Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Crealief

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 22:54

ik heb niet perse een online vraag, maar ik hoop dat een van de juryleden mij kan helpen.
In het m2 proef 35 moet je op het einde eerst diagnoaal halsstrekken en daarna de volgende diagonaal draf uitstrekken, mag je dan daartussen blijven lichtrijden? omdat je bij beide onderdelen mag lichtrijden?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 08:14

Crealief schreef:
ik heb niet perse een online vraag, maar ik hoop dat een van de juryleden mij kan helpen.
In het m2 proef 35 moet je op het einde eerst diagnoaal halsstrekken en daarna de volgende diagonaal draf uitstrekken, mag je dan daartussen blijven lichtrijden? omdat je bij beide onderdelen mag lichtrijden?

Nee, dan moet je die korte zijde dus doorzitten. Je kan blijven lichtrijden, kost je hooguit 1 punt. Maar heel officieel moet je doorzitten tussen die oefeningen in.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 08:15

Precies wat ik ook wilde zeggen. Vanaf het M is het doorzitten, tenzij anders aangegeven. Dus overal waar er niet gezegd wordt dat je mag lichtrijden moet je doorzitten, ook in de grijze gedeeltes van de proef.

Crealief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 11:30

bedankt!

XRuby_SymmyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 19:07

Waarom is er vanaf M geen online proefjes meer wat je kan rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 19:11

Omdat de knhs besloten heeft het tot en met L2 is en hoger je voor je winstpunten gewoon op wedstrijd moet gaan.

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 13:02

In coronatijd deden we mee met online proeven. Nu een nieuw jong paard en voor het eerst weer eens een proefje opgenomen. Iemand idee hoe lang het tegenwoordig duurt voor je de uitslag krijgt?

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 23:14

Ik had binnen een week uitslag

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 14:18

Ik vind dat je voor 14 euro wel iets sneller je punten terug mag krijgen. #duurtlang

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 11:58

Eveline77 schreef:
Ik vind dat je voor 14 euro wel iets sneller je punten terug mag krijgen. #duurtlang

Echt Nederlands, ga gewoon starten dan heb je heel snel je uitslag. Is ook niet goedkoop trouwens en je hebt geen mogelijkheid om drie(of meer) je proef te rijden en dan besluiten welke voor de punten telt :)
Dus gewoon beetje geduld hebben(juryleden zijn vrijwilligers, geen werknemers van de KNHS) en waarderen dat je een aantal pogingen kunt opnemen en de beste door sturen. Dat is goedkoper dan paar keer op wedstrijd gaan.

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 20:48

CharleyT schreef:
Eveline77 schreef:

Echt Nederlands, ga gewoon starten dan heb je heel snel je uitslag. Is ook niet goedkoop trouwens en je hebt geen mogelijkheid om drie(of meer) je proef te rijden en dan besluiten welke voor de punten telt :)
Dus gewoon beetje geduld hebben(juryleden zijn vrijwilligers, geen werknemers van de KNHS) en waarderen dat je een aantal pogingen kunt opnemen en de beste door sturen. Dat is goedkoper dan paar keer op wedstrijd gaan.

We hebben inmiddels, nog steeds wachtende, inderdaad besloten om maar gewoon op wedstrijd te gaan de volgende keer... dit was om even te kijken waar ze staan en hoe het jonkie het doet met alle onderdelen achter elkaar. Maar idd, dat kan ook op lokatie en op een behoorlijk aantal hier in de buurt is dat nog goedkoper ook. Ik neem het meer de KNHS kwalijk dat ze 14 euro rekenen ervoor. Ik snap dat die vrijwilligers het in hun vrije tijd doen. Maar als je er weinig tijd voor hebt is het denk ook een keuze om je er niet voor aan te melden.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 21:02

Er worden niet heel veel online proeven meer ingestuurd. Als jury krijg je, onaangekondigd, eens in de paar maanden 10 proeven. Dat is zeker 3 uur werk als je het van leuk bruikbaar commentaar wil voorzien.
Anders dan in Corona tijd hebben we nu gewoon werk waar we heen gaan en jureer afspraken in het weekend.
Ik vind het erg leuk om te doen en neem er dus echt de tijd voor, moet ik de proeven dan weigeren als ik ze op maandag krijg en pas op vrijdag tijd heb?
Overigens zit de knhs er wel achteraan, als je binnen een paar dagen niet begonnen bent dan vragen ze of je ze wel wil.

Als ik dan als jury ook wat mag zeggen..
Lees de handleiding voor het filmen goed door, nog steeds worden er fouten gemaakt waardoor ik moet afkeuren of de proef moeilijk kan beoordelen.
En de neusriem check bovenop de neus, niet aan de zijkant.

