Netje schreef:En ik bevecht het idee dat jij maar zo door blijft gaan over dat een paard zoals jij dat graag gehouden wilt zien (en zoals het in Portugal het kennelijk gangbaar is) het net zo naar zijn zin heeft.
Het is blijkbaar nog niet tot je doorgedrongen dat ik totaal neutraal ben in het onderwerp integenstelling tot wat je hier beweerd. Het enige dat ik bevecht is dat niks hoort en dat eigenaren het recht hebben op een keuze hoe ze hun paard houden als er maar voorwaarden zijn die het welzijn bevorderen. Er is geen bewijs dat 24/7 dat meer doet dan een aantal uur in de wei.
Dat ik in Portugal woon heeft er niets mee te maken en hier worden paarden op verschillende manieren gehouden, net zoals in Nederland, maar weidegang overdag is meer een hel dan een plezier voor een paard in dit klimaat. Dat moet men even niet uit het oog verliezen.
Citaat:
Iedere keer aankomen met honden, ruinen en dat soort onzin dat weten we nu wel.
Waarom is dat onzin. Ik geef alleen aan dat jullie met meer maten meten en maar denken zo het jullie uitkomt wat prettig is of niet.
Citaat:
Zolang jij zegt dat een paard met een open deur ook frisselucht krijgt, begrijp je werkelijk de essentie niet van wat vrijheid is in doen en laten of zelfs maar een beetje sociaal gedrag tussen paarden onderling.
De frisse lucht over de staldeur was een antwoord op een totaal niet onderbouwde opmerking van de poster daarboven, en niet serieus als onderbouwing van wat dan ook bedoeld.
Citaat:
Inderdaad zal een paard in de wei vaak genoeg stilstaan en niets doen, maar hij kán lekker gaan rondrennen als hij daar zin in heeft. Hoe je het ook wendt of keert: dat kan niet in een stal. Dat het niet overal kan om ze in de wei te zetten is waar en is ook een keuze die mensen maken (verandering van stalling is vaak wel mogelijk, maar ja dan is er bijv. geen solarium of afspuitplaats, binnenbak e.d.

) en die ieder voor zich moet weten, maar ga niet dit dingen zeggen als ' ... de grootste motivator om een paard in de wei te houden was in de eerste instantie trouwens gewoon dat het de goedkoopste manier was, maar nu worden er allerlei redenen bij bedacht waarom het dé paardlievendste manier zou zijn want daar zijn mensen tegenwoordig gevoelig voor'. Misschien toch maar eens gaan lezen hoe paarden in de natuur leefden. Dat je zegt dat dat ene uurtje rennen ook in de paddock kan is waar: maar niet als het beest er maar een uurtje per dag instaat. Het is nl. niet programmeerbaar wanneer ze daar zin in hebben, ze moeten het gewoon kunnen doen áls ze er zin in hebben en dat kan dus ook die 22 andere uren zijn als ze in dat kleine hokje staan. En ondanks dat ze niet rennen, lópen ze wel de hele dag in de wei (behalve inderdaad als ze staan te suffen of te slapen). Wat ik ook prettig vind: ze liggen ook lekker languit te slapen, of half opgerold of whatever: gewoon zoals ze er zin in hebben. Ze rollen zich om wanneer ze zin hebben (zonder vast te komen liggen tegen een stalwand of deur). Nog nooit gezien dat ze dit soort zaken ongelimiteerd op stal kunnen doen.
Ja prachtig betoog, helemaal het paardenparadijs. Maar MOETEN we dat bieden, en van wie? En wordt het paard er slechter van als er enige discipline is in zijn dagindeling? En in een fatsoenlijk stal en dus niet de 3x3m hokjes, kan een paard lekker languit liggen. Ik heb al eerder genoemd dat ik geen voorstander ben van de 3x3m hokken die ook alleen maar om economsiche redenen in de jaren 70 zijn ontstaan.
