sportpaard hoort niet op weide?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 23:39

Haha.. ik las het ook in het andere topic.
Mijn (sport)paard stond gewoon op de wei overdag toen hij nog gereden werd hoor!
Op de grote wei was ik wel bang voor blessures, omdat de groep daar dagelijks kan wisselen.
Voor mijn paard had ik dus samen met iemand 2 kleine weides waar ze dan samen op stonden. We wisselden dan per paar weken de wei af, zodat er steeds wat gras stond (en anders maar geen gras haha.. mijn paard gaat echt niet 23u p dag op stal :p).
Sloom werd ie er niet van overigens.. denk eerder dat ie teveel energie zou hebben als ik hem alleen had gereden en verder in de stal had gezet.
In de winter was het ivm vertrappen v de wei vaak paar u paddock.
Voor mij mag een paard zoveel mogelijk buiten :). Bospaard of sportpaard (is er overigens verschil :P, die van mij was beide haha).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 23:46

Netje schreef:
Maagzweren worden volgens de (o.a.?) wiki veroorzaakt door het te weinig aanbieden van voedsel; reden te meer om ze in de wei te zetten, waar ze de hele dag door kunnen grazen :D Maagzweren kunnen wel degelijk ook veroorzaakt worden door stress trouwens en dus ook uit verveling voortkomen.

Wiki is gebaseerd op bronnen het is dus niet wiki die wat beweerd. ;)
Verder kun je prima de hele dag door hooi aan bieden.
Een paard op een wei hoeft niet per definitie de hele dag iets te grazen te hebben en ze kunnen bv ook veel zand opnemen dat weer koliek kan veroorzaken.
Stress kun je wegnemen door de oorzaak weg te nemen en de hele dag hooi voeren is een van de oplossingen tegen stress én verveling.
Ik bedoel maar, dat zit niet vast aan waar hij staat.
Een paard kan zich in de wei ook vervelen als hij niet met de anderen op kan schieten, of aan stress onderheving zijn als hij regelmatig achterna gezeten wordt. Om maar wat te noemen.
Echt, je moet kijken naar de individuele situatie en oorzaak.
Je kunt niet zeggen dat op stal houden op zich stress veroorzaakten al helemaal niet dat het zo is bij alle paarden.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 23:52

Lusitana schreef:
Netje schreef:
Maagzweren worden volgens de (o.a.?) wiki veroorzaakt door het te weinig aanbieden van voedsel; reden te meer om ze in de wei te zetten, waar ze de hele dag door kunnen grazen :D Maagzweren kunnen wel degelijk ook veroorzaakt worden door stress trouwens en dus ook uit verveling voortkomen.

Wiki is gebaseerd op bronnen het is dus niet wiki die wat beweerd. ;)
Verder kun je prima de hele dag door hooi aan bieden.
Een paard op een wei hoeft niet per definitie de hele dag iets te grazen te hebben en ze kunnen bv ook veel zand opnemen dat weer koliek kan veroorzaken.
Stress kun je wegnemen door de oorzaak weg te nemen en de hele dag hooi voeren is een van de oplossingen tegen stress én verveling.
Ik bedoel maar, dat zit niet vast aan waar hij staat.
Een paard kan zich in de wei ook vervelen als hij niet met de anderen op kan schieten, of aan stress onderheving zijn als hij regelmatig achterna gezeten wordt. Om maar wat te noemen.
Echt, je moet kijken naar de individuele situatie en oorzaak.
Je kunt niet zeggen dat op stal houden op zich stress veroorzaakten al helemaal niet dat het zo is bij alle paarden.

Hier heb je absoluut gelijk in :j
ik zie liever een paard wat 24 uur per dag mooi droog strengelig ruwvoer krijgt, dan eentje die 24 uur per dag op jong en hoog eiwitrijk gras staat.
maar verveling en stress is niet alleen te verkrijgen door bv het wel/niet bijvoeren.
sociale contacten met andere paarden ( rennen,elkaar kriebelen, lekker dutten, intracties etc) is wel een belangrijk aspect in een goed paardenleven.
deze krijgen ze wel beter door weidegang/paddocks in groepen, dan dat ze voornamelijk op een stal staan