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 21:51

Tilmar schreef:
Er worden niet heel veel online proeven meer ingestuurd. Als jury krijg je, onaangekondigd, eens in de paar maanden 10 proeven. Dat is zeker 3 uur werk als je het van leuk bruikbaar commentaar wil voorzien.
Anders dan in Corona tijd hebben we nu gewoon werk waar we heen gaan en jureer afspraken in het weekend.
Ik vind het erg leuk om te doen en neem er dus echt de tijd voor, moet ik de proeven dan weigeren als ik ze op maandag krijg en pas op vrijdag tijd heb?
Overigens zit de knhs er wel achteraan, als je binnen een paar dagen niet begonnen bent dan vragen ze of je ze wel wil.

Als ik dan als jury ook wat mag zeggen..
Lees de handleiding voor het filmen goed door, nog steeds worden er fouten gemaakt waardoor ik moet afkeuren of de proef moeilijk kan beoordelen.
En de neusriem check bovenop de neus, niet aan de zijkant.

Dat onaangekondigd dus... stuur als er idd niet heel veel meer wordt ingestuurd als KNHS dan eerst een mail of het de jury past qua agenda. Ik begrijp dat ook juryleden een eigen leven hebben, maar t valt me op dat we nu langer moeten wachten dan in de corona periode. T is niet anders, maar wel jammer.

Omdat we het na corona niet meer hadden gedaan hebben we eerst de handleiding gelezen, ik hoop dan ook dat we het goed gedaan hebben ;)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 17:54

ik heb deze week ook weer 10 proeven beoordeeld (zaten in de spam eind vorige week..) tis altijd een vraag wanneer ze komen.

doe het graag hoor maar wil er wel echt even voor zitten (met 2 beeldschermen voor mijn neus), 1 voor de video en 1 voor het protocol. :D. Onderdeel gehad dan even op pauze om commentaar toe te voegen. (en het voordeel van video je kunt de oefening meerdere keren opnieuw bekijken) (ruiters mogen hem immers ook 10x opnieuw filmen en de beste insturen haha :Y) )

Dus het is niet dat ik dit eventjes tussen door op mijn gsm aan het doen ben

Heb wel 1 proef helaas moeten afkeuren...die was in een 20x60 ring gemaakt zonder de bak kleiner te maken. (en kwa afstand is het sowieso niet te doen..achterin zie je niets en de figuren en afstanden kloppen niet).

en inderdaad die neusriem. Hoe vaak er nog aan de zijkant de vingers worden tussen gestoken...(zelfs bij een paard waar nog geen blaadje onder de neusriem kan krijg je daar aan de zijkant nog iets tussen). bij een B combinatie geef ik nog uitleg dat het anders moet (en daarbij de opmerking dat ik wel kan zien dat hij los genoeg zit) bij de L1/L2 keur ik gewoon af.

Ik heb iedereen iig 1 of 2 winstpunten kunnen uitdelen (meestal 2), dus was tevreden met de kwaliteit. Zaten geen echte uitschieters bij dat je denk dit is super kwaliteit (wat ik wel had in corona tijd) maar gewoon net gereden proeven

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 11:18

Mag ik in dit topic met de meeste praktijkervaringen ook nog even een vraag stellen? :)

Ter voorbereiding op het starten op een externe wedstrijd lijkt het leuk om eerst eens een online proef te doen om erin te komen.
Worden eventueel behaalde winstpunten gewoon geregistreerd voor een sportregistratie, of is herleidbaar dat dit online is behaald?
Ik lees dat bij MijnKNHS het onderscheid zichtbaar is, maar hoe wordt dit weergegeven bij het KWPN bijvoorbeeld, of Horsetelex?
Staat er dan gewoon B+... bij? Zou iemand van jullie dat eens na willen kijken? :)

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 18:49

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt misschien.
In mijn knhs staat er gewoon B+ .. en ook bij paardenzoeker staat dit er gewoon.
Het onderscheid is alleen te zien als je helemaal naar je wedstrijdhistorie gaat. Dan zie je Ermelo staan en als je daar dan details aanklikt zie je dat het om online dressuur gaat.

Mijn paard staat wel in horsetelex maar zijn resultaten staan daar niet op dus wat dat betreft heb ik geen idee. Ik weet ook niet of die site dat zelf aanvult of zo maar het geldt gewoon als “echte” winstpunten en het is alleen herleidbaar voor jezelf voor zover ik weet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 23:00

Er is ooit wel een kleine discussie geweest of stamboeken het wel over wilden nemen. Maar dat was toen tijdelijk alles online mocht en je dus ook mocht promoveren.

Horsetelex moet je zelf doorgeven, kwpn krijgt het wel door van de knhs maar alleen de stand zover ik weet.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 07:50

Als je helemaal een overzicht besteld bij “wat kan dit paard” dan kan je het wel zien want dan krijg je dus de volledige wedstrijdhistorie te zien.

