[HK]M2 debuut: wie nog meer??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

oneiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:17

Fleur, supergaaf dat je naar het NK mag. Veel succes!!!

Fabienne, wanneer moet je de derde wedstrijd van de competitie rijden? Wel spannend wie er gaat winnen.
Ik kan je helaas niet aan tips helpen voor de keertwending. Ik vind het zelf nog heel moeilijk te voelen en daarom te corrigeren als er iets mis gaat. Ik weet in ieder geval dat ik ze niet vanuit de verzamelde stap mag rijden met mijn instructrice, omdat mijn paard dan niet meer doorstapt, dus het spilbeen laat staan of zelfs naar achteren of opzij stapt met haar achterbeen. En wanneer ik ze te groot maak, is dat mijn schuld. Te laat met de ophouding aan de buitenhand. :o

Met mijn paard gaat het steeds een beetje beter. Ik heb woensdag inderdaad de bandage afgelaten. Donderdagochtend was het wel opgelopen, maar niet zo erg als dinsdag. Donderdagochtend rustig aan wat beweging gegeven. Vrijdag heb ik gewoon gereden. Dan zie je dat het zaterdagochtend wel dikker is. Ik merk wanneer ik begin met rijden wel dat het wat stijver is, maar wanneer het vocht eruit is, gaat het goed. Alleen de eerste bocht als ik van hand verander, moet ik haar echt even 'helpen'. Zaterdag ook gereden, maar niet zo intensief als vrijdag. Gistermiddag liep ze in de wei en was haar been mooi dun. Ik ga haar vanaf deze week weer gewoon oppakken.

oneiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:19

Oh! DaraBariton, super van je winstpunten!!! In één keer drie. Wow! *\o/*

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:26

Prijsuitreiking :D
jammer van de kwaliteit maar wel leuk om te laten zien!

JustMe1234

Re: M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:49

Fijn dat je weer aan de slag kan oneiros!

DaraBariton wow wat knap!!! Voor de wedstrijd pauze geen winst, en nu in 1x 3! Gefeliciteerd!

Wat een leuk filmpje Fleur! Wat een gave pony heb je!! En al die flippende pony's in het begin haha, die meiden zijn niet bang! ;)

Oneiros de finale is over 2 weken, op 2 maart.

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:27

Haha nee zeker niet, klappend publiek was erg eng :')

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:58

leuk filmpje hoor!! :D

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:58

Oneiros, begin anders even met tien minuten over de weg. Is even effectief als een half uur stappen op zand :)

oneiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:06

Bedankt voor de tip Rosa, maar als ik naar de manege ga, moet ik sowieso over de weg. Dus dat stukje verhard (ongeveer 10 minuten stappen) hebben we dan al te pakken. ;)

Gister aan het eind van de middag een rondje buiten gemaakt sinds een lange tijd. Nou, ik had er mijn handen vol aan en geen pas onregelmatig. Dat wordt morgen weer flink trainen. }>

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:46

Goed nieuws oneiros!! Weer lekker aan de slag :)

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:55

Fleur van harte gefeliciteerd met je verjaardag ;)

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 00:28

Gefeliciteerd met de inmiddels weer behaalde punten! En Fleur gefeliciteerd met je verjaardag en dat je naar het NK mag :)
Fijn dat je weer aan de slag mag met je paard oneiros!

Ik heb inmiddels mijn dieptepunt weer gezien (verliespunt..) en ik ga het weer over een andere boeg gooien. Thuis gaan we met sprongen vooruit, maar als ik die ring in kom.. Drama.. Alles al geprobeerd, van pillen tot sterke drank, overal zenuw ik doorheen.

Mijn motivatie was even helemaal weg en heb mijn paard iets meer dan een week vrij gegeven, 3 keer maximaal een half uurtje er op gezeten. Verder alleen gewandeld, lekker gepoetst en geprutst met d'r, even helemaal Penny gespeeld zeg maar..
Ik heb zelfs dit topic even ontstipt _O- ik kon al die successen even niet meer aan :') Sorry!

En het toeval wou dat in die week een concullega (ik kom haar sinds de B regelmatig tegen op wedstrijden, ook een leuke bijkomstigheid van wedstrijden!) een berichtje stuurde via Facebook. Zij is instructrice en heeft zich ook toegelegd op mentale training en is ervan overtuigd dat ze ons kan helpen!
Ik ben sowieso fan van haar manier van rijden en met paarden omgaan en heb er ook een ontzettend goed gevoel bij.