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 00:12

onze sportpaarden staan nu ook 24 uur per dag buiten.
in de winter gaan ze van 7 uur s'ochtends tot 8 uur s'avonds naar buiten toe.
bij ons staan de ook op paddocks aangezien wij geen voorstanders zijn van gras.
aangezien die van ons er heel gevoelig voor zijn.
worden goed bijgevoerd en mogen elke dag ongeveer 2 uurtjes de weide op.
veel mensen vinden dit zielig want een paard hoort op gras zeggen ze dan,
dan hoor je dat hun paarden alleen op gras staan geen brok of hooi krijgen.
nou dan voer ik ze liever goed bij dan dat ik weer de veearts kan laten komen doordat er eentje koliek heeft.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 09:28

Lusitana schreef:

Dat hoor je mij ook helemaal niet zeggen. Ik zei alleen dat ze in de wei het probleem niet hebben van het maar een paar keer aangeboden krijgen van eten. Je geeft aan dat ze veel zand op kunnen nemen in de wei: dat kán als je sommige landjes ziet. Bij ons staan ze in de polder op klei: geen zandkorrel te vinden en voldoende gras (maar dus wel gedoseerd). O ja: je geeft aan dat Wiki gebaseerd is op bronnen; maar aangezien Wiki door iedereen gevuld kan worden, wil dit niet zeggen dat de inhoud altijd juist is (waarmee ik niet wil zeggen dat de theorie over luchtzuigen niet klopt.

@Lowara: dat ze 24 jong en hoog eiwitrijk gras staan ben je zelf bij. Je moet natuurlijk wel weten wat je doet, bijv. stripbegrazing en voor laten grazen door schapen, etc. etc. Zeg niet dat iedereen daar de mogelijkheden voor heeft, maar het is allemaal goed te doen. Er staan er bij ons ook een paar op een heel kaal stukje omdat die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid en/of snel te dik worden. Die krijgen de hele dag hooi bij, kunnen toch een beetje gras knabbelen, maar hebben wél contact met hun soortgenoten.

Joost1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 09:30

Ayasha schreef:
Iets wat ik, tot mijn hele grote verbazing, in een ander topic las van mensen was dat sport/wedstrijdpaarden niet langer dan 2 uur op weide horen.
Wat denkt bokt daar nu van?

Persoonlijk vind ik dat onzin. Paarden zijn bewegingsdieren en horen geen 20 uur op stal te staan enkel omdat de ruiter denkt dat ie anders te sloom wordt.

Helemaal met dit mee eens !!

Een ruiter zet je toch ook niet 20 uur per etmaal in een kast ???

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:38

ga je nu mensen met paarden vergelijken?Dat vind ik wel ver gaan..

verder ben ik het er niet mee eens dat er paarden zijn die 20 uur per dag in stal staan.( ik begrijp wel dat men soms niet anders kan) de mijne gaan nu 6 of 7 uurtjes de wei op, dat vinden ze genoeg dan staan ze bij het hek en haal ik ze binnen. in de avond nog een half uur tot een uur in de molen en smorgens rijd ik mijn ene paard nog.. 2 keer op een dag spuit ik ze af met dit weer.
Het is dus niet zo dat ze de rest van de tijd continu in de box staan te rotten ;)

Amaretto27

Re: sportpaard hoort niet op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:48

Sportpaard of niet, ze horen gewoon buiten te lopen :j.
Of dat nou op het gras is of op een paddock, als ze maar buiten zijn en lekker kunnen bewegen. Het ene paard kan wel dag en nacht op het gras en de ander weer niet.
In mijn ogen klopt er iets niet als je paard na een paar uurtjes voor het draad staat te springen omdat hij weer naar stal wil. Denk dat er dan toch ergens iets mis is gegaan of gaat.
En zet je paard maar eens op stal, laat de boxdeur open, geef je paard z'n voer en kijk maar wat hij doet als het op is..