Ik vind het wel heel goed dat je niet alle punten om te promoveren online mag halen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 08:00

Ja, dat was in die tijd ook heel apart. Bij een paard kopen wat geklasseerd is raad ik altijd aan om de uitslagen op te vragen, maar dat was na covid helemaal van belang. Ken dus paarden die M of Z geklasseerd waren, maar nog nooit van het terrein geweest qua wedstrijden. Plus dat ander terrein niet het enige is wat anders is met een normale wedstrijd, dat is maar klein deel ervan.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 08:25

Helemaal eens. Op een andere locatie is die van mij zooo anders. En je hoort heel veel (dat lees je ook in dit topic) dat mensen thuis wel 10 filmpjes opnemen en dan de beste insturen. Dat is op wedstrijd ook onmogelijk haha. What you see is what you get meteen vanaf het binnenkomen.

Ik neem voor online er ook altijd maar 1 op omdat ik dat dus wel zo eerlijk vind maar goed dat moet ook iedereen zelf weten natuurlijk maar het maakt het wel volledig anders.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 08:43

Dat is inderdaad 1 ding. Maar wat denk je van de tijdsdruk? Je moet starten op tijdstip en kan niet wachten tot paard naar je zin loopt. Je hebt te maken met anderen combinaties in de losrijdbak, maar ook met hun spanning. Je gaat van de losrijdbak naar wedstrijdring. Er is 'controle' tijdens het losrijden.
Plus dat film jureren ook anders is als irl. Met hoe goed je dingen ziet bijvoorbeeld ook al.

Het is een leuke manier om kennis ermee te maken vind ik. Maar het is wel echt heel anders. En dus goed dat er beperking aan zit nu weer.

En van mij mag het ondertussen een stuk strenger qua controle. Is de neusriem controle niet in orde, gewoon niet beoordelen en ook geen 'herkansing' net als andere dingen die je al die tijd al moet doen. Maar goed, die neusriem controle mag irl van mij ook gevolgen gaan hebben ipv zo vrijblijvend maak maar losser.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 08:51

Helemaal eens met alles wat je noemt.

Het is wel zo dat voor de neusriem het voor de filmer het met 1 hand heel lastig is om de vingers eronder te schuiven. Nu trekt mijn filmer altijd gewoon mijn neusriem helemaal omhoog van de neus af en dat is altijd goedgekeurd. Heb hem altijd erg los whaha en dat kunnen zo zo echt wel goed zien gelukkig.

Verder is het inderdaad mooi om wat ervaring op te doen met een proef rijden. De beoordeling ervan en het bijbehorende protocol vind ik wel waarde hebben ook. Je kunt toch een beetje zien waar je staat. Ik zeg bewust een beetje omdat het dus niet hetzelfde is als ergens op een wedstrijdlocatie diezelfde proef rijden. Al met al wel leuk dat het kan.

Edit: en nu we het er hier weer zo over hebben dacht ik gisteren al om ook weer eens een filmpje op te nemen. Vandaag eens kijken om dat te doen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 09:04

Ja het heeft zeker waarde hoor! Zeker als paard en/of ruiter op vreemd terrein spanning hebben is het gewoon fijn om het proef rijden zelf in eigen omgeving te kunnen doen zonder al die extra dingen.

Dat het lastig is met 1 hand snap ik. Maar het gebeurt ook dat het of helemaal niet wordt getoond of op de verkeerde plek. Of ze proberen het zoals jij maar je ziet dat er met geen mogelijkheid 2 vingers rechtop onder kunnen. := En dan heb je dus nog verschil in de juryleden of ze hem niet beoordelen of wel.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 15:22

Melzazu schreef:
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt misschien.
In mijn knhs staat er gewoon B+ .. en ook bij paardenzoeker staat dit er gewoon.
Het onderscheid is alleen te zien als je helemaal naar je wedstrijdhistorie gaat. Dan zie je Ermelo staan en als je daar dan details aanklikt zie je dat het om online dressuur gaat.

Mijn paard staat wel in horsetelex maar zijn resultaten staan daar niet op dus wat dat betreft heb ik geen idee. Ik weet ook niet of die site dat zelf aanvult of zo maar het geldt gewoon als “echte” winstpunten en het is alleen herleidbaar voor jezelf voor zover ik weet.

Dit was idd wat ik bedoelde, waar dat onderscheid zichtbaar wordt. Dankjewel voor de toelichting! :)

En eens hoor, zo'n proef is natuurlijk heel anders dan voor het echie, maar wel fijn en laagdrempelig om mee te beginnen. :j

XRuby_SymmyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 08:30

Ik ben veel actief geweest in dit topic. Ik was ook heerlijk actief met online proeven rijden. Het was voor mij ideaal en toch steeds de spanning van het wachten op de mail en dan overexited wanneer de mail er stond: je beoordeling is klaar

Nu ik voor de 2e keer M1 ben gestart met mijn pony en de 2e keer winstpunt en een 1e plaats met m1/m2 rubriek heb stopt het online rijden nu voor mij defenitief helaas.

Afbeelding

Jammer dat ze M1 niet hebben voor online (vraag me wel af waarom). Wens iedereen nog veel plezier en succes.