Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Vanitas schreef:Nee natuurlijk zeggen ze dat concours af om vervolgens een maand later in Italië een concours te rijden met dezelfde temperatuur. Denk toch eens na, die mensen en paarden zijn daar heel goed op voorbereid. Maar hé die hele manegementteams inclusief dierenarts zullen inderdaad allemaal wel dom zijn en weten minder dan een aantal meiden op bokt.nl

Citaat:Zorgen over het welzijn van de paarden bij deze temperaturen hoeft er volgens dierenarts Bert Wichers totaal niet te zijn. “Dieren kunnen veel beter tegen de warmte dan de mensen. Het probleem is echter, dat mensen hun eigen gevoelens projecteren op die van de dieren. Als iemand het erg warm heeft, denkt hij of zij dat het dier het op dat moment ook warm heeft. Maar een dier kan veel beter omgaan met warmte”, aldus Wichers, die in Dedemsvaart zijn praktijk heeft en is jaarlijks als veterinair aanwezig bij CH de Wolden. “Door sneller te gaan ademhalen voeren dieren de warmte veel beter af dan te mens. Denk maar eens aan honden, die veel sneller gaan ademhalen en hun tong uit de bek laten hangen. Paarden gaan ook sneller ademhalen om warmte af te voeren, waardoor ze het veel beter kunnen verdragen dan mensen.”
Vanitas schreef:Nee ik begrijp wel dat jij het niveau niet aan kunt. Erg standvastig ben je ook niet gezien je al meermaals gezegd hebt dat je het erbij laat. Hetgeen dan weer de vraag laat reizen hoe serieus de rest van wat je zegt genomen zou moeten worden.
elnienjo schreef:Citaat:Zorgen over het welzijn van de paarden bij deze temperaturen hoeft er volgens dierenarts Bert Wichers totaal niet te zijn. “Dieren kunnen veel beter tegen de warmte dan de mensen. Het probleem is echter, dat mensen hun eigen gevoelens projecteren op die van de dieren. Als iemand het erg warm heeft, denkt hij of zij dat het dier het op dat moment ook warm heeft. Maar een dier kan veel beter omgaan met warmte”, aldus Wichers, die in Dedemsvaart zijn praktijk heeft en is jaarlijks als veterinair aanwezig bij CH de Wolden. “Door sneller te gaan ademhalen voeren dieren de warmte veel beter af dan te mens. Denk maar eens aan honden, die veel sneller gaan ademhalen en hun tong uit de bek laten hangen. Paarden gaan ook sneller ademhalen om warmte af te voeren, waardoor ze het veel beter kunnen verdragen dan mensen.”
Bron: https://www.horses.nl/springen/dierenar ... -hanteren/
Sannnn schreef:Het dubbele is wel dat velen wel staan te juichen als ze in Tokyo 2020 of vorig jaar in Tryon goed rijden en medailles winnen. Daar is hetzelfde aan de gang als hier nu qua temperaturen.
Sannnn schreef:Dat probleem is er zeker... Maar dat doet die dierenarts andersom ook.
De wolden en andere internationale evenementen doen er alles aan wat ze kunnen. Deelnemers van die wedstrijden zeker ook... Het is allemaal makkelijk roepen vanaf iedereen zijn computer, maar er komt voor ruiters en organisaties zoveel meer bij kijken.
De NVWA controleert wel maar zelfs die hebben niet door dat ze het echt nodige niet controleren... De kern temperatuur van het paard.. Een banketstaaf thermometertje die 5-10 cm naar binnen gaat geeft geen goed inzicht.
Iedereen roept nu van alles, maar in feite weten we niet hoe paarden het wel of niet aan kunnen. Daar zou beter voor gemeten en gekeken moeten worden.
Zo lang de mentaliteit in de paardenwereld niet gaat veranderen en mensen van alles blijven roepen zonder het echt te weten. Of er voor open staan om dingen uit te zoeken zal er niks veranderen.
De KNHS en NVWA dekken zich mooi in met zeggen dat ze evenementen niet mogen verbieden en je paarden niet mag vervoeren boven de 35 graden....
Wat ze allebei in ieder geval wel mogen en eigenlijk zouden ‘moeten’ met het oog op het dierenwelzijn is onderzoek doen omtrent deze kennis van thermoregulatie en hier doen ze voor zover ik weet ook niet iets mee. Dat is denk ik een kwalijke zaak, de mentaliteits verandering zou daar moeten beginnen.
Het dubbele is wel dat velen wel staan te juichen als ze in Tokyo 2020 of vorig jaar in Tryon goed rijden en medailles winnen. Daar is hetzelfde aan de gang als hier nu qua temperaturen.
ElviraKelan schreef:Ten koste van jezelf? Overdrijven is ook een kunst ...Zolang dieren niet kunnen praten blijf ik ten koste van mijzelf voor ze opkomen.
Shenavallie schreef:Toch lijkt mij zo'n gekoelde trailer/veewagen ook niet de oplossing. Als ik bijvoorbeeld een koele supermarkt uitloop, dan krijg ik echt een klap tegen mijn hoofd van het verschil in temperatuur. Van mij mogen ze overigens de maximum temperatuur voor vervoeren aanzienlijk verlagen.
die houden we erin!
Askja schreef:Nouja, vooroordelen ... er komen wel degelijk misstanden voor zowel qua vervoer als bij de slachterijen.
En ik maak uit jouw bericht op dat er geen airco of koelingssysteem in de laadruimtes aanwezig is? Dan vind ik het alsog niet OK om de dieren te vervoeren, zelfs in de nacht is het nog 25 plus momenteel. Kunnen de vervoerders op zich niet zo veel aan doen, dat is het systeem waarvan zij maar 1 radertje vormen.
Maar goed,dit is een andere discussie, en en hier niet op zijn plaats.
Die basissport-wedstrijden zouden gewoon afgelast moeten worden. Ik denk dat iedereen het daarover eens is, afgezien van degenen die daar toch starten en de organisatoren.
Shaggy09 schreef:Volgens mij heb jij niet in de gaten hoe warm het is.Het is 40 graden hé. Code oranje. Dan hoor je helemaal niet met je paard (of zonder whatever) op CC te gaan, of te gaan rijden. Met 40 graden hoor je binnen te blijven tussen 12 en 3, en als je naar buiten wilt in de schaduw of in het water. Er wordt niet voor niets zoveel gewaarschuwd.
Aangepast programma en vernevelaars is leuk bij 30 graden. Bij 40 graden hoort er helemaal geen CC te zijn.
Dat er helaas ruiters toch zo dom zijn om dan op CC te gaan vind ik ook spijtig, die weten blijkbaar niet wat voor risicos er zijn wanneer een paard oververhit raakt of last krijgt van hittestress.
Maar goed ik kijk er niet raar meer van op, die paarden zijn toch al kapot gereden met 12 jaar.