Geen dressuurhoedje meer per 01-01-2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:34

Welke kansen om te vallen zijn dan groter bij het springen, want die ervaren springruiters hebben ook de kennis en kunde om de gevaren te verminderen lijkt me.

Ervaring zie ik zo 1,2,3 nergens als argument om veiligheidsmaatregelen te verminderen (als je het vergelijkt met andere sporten, wielrennen, autorijden, ect) dus waarom wel in de dresuuursport?

Tendance

Re: Geen dressuurhoedje meer per 01-01-2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:52

Yucca, deze discussie ga ik niet met je aan. Jij ziet zelf ook wel in dat als je in een lege bak, een galopje doet, je minder gevaar loopt, dan als je in galop over een hindernis moet springen!
En dressuursport vergelijken met wielrennen? Dat vind ik helemaal een rare vergelijking, want dat lijkt in gevaar dus niets op elkaar!
Mijn vriend doet aan wielrennen en ik aan paardrijden. Ik denk dat hij zeker 100x meer verwondingen oploopt in een jaar, dan ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:56

Tendance schreef:
Ik wel!
Om in de Z te mogen starten heb je al een behoorlijke dosis ervaring op moeten doen.
Het hoedje is de kroon op je samenwerking met je paard.

En nee! De kans om te vallen bij het springen zijn veel groter dan bij de dressuur, omdat er meer redenen zijn, die tot de val zouden kunnen leiden.

Wat voor ervaring heb je op moeten doen om Z te mogen starten? Ik ken er een aantal met een doorgewinterd proevenpaard welke binnen een half jaar/jaar van B naar Z1 gereden zijn en wat niets met rijkunst te maken heeft.....

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:01

Het is inderdaad zo dat top ruiters hun paard direct in het Z mogen uitbrengen, dan heeft de ruiter dus wel een schat aan ervaring, maar het paard niet :n

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:03

Mij gaat het om de prestatie binnen die witte hekjes, en dat wordt niet beter door het dragen van een hoedje!
Dus mij maakt het niet uit met cap, als mijn paard goed loopt zal het niemand opvallen dat ik geen mooi hoedje draag :P

Slipjas is een ander verhaal, dat is gewoon geen porum met een cap, dus die moeten misschien wel aan de veiligheidshoed :7

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:09

Tendance schreef:
Yucca, deze discussie ga ik niet met je aan. Jij ziet zelf ook wel in dat als je in een lege bak, een galopje doet, je minder gevaar loopt, dan als je in galop over een hindernis moet springen!
En dressuursport vergelijken met wielrennen? Dat vind ik helemaal een rare vergelijking, want dat lijkt in gevaar dus niets op elkaar!
Mijn vriend doet aan wielrennen en ik aan paardrijden. Ik denk dat hij zeker 100x meer verwondingen oploopt in een jaar, dan ik.

Het gaat mij er ook niet om welke sport gevaarlijker is of niet, het gaat erom dat tijdens wielerwedstrijden ook geen uitzondering wordt gemaakt in het dragen van een helm omdat iemand meer ervaring heeft.

Ik wil het dragen van een cap niet ter discussie stellen, maar de uitzonderingspositie waarin Z-dresuurruiters zich bevinden.
Deze uitzonderingspositie wordt alleen goed gepraat door de 'ervaring' die zij hebben. Nou dat vind ik een hele rare situatie.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:20

Het is toch ook de ruiter, die het hoedje op moet, niet het paard?

En een ruiter die, ondanks dat het paard doorgewinterd Z is, het paard in een half jaar naar de rijdt, moet ook goed genoeg zijn, want dat is zeker niet voor een beginnende ruiter weggelegd, die geen talent heeft.

En toch kun je de vergelijking met het wielrennen en de dressuur niet maken. Dan moet je wielrennen gaan vergelijken met springen, want dat is ook van heftiger aard dan dressuur, omdat er iedere keer weer een ander parcours staat. Nou en springruiters moeten al allemaal een cap op.
In de dressuur is het ook nog eens zo, dat je maar 4 proeven in een jaar rijdt, terwijl er bij het springen iedere week weer een ander parcours staat met andere puntjes waarop je gefocust moet zijn.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:24

"Lielle: Angela, precies wat ik bedoel idd. IMO creeeer je juist schijnveiligheid door een cap altijd te verplichten. Ik denk dat het essentieel is dat je bewustheid bij ruiters creeert van de risico's en de maatregelen die je kunt nemen, dan werk je echt aan veiligheid."

