[HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 11:17

Goed gedaan Fleury!
Marjolein, wat vervelend zeg. Dan had het beter andersom kunnen zijn, dan had het nog beter gevoeld denk ik?

Ik heb meerdere dieren gestart. Paar in het L1/L2 geeindigd omdat ik te groot werd of paard niet goed meer was. Pony Z2 mee gereden en die zou ik Z2 paarden gaan starten, maar werd ingeslapen. Met hem heb ik alle wissels geleerd, pirouttes en series. Paard daarna M2 gestart, maar was ZZ licht klaar thuis. Helaas na 2 M2 wedstrijden bleek blessure toch te ernstig te zijn om nog in de sport te lopen.

Maar daarom mag ik wel alles t/m M2 versneld en als merrie in het Z komt alles tot het Z haha

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 11:22

MyWishMax, jij hebt dus ook best wat pech gehad met paarden!

Marjolein wat vervelend zeg! Het kan natuurlijk dat deze jury de aanleuning wat meer heeft door laten wegen. Hopelijk heb je snel duidelijk en/of je protocol. Zulke punten zien zonder protocol is ook niet fijn. Had je in de L1 ook dat ze zo tegen de hand kwam/hoofd omhoog sloeg?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 11:47

Helaas wel, Urosa. Pony was klinisch gekeurd, maar kwamen er vrij snel achter dat hij flinke atrose en HKO had. Waarschijnlijk nog wel veel meer mankementen. Heel veel DA bezoeken mee en ik heb er net zoveel naast gelopen als erop gezeten. Paard wat we tegelijk hadden was klinisch en rontgen gekeurd, helemaal goed. Binnen half jaar heel erg staken en bleek ze de op 1 na ergste graad KS te hebben. Rijden ging op zich met wat aanpassingen wel, maar door compensatie na jaren was het toch niet meer te doen.

Dus dan ga je een nieuw jong paard kopen en wil je alles nagekeken hebben. Klinisch moest die helemaal goed zijn, zowel de benen als hals en rug op de foto. Helemaal goed, echt niks op aan te merken. Tot hij een jaar later vast gelegen had en we pas na een jaar de echte blessure vonden (daarvoor wel telkens stil gestaan en bij de DA geweest, maar die zochten niet verder) en toen zat er al flinke atrose en zenuwschade naar achterbeen. Daardoor belaste hij zichzelf niet meer gelijkmatig en kwamen er steeds meer dingen bij.

Ik ben toen hij afgekeurd werd ook een tijd gestopt met rijden, had er echt geen zin meer in na al die pech. Daarom kwamen die peesblessures ook zo hard aan. Je gaat je toch afvragen of het niet aan jezelf ligt, gelukkig heb ik wel een DA die daar heel eerlijk in is en me kon verzekeren dat het allemaal niet onze schuld was. Alleen pony hadden we misschien rontgenologisch moeten laten keuren.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 11:50

De aanleuning was daar ook onrustig. Maar dat wordt in het L1 duidelijk vergevingsgezinde beoordeeld. Ik denk dat ik vooral daarom het lastig vind m'n punten te plaatsen naast m'n gevoel. We gaan vooruit en ze gaat beter op veel vlakken. Maar die aanleuning met ik echt beter voor elkaar hebben.
Ben bezig met een afspraak met een fysio en daarnaast ook nog een bitfitter/hoofdstelfitter erbij. Even een paar dingen uitsluiten zodat wat er misgaat alleen aan mijn rijkunsten ligt.

Voor mijn andere merrie wil ik ook nog een nieuw hoofdstel, die doet het nog met restjes van wat ik nog had liggen en heeft nog niet echt een bit wat ze fijn accepteert. Gelukkig komen de feestdagen er aan zodat ik een smoes heb om iets nieuws te kopen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 11:53

Lastig Marjolein! Dat is het vervelende met overstappen naar een nieuw niveau, sommige dingen worden dan ineens meer meegenomen in beoordeling, terwijl de proef op zich niet veel moeilijker is. Hopelijk komt er iets uit waar je iets aan kan doen.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 14:08

Marjolein, heeft je instructrice er wel eens opgezeten? En inderdaad verstandig even alles te laten controleren. Hoop echt dat jullie eruit komen!