Dus ik ga vanaf volgende week vrijdag bij haar lessen met de nadruk op het mentale aspect.
Ik ben heel benieuwd :) En ik ben ook wel een leuk project voor haar denk ik :Y) , aangezien ik thuis net zo goed spanning ervaar. Er hoeft maar iemand in de kantine te zitten kijken en dan komt het ook al, maar niet zo bizar erg als in de wedstrijdring gelukkig...

Voorlopig ga ik niet meer op wedstrijd, eerst alle aspecten van het rijden maar eens in de hand hebben, met name mezelf :)

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 08:35

Jeetje wat vervelend Niobe!!! Maar wat fijn dat je met haar aan de slag kan! Ik hoop dat je er wat aan hebt, maar klinkt goed in elk geval!
Ik heb ook veel last van spanning, niet zo erg als jij maar ook behoorlijk. Ik heb binnenkort een clinic (theorie avond en praktijkdag) van Malene Nooteboom, Bewust wedstrijd rijden heet het. Misschien in de toekomst is zoiets ook wat voor jou, nadat je met je instructrice aan de slag bent gegaan. Heel veel succes in elk geval, ik hoop toch (als je het ziet zitten natuurlijk) af en toe een update te krijgen hoe het met jullie gaat :)

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 09:22

@fleurrr; gefeliciteerd zeg! Super gaaf :)

@oneiros; fijn dat het weer beter gaat met je paard

@niobe; heel herkenbaar... Ik had het vroeger heel erg maar de laatste paar jaar bijna niet meer.
Ik ben meestal nu heel relaxed.
Ik maak me vantevoren ook niet druk over de resultaten.
Ik ga gewoon rijden en mijn doel is rond te komen en mijn punten boeien mij niet zoveel :)

Ik denk dat deze instelling jouw ook wel een beetje kan helpen. Je niet zo druk maken om de punten maar kijken naar jezelf en je paard waar jullie verbeterpunten zitten!

Ik had afgelopen Zondag ook weer eens wedstrijd op een locatie die ze meestal vrij spannend vind.
Maar het losrijden ging al behoorlijk goed en de 1e proef ging tot halverwege ook erg goed met voornamelijk 7ens en enkele 6en.

Net voordat de kw begonnen kwamen er 2 kinderen keihard langs de bakrand langs de ring gerend.
Hierdoor bouwde ze al behoorlijk wat spanning op.
Maar het werd nog erger want de kinderen rende tot 4 x toe langs de ring af. Pas toen April bijna ontplofte en paar keer op de achterbenen ging sommeerde de ouder de kinderen pas tot stilte maar het was te laat...
een keertwending heb ik nog kunnen redden tot een 6 maar daarna volgden allemaal 4en en enkele 5en.
De reden; de spanning was zo extreem dat ze alleen nog maar begon te dribbelen en op de achterbenen ging staan(niet hoog hoor :))
Ik kon er met mijn been en hand niet meer aankomen zo gevoelig was ze....
Ik vond het jammer zeker gezien het feit dat we zo goed begonnen.
De jury vond het ook jammer...
resultaat was wat ik zelf ook verwachtte.. 169

Toen ik klaar was paard ff relaxed rond gereden. Ik moest nog 15 min voordat de 2e proef begon.
De 1e proef is in de grote bak waar ook losrijden is.
Ik was de laatste van de ring en toen gingen ze dus de ring afbreken en over de bakrand knallen!
Dat is niet fijn als je paard al gespannen is en je nog een 2e proef moet rijden.
Toen ik eindelijk aan de beurt was was de spanning dus ook weer extreem.
Ze durfde zelfs niet meer door de smalle gang naar de andere bak toe.
De ringmeester is me komen helpen :o
In de 2e ring aangekomen bleek er een groot nieuw wit reclamebord te hangen op de korte tijd(verder geen reclameborden) en daar durfde ze niet langs en toen moest ik de proef beginnen.
Ac lijn binnenkomen was al een drama want ze durfde ook niet langs de jury af(donker en megafel lampje) dus halthouden en voorwaarts in arbeidsdraf ging dan ook even gruwelijk verkeerd.
Er zaten ook onderdelen bij die best goed gingen maar ik had een jurylid die erom bekend staat laag en streng te jureren(wist niet dat het die jury was) dus ik kreeg hele lage punten.
Met soms het vreemdste commentaar een 2 en dan mislukt bv. en die kwam nog 3 x voor.
Ik begreep het commentaar totaal niet wat dat betreft maar goed.
Ik was toch trots op April dat ze uiteindelijk wel langs het reclamebord ging; toch nog iets overwonnen vandaag :)
Op naar de volgende wedstrijd :)
Nu begrijp ik ook waarom veel ruiters hun 2e proef niet gereden hebben.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:23