Als er een iemand is die weet hoe paarden in het wild leven of in semi wilde omstandigheden ben ik het wel. Ik weet ook dat 20 % van de ponies die in het wild leven verloren gaan en dat ze niet oud worden in het wild. Het is bewezen dat een paard in gevangenschap (en dat is los van hoe ze gehouden worden het gaat zuiver om verzorging) ouder worden. Het ouder worden van een diersoort en het feit dat ze vruchtbaar zijn/blijven zijn tekenen dat er geen stressfactoren zijn die hem nadelig beïnvloeden.
Citaat:
En voor dat iedereen weer komt dat je niet op een paard moet gaan zitten als je ze zoveel mogelijk paard wilt laten zijn: helemaal mee eens. Maar we kunnen het daaromheen zo prettig mogelijk voor ze maken. Een paard dat na een uurtje of wat al weer bij een hek gaat staan, gaat daar vaak staan door aangeleerd gedrag, bijv. omdat ze weten dat ze voer krijgen op stal. Niet omdat er een spettertje regen valt. Net zo min als dat rillen te maken heeft met dat ze naar binnen willen omdat ze het koud hebben. Zolang ze niet geschoren zijn (dan wordt het een ander verhaal) rillen ze om zich op de juiste temperatuur te houden, dat wil niet zeggen dat ze naar binnen moeten, etc. etc. Ik wil helemaal niet zeggen dat ieder paard 24 uur per dag op de wei moet, maar het gemak waarmee iedereen maar vergoeilijkt dat het niet anders kan, dat ze niet anders willen, dat het echt net zo goed is, etc. dat gaat er bij mij niet in !
Persoonlijk zeg ik niet dat of de ene of de andere manier beter is, dat bestrijd ik juist. Ik zeg alleen dat het niet schadelijk is om een paard op stal te houden (met beperkte weidegang).
Ik geef aan dat de ruiter de beslissing maakt en ik ben iemand die ook gewoon vind dat je er best voor uit kunt komen dat het je gemakkelijker ligt en dat je geen smoesjes hoeft te verzinnen. Dus wat dat betreft zijn we het gewoon eens, hoor.
Maar ik weet ook dat er wel degelijk paarden zijn die zich echt niet prettig voelen of in het ene of in het andere systeem en dan vind ik het dus ook aan de ruiter om te zorgen dat het veranderd.
Maar nogmaals, er is niets tegen een paar uur weide, het is niet schadelijk, het is leuke n aardig als je je eigen paard meer wilt bieden, maar je kunt het niet aan een ander verplichten of zeggen dat het "hoort".
Een gefokt paard is geen wild paard het groeit op in ander omstandigheden en hóeft dus ook niet plots weer "op zijn natuurlijk" gehouden te worden. Het kán wel, omdat een paard zich prima aanpast in alle omstandigheden en een echte overlever is.
Overigens worden hier dus gewoon ponies uit het wild en paarden uit het semi wild gehaald en opgestald. Het is gebleken dat als je ze te lang in het (semi) wild houdt, ze moeilijker te "temmen" zijn. Dat is ook logisch.
En van een sportpaard willen we toch wel dat het "getemd" is...en niet met tegenzin zijn werk doet. Dat houdt automatisch in dat het geconditioneerd moet worden, op bepaalde gebieden tegen zijn natuur in. Hij mag niet voor je vluchten bv en je ook niet aanvallen, om heel simpel te beginnen. Een vand e manieren om een paard goed aan mensen te wennen is hem er vaak mee te confronteren en op stal is dat een stuk makkelijker.
Verder is gebleken dat sommige van de Alter Real hengsten van de staatsstoeterij die opgroeien op een eiland (zeg maar vergelijkbaar met jullie veulenopfok) meer moeite hebben met mensen dan die bij fokkers opgroeien die af en toe in handen hebben of die hun moeders in handen zien. Dat is logisch.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat we paarden zo gaan houden dat ze vervreemden van mensen.
Met andere woorden, als je wilt dat je paard geen moeite heeft met mensen is het niet logsich om het alléén paard te laten zijn...
Er moet altijd een evenwicht gevonden worden.
Dat kan zowel als het paard 27/7 in de wei gehouden wordt als bij een paard dat maar enkele uren weidegang heeft.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 22-08-10 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt