[HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fleury

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 15:03

Ja voorlezen mag volgens mij gewoon.

Als het echt nog heel nov en dec wordt georganiseerd dan kan ik beter weer een startkaart nemen. Nu telkens met dagkaarten. Nu niet van plan elke week maar bij een goede bak dan is het wel leuk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 15:04

Ja zonder goede bak is het ook zonde van de startkaart idd.

Ik bedoel meer als ze toch weer zo streng word En als in het begin. Toen mocht je ook niet voorgelezen worden :=

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:34

Als er weer lockdown komt mag voorlezen inderdaad niet meer.

Dagkaarten zijn wel prijzig ja. Na 5 a 6x kan een startpas volgens mij al uit?

MyWishMax, leuk dat je M1 debuut al wat concreter is!

Denk dat het sowieso doorgaat tot wedstrijden weer mogen. Dus tot in december. En wellicht langer als de cijfers niet meer dalen.

Ik heb vanmiddag opgenomen, wel fijner gereden en sta er mentaal beter in. In totaal wat minder foutjes dan de vorige. Maar beeld redelijk gelijk, dus snap ook als dit geen winst is. Zo ging hij teveel nadenken toen ik stap-galop wilde, sprong hij verkeerd aan door zijn gewring :') Kon het gelukkig wel netjes herstellen. En de linker middengalop maakte hij zich weer sterk dus die kon ik niet goed rijden. Weer last van mijn linkerarm door het losrijden, dat blijft lastig. Hij werkte nu wel goed mee dus lag echt aan mijn arm. Hij houd zich soms wat strak in de kaak. Los je op door wat been en een simpele ophouding. Maarja dat lukt me amper. Gelukkig meer opgericht minder last van en starten met S&T komt steeds dichterbij *\o/*

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 19:53

Ik heb nog wel tips voor uit het hoofd leren rijden, MyWishMax, mocht je dat fijn vinden. Ik rijd alles uit m'n hoofd, dat is eerst wel even spannend met twee verschillende proeven achter elkaar bijvoorbeeld, maar geeft zoveel rust als je het eenmaal gewend bent.
Fijn dat het filmen fijn ging, Kiona! Kan me voorstellen dat je fijner kunt rijden met S&T, ik blijf het knap vinden hoe je het allemaal doet in comvinatie met je gezondheid.
Fleur, dagpassen zijn prijzig, ja.. Ik hoop dat er gauw duidelijkheid komt!
Marjolein, heb je je protocol al terug? :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:02

Lief Imaginaerum, maar bij mij lukt het niet vanwege gezondheid/ziekte := Vroeger kon ik het makkelijk, maar tegenwoordig is geheugen heel slecht en op slechte dagen vergeet ik de simpelste dingen zoals pincode die ik al tig jaar heb :+ Ik leer ze nu al altijd uit hoofd, maar heb toch de lezer nog nodig. Als je me op een goede dag de proef vraag kan ik hem eigenlijk zo opdreunen, maar op een mindere dag kom ik niet verder als binnenkomen. Dat zie je bij mijn wedstrijden ook, op goede dag wordt er wel gelezen maar kan ik heel mooi voorbereiden, omdat ik het zelf weet. Op mindere dag heb ik echt de herhalingen nodig van lezer (bijvoorbeeld bij selectie paar jaar geleden, dezelfde proef als alle keren ervoor, zelfs nog geoefend in les. Moeders leest en heeft al 2 keer op gelezen dat het rechterhand is na binnenkomen, ik draai naar links :+ )

Hoe gaat het bij jou op het moment?

Ben benieuwd Urosa!