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 12:08

Amaretto27 schreef:
Sportpaard of niet, ze horen gewoon buiten te lopen :j.
Of dat nou op het gras is of op een paddock, als ze maar buiten zijn en lekker kunnen bewegen. Het ene paard kan wel dag en nacht op het gras en de ander weer niet.
In mijn ogen klopt er iets niet als je paard na een paar uurtjes voor het draad staat te springen omdat hij weer naar stal wil. Denk dat er dan toch ergens iets mis is gegaan of gaat.
En zet je paard maar eens op stal, laat de boxdeur open, geef je paard z'n voer en kijk maar wat hij doet als het op is..

nou als ik heel eerlijk ben gaan bij ons alle paarden gewoon het liefst naar buiten toe weer of geen weer.
op eentje na als het mooi weer is is het goed maar als het of waait of regent wil ze naar binnen toe,
en dan kan je stal open zetten wat je wilt ze gaat er gewoon niet uit maakt niet uit of er wel of geen eten is.
niet iedere paard is het zelfde.
ben het er wel mee eens dat je een paard niet veel binnen op stal moet zetten.
dat hoort gewoon niet ze moeten zich gewoon kunnen bewegen.
daarom gaan die van ons met goed weer dus de afgelopen maanden 24 uur per dag naar buiten.
en in de winter van ongeveer 7 uur s'ochtends tot ongeveer 8 s'avonds naar buiten.
vind het dus niet kunnen dat ze buiten staan in de winter als ik veel verhalen lees staan dat er dus heel veel.
ook de shetlanders gaan bij ons naar binnen toe ondanks dat ze zo'n dikke wintervacht hebben.
vind het zielig als de ijspegels aan hun neuzen hangen door de kou.

Joost1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 12:09

doerakje schreef:
ga je nu mensen met paarden vergelijken?Dat vind ik wel ver gaan..

Oeps.........sorry !!!
Maar wat wel zo is,
is dat een ruiter wel een mens is en het paard is daar wel afhankelijk van !!!
Het paard zelf kan niet kiezen, dat wordt (helaas) door ons mensen gedaan !!!

Charrieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 13:48

ik denk dat dit onzin is ,
elk paard heeft zoveel mogelijk frisse lucht nodig :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 14:40

Als hij zijn hoofd boven de staldeur naar buiten kan steken krijgt hij ook frisse lucht....

Ik vind het vreemd dat een paard dat ook maar enigszins afwijkt van het 24/7 buiten willen, meteen als abnormaal wordt gezien.
Paarden hebben ook gewoon voorkeuren, waarom is dat zo raar? En de een staat verder van de natuur dan de ander en hoe ze opgroeien maakt ook nog veel uit waar ze zich het prettigst voelen.

Verder is het niet zo dat op stal houden meteen betekent dat ze maar een paar keer op een dag eten krijgen. Dat geldt uiteraard wel voor krachtvoer, maar dat geldt dus ook voor bijvoer in de wei als dat nodig is en ik neem aan dat sportpaarden toch wel enig bijvoer of supplementen krijgen.
Maar hooi kun je de hele dag door aanbieden zodat ze nooit zonder staan. Dit is algemene praktijk op de meeste waar ook stallen ter wereld als je het over sportpaarden hebt.
Verder zijn er mensen die bv een voerbal gebruiken waardoor ze meer moeten doen om aan hun voer te komen en er langer mee bezig zijn.

Ik word een beetje moe van het lezen hoe dingen HOREN. Er is geen heilige methode die de juiste is voor alle paarden.
Daarbij hebben we ook nog met eigenaren en mogelijkheden te maken.
Paarden in de weide houden is een redelijk modern iets en het gekke is dat paarden toch niet ouder of beter worden sinds we ze op weides houden. Dus je kunt niet zeggen dat het een absolute noodzaak is (voor alle paarden)om ze 24/7 in een wei te houden.
Er is niets dat het ondersteunt.
Alles wat weidegang biedt aan goeds biedt het ook een uur of twee uur of drie uur. Dat hoeft echt niet dag en nacht te zijn.
Een verschil is wel dat een paard dat een uur of twee de wei in gaat, waarschijnlijk gekker zal doen (meer kans op blessures) dan eentje die er woont.
Maar en stalpaard zal makkelijker schoon te houden zijn en vaak ook sneller te pakken bv en dat is voor een ruiter weer belangrijk en ik vind dat we de ruiter bij het sportpaard niet weg moeten cijferen.
Als hij/zij de paarden buiten kan en wil houden, is dat prima, maar als ze maar een paar uur per dag buiten komen is dat OOK prima. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat het slechter zou zijn.

Lima84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 15:09

Reden genoeg om aan te nemen dat maar een paar uur per dag (ca. 2u ofzo) weidegang niet voldoende is, zoals in voorgaande berichten al genoemd.