MyWishMax, poeh :(:) helaas herken ik het wel. Hier ook pech gehad met 3 eigen paarden met als zwaarstwegende toch wel dat ik mijn 4 jarige droom paard moest laten gaan. Mijn zusje heeft ook al pech gehad met 2 pony's.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 14:07

Mijn WE les was een beetje een deceptie. Heb wel wat beeldmateriaal, maar mag niet openbaar. Wie het leuk vind wat meer info te krijgen en filmpje moet maar even PB doen :o

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 22:45

Wij hebben vandaag weer een filmpje opgenomen. Eerst even gelongeerd maar ze oogde al mak. Toen losgereden en in galop net zo lang tot ze daarin ontspande. De galop was wel beter als vorige week maar de rest een beetje te relaxed :P Het is ook nooit goed he! ;) maar dit was nog slechter dan vorige week incl de 2 drieën. Maargoed weer wat geleerd. Volgende keer hopelijk precies ertussen ;)

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 22:54

@fleury het is altijd puzzelen wat het beste past.
Daar blijf je altijd mee bezig.
Ben er nog steeds niet achter. Hopelijk heb je wel fijn gereden.

Had vandaag ook proefje opgenomen, maar gewoon voor de lol even kijken hoe Harry het thuis doet.
Hij was tm gister paar dagen niet helemaal in zijn hum. Oogde wat moe en zoveel hadden we niet gedaan. Niet meer dan anders. Ook at hij hooi wat slecht, hing denk ik virus in de lucht.
Vrijdag was hij weer het bijdehandje met vanalles en hooi was ook weer op.
Vandaag rustig geknot en dacht relaxed los rijden. Daar dacht hij anders over en hij had weer Harry actie. Even 4 benen de lucht in en wat springen. Zo erg dat ze zeiden jeetje dat doet hij wel heel hoog en hij is zelf al niet zo’n kleintje.
Daarna verder gereden en weer braaf.
1e x filmen maakte ik de fout in de middendraf en dat werd galop. Doorgereden want kan ook op wedstrijd gebeuren. Maar het werd te braaf
Uiteindelijk toch nog 2e x opgenomen.
Dat ging wat beter en een foutje in de contra maar ben tevreden en heb de 2e proef ingestuurd .

Blij dat hij weer zichzelf is maar dat koekoek doen hoeft niet zo.
Het is dat ik hem langer dan vandaag ken

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 14:13

Nou de proef is gereden. Gewoon weer veel te braaf en te weinig verschil in de middengangen. Gebroken lijnen contra waren ook max 6 meter, maar verder wel netjes. Het is weer even inkomen en we hebben volgende week de volgende proef. Het is zeker niet slecht, want het algemene beeld is fijn. Maar het moet gewoon echt veel meer allemaal, zeker met het oog op het M2 straks. Deze week gaan we echt aan de slag met het maken van de afspraak dat hij actief en aan mijn been is, zonder zweep. Ik rij zelf ook nog te veel dmv zweep ipv been, veel bijtikken. Dus dat is een stukje bewustwording. En hij moet gewoon doorlopen, want hij doet alsof hij bekaf is, maar als ik de zweep aangereikt krijg komen alle middengangen er gelijk uit :+ Ik merk dat ik het nu best frustrerend vind, maar het is gewoon een proces voor de lange termijn. Als de knopjes activiteit en aan het been zijn geïnstalleerd zijn dan durf ik weer aan het M2 te denken. We hebben ook geen haast :P

aaidaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 17:05

Ah das lastig Kirstenhorse. Misschien wil wat vaker zonder zweep rijden helpen?