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:31

Imaginaerum, wat zijn jouw tips voor het onthouden van 2 proeven op wedstrijd? En bedankt :o

MyWishMax, hoe gaat het rijden bij jou momenteel?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 21:15

Wel goed op zich. Ze wordt weer wat sterker, dus de balans in de galop wordt beter en de contra dus ook. Alleen wel wat problemen met linksom buigen. Ze buigt op zich wel, maar vooral uit zichzelf en hoeveel ze zelf wil en daarbij wil ze graag mijn linkerbeen negeren en rechterbeenachterbeen buiten de massa zetten. We zijn dus ook bezig met draven en galoperen (en alle overgangen) ook in zijgangen te kunnen en nemen sowieso bijna alle zijgangen mee om veel te buigen en daarna juist weer recht te maken. Van de week gingen de kwart keertwendingen heel goed beide kanten.

Zolang ik haar wat langer/lager houd en minder aan elkaar zet doet ze alles braaf, maar nu we wat meer vragen komen we precies die punten tegen die ze moeilijk vindt en waar ze nog heel handig eruit kan glippen. SB gaat goed, tot ik ook meer controle over het tempo wil en daarin wil kunnen schakelen bijvoorbeeld haha. Maar het toffe is wel dat ik van de week in de les echt een stuk draf had dat meer van de grond was en echt ruime passen.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 22:03

Nee nog geen protocol terug. Vandaag wel beter gereden. Dat is toch fijner insturen. Alleen jammer dat de jongens zich van hun slechtste kant lieten zien. De middelste komt al hard jankend bij de voorlezer z'n beklag doen en je hoort mijn man die filmt op zacht schreeuw niveau de oudste op z'n kop geven. Het is in elk geval niet saai.

Fijn dat het stoeien in de zijgangen zulk effect heeft. Soms vergeet je dat een oefening geen doel op zich is maar een trainingsmethode om je paard nog sterker, soepeler en rechter te krijgen. En als je dan meteen merkt dat ze meer van de grond af draven ben je goed op weg.

Ik weet niet of ik uit m'n hoofd durf te rijden, ik vind een voorlezer vooral handig. Maar probeer voor mezelf wel de proef te leren en logica er in te vinden. In de L2 proef van vandaag is de galop/draf overgang steeds in de eerste hoek van de korte zijde, dat moet ik wel echt zo leren, alleen korte zijde is dan te vaag. Dan ga ik twijfelen en dan gaat het helemaal mis.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 22:11

Welke L2 proef is het Marjolein? En ik denk dat de jury's wel wat gewend zijn met die online proefjes _O- Gelukkig wel fijner gereden!

En ja, ik gebruik die oefeningen altijd zo. :j Al vanaf het begin als ze net kunnen sturen/gassen/remmen. Het is dan niet perfect, maar dat hoeft ook niet, zolang het maar nut heeft idd. Het enige is dat je na een tijdje ook wel eens proefgericht moet oefenen _O-

Ik doe trouwens wel mee met een online teamwedstrijd met 3 andere stalgenootjes. Dat is van b t/m Zzlicht dus wij hebben een team met een B ruiter, Z2 (of ze start Z1) en Zz licht en ik dan toch nog in het L2. Voordeel is dat het onderling is en je dus andere klasse zou mogen, maar je kan leuke prijzen winnen met de hoogste punten dus was L2 handiger haha.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 22:23

Proef 14. Begint met een S, dan wijken, diagonaal MD en weer wijken.

Die teamwedstrijd klinkt leuk! Grappig om te zien wat voor alternatieve er bedacht worden. Opeens zie je zulke leuke en originele initiatieven verschijnen overal. Om creativiteit te bevorderen moet je mensen beperken in hun vrijheid, dan gebeurt er meer dan wanneer het niet nodig is.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:39

Bij mijn proef vind ik het bij E terug in draf en dan bij H weer aanspringen een beetje gek. Moet ik ook goed opletten. Zit dan zo in mijn systeem om bij C aan te springen :')

MyWishMax, wat leuk zeg die teamwedstrijd met stadgenoten! Groot gelijk in dit format L2 te kiezen! En klinkt erg fijn van je training! Ik krijg er zelf ook inspiratie van een ga dingen van je na-apen :')

Marjolein, och jeetje := ik zou er als jury wel de humor van inzien denk ik :D

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 21:25

Oh, wat balen, MyWishMax.. Begrijpelijk dat je met zulke verschijnselen het niet waagt om uit het hoofd te rijden. Succes met je teamwedstrijd!

Mijn plan van aanpak is als volgt: eerst ga ik de proef lezen, daarna ga ik een filmpje meekijken waarop iemand de proef rijdt. Dan ga ik daarna weer een filmpje van de proef kijken (eventueel hetzelfde filmpje) en ga ik bij ieder onderdeel één onderdeel vooruit denken (als iemand bijvoorbeeld de volte in middengalop rijdt in proef 18, dan zorg ik dat ik alvast weet dat daarna de gebroken lijn volgt). Dit doe ik dan voor beide proeven die op de wedstrijd gereden moeten worden, en als dat een beetje soepel gaat, dan teken ik een bak uit op papier en ga ik met de achterkant van een pen de proeven achter elkaar "tekenen". Als dat goed gaat, dan kan ik mijn ogen sluiten of als ik naar stal wandel een soort "Ik ga op vakantie en ik neem mee" doen in mijn hoofd met de 44 onderdelen (22 per proef immers).
1. Binnenkomen in draf en bij C linkerhand
2. Binnenkomen in draf en bij C linkerhand, grote diagonaal middendraf.
3. Binnenkomen in draf en bij C linkerhand, grote diagonaal middendraf, eerste helft van de lange zijde schouderbinnenwaarts.
En zo dus door. :) (Ik leer zelf de lijnen, de letters boeien me niet zo) Voor mij werkt dit goed, weet niet of iemand er wat aan heeft. Probeer het als één grote proef te leren, zodat je niet twee proeven door elkaar haalt.

Marjolein, comedy voor de jury. :') Ik snap wel dat je op zo'n moment baalt.

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 23:49

Hallo daar, ik vind net dit topic en vind het wel leuk om me hier even te melden! *\o/* Sinds kort mag ik ook M1 starten met mijn bijrijdpaard. Het is een onwijs leuk en vrolijk dier en ik ben echt gek van hem <3 ik rijd hem nu 10 maanden, maar voor mijn gevoel zijn we sinds een paar weken pas een combinatie. Hij is redelijk eenkennig en nog hengst, wat in het begin (vooral in de lente :+ ) echt wel even zoeken is geweest. Vooral omdat mijn eigen (gepensioneerde) paard een hele makkelijke en sociale koudbloedruin is haha. Ook rijtechnisch was het even wennen voor mij (hij stapte bijvoorbeeld lateraal en is veel leniger dan mijn eigen paard) en we moeten natuurlijk nog grote stappen maken. Grootste uitdaging op dit moment is om hem mooi gedragen te krijgen en sterker in zijn achterbeen, en echt fijn over de rug, zeker nu met het doorzitten. :j

Dit zijn wij :D screenshotje van de proef vorige week. Deze week liep hij helaas wat stijf en toen ik dat een beetje goed had waren we allebei al leeg, en ging het HEEL hard regenen, dus helaas geen filmpje.... Gelukkig volgende week weer een kans.

Afbeelding

Echt leuk om jullie verhalen hier te lezen! Ik vroeg me af: zijn er mensen die ervoor open staan om hun proef met bijbehorende score te delen? Mag ook via pb natuurlijk! Ik zou daar wel heel veel van kunnen leren. Sorry als dit al eerder besproken is, want ik heb niet heeeuul ver teruggebladerd in dit topic :o

En Imaginaerum, zo heb ik het ook aangepakt om deze online proef uit het hoofd te leren! Al vind ik 2 proeven uit m'n hoofd leren (en uit elkaar houden!!) wel spannend.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 23:58

Ik stap de proef ook vaak verkort tijdens het losstappen om te checken of ik hem nog weet. Ik visualiseer het vaak voor het slapen gaan in bed. Dus binnenkomen recht houden, zelf ook rechtop blijven zitten, aandraven (hand eraan houden) links stellen voor de bocht, hoek extra stelling om nageeflijk te houden voor we rechtuit gaan, S netjes omstellen, hou impuls. En zo elk onderdeel in m'n hoofd alvast uit denken.

