Protestactie verplichten helm

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:57

Zolang er geen significante wetenschappelijk verantwoorde statistische onderzoeken zijn uitgevoerd en causale verbanden kunnen worden gelegd is elk empirisch onderzoek bij voorbaat ONZIN.

En dan nog mag je nooit een dergelijk onderzoek doen waarbij je "zoekt" naar een verband. Dat verband moet er logischerwijs liggen.

Wist je wel dat de meeste mensen van het paard vallen in het weekend???
Vind je het gek?
De meeste recreanten rijden alleen in het weekend!
Hetzelfde geldt voor voetbalblessures. De meeste voetballers breken een poot in het weekend en niet op maandagochtend....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:00

Het feit alleen al dat de vragenlijst is afgenomen bij de slachtoffers...

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:29

En dat van al die duizenden ruiters en al die duizenden slachtoffers welgeteld 189 mensen mee hebben gedaan aan het onderzoek...

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:32

Dat van die 189 slachtoffers welgeteld 9 een vorm van hersenletsel hadden...

Dat het niet duidelijk is of de helft van die 9 paard heeft gereden (immers: "Meer dan de helft van de letsels ontstaan door een val van een paard") of dat ze hersenletsel hebben opgelopen na bv een trap....

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:33

Even on topic hoeveel leden heeft de KNHS?
en hoeveel handtekeningen ( % ) moeten er minimaal opgehaald worden om een beetje indruk bij de KNHS te maken?
Nu niet aankomen met je maakt geen indruk, bla,bla,bla, maar echt alleen even de cijfers!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:34

Een hersenschudding is ook hersenletsel, strikt genomen. Maar dat valt dus niet onder 'blijvende invaliditeit'. *zucht*.

De manegeruiters vallen er voornamelijk af volgens het rapport en 'ruiters buiten de manege' juist weer niet.

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:34

Laten we uitgaan van die 9 mensen, dat ze wel allemaal van een paard zijn gevallen..

"Bijna de helft van de ongevallen vindt plaats in de manege, eenderde van de ongevallen op het eigen terrein, 12% op de openbare weg en 10% in een natuurgebied".

Dat zijn dus 4 manegeruiters, 3 op eigen terrein, 1 op de openbare weg en 1 in een natuurgebied.

EN GEEN 1 OP HET WEDSTRIJDTERREIN?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:35

WWWiske schreef:
Even on topic hoeveel leden heeft de KNHS?
en hoeveel handtekeningen ( % ) moeten er minimaal opgehaald worden om een beetje indruk bij de KNHS te maken?
Nu niet aankomen met je maakt geen indruk, bla,bla,bla, maar echt alleen even de cijfers!!!!

150.000 zeggen ze, in 7, oh nee 8 disciplines Haha!.

Je kunt de algemene info vinden op www.knhs.nl, let vooral op de inconsequente informatie Lachen.

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:36

Heerlijk, zulke onderzoekjes.

valencia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:38

ik geef maar gewoon antwoord op het eerste bericht in dit topic:

Ik ga voor keus 2, Ik vind dressuur chiqueheid uitstralen, ik ben het er mee eens dat je in die lagere klasses met cap moet rijden, maar op het Z niveau en hoger hoort die hoed er gewoon bij...
Springen ->Stoer -> met cap -> lijkt me logisch met die sprongen van 1.50 en hoger!!
dressuur -> mooi -> eigen beslissing -> hoed (dan wel op Z niveau en hoger!)

Anya

yokie schreef:
Dat van die 189 slachtoffers welgeteld 9 een vorm van hersenletsel hadden...

Dat het niet duidelijk is of de helft van die 9 paard heeft gereden (immers: "Meer dan de helft van de letsels ontstaan door een val van een paard") of dat ze hersenletsel hebben opgelopen na bv een trap....

is iets bekend over de aard van hersenletsel? Dat kan nl. ook een hersenschudding zijn

WWWiske

Lovely schreef:
150.000 zeggen ze, in 7, oh nee 8 disciplines Haha!.

Je kunt de algemene info vinden op www.knhs.nl, let vooral op de inconsequente informatie Lachen.

en hoeveel leden in de dicipline dressuur, weet je dat zo?

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:40

Anya schreef:
is iets bekend over de aard van hersenletsel? Dat kan nl. ook een hersenschudding zijn

Volgens mij niet, het ging om opnames agv hersenletsel.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:42

Uit de folder van een ziekenhuis haal ik dit... Kortom ik zou graag de definitie van hersenletsel willen zien die in dit onderzoek gebruikt is...

hersenschudding is een lichte vorm van hersenletsel. Men spreekt van een hersenschudding als een eventuele bewusteloosheid niet langer duurt dan een kwartier en of een eventuele geheugenstoornis niet langer dan een uur. Als deze verschijnselen langer duren, is er sprake van zwaar hersenletsel.

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:44

Helaas geen definities in de link; als het goed is wel in het rapport zelf.. Maar om nou 25 euro neer te tellen voor een rapport van 7 jaar oud, waarvan ik nu al vraagtekens zet bij de methodiek... Neuh... Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:47

Neuh...zou ik ook niet doen...maar ik ken dat soort rapporten en definities. Zeker als die door het ziekenhuis zelf ingedeelde letsels betreffen. Dat gaat a.d.h. van behoorlijk grove categorie indelingen.
Als op basis daarvan dan weer dit rapport wordt aangehaald om bewijs te leveren dat een cap/helm zo goed is, dan wordt het eng.