Wat balen tamaramt, ik zou zelf al heel hard naar die kinderen geroepen hebben 'niet rennen!!' en ook onfatsoenlijk zeg dat ze de andere baan al gingen opruimen... daar betaal je dan inschrijfgeld voor _-:(

Fleurrr wat leuk, gefeliciteerd en succes op t NK :D

niobe mooi at je dit topic nu wel weer gestipthebt :D
goed dat je nu hulp krijgt +:)+ dan gaat het straks vast veel beter!
Ik heb eigenlijk geen last meer van spanning, maar dat heeft wel een jaar geduurd ;) gewoon doorgaan en focussen op je eigen proef (in je bubble!) makkelijker gezegd dan gedaan hoor, maar het kan :)

oneiros fijn dat je weer aan de slag kunt!!

Ik had gister clubles, ging fijn! de galop wordt al wat verzamelder en ook de travers begint ergens op te lijken *D In draf loopt ie zooo fijn, kan er zo van genieten!
Vanmiddag heb ik privéles met mn andere paard, fanatiek weekje!

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:37

Wat gaan jullie hard hier zeg! Ben je een weekje wat meer afwezig, stroomt het hier vol ;)

Wat vervelend Niobe dat je zo veel last hebt van spanning! Idd lekker voor jezelf gaan rijden en maling hebben aan de rest ;) Maar ik realiseer me goed dat dat veel makkelijker gezegd dan gedaan is. Ik heb zelf 1 x last van spanning gehad en dat was op mijn allereerste wedstrijd. Ging met twee paarden heen, 4 dressuurproeven en een springparcours en daarna nooit weer echt zenuwen gehad.

Wat ontzettend asociaal Tamaramt dat die kinderen niet gewoon direct gezegd wordt dat ze rustig aan moeten doen. Is toch één van de eerste dingen die je een kind leert: niet rennen bij de paarden. Dat ze daarna de ring gingen opruimen is ook niet echt sympathiek te noemen. Betaal je daar je startgeld voor... Hopelijk wordt je paardje wat koeler en heeft ze er in het vervolg minder last van, blijft toch lastig op wedstrijd.

Hier afgelopen weekend weer wedstrijd gehad en 180 en 183 punten gehaald. Jury lid staat als behoorlijk streng te boek hier in het noorden dus ik ben stiekem zeer tevreden met deze punten. Het schiet al lekker op zo, drie keer op pad geweest en 4 wp binnen. Het doel was voor het volgende indoor seizoen Z startgerechtigd. Als ik nu een beetje mijn best doe zijn we dat al voor het outdoor seizoen _O-

oneiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:41

@Niobe: ik ben heel benieuwd. Houd je ons een beetje op de hoogte zo af en toe?

Ik geloof wel dat veel mensen last hebben van een of andere vorm van spanning. Ik ook. De een kan er alleen beter mee omgaan dan de ander. Bij mij heeft het te maken met perfectionisme. Helaas kun je met paardrijden nooit alles tot in de puntjes voorbereiden, omdat de omstandigheden altijd anders zijn. Gelukkig ben ik stapje voor stapje erachter gekomen hoe ik daar mee om moet gaan. Het lukt nog neit altijd even goed, maar ik ben tevreden over de progressie. :o

@Tamaramt: ik zou op een gegeven moment stoom uit mijn oren hebben. -:(- Je hebt er helemaal niets aan, maar alles bij elkaar wel heel vervelend. Knap dat je inderdaad ziet dat jouw paard toch wat geleerd heeft door langs het bord te lopen. En wat je zegt, op naar de volgende wedstrijd.

@Nibbit: fijn gevoel geeft dat als het in de les zo fijn gaat!!

@M_i_R: Gefeliciteerd met de punten. Het schiet al op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:16

Oh Niobe, wat je schrijft is best wel herkenbaar :o , ik ga ook al een tijdje niet meer op wedstrijd omdat ik op de één of andere manier toch stiekem een beetje bang ben, wat anderen ervan zullen vinden. Ik doe altijd best stoer, maar als ik eenmaal op wedstrijd ben wil ik toch heel graag goed presteren, met als gevolg, spanning en dat ik niet meer rij. Laat het mijn paard eigenlijk zelf opknappen in de proef en die is ook snel gespannen 8)7 . Je begrijpt hoe het er dan aan toe gaat.

