Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 11:52

klopt inderdaad. ik heb het zomerseizoen een jury gehad die echt elke wedstrjd jureerde. en er waren heel veel afmelders als hij zou jureren. in het midden van het land mocht hij niet eens meer jureren (waarom weet ik niet) dus echt veel variatie zit er al niet meer in

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 11:53

Of je schrapt als vereniging gewoon de klasse Z. Dan heb je ook geen probleem meer om aan juryleden te komen......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 12:03

judithh schreef:
Ik vraag me ook af of de Z juryleden dan uberhaubt nog het Z kunnen jureren...als het ZZ-licht naar de basis gaat dan zal een vereniging ten alle tijden een LT jury uitnodigen en die het Z en Zz-licht laten jureren....

Het hoeft er dan in elk geval nog maar 1 te zijn per ring. Het zou misschien slimmer zijn als de KNHS de Z juryleden bijschoolt om ZZlicht erbij te jureren. Blijft het ZZzwaar wel bestaan of komt er na de basis (t/m ZZL) direct LT in de toekomst?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 13:38

Scum schreef:
Of je schrapt als vereniging gewoon de klasse Z. Dan heb je ook geen probleem meer om aan juryleden te komen......

en waar moeten de Z ruiters dan naar toe? het blijft gewoon een basisniveau hoor.. als dat al niet eens meer in de buurt kan zijn

Scum

Re: Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 13:41

Dat weet ik ook niet. Dat moet je aan de KNHS vragen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 13:45

KarinvdM schreef:
Ik ook niet hoor, alle onderdelen zitten daar toch ook gewoon in? In de Z1 proef van deze maand zit een best scherp appuyement. Ik hoop ook niet dat dit doorgaat. :n

Ik heb altijd het idee dat 20x40 Z juist moeilijker is, omdat alle onderdelen veel scherper ingezet moeten worden.

Verder las ik over het splitsen in leeftijden bij grote groepen B/L. Hier kan ik me totaal niet in vinden, het niveau moet voor iedereen hetzelfde zijn, of je nu met een jong of ouder paard start!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:01

femskie schreef:
In tegenstelling tot Pletje hebben we hier op Terschelling voor het indoorseizoen alleen de beschikking over een 20x40 baan en geen mogelijkheid om uit te wijken. Wel hebben we Z-ruiters en er komen er meer, weet ik zeker.. Als we hier niet meer indoor Z in een 20x40 zouden mogen starten dan zorgt dat wel voor een soort demotivatie.

Mag wel maar dan niet voor wp begreep ik uit het stuk in de P&S.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:26

haike schreef:
Verder las ik over het splitsen in leeftijden bij grote groepen B/L. Hier kan ik me totaal niet in vinden, het niveau moet voor iedereen hetzelfde zijn, of je nu met een jong of ouder paard start!

Dat vind ik ook hoor!
Het splitsen van leeftijd met kleine kinderen vind ik wel positief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:27

KarinvdM schreef:
haike schreef:

Dat vind ik ook hoor!
Het splitsen van leeftijd met kleine kinderen vind ik wel positief.

Leeftijden van kinderen splitsen vind ik wel een goed idee, maar niet naar leeftijden van paarden gaan kijken!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:30

Nou ja een verschil: jonge paarden rubriek zou niet zo dom zijn. Paarden die net zadelmak zijn of paarden die als leermeester dienen, daar zit wel verschil in.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:32

Als het Z alleen in 20x60 gereden mag worden wordt het in het indoorseizoen vechten om een plaastje denk ik.
Leeftijden van kinderen splitsen vind ik wel een goed idee. Meiden die tegen de 18 aan zitten zijn toch kundiger dan meisjes van 10/11 die net de overgang maken naar D pony's.
Leeftijd splitsen van paarden vind ik onzin. Als je wedstrijd wil gaan rijden moet je paard goed aan de hulpen staan. Of hij nu 3 of 23 is.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:46

Er zijn kinderen die met hun 13 handiger zijn als een 35 jarige. Onzin als je een D pony rijdt moet je meedoen in die klasse en vind ik leeftijden splitsen ook geen toegevoegde waarde. Je zit toch niet voor niks in die klasse B/L/M/Z?? Dan hadden ze maar een C pony moeten gaan rijden. De een heeft nou meer talent als de ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:52

Zonnetje81 schreef:
Er zijn kinderen die met hun 13 handiger zijn als een 35 jarige. Onzin als je een D pony rijdt moet je meedoen in die klasse en vind ik leeftijden splitsen ook geen toegevoegde waarde. Je zit toch niet voor niks in die klasse B/L/M/Z?? Dan hadden ze maar een C pony moeten gaan rijden. De een heeft nou meer talent als de ander.