Dat ben ik niet met je eens. Veiligheidsbewustzijn is 1, voorkomen is 2, en maatregelen is 3. Ook al ben je je goed bewust van de risico's. Hoe bewust je ook bent; als je valt zonder cap, is het risico op ernstiger hersenletsel groter dan met een cap. Daar valt toch echt geen speld tussen te krijgen.
Bij veiligheid gaat het om het treffen van maatregelen, de zgn barrieres.
Een voorbeeld van een andere sport: mijn zoon kart op hoog niveau. Eigen kart, eigen spullen, goede techniek en beheersing. Maar de meest volleerd coureur neemt dezelfde veiligheidsmaatregelen dan de beginner. Er zijn daar geen discussies, iedereen is hierin juist even gedisciplineerd.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:29

Ninia schreef:
Een voorbeeld van een andere sport: mijn zoon kart op hoog niveau. Eigen kart, eigen spullen, goede techniek en beheersing. Maar de meest volleerd coureur neemt dezelfde veiligheidsmaatregelen dan de beginner. Er zijn daar geen discussies, iedereen is hierin juist even gedisciplineerd.

Precies wat ik steeds (probeer) te zeggen.

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:02

Ik bergrijp het ook weer wel.
Het zijn wel allemaal paarden hé,hoe betrouwbaar ook. 650 kilogram op je dak worden we ook niet blij van.

Maar aan de andere kant vind ik het ook wel weer jammer. Het is ook dat je voor deze sport kiest&risico's etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:14

Yucca schreef:
Tendance schreef:

Het gaat mij er ook niet om welke sport gevaarlijker is of niet, het gaat erom dat tijdens wielerwedstrijden ook geen uitzondering wordt gemaakt in het dragen van een helm omdat iemand meer ervaring heeft.

Ik wil het dragen van een cap niet ter discussie stellen, maar de uitzonderingspositie waarin Z-dresuurruiters zich bevinden.
Deze uitzonderingspositie wordt alleen goed gepraat door de 'ervaring' die zij hebben. Nou dat vind ik een hele rare situatie.

Dat heb ik ook altijd gevonden sinds de invoering van de capverplichting voor Bt/mM2. Wat ik nog erger vond was dat dat gedaan werd onder het mom van 'de verzekering', maar wat dus kant noch wal raakt als je daar een complete klasse van uitsluit. Dus ja, de uitzonderingspositie van de Z ruiters is altijd vreemd geweest omdat je op hetzelfde concours onder dezelfde omstandigheden niet kunt anticiperen op wat de ene ruiter ooverkomt of de andere. Maw, als een B combinatie in de ring rijdt naast de Z ring en het B paard slaat op hol, dan is de Zring niet bepaald ineens veiliger omdat er een Z ruiter in rijdt.
Overigens heb ik die capverplichting als geheel altijd een hele eigenaardige gang van zaken gevonden en mijn mening daarover is terug te vinden in de diverse topics die daarover gingen.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:14

Over de opmerkingen dat een Z combinatie veel ervaring heeft wil ik nog even wat kwijt. Dat is lang niet altijd het geval. Ik mag zelf alles Z starten, ongeacht de ervaring van het paard. Zo ben ik afgelopen zomer ook met een paard gestart dat ik 2 weken kende en niet al te braaf was. En zo zijn er nog veel meer ruiters.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:17

Lovely, daar zijn we het dan over eens. Waar we wel van mening verschillen is dat ik vind dat de Z-ruiters ook caps moeten dragen, waar jij vind dat dit voor het hele dressuur overtrokken is/was?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:24

CleovG schreef:
Over de opmerkingen dat een Z combinatie veel ervaring heeft wil ik nog even wat kwijt. Dat is lang niet altijd het geval. Ik mag zelf alles Z starten, ongeacht de ervaring van het paard. Zo ben ik afgelopen zomer ook met een paard gestart dat ik 2 weken kende en niet al te braaf was. En zo zijn er nog veel meer ruiters.