Een hond een hele dag in een bench opsluiten vinden we ook zielig, ookal ga je er toch 4x per dag mee wandelen. Je laat hem toch verder ook los in huis en of de tuin. Waarom zou een paard dan ineens de hele dag opgehokt moeten staan omdat hij een sportpaard is? Onzin!

(btw, mijn Z2 paard staat dagelijks 6 tot 10u per dag buiten (afhankelijk vh weer))

Ben van mening dat 24u pd buiten (met goede schuilmogelijkheid) natuurlijk het meest paardvriendelijk en ideaal is. Alleen is daar soms de plaats bijvoorbeeld al niet voor. En als je je paard dan toch 100% natuurlijk en paardvriendelijk wilt houden, moet je er bijvoorbeeld ook niet bovenop gaan zitten vind ik. Als je dat dan toch wilt doen, snap ik best dat je dan de voor jou en je paard zo goed mogelijke oplossing daartussen zoekt...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 15:18

Opgroeiende paarden, voor de zoveelste keer, is een aparte groep die zeer zeker om verschillenden redenen beter af zijn 24/7 in een wei. Ik heb dit meermalen gezegd. Maar er is verschil in een paard in de groei (mentaal en fysiek) en een gevormd paard wat betreft behoeften. Je kunt niet dezelfde studie gebruiken als ondersteuning van het houden van volwassen paarden. De uitkomsten daarvan zullen nl enorm afwijken.
Zo is er ook verschil in behoeften voor bv fokmerries.

We hebben het specifiek over sportpaarden en niet over opgroeiende paarden.

Je hond is wel afgesloten van soortgenoten, ook al kan hij het hele huis en de tuin door. En dat vinden we niet erg. Want de hond is immers zo op mensen gericht. Maar een paard dat op een mens gericht is, nee die is abnormaal...
Er wordt maar net gekeken hoe het uitkomt.

Lima84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 15:22

Ik heb 2 honden, dus hoezo afgesloten van soortgenoten? Het ging over de behuizing (oppervlakte ve bench, ook zeer klein, oppervlakte vd gemiddelde paardenstal ook...zeker om de hele dag in te staan).

Wat betreft het verschil in behoeftes beschrijf je in je vorige bericht je eigen (of ruiter) behoeftes zoals makkelijk vangen en goed schoonhouden en niet die vh paard in het algemeen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 15:39

De behoeftes van het paard in het algemeen zijn bekend en meerder malen genoemd en daar kan gewoon aan voldaan met een paar uur weidegang.
De behoeftes van de ruiter zijn niet weg te cijferen. Het paard is er voor hem anders zou het niet eens bestaan.
Nog niet zo heel lang geleden, in de jaren 50, werd het paard met uitsterven bedreigd, geloof het of niet, en het is met name door de sport, waarin Prins Bernhard een grote rol speelde om het te promoten, is het behouden.
De paardenfokkerij is toen een andere richting in gegaan.
Dit is verder niet zo van belang, maar ik wil even duidelijk maken dat de rol van het paard niet altijd dezelfde is geweest en de paardenhouderij op zich ook veranderd is. En toch, en dit heb ik al meerder keren gezegd, worden paarden niet ouder en beter als toen ze nog gewoon alleen (boeren)stalpaarden waren. Dat zegt toch wel iets over een periode van pak 'm beet 40 jaar waarin weidegang steeds belangrijker werd.
De grootste motivator om een paard in de wei te houden was in de eerste instantie trouwens gewoon dat het de goedkoopste manier was, maar nu worden er allerlei redenen bij bedacht waarom het dé paardlievendste manier zou zijn want daar zijn mensen tegenwoordig gevoelig voor.

De bewegingsvrijheid of beperking daarvan:
Er zijn zat paarden die in de wei geen stap verzetten tenzij ze opgejaagd worden en als je de hele dag kijkt, zul je zien dat de spontane beweging maar een paar keer op een dag , heel kort gebeurd. Het is niet zo dat ze de hele dag in de rondte draven.
De rest van de dag staan ze te suffen of te eten, en de enige reden dat ze bij het grazen lopen is omdat het gras nu eenmaal niet verticaal aan een paal groeit, anders bleven ze gewoon op 1 plek.
Met andere woorden, als een paard op stal staat en gewoon staat te dutten en te eten zal hij niet ruimte om hem heen missen, hij heeft die niet nodig.
Het spontane rennen wat je ook in de wei ziet, kan hij prima doen in de uurtjes dat hij de paddock of wei in mag.
Het is dan wel meer geregeld wanneer, maar de mogelijkheid tot rennen en doen bestaat en is hem niet afgenomen omdat hij toevallig de rest van de tijd op stal staat.

