Kick-off nieuwe dressuurproeven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 01:10

CGJ12 schreef:
Klopt.
Van mij is er ook maar één......

Wanneer jureer jij waar

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 01:17

Mijn jureer-voorkeur is net zoals jij die van Johan Hamminga noemde. Voorlopig zul je het dus nog even met andere jury's moeten doen......

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 01:35

CGJ12 schreef:
Mijn jureer-voorkeur is net zoals jij die van Johan Hamminga noemde. Voorlopig zul je het dus nog even met andere jury's moeten doen......

Voor je je oordeel neemt, is het niet handig om eerst werkelijk de praktijk te bekijken?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 01:36

Jammer zeg, ik houd wel van oprechte kritiek waar ik wat mee kan CGJ, ipv die 19 jarige meisjes die net 1 puntje in het L1 hebben gereden en een jurycursus hebben gedaan.

Zal ik dan toch maar gewoon gelijk versneld promoveren naar het L? OF heb ik dan nog geen kans

Michelle77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 09:42

Ik ben het er niet mee eens dat alleen zgn toppaarden nog prijzen kunnen pakken. Het paard waar ik mee rij is gewoon bij ons op de dijk geboren, hij was echt geen prijstopper. Ik ben er vorig jaar mee gaan rijden en starten,

Wanneer Ol lekker loopt (dus geen enge dingen ziet) rij ik altijd voor de prijzen, het is al zo vaak gebeurd dat ik boven zgn toppers sta. En Ol is gewoon een grote tank, niet het prototype pavocuppaardje.

Arabendu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 10:14

Pipo schreef:
Jammer zeg, ik houd wel van oprechte kritiek waar ik wat mee kan CGJ, ipv die 19 jarige meisjes die net 1 puntje in het L1 hebben gereden en een jurycursus hebben gedaan.

Die meisjes moeten minimaal 21 jaar zijn en een winstpunt in het M1 hebben gereden

yarrah

Re: Kick-off nieuwe dressuurproeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 10:22

Een ding is zeker: Een correct gereden paard heeft correcte gangen.

De jury moet nu bepalen wat correct rijden is. En dat is moeilijk als je eerst een schitterende bewegende KWPN van 1.80 hoog hebt gehad en vervolgens een haflinger van 1.40. Het jureren wordt er niet gemakkelijk op.

Zelf bezit ik een Groninger hij heeft correcte gangen, maar lang niet zo mooi als een Trakhener. Dat is gewoon een feit, maar als ik een paard puur voor het dressuurrijden zou willen hebben. Dan moet ik naar een ander paard kijken dan een Groninger. Maar ja,. ik kies voor een Groninger en moet niet verwachten dat ik elke wedstrijd nu win. Maar ik verwacht wel dat ik naar eer en geweten gepunt wordt.

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 10:56

CGJ12 schreef:
Klopt.
Van mij is er ook maar één......

Als je nou net zo kon goed rijden als ouweHoeren...

roxy10

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 14:00

Van de KNHS site bij vragen over de nieuwe dressuurproeven. Dus een 5 jarige mag in 2006 gewoon Z starten.

27. Komt er een startbeperking voor jonge paarden in verband met dierenwelzijn/happy athlete?

De startbeperking is nu nog moeilijk te realiseren via regels. De nieuwe proeven zijn vriendelijker voor de paarden en vanaf 2007 wordt de minimum leeftijd voor paarden en pony's in de klasse Z verhoogt naar 6 jaar. Verder hopen we dat de ruiters hier zelf de noodzaak van inzien om niet zo vaak met een jong paard naar een wedstrijd te gaan om maar snel winstpunten te verzamelen.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 15:03

roxy10 schreef:
De startbeperking is nu nog moeilijk te realiseren via regels. De nieuwe proeven zijn vriendelijker voor de paarden en vanaf 2007 wordt de minimum leeftijd voor paarden en pony's in de klasse Z verhoogt naar 6 jaar. Verder hopen we dat de ruiters hier zelf de noodzaak van inzien om niet zo vaak met een jong paard naar een wedstrijd te gaan om maar snel winstpunten te verzamelen.

Staat dit echt letterlijk op de KNHS site???

"verhoogt"

Aimee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 15:15

Suzanne F. schreef:
Als je nou net zo kon goed rijden als ouweHoeren...

Hohoho.... hij kan goed typen.....

Gulpje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 15:19

terugvindpost!

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 17:11

CGJ12 schreef:
Staat dit echt letterlijk op de KNHS site???

"verhoogt"

Dit is niet de enige fout...

roxy10

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:24

lievebella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:45

ik vind het wel best

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 09:25

Nou we zijn geweest, gisteravond in Leeuwarden.

Veel is er al gesproken over de nieuwe proeven en ik moet zeggen dat ik wel een beetje om ben met het eruit halen van het groeten. Nu kun je gewoon met impuls doorlopen tot aan je eerste oefening. Geen verstoring meer voor het halthouden, eigenlijk prima.
Wel is het dan weer overdreven om het zelfs in de L2 nog niet intevoeren, die rijden alleen aan het begin van de proef de middenlijn op en gaan dan bij C wenden. Het zou juist een mooi ijkpunt zijn om te kijken of je paard constant in de nageeflijkheid loopt. Maar goed, de beste stuurlui zitten in de zaal!

