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 21:01

En ondertussen is ook nog niet helder hoe veel het mag zijn. Er is al van alles langs gekomen van 12,5% tot 20%. In het eerste geval mag ik niet meer, in het tweede geval mag ik er nog 35 kilo aan zadels bijleggen.
En wat als het paard nog niet uitgegroeid is? Of ouder begint te worden? Wat is oud?
Ik ben helemaal voor een oog voor welzijn maar 1 vaste waarde vastleggen dat voor iedereen geldig zal moeten zijn is een vrij kansloze missie.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 21:15

In feite heb je zo'n 'keuring' grotendeels wel in meerdere fases per jaar.
De dierenarts (mijn iig wel) checkt hart en longen voor de vaccinatie. De fysio laat haar even aan de longe lopen voor de behandeling. En de zadelmaker checkt de rug. Mijn zadelmaker wil overigens ook altijd even stap en draf op het harde zien aan de hand. Het is niet zaligmakend en het zijn geen dierenartsen, maar een beetje fatsoenlijke zadelmaker en een fysio kan wel wat, toch?

Sizzle, ik vind het ook lastig hoor. Precies wat flyhigh zegt; hoeveel is het dan precies? En zal die 10 extra/minder zo verschrikkelijk veel uitmaken voor het paard of maken wij het probleem groter dan het is?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 21:25

Voor het ene paard maakt 10 kilo heel veel uit, voor een ander maakt 30 kilo nog niet uit.

En dan komt nog dat goed zitten verhaal erbij. Krijg je dan bonus % als je een zitdiploma hebt?
Hoeveel % trek je af bij een nog blootbespierde 4 jarige? Hoeveel % trek je af als het paard zelf te zwaar is?

We hebben de tools in feite al: zuiverheid van de gangen, losgelatenheid, takt, houding en zit etc.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 21:36

Sizzle schreef:
Voor het ene paard maakt 10 kilo heel veel uit, voor een ander maakt 30 kilo nog niet uit.

En dan komt nog dat goed zitten verhaal erbij. Krijg je dan bonus % als je een zitdiploma hebt?
Hoeveel % trek je af bij een nog blootbespierde 4 jarige? Hoeveel % trek je af als het paard zelf te zwaar is?

We hebben de tools in feite al: zuiverheid van de gangen, losgelatenheid, takt, houding en zit etc.

Dan moet je alleen nog gaan werken aan de zelfreflectie bij ruiters. Dat als ze een opmerking krijgen op die onderdelen dat het niet meteen de schuld van de jury is. Dat is nu een groot probleem als er wat aangegeven wordt, tot klachten bij de knhs aan toe. Of zelfs verenigingen die een jurylid boycotten nadat deze aangegeven heeft dat paard zo slecht liep dat het eigenlijk niet te beoordelen was in de proef.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 21:41

Ergens denk ik niet dat die zelfreflectie beter gaat zijn na een tripje weegschaal :+

Er zullen altijd mensen zijn die het probleem elders leggen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 22:01

Haha nee, dat niet. En ook al vind ik die weegschaal ook erg lastig en niet helemaal oké, daarmee zou je dus wel iemand tegen houden. Met commentaar van jury of professionals niet natuurlijk. Die mensen wisselen ook van instructie, zadelmaker en noem maar op als het ze niet bevalt wat het advies is.

Het blijft lastig allemaal hoor.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 22:07

Ik geloof nooit dat zo‘n weegschaal dan iemand tegen houdt want de zadelmaker zei en de fysio zei en de DA zei….

Zo‘n APK kun je ook gewoon kopen uiteraard, die zitten aan de hoofdstraat tussen de afdeling mondmasker intolerantie keurbewijs en het negatieve covid test kantoor.
De laatste keer dat ik op een kliniek stond met een paard dat 1-zijdig kreupel was op de harde volte kreeg ik de mededeling dat ik wel gewoon door kon rijden daarmee met de exacte bewoording „veel paarden in de sport lopen slechter dan dit“.

Bovendien zie ik ook niet waarom iemand zonder zelfreflectie en een grote bek zich dan ineens wel weet te gedragen als iemand anders dan de jury het slechte nieuws brengt.
Zulke mensen zou je liever een startverbod willen opleggen ipv de jury monddood maken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 22:13

Wat toen in dat onderzoek genoemd is is dat die percentages een richtlijn zijn, maar dan ga je dus wel uit van een paard in goede conditie. Wat belangrijker is nog is dat de ruiter goed in het zadel past.
Mijn Monster is 1.75. Maar zo compact dat er maar een zadel van 17" op kan, en dan nog het liefst met Franse kussens, keilkussens zijn niet comfortabel voor hem. Ik pas in dat zadel.

Maar dan heb je dus de situatie: groot paard, maar grote mensen kunnen er niet op want passen niet in een zadel dat op hem past.

Sizzle schreef:
Ik geloof nooit dat zo‘n weegschaal dan iemand tegen houdt want de zadelmaker zei en de fysio zei en de DA zei….

Ja eens, en de osteo zei...... en zadelmaker en fysio willen ook gewoon klanten houden, net als de DA. Ergens worden die op die manier natuurlijk ook monddood gemaakt want mensen willen geen slecht nieuws horen.

Sizzle schreef:
Bovendien zie ik ook niet waarom iemand zonder zelfreflectie en een grote bek zich dan ineens wel weet te gedragen als iemand anders dan de jury het slechte nieuws brengt.
Zulke mensen zou je liever een startverbod willen opleggen ipv de jury monddood maken.