Op het moment is mijn merrie niet helemaal in orde, loopt wat gevoelig (op eieren), maar heeft nogal wat medicatie gekregen tegen hoesten, volgens mijn hoefsmid, is deze medicatie (cortico's en prednisolon) niet erg goed voor paardenvoeten en kan het wel even duren voordat de gevoeligheid over is. Wij gaan dus ook maar even een paar weken "Penny" spelen. Dan wil ik het rijden lekker op pakken en toch gewoon wat wedstrijden gaan plannen. Hoop dat ik bijv net als Tamaramt zo kan gaan rijden dat de punten mij niet zo boeien en ik gewoon lekker rond kan sturen.

Oneiros fijn dat het weer goed gaat met je paardje. Bij komt er ook perfectionisme om de hoek kijken.

Fleur nog gefeliciteerd met je verjaardag! Leuk filmpje, mooi dier hoor! Succes *\o/*

Ik heb ook wel eens te maken gehad met vervelende kinderen, die steeds een deur open gooiden, naast de binnenbaan :j (of eigenlijk zijn het de ouders), maar die heb ik toen na het rijden vriendelijk bedankt voor de medewerking. Eerst waren ze beledigd, maar toen ik zei dat een wedstrijdterrein geen speeltuin is, gaven ze me uiteindelijk gelijk.

Oh heerlijk Nibbit, zo'n les! Dan kun je bijna niet wachten tot je weer kunt gaan rijden.

Jeetje M_i_R, jij schiet op! Houden zo!

Oh Fabienne_s ik heb Malene Nooteboom afgelopen zaterdag nog zien rijden in Wormerveer bij een Subtop wedstrijd. Daar was ik samen met mijn "juffie" naar toe, omdat haar "juffie" daar ook moest starten. Leuke wedstrijden om te zien, maar ik zie ook best veel paarden die ontzettend scheef lopen of een slechte aanleuning hebben :o , als in monden open. Maar goed, eigenlijk mag ik daar niets over zeggen, want ik moet er eerst zelf maar eens zien te komen _O-

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:24

@nibbit; normaal had ik ook allang iets geschreeuwd maar ik zat toch midden in de proef dus dat hield me wel tegen..
Ik heb wel naar mijn vriend gesnibt dat hij iets aan die ...kinderen moest doen!
fijn dat het rijden zo goed gaat en idd lekker actief weekje heb je :)

@MIR; gefeliciteerd met je wp! Goed gedaan :)

@oneiros; geloof me het stoom kwam van alle kanten bij mij eruit.
Ik heb nogal een opvliegend karakter en het liefst was ik afgestapt en had ik die kinderen en de ouder door elkaar gerammeld.
Maar toch maar niet gedaan }>
Er komen idd nog wedstrijden genoeg maar toch ff balen omdat we zo goed begonnen.
Ze liep de laatste 2 weken ook zo ontspannen en dan op wedstrijd(in begin) ook en daar was ik zo blij mee en door paar kleine akkefietjes veranderd het allemaal weer...

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:04

Bedankt voor de aardige woorden allemaal! En toch wel fijn dat ik niet de enige hierin ben, alleen jammer dat ik een beetje doorsla :=

@Fabienne, Bedankt voor je tip! Klinkt inderdaad wel heel interessant, ik zal het in gedachten houden! En jahoor, ik ga nu niet meer verdwijnen, ik heb het inmiddels wel een beetje verwerkt gelukkig ;)

@tamaramt, het stomme is dat ik me niet eens druk maak om de punten, maar waar wel om? Geen idee.. Het is ook echt alleen voor de wedstrijd, tijdens losrijden zakt het weg en dan tijdens de proef zie ik enkel een waas nog voor mijn ogen. Ik ben al heel blij met een proef als ik bewust mijn onderdeeltjes kan rijden, maar dat gebeurt maar weinig.
En balen van je wedstrijd joh! Heel vervelend van die omstandigheden! Moet niet hoeven!! En ik begrijp je reactie daarop ook volledig.

M_i_R schreef:
Wat ontzettend asociaal Tamaramt dat die kinderen niet gewoon direct gezegd wordt dat ze rustig aan moeten doen. Is toch één van de eerste dingen die je een kind leert: niet rennen bij de paarden.

