Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Tendance schreef:Ik wel!
Om in de Z te mogen starten heb je al een behoorlijke dosis ervaring op moeten doen.
Het hoedje is de kroon op je samenwerking met je paard.
En nee! De kans om te vallen bij het springen zijn veel groter dan bij de dressuur, omdat er meer redenen zijn, die tot de val zouden kunnen leiden.
Tendance schreef:Yucca, deze discussie ga ik niet met je aan. Jij ziet zelf ook wel in dat als je in een lege bak, een galopje doet, je minder gevaar loopt, dan als je in galop over een hindernis moet springen!
En dressuursport vergelijken met wielrennen? Dat vind ik helemaal een rare vergelijking, want dat lijkt in gevaar dus niets op elkaar!
Mijn vriend doet aan wielrennen en ik aan paardrijden. Ik denk dat hij zeker 100x meer verwondingen oploopt in een jaar, dan ik.
Ninia schreef:Een voorbeeld van een andere sport: mijn zoon kart op hoog niveau. Eigen kart, eigen spullen, goede techniek en beheersing. Maar de meest volleerd coureur neemt dezelfde veiligheidsmaatregelen dan de beginner. Er zijn daar geen discussies, iedereen is hierin juist even gedisciplineerd.
Yucca schreef:Tendance schreef:Yucca, deze discussie ga ik niet met je aan. Jij ziet zelf ook wel in dat als je in een lege bak, een galopje doet, je minder gevaar loopt, dan als je in galop over een hindernis moet springen!
En dressuursport vergelijken met wielrennen? Dat vind ik helemaal een rare vergelijking, want dat lijkt in gevaar dus niets op elkaar!
Mijn vriend doet aan wielrennen en ik aan paardrijden. Ik denk dat hij zeker 100x meer verwondingen oploopt in een jaar, dan ik.
Het gaat mij er ook niet om welke sport gevaarlijker is of niet, het gaat erom dat tijdens wielerwedstrijden ook geen uitzondering wordt gemaakt in het dragen van een helm omdat iemand meer ervaring heeft.
Ik wil het dragen van een cap niet ter discussie stellen, maar de uitzonderingspositie waarin Z-dresuurruiters zich bevinden.
Deze uitzonderingspositie wordt alleen goed gepraat door de 'ervaring' die zij hebben. Nou dat vind ik een hele rare situatie.
CleovG schreef:Over de opmerkingen dat een Z combinatie veel ervaring heeft wil ik nog even wat kwijt. Dat is lang niet altijd het geval. Ik mag zelf alles Z starten, ongeacht de ervaring van het paard. Zo ben ik afgelopen zomer ook met een paard gestart dat ik 2 weken kende en niet al te braaf was. En zo zijn er nog veel meer ruiters.
Fitzroy schreef:Alleen mag je er wel van uit gaan dat als je alles gelijk Z mag starten je ook voldoende verantwoordelijkheid bezit om een cap te dragen op een paard dat je 2 weken hebt en niet te braaf is.
En daar zit hem wat mij betreft de kneep: verantwoordelijk gedrag en risico-analyse zoals Lielle al aangeeft. Met een draak van een paard die de boel op stelten kan zetten ga je niet met hoedje rijden, maar met een paard waarvan het gedrag redelijk voorspelbaar is moet je wat mij betreft met hoedje mogen blijven rijden.
Yucca schreef:Lovely, daar zijn we het dan over eens. Waar we wel van mening verschillen is dat ik vind dat de Z-ruiters ook caps moeten dragen, waar jij vind dat dit voor het hele dressuur overtrokken is/was?
Lovely schreef:Yucca schreef:Lovely, daar zijn we het dan over eens. Waar we wel van mening verschillen is dat ik vind dat de Z-ruiters ook caps moeten dragen, waar jij vind dat dit voor het hele dressuur overtrokken is/was?
Ja, dat vind ik inderdaad. Niet zozeer vanwege de cap want die zal mij een zorg zijn, ik rijd met cap en bodyprotector en het liefst nog veiligheidsbeugels ook. Het gaat mij om de verplichting en de motivatie erachter. Daarnaast vind ik het veiligheidsargument grote flauwekul vanwege de redenen die Lielle noemt. Er lijkt in de paardrijderij wel een soort Capwaan te heersen, zoals de crisiswaan onder de mensen.
Bron: http://www.horses.nl/dressuur/nieuws/22 ... singen-feiCitaat:Tijdens de warming-up op internationale wedstrijden wordt het dragen van een cap verplicht. Van Grunsven: “Ik ben daar al jaren voorstander van. Alles voor de veiligheid. Wij hebben naar het publiek en mederuiters een belangrijke voorbeeldfunctie en daarom draag ik mijn cap altijd. Spring- en eventingruiters dragen ze sowieso tijdens de wedstrijd, wij dressuurruiters dragen een hoed. Maar er is nu een ontwikkeling gaande, dat er in de hoed een cap wordt ingebouwd. Dat is de toekomst.”