Alleen mag je er wel van uit gaan dat als je alles gelijk Z mag starten je ook voldoende verantwoordelijkheid bezit om een cap te dragen op een paard dat je 2 weken hebt en niet te braaf is.
En daar zit hem wat mij betreft de kneep: verantwoordelijk gedrag en risico-analyse zoals Lielle al aangeeft. Met een draak van een paard die de boel op stelten kan zetten ga je niet met hoedje rijden, maar met een paard waarvan het gedrag redelijk voorspelbaar is moet je wat mij betreft met hoedje mogen blijven rijden.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:27

Het hoedje geeft wel schijnveiligheid, denk ik. Want als ik bij mezelf kijk zou ik zeggen: wel met hoedje, maar niet zonder cap :'). En dat is natuurlijk onzin.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:30

Fitzroy schreef:
Alleen mag je er wel van uit gaan dat als je alles gelijk Z mag starten je ook voldoende verantwoordelijkheid bezit om een cap te dragen op een paard dat je 2 weken hebt en niet te braaf is.
En daar zit hem wat mij betreft de kneep: verantwoordelijk gedrag en risico-analyse zoals Lielle al aangeeft. Met een draak van een paard die de boel op stelten kan zetten ga je niet met hoedje rijden, maar met een paard waarvan het gedrag redelijk voorspelbaar is moet je wat mij betreft met hoedje mogen blijven rijden.

Ik zou er liever vanuit willen kunnen gaan dat mensen die (ook) Z starten hun verantwoordelijkheid nemen en óók een cap opzetten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:34

Yucca schreef:
Lovely, daar zijn we het dan over eens. Waar we wel van mening verschillen is dat ik vind dat de Z-ruiters ook caps moeten dragen, waar jij vind dat dit voor het hele dressuur overtrokken is/was?

Ja, dat vind ik inderdaad. Niet zozeer vanwege de cap want die zal mij een zorg zijn, ik rijd met cap en bodyprotector en het liefst nog veiligheidsbeugels ook. Het gaat mij om de verplichting en de motivatie erachter. Daarnaast vind ik het veiligheidsargument grote flauwekul vanwege de redenen die Lielle noemt. Er lijkt in de paardrijderij wel een soort Capwaan te heersen, zoals de crisiswaan onder de mensen.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:57

Lovely schreef:
Yucca schreef:

Ja, dat vind ik inderdaad. Niet zozeer vanwege de cap want die zal mij een zorg zijn, ik rijd met cap en bodyprotector en het liefst nog veiligheidsbeugels ook. Het gaat mij om de verplichting en de motivatie erachter. Daarnaast vind ik het veiligheidsargument grote flauwekul vanwege de redenen die Lielle noemt. Er lijkt in de paardrijderij wel een soort Capwaan te heersen, zoals de crisiswaan onder de mensen.

Nee hoor, niks capwaan. Een helm en een cap hebben hun waarde allang al bewezen. Je krijgt gewoon minder ernstig hersenletsel bij een val op je hoofd. Dat is geen capwaan, dat is een feit.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 20:00

Anky vindt het ook prima:
Citaat:
Tijdens de warming-up op internationale wedstrijden wordt het dragen van een cap verplicht. Van Grunsven: “Ik ben daar al jaren voorstander van. Alles voor de veiligheid. Wij hebben naar het publiek en mederuiters een belangrijke voorbeeldfunctie en daarom draag ik mijn cap altijd. Spring- en eventingruiters dragen ze sowieso tijdens de wedstrijd, wij dressuurruiters dragen een hoed. Maar er is nu een ontwikkeling gaande, dat er in de hoed een cap wordt ingebouwd. Dat is de toekomst.”
Bron: http://www.horses.nl/dressuur/nieuws/22 ... singen-fei

0kayleigh0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:02

WhySoWhite schreef:
Hmz. Beetje jammer weer :j Vind dan dat stang en trens er ook uit moet i.v.m glazuur behoud van het paard. Iedereen verplicht veiligheid beugels, bij paarden boven de 180 een parachute op je rug... ( bij springen hoger dan 50 cm verplichten)

serieus? :P
ik ben helemaal voor dit idee!! +:)+

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:21

Afbeelding

voor de mensen die het nog niet hebben gelezen :D

iilovemc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 23:17

Vind het wel een goed iets eigenlijk!

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 12:21

Tijdens FEI wedstrijden.. Hmm.. Dus geld niet met simpele KNHS wedstrijden? *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 12:22

Er staat toch al vanaf de beginpost dat het om een FEI besluit gaat? Het is nog afwachten wat de KNHS gaat doen hiermee.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 12:23

Roxxiejj schreef:
Tijdens FEI wedstrijden.. Hmm.. Dus geld niet met simpele KNHS wedstrijden? *\o/*

Nee precies, nog niet.
Gaat er wel van komen denk ik hoor maar voorlopig praten ze alleen over FEI wedstrijden.