Wel viel mij het tempo op dat er werd gereden in (vooral) de ponyproeven. Ik heb er nog de vraag over gesteld of dat nu helemaal de bedoeling was! Die kinderen zaten maar te schoppen( geen ander woord voor kunnen bedenken) in een radetzky-mars tempo. En de pony's vlogen door de proef. Een tempo dat duidelijk veel hoger lag dan wat ik hier zie. pony's liepen wel beter over de benen, maar de aanleuning was bagger. Daardoor maar ik vond maar weinig ruitergevoel terug in de voorbeeldproeven. Handen neerzetten en gaan met die banaan. Vooral de pony in de M1 proef( toch gereden door iemand met een oranje revers }> ) verloor al zijn aanleuning omdat hij maar voorwaarts moest( terwijl hij eigenlijk niet voorwaarts was).
Ik ben dan ook erg benieuwd naar de instructie video's die hopelijk wel gemaakt gaan worden. Zoals het er nu uitziet, moet het tempo in alle klasse voor de meeste ruiters veel hoger gaan liggen dan ze gewend waren. Veel ruiters zullen dat niet kunnen( durfen!) waarmaken in de ring, zeker niet buiten, tussen de bordjes.

1 vraag kreeg wel een interessant antwoord. Als je i.p.v. enkele passen uitstrekt, de hele diagonaal benut, behoor je evenveel punten te krijgen als iemand die maar enkele passen doet! Geloof ik dus niet echt hé, net zoals wijken over 10 meter, die heeft echt wel meer kans op een hoger cijfer te halen dan iemand die 5 meter doet. Hij neemt gewoon meer risico's en dat zal heus wel hoger gewaardeerd worden.

Maar het meeste zorgen maak ik mij over de jury's en dan voornamelijk de jury's die jureren of dat ze een puzzelrit op fouten beoordelen. Bij A de rijbaan verlaten, niet voor het bordje langs gegaan is -2, rijbaan te vroeg verlaten! Dat voorbeeld gaf iemand in de rookpauze, die jury gaat echt zoeken naar dat soort dingen om punten af te pakken, of laat zich uitschrijven( is ook maar beter ook)
En helaas zijn er daar nog veel te veel van. Hoe ze die bij de les willen krijgen is me een groot raadsel!

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 09:59

amondi schreef:
1 vraag kreeg wel een interessant antwoord. Als je i.p.v. enkele passen uitstrekt, de hele diagonaal benut, behoor je evenveel punten te krijgen als iemand die maar enkele passen doet! Geloof ik dus niet echt hé, net zoals wijken over 10 meter, die heeft echt wel meer kans op een hoger cijfer te halen dan iemand die 5 meter doet. Hij neemt gewoon meer risico's en dat zal heus wel hoger gewaardeerd worden.

Is dit antwoord letterlijk zo gegeven?

Bij ons werd het dinsdagavond anders gezegd. Als je enkele passen een goede midendraf laat zien (met 2 duidelijke overgangen naar de middendraf en weer terug!!) en er is iemand de hele diagonaal doet, maar het paard komt tegen de hand, of de overgangen zijn niet duidelijk gemarkeerd, dan zal nummer 1 een hoger cijfer krijgen.

Met wijken krijgt een correcte 10 meter ook meer punten dan een even correcte 5 meter. Ik vind dat ook logisch, want 10 meter wijken is moeilijk dan 5. Net als het verschil tussen scherp en minder scherp wijken.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 10:03

De man die de vraag stelde heeft zichzelf wel 5 keer herhaald, meneer Hamoen gaf hem echt als antwoord, dat als hij de hele baan correct afsjouwde in middendraf en hij krijgt een 9, de volgende die de gevraagde enkele passen laat zien, net zo correct, dan BEHOORT die ook een 9 te krijgen.

Maar goed, Hamoen zal wel niet langs de L1 baan in Gasselte komen zitten om dat te controleren.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 10:17

Hij gebruikte dus verschillende voorbeelden...
Ik zal het straks vragen op een bijscholingsavond.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 10:22

Mag ik niet stiekum achterin de zaal komen zitten bij de bijscholing?
Ik zal heel zachtjes doen....

Bodien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 10:51

Ik ben naar de informatieavond geweest in Bedum, maar daar is mijn niet alles duidelijk geworden.

We krijgen straks 4 proeven per klasse. Hier op bokt heb ik gelezen dat je 3 maanden dezelfde proef rijdt. En als je dan op een wedstrijd bent waar je twee proeven mag rijden, rij je dan twee dezelfde proeven, of de proef van de volgende 3 maanden erbij. Dat laatste zou betekenen dat je een half jaar lang dezelfde proef rijdt.. Een beetje intelligent paard weet dan echt wel wat er gaat komen lijkt mij.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 11:14

Bodien schreef:
Ik ben naar de informatieavond geweest in Bedum, maar daar is mijn niet alles duidelijk geworden.

waren die informatieavonden waar jij gister bent geweest nou juist niet om vragen te stellen?

Bodien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 11:18

Bettine schreef:
Bodien schreef:

waren die informatieavonden waar jij gister bent geweest nou juist niet om vragen te stellen?

Ik was er vorige week maandag, niet gister, maar dat doet er niet toe.
Toen kwam deze vraag nog niet in mij op, daarom stel ik hem hier.

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 13:09

Bij ons werd gezegd dat je gewoon net als nu elke maand andere proeven hebt.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 13:21

Nee, er is duidelijk gezegd, 4 proeven, waarin alle oefeningen aan bod komen. Dus alle oefeningen verdeeld over die 4 proeven.
Het wordt nu in theorie mogelijk om met een paard dat de travers niet kent in het Z2 te komen, de verantwoordelijkheid ligt daarbij bij de ruiter.
Dhr Hamoen verklaarde dat je dan 3 maanden die ene proef rijdt, met proef 2 als 2e proef. Pas na 3 maanden wisselen. De proef is op zich ook niet meer zo belangrijk! Het gereden zijn, het oplossende vermogen en het ruiter gevoel, dat moeten de speerpunten worden. En je kunt je proef veel makkelijker uit het hoofd leren. Hoef je niet meer op de voorlezer te letten en kan je gewoon gaan rijden!