Ik merk dat ik nog wat te vrijblijvend ben in de voorbereiding. Afgelopen zondag bedacht ik me opeens dat ik misschien beter grote stukken door kon gaan zitten. Het werkte wel, maar kwa visualisatie schiet dat natuurlijk niet op.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 11:31

De proef stappen doe ik nooit, daar heb ik geen geduld voor :') visualiseren wel!

Caaroo :wave: leuk dat je ook komt meepraten! Jullie zijn een leuke combinatie om te zien vind ik :) Hoevaak rijd je hem? Rijd er nog iemand anders op? Dus je hebt de 29ste wel ingeschreven maar geen filmpje kunnen insturen? En 5 november doe je dan niet mee en 12 november weer wel?

Ik heb last minute kunnen regelen dat we donderdag onze eerste WE les hebben, echt super veel zin in :D Even wat anders.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 11:35

Leuk paard, Caaroo! :D
Marjolein, zo probeer ik inderdaad ook bewuster te visualiseren. :j Ik ben trouwens wel benieuwd naar een foto van jullie. :D
Leuk zo voor de afwisseling, Kiona!

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 11:58

Dank jullie! :D

Urosa, ik rijd hem 2x per week en soms nog een keertje extra. Ik zorg 4 dagen p/w voor hem en een andere bijrijdster doet de overige dagen (en rijdt natuurlijk ook). Zij rijdt hem al 6 jaar of zo en deed hem hiervoor een tijdje fulltime (eigenaar rijdt hem in principe niet). Echt heel dankbaar voor, al is 2x per week wel net te weinig om lekker te kunnen oefenen vind ik.

29ste heb ik gelukkig wel kunnen filmen, dat was onze tweede M1-proef. We hebben daar gister een mooie 191.5 punt voor teruggekregen met onwijs leuk commentaar! Een aantal terechte 4en en 5en voor slordige oefeningen die ik nog niet zo onder de knie heb, maar wel een mooie 7 en 7.5 voor de contragalop die ik ook nog erg lastig vind *\o/* 5 november kan ik inderdaad niets insturen helaas, en zaterdag ga ik een nieuwe poging doen voor 12 november.

En wat leuk, een WE les!! Toevallig hebben wij afgelopen zondag een WE clinic gereden, heb er onwijs van genoten, zo leuk om te doen. Veel plezier alvast!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 11:59

Ik rijd ook maar 2 keer per week, caaroo ;) welkom!

Ik ga even laptop.opstarten voor de rest haha

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 12:32

Marjolein schreef:
Proef 14. Begint met een S, dan wijken, diagonaal MD en weer wijken.

Die teamwedstrijd klinkt leuk! Grappig om te zien wat voor alternatieve er bedacht worden. Opeens zie je zulke leuke en originele initiatieven verschijnen overal. Om creativiteit te bevorderen moet je mensen beperken in hun vrijheid, dan gebeurt er meer dan wanneer het niet nodig is.

Oh die proef vond ik wel fijn geloof ik. Middengalop op de volte ook toch?

Wij hebben wel vaker zulke dingen, vereniging/regio organiseert best veel. Normaal met de regio een herfstmeeting, wat ook een teamwedstrijd is met een selectie wedstrijd en daarna een kampioenschap voor teams. Of viertal wedstrijden. Verkleed springen, noem maar op. Alleen die team wedstrijden gingen allemaal niet door, dus nu maar online haha. Alleen jammer dat het idd pas bij veel mensen naar boven komt als het niet anders kan ipv altijd gewoon leuke originele dingen bedenken. Enige wat ik jammer vind is dat we ook geen clinics hebben deze winter. Vereniging organiseert in de winter altijd 4 clinics, elke maand 1 en meestal elke keer een andere instructeur. Ik heb nog nooit mee kunnen doen... 1e jaar kon ik maar 20 minuutjes rijden, 2e jaar kwam het geloof ik niet uit met de wedstrijden. Te zwaar voor mij en er was er maar 1 waarbij ik wilde rijden. Daarna was ze kreupel en nu corona :+