Ik heb vandaag ook weer gefilmd. Over het algemeen liep ze net iets minder lekker dan de vorige keer, maar toen hadden we een grote fout en dat hebben we deze keer niet. Ik ben benieuwd wat het wordt. Het voordeel van de filmpjes is wel dat je nu gemakkelijk kunt vergelijken met hoe het nu gaat en hoe het een half jaar geleden ging en ik zie dan wel echt vooruitgang, het motertje vanuit de achterhand komt steeds iets meer aan te staan.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 17:11

KirstenHorse, jij bent altijd best streng voor jezelf, en netjes is echt heel veel waard! Wij halen net wel winst in de M2 maar het is inderdaad even andere koek. Moeten best wennen aan de overgang. Ik rijd nu nooit meer met zweep, dat heeft bij ons wel erg geholpen, ga je zelf eerst wel even stuk maar het is de moeite waard :')

Kimmetje26, fijn dat je tevreden bent je ingestuurde proefje dat is toch het belangrijkste!

Fleury, zo is het! Heb je nu weer wat meer informatie en volgende keer beter!

Ik heb fijn gereden, mijn stapgedeelte met keertwendingen ging weer wat de mist in :') Maar voor de rest nu geen grote fouten en dus een fijn gevoel. Is veel belangrijker :D ik heb hem vanmiddag ingestuurd. Morgen naar springles, zoveel zin in *\o/*

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 17:45

Lastig KirstenHorse! Ik heb hetzelfde probleem op dit moment. Moet veel harder werken dan de bedoeling is om paard lekker voorwaarts te krijgen haha. Maar een fijn algemeen beeld is superbelangrijk.

Wij hebben vandaag ook weer gefilmd, maar ik ben zwaar ontevreden -O- Met losrijden liep hij eigenlijk heel fijn, maar de proef begint en het gevoel is weg.. ik denk toch dat ik hem met mijn zit in de weg zat. Resultaat, achter m’n been waardoor ik nog slordiger ging rijden, hij werd te sterk in de middengalop waardoor terugrijden slordig ging en we niet in balans de gebroken lijnen op reden. Op de 2e gebroken lijn sprong hij daardoor om op de X... |o Baal er stevig van, ons debuut ging eigenlijk heel lekker en nu voelde het echt alsof ik nog lang niet in de M1 thuishoor :n Op film zag het er wel iets beter uit dan hoe het voelde, ik heb hem maar opgestuurd zonder verwachtingen. Ik denk dat ik hem morgen meeneem op buitenrit, kan ie even lekker de benen strekken zonder gedoe.

Aaidaa & urosa, klinkt goed! En veel plezier morgen met de springles!

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 19:55

Caaroo, volgens mij ben jij ook altijd een beetje te streng voor jezelf :o je noemt 2 onderdelen die mis gingen, en je krijgt 30 cijfers. Je hoort in de M1 thuis! Ga er nu zelf nog in geloven :(:) je hebt de punten in de L2 gehaald om te promoveren en zelfs al winst gereden in de M1. Het is echt prima om in een klasse te groeien, laat je niet van de wijs brengen door sommige roeptoeters!

Aaidaa, ben benieuwd wat het wordt dan! En die progressie over tijd is inderdaad veel belangrijker!

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 20:04

Wij hebben vandaag ook gefilmd, geen topproefje maar wel een beter gevoel over dan de vorige. Ik vind Gen de laatste week wat log, traag en sterk. Even in de gaten houden of dit misschien al door de dracht komt, ik heb daar nog geen ervaring mee en het is voor Gen ook het eerste veulen.

Caaroo, wat jammer! Ik had afgelopen online event een baggerproef ingestuurd en toen vielen de punten heel erg mee, misschien tref je ook wel iemand die je proef zonnig inziet, en anders volgende keer beter. :D
Kiona, succes met je springles! :D Jammer dat de WE les tegenviel. Jullie zijn inderdaad echt als een speer door de klasses gegaan, zeg!
Aaidaa, vergelijken met beeldmateriaal is inderdaad heel fijn! Top dat je die verbeteringen terugziet!
Kirstenhorse, balen en ik snap je gevoel. Wij gaan ook wat te braaf en ik rijd ook teveel op zweep. Ik train altijd zonder sporen en dan met wedstrijd doe ik er wel een spoortje bij om het gebrek aan zweep op te vangen. Niet de bedoeling, we moeten gewoon blijven werken aan scherp houden aan het been.. Maar makkelijk is het niet. :o Goed dat je ervan bewust bent, dat is al de eerste stap!
Kimmetje26 en Fleur, ik hoop dat jullie je resultaat gauw hebben!
Marjolein, heb je inmiddels al je correcte resultaat? Lijkt me wel schrikken als je ineens dat soort punten ziet staan en dan geen protocol. Gelukkig was het een foutje!
Merel, wat een pech heb je gehad zeg.. Ik hoop dat je vanaf nu alleen nog maar voorspoed hebt. :knuffel:

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 22:17

Wat een drukte in het topic, iedereen is lekker bezig geweest vandaag zo te zien! :D

Aaidaa, dat kost op dit moment bergen energie haha. Wat nu het plan is om echt heel bewust met de zweep te rijden. Ik doe eigenlijk alsof ik hem niet heb, en hij mag best eens iets traag reageren op mijn been, als ik maar reactie krijg. Als hij geen reactie geeft dan geef ik hem een iets grotere tik ipv de constant kleine tikjes waar hij en ik zo gewend aan zijn. Hij reageerde daar vandaag erg goed op (we zijn nog even door gaan rijden na de proef). Fijn dat bij jouw paard de motor wel steeds beter gaat werken :D Proeven blijven altijd momentopnames, blijft lastig! Sta je voor volgende week ook ingeschreven?

Urosa, haha dat klopt. Ik blijf wel altijd positief en ben blij met alle kleine stapjes die we maken! Vanmiddag baalde ik gewoon even dat het er niet uit komt tijdens de proef als tijdens de training/met zweep :Y) Helemaal zonder zweep rijden wordt lastig, want hij wordt 6 dagen per week gemiddeld 2 a 3 keer per dag gereden. Vrijwel allemaal met jonge(re) ruiters die allemaal wél met een zweepje rijden :)) Wat fijn dat je zo lekker hebt gereden en er zo’n fijn gevoel aan hebt overgehouden! Daar kan ik echt dagen op teren haha. Keertwending is volgens mij de meest moeilijke oefening, of niet?

Caaroo, fijn, iemand met hetzelfde probleem, welkom! :') Je verhaal is zo herkenbaar. Echt een lastige situatie. Met je zit kan het helpen om overdreven uit en in te ademen of te neuriën. Dat zorgt ervoor dat je minder vasthoudt / aanspant in je lichaam! Nooit twijfelen of je in een bepaalde klasse thuishoort. Je hebt je punten ervoor gereden bij verschillende jury’s, dus: je hoort er! Dat het een keer niet helemaal goed gaat betekent niet dat jullie niet niveau waardig zijn. Het blijft een momentopname en jij bent een mens en je paard is een dier. Lekker doorgaan :j

Imaginaerum, het zou wat zijn als we altijd topproeven reden 8-) Fijn dat het wel al beter ging dan de laatste keer, hopelijk zie je dat ook terug in je punten! Paardje inderdaad even in de gaten houden of misschien iemand met meer ervaring met drachtige paarden erbij roepen? Succes! Spoortje is bij mij voorlopig geen oplossing, heb ik zelf nog nooit mee gereden en kent hij ook niet. Duimen dat de nieuwe tactiek en stukje bewustwording snel zijn vruchten afwerpt :D

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 22:40

Kirstenhorse: ik heb zowiezo bewondering voor jou dat je met een manegepony M1 start!
Ik heb ook M1 gestart op manegepaarden maar dat was met de studentenruiters, dat is toch heel wat anders :D

Ik heb na lang twijfelen toch maar een proefje ingestuurd. Het is geen winstpunt waard dan maar hopen op fijn (en leuk) commentaar. Longeren was nu niet nodig geweest, nu was ze weer aan de tamme kant.

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 23:12

Fleury, dankjewel! Het is ook bijzonder genoeg dat we het al zo ver geschopt hebben. Toen we samen begonnen droomde ik van winst in het L2 :P Goed dat je hebt ingestuurd! Hopelijk tref je een jury die lekker veel schrijft en fijne tips geeft :) Doe je volgende week ook mee?