Wat we ze afnemen als we ze niet (een deel van de dag) bij soortgenoten zetten is bv het krauwelen, maar dit wordt vervangen door het poetsen.
De interactie met andere paarden wordt vervangen door interactie met mensen. Dat wordt dan bij paarden abnormaal gevonden door sommigen, maar bij honden vindt men het normaal...
Dan zijn er ook nog paarden die helemaal niet afgesloten zijn van soortgenoten ook als staan ze op stal. Meestal is er enige interactie mogelijk. De lichaamstaal is nl prima af te lezen van een buurpaard. En vaak kunnen ze elkaar aanraken door tralies of over een muur bv.

Over die honden, ik had het eerder niet specifiek over de honden van iemand, maar in het algemeen.

En nogmaals ik ben niet voor of tegen het een of het ander, maar ik bevecht gewoon het idee dat iets zou horen.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 16:16

En ik bevecht het idee dat jij maar zo door blijft gaan over dat een paard zoals jij dat graag gehouden wilt zien (en zoals het in Portugal het kennelijk gangbaar is) het net zo naar zijn zin heeft. Iedere keer aankomen met honden, ruinen en dat soort onzin dat weten we nu wel. Zolang jij zegt dat een paard met een open deur ook frisselucht krijgt, begrijp je werkelijk de essentie niet van wat vrijheid is in doen en laten of zelfs maar een beetje sociaal gedrag tussen paarden onderling.

Inderdaad zal een paard in de wei vaak genoeg stilstaan en niets doen, maar hij kán lekker gaan rondrennen als hij daar zin in heeft. Hoe je het ook wendt of keert: dat kan niet in een stal. Dat het niet overal kan om ze in de wei te zetten is waar en is ook een keuze die mensen maken (verandering van stalling is vaak wel mogelijk, maar ja dan is er bijv. geen solarium of afspuitplaats, binnenbak e.d. :Z ) en die ieder voor zich moet weten, maar ga niet dit dingen zeggen als ' ... de grootste motivator om een paard in de wei te houden was in de eerste instantie trouwens gewoon dat het de goedkoopste manier was, maar nu worden er allerlei redenen bij bedacht waarom het dé paardlievendste manier zou zijn want daar zijn mensen tegenwoordig gevoelig voor'. Misschien toch maar eens gaan lezen hoe paarden in de natuur leefden. Dat je zegt dat dat ene uurtje rennen ook in de paddock kan is waar: maar niet als het beest er maar een uurtje per dag instaat. Het is nl. niet programmeerbaar wanneer ze daar zin in hebben, ze moeten het gewoon kunnen doen áls ze er zin in hebben en dat kan dus ook die 22 andere uren zijn als ze in dat kleine hokje staan. En ondanks dat ze niet rennen, lópen ze wel de hele dag in de wei (behalve inderdaad als ze staan te suffen of te slapen). Wat ik ook prettig vind: ze liggen ook lekker languit te slapen, of half opgerold of whatever: gewoon zoals ze er zin in hebben. Ze rollen zich om wanneer ze zin hebben (zonder vast te komen liggen tegen een stalwand of deur). Nog nooit gezien dat ze dit soort zaken ongelimiteerd op stal kunnen doen.

En voor dat iedereen weer komt dat je niet op een paard moet gaan zitten als je ze zoveel mogelijk paard wilt laten zijn: helemaal mee eens. Maar we kunnen het daaromheen zo prettig mogelijk voor ze maken. Een paard dat na een uurtje of wat al weer bij een hek gaat staan, gaat daar vaak staan door aangeleerd gedrag, bijv. omdat ze weten dat ze voer krijgen op stal. Niet omdat er een spettertje regen valt. Net zo min als dat rillen te maken heeft met dat ze naar binnen willen omdat ze het koud hebben. Zolang ze niet geschoren zijn (dan wordt het een ander verhaal) rillen ze om zich op de juiste temperatuur te houden, dat wil niet zeggen dat ze naar binnen moeten, etc. etc. Ik wil helemaal niet zeggen dat ieder paard 24 uur per dag op de wei moet, maar het gemak waarmee iedereen maar vergoeilijkt dat het niet anders kan, dat ze niet anders willen, dat het echt net zo goed is, etc. dat gaat er bij mij niet in !