Imaginaerum, klinkt goed zoals je ze leert. :j Ik leer ze dus wel een beetje uit mijn hoofd, maar meer hoe ik wil rijden. Middendraf bijvoorbeeld in de hoek wat opvangen, goed de hoek door, rechtmaken en langzaam weg rijden. Dus zodra er iets voorgelezen wordt weet ik wel wat ik wil doen qua voorbereiding/manier van rijden. Als ik de goede kant op ga dan haha

Caaroo, 10 maanden is ook nogmaar heel kort natuurlijk! Knap hoor, helemaal als het zo'n ander paard is haha. Ik had dat ook wel met vorige en huidige, maar wel iets minder. Vorige was een hele hete, rille en sensibele die enorm kon bewegen en alle kanten op kon kronkelen omdat hij zo soepel was. Huidige is juist heel koel en simpel qua bewegen en wat stijver. Hoewel ze veel heter wordt tegenwoordig. Maar wel beide warmbloed, jij hebt gewoon 2 verschillende werelden _O-
Ik rijd dus ook maar 2 keer per week, daarnaast wordt ze 3 keer per week door moeder gereden, maar die heeft een lager niveau. Ook vorige heb ik samen met haar gedaan, maar toen reed ik 3 keer. Alsnog niet veel dus, maar geen enkel probleem qua oefenen/wedstrijden. Als ik wedstrijd heb rijd ik die week ervoor zelfs maar 1 keer of helemaal niet.

Ik heb nog geen M1 proeven op film, alleen L2 nog maar.

Marjolein schreef:
Ik stap de proef ook vaak verkort tijdens het losstappen om te checken of ik hem nog weet. Ik visualiseer het vaak voor het slapen gaan in bed. Dus binnenkomen recht houden, zelf ook rechtop blijven zitten, aandraven (hand eraan houden) links stellen voor de bocht, hoek extra stelling om nageeflijk te houden voor we rechtuit gaan, S netjes omstellen, hou impuls. En zo elk onderdeel in m'n hoofd alvast uit denken.

Ik merk dat ik nog wat te vrijblijvend ben in de voorbereiding. Afgelopen zondag bedacht ik me opeens dat ik misschien beter grote stukken door kon gaan zitten. Het werkte wel, maar kwa visualisatie schiet dat natuurlijk niet op.

Ik stap hem niet, maar visualiseer wel. Heel fijn vind ik :j Tot je idd ineens bedenkt iets anders te doen, maar dat doe je wel weer omdat dat op dat moment beter voelt. (en ik zit bijna alleen maar door, alleen halsstrekken lichtrijden en heel soms middendraf, ligt eraan hoe ze voelt, dus dat is makkelijker haha)

Urosa, gaaf zeg! Veel plezier!

Gefeliciteerd Caaroo met je punt!

Ik heb morgen weer les, even kijken of ik wat kan laten filmen. Enige nadeel is dat ik in de grote binnenbak les heb waar op woensdag altijd een parcours in staat. En met slecht weer komen er veel mensen bijrijden waardoor ik vaak alleen op de volte aan de ene kant blijf. De andere binnenbak zijn manegelessen dus mogen ze niet bij. Dat is wel een nadeel hoor, op dinsdag zijn er springlessen en die hindernissen blijven staan, maar in de buitenbak die nu nog te rijden is staat ook altijd een parcours. Het wisselt wanneer die binnen weg gehaald worden, maar proefje oefenen kan dus nooit op dinsdag en woensdag, maar donderdags vaak ook niet. En ik heb woensdags les :+

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 13:10

Ik hoop vanavond even uitgebreider te kunnen reageren. Ik zit nu op m'n werk en dat reageert niet lekker.

Proef van de 29e terug, 175. Ben ik niet ontevreden over. Het voelde slechter.

