Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

III schreef:Leuke proeven!
alleen wel een beperkt aantal meters om de hals te strekken en teugels weer op maat te nemen in de M1!
Weet iemand hoe het ook al weer zit met de mate van verzameling in het M1?
Ik had ergens gehoord dat dit vergelijkbaar was met de mate van verzameling in het L2
III schreef:Leuke proeven!
alleen wel een beperkt aantal meters om de hals te strekken en teugels weer op maat te nemen in de M1!
Ik had ergens gehoord dat dit vergelijkbaar was met de mate van verzameling in het L2
jessie84 schreef:III schreef:Leuke proeven!
Ik vind het ook kort op de diagonaal moet je voor de letter alweer op maat hebben,op de halve volte moet het na de halve volte
Wegstappen in middenstap lijkt mij wel moeilijk,in de oude proeven nam ik hem terug en dan uitschuiven naar middenstap
Citaat:Lichtrijden in de hele proef
Om het paard niet onbedoeld te storen wordt in de BB en de B vanaf 1 april 2016 alleen nog lichtrijden gevraagd. Natuurlijk moet je voor een overgang wel enkele passen doorzitten. Je alleen wel zelf bepalen wanneer je daarmee begint, zodat je de overgang zo goed mogelijk kunt voorbereiden.
Citaat:Lichtrijden of doorzitten
In de L1 en L2 mag de ruiter vanaf 1 april 2016 per onderdeel kiezen tussen doorzitten of lichtrijden. Je mag dus ook de hele proef lichtrijden of juist doorzitten als je dat wilt. Bij lichtrijden is het wel de bedoeling dat je voor een overgang een paar passen doorzit. De keus voor lichtrijden of doorzitten vraagt iets van de rijvaardigheid en zelfkennis van de ruiter: hij of zij voelt immers het beste wat op dat moment nodig is om de oefening zo goed mogelijk uit te voeren. Het is de bedoeling dat het paard niet (onbedoeld) met de zit wordt gestoord en dat er zoveel mogelijk harmonie en ontspanning is.
Citaat:Doorzitten en soms lichtrijden
Vanaf de klasse M wordt in alle proeven (nog steeds) doorzitten gevraagd. Nieuw is dat de ruiter bij het halsstrekken, de middendraf en uitgestrekte draf mag kiezen tussen doorzitten of lichtrijden. Dat vraagt iets van de rijvaardigheid en zelfkennis van de ruiter: hij of zij voelt immers het beste wat op dat moment nodig is om de oefening zo goed mogelijk uit te voeren. De jury beoordeelt de ontspanning, de harmonie, de regelmaat, de taktmatigheid en de aanleuning. En dat blijf je zien, of iemand nu lichtrijdt of doorzit.
Citaat:Halsstrekken
Vanaf 1 april 2016 zit het halsstrekken in alle klassen t/m de klasse Z2. Hoewel in alle Z-proeven doorzitten wordt gevraagd, mag je bij deze oefening lichtrijden als je dat wilt.