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 16:43

Netje schreef:
En ik bevecht het idee dat jij maar zo door blijft gaan over dat een paard zoals jij dat graag gehouden wilt zien (en zoals het in Portugal het kennelijk gangbaar is) het net zo naar zijn zin heeft.

Het is blijkbaar nog niet tot je doorgedrongen dat ik totaal neutraal ben in het onderwerp integenstelling tot wat je hier beweerd. Het enige dat ik bevecht is dat niks hoort en dat eigenaren het recht hebben op een keuze hoe ze hun paard houden als er maar voorwaarden zijn die het welzijn bevorderen. Er is geen bewijs dat 24/7 dat meer doet dan een aantal uur in de wei.

Dat ik in Portugal woon heeft er niets mee te maken en hier worden paarden op verschillende manieren gehouden, net zoals in Nederland, maar weidegang overdag is meer een hel dan een plezier voor een paard in dit klimaat. Dat moet men even niet uit het oog verliezen.

Citaat:
Iedere keer aankomen met honden, ruinen en dat soort onzin dat weten we nu wel.
Waarom is dat onzin. Ik geef alleen aan dat jullie met meer maten meten en maar denken zo het jullie uitkomt wat prettig is of niet.

Citaat:
Zolang jij zegt dat een paard met een open deur ook frisselucht krijgt, begrijp je werkelijk de essentie niet van wat vrijheid is in doen en laten of zelfs maar een beetje sociaal gedrag tussen paarden onderling.

De frisse lucht over de staldeur was een antwoord op een totaal niet onderbouwde opmerking van de poster daarboven, en niet serieus als onderbouwing van wat dan ook bedoeld.

Citaat:
Inderdaad zal een paard in de wei vaak genoeg stilstaan en niets doen, maar hij kán lekker gaan rondrennen als hij daar zin in heeft. Hoe je het ook wendt of keert: dat kan niet in een stal. Dat het niet overal kan om ze in de wei te zetten is waar en is ook een keuze die mensen maken (verandering van stalling is vaak wel mogelijk, maar ja dan is er bijv. geen solarium of afspuitplaats, binnenbak e.d. :Z ) en die ieder voor zich moet weten, maar ga niet dit dingen zeggen als ' ... de grootste motivator om een paard in de wei te houden was in de eerste instantie trouwens gewoon dat het de goedkoopste manier was, maar nu worden er allerlei redenen bij bedacht waarom het dé paardlievendste manier zou zijn want daar zijn mensen tegenwoordig gevoelig voor'. Misschien toch maar eens gaan lezen hoe paarden in de natuur leefden. Dat je zegt dat dat ene uurtje rennen ook in de paddock kan is waar: maar niet als het beest er maar een uurtje per dag instaat. Het is nl. niet programmeerbaar wanneer ze daar zin in hebben, ze moeten het gewoon kunnen doen áls ze er zin in hebben en dat kan dus ook die 22 andere uren zijn als ze in dat kleine hokje staan. En ondanks dat ze niet rennen, lópen ze wel de hele dag in de wei (behalve inderdaad als ze staan te suffen of te slapen). Wat ik ook prettig vind: ze liggen ook lekker languit te slapen, of half opgerold of whatever: gewoon zoals ze er zin in hebben. Ze rollen zich om wanneer ze zin hebben (zonder vast te komen liggen tegen een stalwand of deur). Nog nooit gezien dat ze dit soort zaken ongelimiteerd op stal kunnen doen.

Ja prachtig betoog, helemaal het paardenparadijs. Maar MOETEN we dat bieden, en van wie? En wordt het paard er slechter van als er enige discipline is in zijn dagindeling? En in een fatsoenlijk stal en dus niet de 3x3m hokjes, kan een paard lekker languit liggen. Ik heb al eerder genoemd dat ik geen voorstander ben van de 3x3m hokken die ook alleen maar om economsiche redenen in de jaren 70 zijn ontstaan.