Je kunt zo prachtig liegen met cijfers door de achterliggende definities aan te passen: een statisticus liep door een rivier van gemiddeld 1 meter diep. De ziel verdronk jammerlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:49

rapport schreef:
Het percentage slachtoffers dat de laatste vijf jaar vaker een ongeval heeft gehad, ligt op bijna 70%.

Volgens mij gaan vooral de brekebenen naar het ziekenhuis???
Verward

Lielle, volgens die definitie heb ik ook zwaar hersenletsel gehad, ben wel 'iets' langer dan een kwartier buiten westen geweest... Ik had een zware hersenschudding en hersenkneuzingen trouwens, als dat al onder zwaar hersenletsel valt, dan verandert dat wel mijn visie op zulke aandoeningen Scheve mond.

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:51

Anya"]
Neuh...zou ik ook niet doen...maar ik ken dat soort rapporten en definities. Zeker als die door het ziekenhuis zelf ingedeelde letsels betreffen. Dat gaat a.d.h. van behoorlijk grove categorie indelingen.
Als op basis daarvan dan weer dit rapport wordt aangehaald om bewijs te leveren dat een cap/helm zo goed is, dan wordt het eng.
[/quote]
Inderdaad. Eigenlijk durf ik er wel een kratje bier op te zetten dat in het originele rapport daadwerkelijk dezelfde categorisering van de ziekenhuizen is aangehouden; dan hoef je als analist zelf niets meer te verzinnen en te onderbouwen EN heb je aansluiting met een reeds bestaande informatiebron. Als rapporteur ben je dan dus blij, als hoedjesdrager ben je minder blij Haha!

[quote="Anya schreef:
Je kunt zo prachtig liegen met cijfers door de achterliggende definities aan te passen: een statisticus liep door een rivier van gemiddeld 1 meter diep. De ziel verdronk jammerlijk.

*LOL*

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:53

Maar kan iemand zeggen of dit ook zo in België is?
Ben benieuwd.

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:54

Lovely schreef:
Verward

Dat percentage doelt op de zogenaamde toename van ongevallen; in de afgelopen 5 jaren (anno 1997) heeft er blijkbaar een vermeerdering plaatsgevonden.

...

Hoe lang zijn er eigenlijk veiligheidshelmen op de markt? Sinds de jaren '90 toch?
Zullen we een tegenstelling opperen??

Sinds de invoering van de veiligheidshelm is het aantal hippische ongevallen drastisch vermeerderd omdat mensen een vals gevoel van veiligheid ontwikkelen en daardoor meer (onbewuste) risico's gaan nemen!

Haha! Haha!
Laatst bijgewerkt door Yokie op 20-10-04 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:54

Lovely schreef:
Verward

Lielle, volgens die definitie heb ik ook zwaar hersenletsel gehad, ben wel 'iets' langer dan een kwartier buiten westen geweest... Ik had een zware hersenschudding en hersenkneuzingen trouwens, als dat al onder zwaar hersenletsel valt, dan verandert dat wel mijn visie op zulke aandoeningen Scheve mond.

lielle=anya Knipoog

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:59

yokie schreef:

Sinds de invoering van de veiligheidshelm is het aantal hippische ongevallen drastisch vermeerderd omdat mensen een vals gevoel van veiligheid ontwikkelen en daardoor meer (onbewuste) risico's gaan nemen!

Haha! Haha!

OK dan!
Het is net als bij de invoering van het ABS-remssyteem.
Sindsdien zijn er meer ongevallen door rem-fouten door het valse gevoel van onveiligheid.

Deze argumenten zouden JUIST de verzekeraars moeten aanspreken om die helmen vooral te laten dragen door mensen die zich onzeker voelen zonder zo'n ding, en moeten afraden voor mensen die zich onzeker voelen mét zo'n ding.....
Het gaat de verzekeraar tenslotte alleen om de premie-schade verhouding.
Alle andere nobele uitgangspunten worden erbij verzonnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:12

Lielle schreef:
lielle=anya Knipoog

Oeps, sorry.

70% van de respondenten had meer ongelukken gehad in de afgelopen 5 jaar. Nou, ik weet niet hoor, maar wie van ons zit er regelmatig bij de EHBO??

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:17

Lovely schreef:
Oeps, sorry.

70% van de respondenten had meer ongelukken gehad in de afgelopen 5 jaar. Nou, ik weet niet hoor, maar wie van ons zit er regelmatig bij de EHBO??

Volgens een bij mij bekende EHBO-er heeft ie het liefst dienst bij een fiets-crosswedstrijd.
Daar krijgt ie te maken met de leukste ongelukjes.............. gebroken ribben / inwendige bloedingen / tandletsel..........

Bij de paarden vind ie het maar een saaie boel.
Per vol spring-weekend heeft ie verdomde mazzel als er een gebroken sleutelbeentje bij zit.
Slechts bij hoge uitzondering een gebroken armpje / beentje.

"Ik verveel me hier altijd dood........... zeker bij de dressuur.
Maar ja......... je moet hè?
Het hoort erbij."

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:18

Lovely schreef:

70% van die 189. Da's 132 personen van de mensen die al een ongeluk hebben gehad, omdat ze anders niet bij het onderzoek betrokken zouden zijn.

Dus 132 mensen hebben in de afgelopen 5 jaar vaker een ongeval gehad.

Ik zeg nou even niets over die beste mensen, maar je KAN gaan twijfelen aan hun risico inschattingsvermogen..

Dankzij hen MOETEN wij straks ALLEMAAL een cap/helm gaan dragen?