Dat roep ik nou ook altijd! Maar schijnbaar is dat in de praktijk niet zo.. Ik heb het mijn nichtje wel ingeprent en die waagt het ook niet meer te doen :=

@Nibbit, dankje voor je tip! En ja dat is inderdaad lastig, maar dat snap je zelf ook :D Maar wel fijn dat je het er nog even inprent, want soms lijkt het zo uitzichtloos! Terwijl de oplossing supersimpel is, maar inderdaad, het is mogelijk!
Top dat je zo genieten kan van je paard en dat het zo goed gaat!! Hoe ging je les vanmiddag?

@M_i_r, wat goed van je punten!!! Toch altijd fijn als je weet te scoren bij een jury met een strenge reputatie. Zo heb ik ooit eens een proef van 179 punten in de M1 willen inlijsten omdat dat jurylid ook zo streng was, ik was zo trots :D

@oneiros, doe ik!
En bij mij heeft het ook denk ik iets te maken met perfectionisme. In de les en gewoon in mijn eentje heb ik er ook in zekere mate last van. Dan heb ik niet die waas voor mijn ogen, maar bouwen we wel voelbaar spanning op.
Stel dat iemand aan de kant met mij een gesprek aan gaat, terwijl ik aan het rijden ben, dan zakt er ineens een bult ontspanning in mijn paard. "zomaar". Dus de spanning die zij opbouwt, komt 100% bij mij vandaan (logisch ook).
Super dat je ermee om hebt leren gaan! Want dat is het denk ik ook, ermee om leren gaan, zekere spanning is ook wel gezond.

@[***] heeeel herkenbaar inderdaad! Bij angst/spanning gaat een mens vluchten, wegrennen of doodliggen (heb ik eens horen zeggen in een workshop), en wij zijn dus van die platliggers tijdens de proef := Ik stop inderdaad ook met rijden en inderdaad, wat je zegt, dat werkt niet!
Wat vervelend voor je paard zeg! Ik hoop dat het gauw goedkomt! En dat we dan elkaar in een nabije toekomst metaal digitaal kunnen ondersteunen ;)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 08:46

Hey! Mijn les ging heerlijk, eerst wat spanning maar later ging het erg fijn.
Ik heb wel n stukje op film dus wie geïnteresseerd is? Dan stuur ik m je via pb ;) ( ik zet t liever niet zo openbaar online )

Zal kijken of iemand me deze week met t M2 paard ook nog even kan filmen, dat gaat ook zo lekker dus ben nu ook benieuwd hoe dat er dat uit ziet :)

Niobe gewoon doorgaan, het komt echt goed :D
Ik heb nu af en toe nog zo`n freeze-momentje maar kan me er wel binnen een minuut overheen zetten. iedereen kan alles wel roepen en ze helpen je ook, maar de echte oplossing komt uit jezelf

M_i_r gefeli met je punten, gaat lekker! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 09:46

Niobe schreef:
En dat we dan elkaar in een nabije toekomst metaal digitaal kunnen ondersteunen

Dat lijkt me een geweldig plan! Toch helpt het al, door hier te lezen dat er meer mensen zijn met dit 'probleem'.

Ik heb mij opgegeven voor de paardenruiterinstructieweken in Drachten. Daar heb ik erg veel zin in en hoop daar ook weer iets van op te steken, wat spanning/wedstrijdspanning betreft.

Nibbit, ik vind filmpjes altijd erg leuk, dus als je mij een pb wil sturen? Ik zit momenteel ziek op de bank, dus kom maar op!

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:47

[***] schreef:
Niobe schreef:
En dat we dan elkaar in een nabije toekomst metaal digitaal kunnen ondersteunen

Dat lijkt me een geweldig plan! Toch helpt het al, door hier te lezen dat er meer mensen zijn met dit 'probleem'.

Ik heb mij opgegeven voor de paardenruiterinstructieweken in Drachten. Daar heb ik erg veel zin in en hoop daar ook weer iets van op te steken, wat spanning/wedstrijdspanning betreft.

Nibbit, ik vind filmpjes altijd erg leuk, dus als je mij een pb wil sturen? Ik zit momenteel ziek op de bank, dus kom maar op!

Dan krijg je misschien wel les van mijn juf :D Die is daar ook bijaanwezig.
Zij is ook altijd heel erg bezig met het mentale.
Ze zit zelf in het Ecoteam bij Sportstad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 12:02

Hey Tinkels wat leuk! Wie is jouw juf? Mag per pb hoor.

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:06

Bedankt voor de felicitaties nog :D
Iedereen met een dipje, probeer wel van het rijden en je paard te blijven genieten!!

oneiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:51

Goed tip Fleur!!! Blijven genieten is het allerbelangrijkst!