Als er een iemand is die weet hoe paarden in het wild leven of in semi wilde omstandigheden ben ik het wel. Ik weet ook dat 20 % van de ponies die in het wild leven verloren gaan en dat ze niet oud worden in het wild. Het is bewezen dat een paard in gevangenschap (en dat is los van hoe ze gehouden worden het gaat zuiver om verzorging) ouder worden. Het ouder worden van een diersoort en het feit dat ze vruchtbaar zijn/blijven zijn tekenen dat er geen stressfactoren zijn die hem nadelig beïnvloeden.

Citaat:
En voor dat iedereen weer komt dat je niet op een paard moet gaan zitten als je ze zoveel mogelijk paard wilt laten zijn: helemaal mee eens. Maar we kunnen het daaromheen zo prettig mogelijk voor ze maken. Een paard dat na een uurtje of wat al weer bij een hek gaat staan, gaat daar vaak staan door aangeleerd gedrag, bijv. omdat ze weten dat ze voer krijgen op stal. Niet omdat er een spettertje regen valt. Net zo min als dat rillen te maken heeft met dat ze naar binnen willen omdat ze het koud hebben. Zolang ze niet geschoren zijn (dan wordt het een ander verhaal) rillen ze om zich op de juiste temperatuur te houden, dat wil niet zeggen dat ze naar binnen moeten, etc. etc. Ik wil helemaal niet zeggen dat ieder paard 24 uur per dag op de wei moet, maar het gemak waarmee iedereen maar vergoeilijkt dat het niet anders kan, dat ze niet anders willen, dat het echt net zo goed is, etc. dat gaat er bij mij niet in !

Persoonlijk zeg ik niet dat of de ene of de andere manier beter is, dat bestrijd ik juist. Ik zeg alleen dat het niet schadelijk is om een paard op stal te houden (met beperkte weidegang).
Ik geef aan dat de ruiter de beslissing maakt en ik ben iemand die ook gewoon vind dat je er best voor uit kunt komen dat het je gemakkelijker ligt en dat je geen smoesjes hoeft te verzinnen. Dus wat dat betreft zijn we het gewoon eens, hoor.
Maar ik weet ook dat er wel degelijk paarden zijn die zich echt niet prettig voelen of in het ene of in het andere systeem en dan vind ik het dus ook aan de ruiter om te zorgen dat het veranderd.
Maar nogmaals, er is niets tegen een paar uur weide, het is niet schadelijk, het is leuke n aardig als je je eigen paard meer wilt bieden, maar je kunt het niet aan een ander verplichten of zeggen dat het "hoort".
Een gefokt paard is geen wild paard het groeit op in ander omstandigheden en hóeft dus ook niet plots weer "op zijn natuurlijk" gehouden te worden. Het kán wel, omdat een paard zich prima aanpast in alle omstandigheden en een echte overlever is.

Overigens worden hier dus gewoon ponies uit het wild en paarden uit het semi wild gehaald en opgestald. Het is gebleken dat als je ze te lang in het (semi) wild houdt, ze moeilijker te "temmen" zijn. Dat is ook logisch.
En van een sportpaard willen we toch wel dat het "getemd" is...en niet met tegenzin zijn werk doet. Dat houdt automatisch in dat het geconditioneerd moet worden, op bepaalde gebieden tegen zijn natuur in. Hij mag niet voor je vluchten bv en je ook niet aanvallen, om heel simpel te beginnen. Een vand e manieren om een paard goed aan mensen te wennen is hem er vaak mee te confronteren en op stal is dat een stuk makkelijker.
Verder is gebleken dat sommige van de Alter Real hengsten van de staatsstoeterij die opgroeien op een eiland (zeg maar vergelijkbaar met jullie veulenopfok) meer moeite hebben met mensen dan die bij fokkers opgroeien die af en toe in handen hebben of die hun moeders in handen zien. Dat is logisch.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat we paarden zo gaan houden dat ze vervreemden van mensen.
Met andere woorden, als je wilt dat je paard geen moeite heeft met mensen is het niet logsich om het alléén paard te laten zijn...
Er moet altijd een evenwicht gevonden worden.
Dat kan zowel als het paard 27/7 in de wei gehouden wordt als bij een paard dat maar enkele uren weidegang heeft.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 22-08-10 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 16:52