Dit is een stukje van de proef van zondag. Bij het achterwaarts gaat het mis met m'n jongens...
https://youtu.be/G4CLFtOEGnM

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 18:01

Marjolein, zie je wel ik zei al dat het echt niet zo verkeerd was! Och jeetje ze zijn elkaar echt aan het vermoorden :') loopt er nu eentje naar Oma omdat Papa weg zei?

Ik heb een PB gehad dat mijn proef is beoordeeld door een jury van bokt. Echt killing :') hij is vanmiddag terug gegaan. Hopelijk heb ik morgen dan de punten.

Ik heb vandaag echt super fijn gereden <3 stukjes echt mooi gedragen draf en erg fijn in de aanleuning. Ga vragen ze donderdag willen filmen, kan ik dat wel weer delen :D (WE les)

MyWishMax, jij staat dus wel op een groot complex of niet? Wel leuk qua activiteiten maar soms lastiger qua bakken. Jammer dat de clinics nu niet door kunnen gaan! Op naar volgend jaar :+ en veel plezier met je les morgen, zou leuk zijn als je wat kan filmen!

Caaroo, dat zijn inderdaad mooie punten! Karel (Pathos) is ook niet van mijzelf. Ben wel de enige die erop rijd. Zo'n 3a4x per week.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 19:55

De kleinste van 3 roept eerst weg, mijn man geeft al fluisterend de oudste opdracht weg te gaan (maar die blijft stug op de trampoline liggen) en de middelste loopt al jankend naar oma. De middelste jankt altijd op het hoogste volume dus dat zegt weinig over wat er echt aan de hand was.

Ooh spannend. Hopelijk snel je punten terug, ze wilde nog niet zeggen wat het was?

MWM wat een gedoe met die bakken en hindernissen. Wat dat betreft ben ik blij dat ik het bij m'n ouders heb. Soms saai zonder stalgenoten, maar ze zitten me ook nooit in de weg.

Clinics en dergelijke wil ik als deze rare coronatijd voorbij is wel meer gaan doen. Maar eigenlijk ben ik nu heel blij met mijn juf.

Caaroo, knap hoor zo snel naar het M en met maar 2 keer per week rijden.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 20:07

Nee ze heeft niks gezegd. Dus ik hou m'n hart vast morgen :')

Het is in ieder geval niet saai met 3 kinderen :+

Ik heb nu ook de bak alleen omdat Karel bij de eigenaren aan huis staat. Ik mis stalgenoten niet echt, gaat vaak gepaard met gezeur of dierenleed (slechte ruiters die paarden 'mishandelen' of slechte paarden die maar door gereden worden terwijl ze minstens met pensioen moeten of vaker ingeslapen). Ik ben nogal verbitterd geraakt :')

aaidaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 22:29

Jeetje Marjolein, zo wordt een filmpje opnemen wel een heel avontuur.
Uit het hoofd leren van de proeven vind ik gelukkig niet zo moeilijk, maar als voorlezen mag, vind ik dat eigenlijk wel fijner rijden, dan kan ik me meer focussen op het rijden zelf ipv dat ik vooral gefocused ben op wat de volgende oefening is.

Ik heb mijn punten van de 29e ook terug. Tegen mijn verwachting in met 182 wel net een winstpunt. En een heel fijn protocol, veel commentaar en alleen maar dingen waar ik me volledig in kan vinden.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 22:32

Gefeliciteerd met je winstpunt, aaidaa!
Oh Marjolein, ik moest zo lachen tijdens je filmpje. :') _O- Knap dat je zo onverstoorbaar door bent gereden. :D

Ik had niet veel hoop voor m'n proefje van 5 november, maar ik zie net dat ik de punten heb. 188,5 voor een proef die vol zat met fouten en slordigheden, dit was echt niet verdiend. :') Een aantal achten, maar ook drieën voor fouten, dat wel. Dit was echt geen winstpunt waard. :') Echt een lieve jury. Soms krijg je niet de punten die je verdient, soms verdien je niet de punten die je krijgt.. :P