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 00:37

Ik doe net zo lang mee tot:
- Ik het lichamelijk niet meer aankan
- de bak verregend is (gebeurd helaas nogal snel en met de M1 proef kunnen we niet binnen filmen)
- Ik niet alleen maar slecht blijf scoren (en 172 telt daar nog niet bij mee)

Gelukkig helpt mijn vader me heel veel op zo'n filmregisseur anders was het überhaupt nooit gelukt. Maar sowieso dus nog 1 keer.

Ik reed eerst op een manege waar ze op vaste pony's reden en die van mij reed vooral bij de beginners maar ik heb er jaren op gereden en die kende mij echt wel hoor! We zijn nog manegekampioen geworden in de L2 dressuur (van de 40!) Dat was echt een geweldige pony. Helaas is hij vorig jaar ingeslapen. Maar toen was hij ook al 27.

Afbeelding

aaidaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 09:08

@Kirstenhorse, ik kan me voorstellen dat dat lastig is hoor, helemaal als het om een managepaard gaat inderdaad, die is natuurlijk niet anders gewend. Heel bewust met je zweephulp omgaan, klinkt dan als een goede manier! Ik heb net als Fleury ook studentenwedstrijden in de M1 gereden, dat is echt wel anders dan met een eigen paard.

@Caro, balen zeg. Wel herkenbaar, soms heb ik dr ook echt zo fijn lopen, dan moet je de ring in en dan is opeens het gevoel weg. Hopelijk gaat het de volgende keer beter! Even buiten de benen strekken als ze hard gewerkt hebben die week doe ik ook vaak, daar krijg je toch weer een extra blij paard van (ik wel iig :) )

Was dat Leo Fleury? Dat vond ik toch zo'n schatje <3

Ik heb me voor volgende week niet in geschreven, normaliter ga ik maar een keer per maand op wedstrijd, elke week een filmpje opnemen vind ik wat veel. Misschien de week erna weer, ik kijk steeds even hoe het uitkomt.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 12:25

Fleury wat een leuke foto! Jullie waren een mooie combinatie en mooie leeftijd heeft hij gehaald!

KirstenHorse, klinkt als een goede aanpak qua zweep gebruik dan! Ik vind de keertwending op Karel de moeilijkste oefening om te rijden :j maar er komt wel verbetering in. Moet ook zeggen dat ik er voor de M2 weinig aandacht heb gegeven. De rest zit er tm Z1 eigenijk best goed op.

Imaginaerum, fijn dat het beter ging dan vorige week! @dracht zou natuurlijk kunnen, de ene merrie heeft eerder last ervan dan de ander. Even scherp in de gaten houden en wellicht overleggen met haar fokker?

Ik doe denk ik mee totdat ik 10 winst heb in de M2, of totdat wedstrijden weer mogen.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 12:29

aaidaa schreef:
Was dat Leo Fleury? Dat vond ik toch zo'n schatje <3

Een schatje was het zeker! En we hebben samen veel gewonnen. Maar ook een draakje, zo hup met z'n kop omlaag en daar lag je dan in t zand, beginner, gevorderd, groot of klein, dat maakte niets uit :D vandaar ook de bijzetteugels. Mis hem wel <3

aaidaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 13:23

Ik heb ook eens een studenten wedstrijd op hem mogen rijden, heel leuk!

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 16:17

Ik heb m'n punten terug 184,5. Doet me goed want 164 is niet heel motiverend.

Vandaag ook naar de fysio geweest met haar en ze is volledig nagelopen en kraakte aan alle kanten. Nu leren om haar lichaam toch anders te gaan gebruiken. Groot deel kwam van de dracht van vorig jaar. Nu dus leren haar achterhand en bovenlijn goed te gebruiken. Veel tips meegekregen, maar zag ook meteen duidelijk verschil in hoe ze haar lijf gebruikte en ook weer in haar aangeleerde stand ging staan.

Impuls houden is gewoon lastig, zeker als je gewend bent om je zweep erbij te hebben. Als ik ga doorzitten dan is de impuls ook weg, doe ik helemaal zelf want dat zit fijner :D

Ik vind het echt knap dat je dit bereikt met een manege paard. Doe ik jullie niet na.

aaidaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 16:28

Gefeliciteerd Marjolein! 184,5 is een stuk fijner dan 164 natuurlijk.