Onze paarden staan nu overdag in de wei en 's nachts op stal. Ik haal ze wel bij voorkeur een uur of twee voor ik ga rijden binnen. Verder is het per paard verschillend. Als het heel warm is willen sommige paarden zelf eerder naar binnen, die staan dan te wachten bij het hek. Er bestaat eenvoudigweg geen standaard van wat goed is. Ieder paard heeft zijn eigen behoeften en voorkeuren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 16:53

Die paarden staan dan volgens een aantal posters alleen bij het hek omdat ze weten dat ze eten krijgen...

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 16:57

Lusitana schreef:
Die paarden staan dan volgens een aantal posters alleen bij het hek omdat ze weten dat ze eten krijgen...

Beslist niet. Het zijn per paard verschillende momenten en dan ligt er niet altijd voer in de bak. Ze hebben wat dat betreft een prima klok en kennen de vaste voertijden. We hebben er ook een die rond de middag heel graag een poosje gaat slapen op stal, ook daar kun je als hij binnen is de klok op gelijk zetten..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:11

Lusitana schreef:

Hadden ze gisteren voor de lol eens moeten komen kijken. De omheining van mijn wei is stuk en wordt pas dinsdag gemaakt, maar ik moest de stallen mesten dus ik had mijn zwarte en mijn merrie buiten maar wat laten lopen (ons terrein is omheind met een hek van 2 meter trouwens ;) ) en de schimmel was me te vlug af dus die liep naar de andere twee natuurlijk. *zucht* ze hebben even in het zand van de bak gerold, een bok gegeven, een keer van voor tot achteren gerend en toen kwamen ze proberen of ze in de stallen konden gaan staan. Ik moest superzorgvuldig steeds alle deuren dichtdoen als ik de kruiwagen ging legen want er stond steeds een paard in de stal wat ik er ook niet 123 meer uitkreeg :+

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:14

Mijn merrie loopt nu 24/7 maar zodra de dagen straks echt korter worden en het slechter weer word willen ze toch echt wel graag naar binnen heel de zomer niet en dan ineens wel dat komt niet door voer hoor want dat krijgt ze niet op vaste tijden in de zomer.
Vanaf okober gaan de mijne s'nachts naar binnen en dat vinden ze dan ook prima.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:57

Lusitana schreef:
Wat hondne betreft: Het gaat mij niet om de ruimte, maar het feit dat wij zonder een probleem daarvan te maken honden voor het grootste deel van de de dag van hun soortgenoten afsluiten. Met wat geluk mogen ze in een park met soortgenoten spelen. Dat vind men heel gewoon, maar een paard deels afsluiten van soortgenoten is een crime...

En ZEKER zijn er paarden die heel slecht kunnen tegen de manier waarop ze gehouden worden, maar dat geldt ook voor sommige in weides. Het ligt niet zozeer aan het waar, maar aan het hoe. Er zijn veel meer omstandigheden die mee spelen dan alleen de ruimte waarin ze staan.
Ik ken verschillenden paarden die gewoon op de weide met andere paarden staan de luchtzuigen... of aan paaltjes staan te vreten.
Hoe paarden ongelukkig worden of gestressed raken ligt aan meer.

Het is belangrijk om te weten dat je niet alle paarden over 1 kam kunt scheren.

Precies, ik had een dominante merrie in een groep. Die had geen minuut rust want ze moest contant de groep bewaken, het hek verdedigen etc. Nu staat ze bij mensen alleen met alleen contact over het hek heen en ze stoort zich daar niet aan. Sterker nog. Ineens is er geen voedernijd meer. Dus inderdaad niet alle paardjes over 1 kam scheren.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:48

Ik vind het ook grote onzin.

Waarom zou je je paard een uur of 2 op het weiland zetten en de rest in de stal ? Dan word 'ie toch juist stijf enzo ?Die van ons lopen opzich ook wel wat wedstrijden..( ik vond het moeilijk om te zeggen wanneer je een sportpony/paard hebt eigenlijk ;) ) Maar die lopen haast dag en nacht op de weide ( hebben inloop stallen en 24/7 hooi erin en vers water en weet ik het wat...) Maargoed , ieder zijn eigen ideeën ;)