Volkomen mee eens. De jury krijgt al heel vaak de zwarte piet toegespeeld als ze strenger jureren, dan ligt ook alles aan de jury.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 22:27

Sizzle schreef:

Zo‘n APK kun je ook gewoon kopen uiteraard, die zitten aan de hoofdstraat tussen de afdeling mondmasker intolerantie keurbewijs en het negatieve covid test kantoor.
De laatste keer dat ik op een kliniek stond met een paard dat 1-zijdig kreupel was op de harde volte kreeg ik de mededeling dat ik wel gewoon door kon rijden daarmee met de exacte bewoording „veel paarden in de sport lopen slechter dan dit“.

Nee,helemaal met je eens hoor. Ik bedoelde alleen dat je met de weegschaal optie iemand dus dat startverbod op kan leggen.
Juist omdat die zelfreflectie ontbreekt gaan ze het idd van niemand aannemen. Dat bedoelde ik dus ook. Vandaar het voorbeeld iver de jury, want dat heb ik al een paar keer gezien /meegekregen. En hier ook geschreven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 22:31

Maar dan moet je dus eerst een exact idee hebben wanneer iemand 1 kg te zwaar is.
Met de hoeveelheid geld (of gebrek daaraan dus) in het veterinaire onderzoek duurt dat nog wel even.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 22:38

Yep en tot die tijd hopen dat mensen nog wel wat kunnen of durven te zeggen als iemand zijn paard echt in de weg zit. Juryleden, instructie, noem maar op. Dat gaat dan niet om kilo's dus, maar om in de weg zitten. Ik ben ook blij dat de klachten over juryleden in de gevallen die ik meegemaakt heb ook ongegrond verklaard zijn toen. Die combinaties meldden daarna gewoon af als ze die jury zagen, helaas :+

Maar zelfs dat in een zadel passen zijn de meningen over verdeeld, de ene zadelmaker zet ruiter a nog in een 17 inch, de ander vindt dat toch al te klein worden en gaat naar 17,5. Of zet juist iemand in een 18 inch die makkelijk en beter kleiner kan.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 08:21

Cer schreef:
Hm, een ruiter op de weegschaal op een wedstrijd is in strijd met privacy en is lastig voor meiden met stoornissen .. dus dat lijkt me niet een heel goed idee?

In de rensport is dit volledig normaal dus het wiel van de privacy hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden. Wat betreft de ruiters met een eetstoornis. Ik begrijp uit je bericht dat je bedoelt ruiters die niet of te weinig eten. Maar die ruiters die te veel eten laten we lekker hun gang gaan. Daar houden we verder geen rekening mee.

Voor iedere paard een individueel passend gewicht bepalen lijkt mij een veel betere optie om mee te beginnen. En dan moet je dus met je hele hebben en houden af en toe op de weegschaal.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 09:07

Jennyj01 schreef:
Ik begrijp uit je bericht dat je bedoelt ruiters die niet of te weinig eten. Maar die ruiters die te veel eten laten we lekker hun gang gaan. Daar houden we verder geen rekening mee.

Ik herhaal simpelweg wat anderen eerder in dit topic gezegd hebben.
Nl dat het, uit mn hoofd, niet kan tegenover meiden met eetstoornissen, dat het een privacy probleem kan zijn / is (want gewicht is medisch) en de rest neigt naar fatshaming.

Ik vind er verder weinig van, behalve dat overgewicht vaak ongezond is en vaak het resultaat van meer eten dan je verbruikt (maar ook dat schijnt al naar fatshaming te neigen, dus verder geloof ik het wel :+ )

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 09:23

Fat shaming is imo meer het body shaming. Wat ook vaak vergeten wordt is dat het niet zo simpel is. Bepaalde medicijnen maken mensen echt dik en dat kunnen ze niet helpen.

Een ander ding is dat je metabolisme zich aanpast. Als je heel regelmatig kleine beetjes eet, waar ons verteringsstelsel ook op ingesteld is, is je metabolisme heel actief, en dat betekent dat je slank blijft. Maar wat je vaak ziet met dieten is dat mensen een tijd veel te weinig eten, en je lichaam stelt zich daarop in. Ga je dan weer normaler eten, staat je lichaam nog steeds in de spaarstand omdat het denkt dat je ieder ogenblik weer te weinig gaat eten en dus wordt echt álles opgeslagen. Dan krijg je dus de situatie waarin mensen zeggen: ik eet maar een salade en een broodje per dag en ik val niets af. Dat klopt dus wel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 09:28

En daarom zeg ik in mijn berichten ook 'vaak' en 'sommige' om juist de medicijnen en alle andere zaken waarom afvallen niet zou lukken, erbuiten te houden :)

In grote lijnen is het meer innemen dan verbranden..

(daarnaast zit er verschil in een salada met sla, komkommer, tomaat of in een salade met sla, dressing, spek en kaas.. maar dat is weer een ander onderwerp)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 09:39

Ook als het door medicijnen komt kan het paard er last van hebben. Al kun je er 100x niets aan doen, een paard kan er ook niets aan doen.

Het hele woord „gezond“ heeft niets te zoeken in dit topic. Je kunt hartstikke topfit en gezond zijn en slank bovendien en toch te groot en te zwaar zijn voor je dier. Dat gaat voornamelijk ook op in de ponysport bij de 14-16 jarigen.