Bedankt voor de aardige woorden allemaal! En toch wel fijn dat ik niet de enige hierin ben, alleen jammer dat ik een beetje doorsla 
@Fabienne, Bedankt voor je tip! Klinkt inderdaad wel heel interessant, ik zal het in gedachten houden! En jahoor, ik ga nu niet meer verdwijnen, ik heb het inmiddels wel een beetje verwerkt gelukkig
@tamaramt, het stomme is dat ik me niet eens druk maak om de punten, maar waar wel om? Geen idee.. Het is ook echt alleen voor de wedstrijd, tijdens losrijden zakt het weg en dan tijdens de proef zie ik enkel een waas nog voor mijn ogen. Ik ben al heel blij met een proef als ik bewust mijn onderdeeltjes kan rijden, maar dat gebeurt maar weinig.
En balen van je wedstrijd joh! Heel vervelend van die omstandigheden! Moet niet hoeven!! En ik begrijp je reactie daarop ook volledig.
M_i_R schreef:Wat ontzettend asociaal Tamaramt dat die kinderen niet gewoon direct gezegd wordt dat ze rustig aan moeten doen. Is toch één van de eerste dingen die je een kind leert: niet rennen bij de paarden.
Dat roep ik nou ook altijd! Maar schijnbaar is dat in de praktijk niet zo.. Ik heb het mijn nichtje wel ingeprent en die waagt het ook niet meer te doen 
@Nibbit, dankje voor je tip! En ja dat is inderdaad lastig, maar dat snap je zelf ook
Maar wel fijn dat je het er nog even inprent, want soms lijkt het zo uitzichtloos! Terwijl de oplossing supersimpel is, maar inderdaad, het is mogelijk!
Top dat je zo genieten kan van je paard en dat het zo goed gaat!! Hoe ging je les vanmiddag?
@M_i_r, wat goed van je punten!!! Toch altijd fijn als je weet te scoren bij een jury met een strenge reputatie. Zo heb ik ooit eens een proef van 179 punten in de M1 willen inlijsten omdat dat jurylid ook zo streng was, ik was zo trots 
@oneiros, doe ik!
En bij mij heeft het ook denk ik iets te maken met perfectionisme. In de les en gewoon in mijn eentje heb ik er ook in zekere mate last van. Dan heb ik niet die waas voor mijn ogen, maar bouwen we wel voelbaar spanning op.
Stel dat iemand aan de kant met mij een gesprek aan gaat, terwijl ik aan het rijden ben, dan zakt er ineens een bult ontspanning in mijn paard. "zomaar". Dus de spanning die zij opbouwt, komt 100% bij mij vandaan (logisch ook).
Super dat je ermee om hebt leren gaan! Want dat is het denk ik ook, ermee om leren gaan, zekere spanning is ook wel gezond.
@[***] heeeel herkenbaar inderdaad! Bij angst/spanning gaat een mens vluchten, wegrennen of doodliggen (heb ik eens horen zeggen in een workshop), en wij zijn dus van die platliggers tijdens de proef
Ik stop inderdaad ook met rijden en inderdaad, wat je zegt, dat werkt niet!
Wat vervelend voor je paard zeg! Ik hoop dat het gauw goedkomt! En dat we dan elkaar in een nabije toekomst metaal digitaal kunnen ondersteunen