Denk dat het voornamelijk om de klasse B gaat ook, hier kan verschil heel erg groot zijn tussen ruiters, is namelijk behoorlijk anders of het je eerste 'grote' pony is of al meer ervaring hebt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:54

Waar het verschil groot is die mensen stromen toch in no time door naar het L. Ik zie liever paarden die net zadelmak zijn en nergens zijn geweest in een aparte groep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:59

Zonnetje81 schreef:
Waar het verschil groot is die mensen stromen toch in no time door naar het L. Ik zie liever paarden die net zadelmak zijn en nergens zijn geweest in een aparte groep.

Kan je dit verklaren? Ben benieuwd naar jouw redenering.

Ik zie dat juist niet graag namelijk, zou voor mij dan ook voelen als een 'slechtere' groep, en wil me juist met de besten meten. Ook denk ik dat alleen maar jonge paarden elkaar ook kunnen laten opfokken, vaak rijd ik graag even achter een ervarener paard aan als ik een jonger dier mee heb wat ergens bang voor is ;)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 17:03

Nou eigenlijk ben ik voorstander van niks splitsen maar omdat het over splitsen ging.

Paarden die nergens zijn geweest zijn vaak wat kijkeriger. Meer het idee van een jonge paarden rubriek :+

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 17:13

Als die jonge beesten een paar keer meegeweest zijn wordt dat al snel beter en sommige paarden zijn helemaal niet kijkerig, mijn schimmel keek als 4-jarige nergens van op.

Kinderen van bijv 16-8 kan je niet vergelijken met kinderen van bijv 10-12, die zijn qua ontwikkeling, zowel geestelijk als lichamelijk, niet met elkaar te vergelijken. Oudere kinderen hebben veel meer coördinatie, zijn sneller in hun reacties en zijn preciezer in hun motoriek.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 17:41

Maar de jonge paarden staan hier eigenlijk altijd bovenaan.
De eerste keer is meestal wat minder, maar daarna lopen die vaak op kop.
Het zijn vaak ook de betere ruiters die jonge paarden al vroeg meenemen en dus wel weten hoe ze een proef rond kunnen sturen.
Dus waarom willen ze dat dan splitsen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 18:45

Als splitsen de enige manier is om de prijzenrijders apart te houden, dan is het een prima maatregel.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 18:57

Maar wie zijn dan de prijzenrijders?
Die met de jonge of met de oudere paarden?
Ik zou het niet weten hoor.

En wat is er mis met een prijzenrijder? Ik ben ook een "prijzenrijder"
Ik ga niet op wedstrijd om ergens onderaan te eindigen hoor. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 18:59

Daarmee bedoel ik ervaren ruiters (maar geen 2 x Z) die met nieuwe paarden toch weer in de B voor de prijzen en de punten mee gaan doen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 19:02

Tja, daar vind de B nou juist ideaal voor.
Maar wanneer ben je dan een ervaren ruiter?
Wordt gewoon moeilijk splitsen, waar leg je de grens?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 19:03

Zie ook het nut niet van het splitsen vd leeftijden.
Op die manier blijf je aan de gang.Jonge paarden en op leeftijd...
Denk niet dat er veel mensen voor de prijzen rijden.
De 1 rijd om een paard op te leiden en de ander om zichzelf op te leiden.
Geld is er toch niet te verdienen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 19:04

Ik ga met met asjemenou! Als je je paard niet voor elkaar hebt, moet je niet op wedstrijd gaan.
De rubrieken zijn hier al belachelijk klein, dus dan zou ik altijd in mijn eentje rijden. Wat een onzin, zeg... Je rijdt goed of niet, en daar heeft i.m.o. de leeftijd van het paard weinig mee te maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 19:04

Als je geen B meer hoeft te starten, maar nog wel mag.