Morgen concours met 38 graden!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vanitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 20:28

Nee ik begrijp wel dat jij het niveau niet aan kunt. Erg standvastig ben je ook niet gezien je al meermaals gezegd hebt dat je het erbij laat. Hetgeen dan weer de vraag laat reizen hoe serieus de rest van wat je zegt genomen zou moeten worden.

karuna
Drukke kabouter

Re: Morgen concours met 38 graden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 20:37

Stop nou met dit gehak aub

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 20:41

karuna schreef:
Ze doen het het beste tot een graad of 15.

Dit is ooit de wereld in geholpen en door social media is dat zijn eigen leven gaan leiden.

Het beste bij 15 graden, maar ook prima bij -20 en ook prima bij 30.

Daarbij is het wetenschappelijk eigenlijk niet te onderzoeken op welke temperatuur een paard zich het fijnst voelt. Dat is ook nog eens per ras verschillend.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 20:43

karuna schreef:
Stop nou met dit gehak aub

Eens :j

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 20:49

Benzz schreef:
karuna schreef:
Ze doen het het beste tot een graad of 15.

Dit is ooit de wereld in geholpen en door social media is dat zijn eigen leven gaan leiden.

Het beste bij 15 graden, maar ook prima bij -20 en ook prima bij 30.

Daarbij is het wetenschappelijk eigenlijk niet te onderzoeken op welke temperatuur een paard zich het fijnst voelt. Dat is ook nog eens per ras verschillend.

https://www.levendehave.nl/sites/defaul ... rden_0.pdf

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 20:55

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 20:57

Zo kun je alles wel omdraaien naar je eigen voordeel. Wij mensen gaan ook niet accuut dood meestal met deze temperaturen maar fijn is anders. En wij kiezen voor onszelf. Een paard of hond of ander levend wezen dat we gebruiken kan niet voor zichzelf kiezen

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 20:59

Benzz schreef:
quera schreef:

Ik ken professior Sloet en dit artikel. Maar ook zij zegt niet keihard: Kan niet en mag niet. Ook zij zegt duidelijk dat het aan de omstandigheden ligt.

Ja en 40 graden zijn geen omstandigheden waar paarden hier in nederland aan gewend zijn....

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 20:59

karuna schreef:
Zo kun je alles wel omdraaien naar je eigen voordeel. Wij mensen gaan ook niet accuut dood meestal met deze temperaturen maar fijn is anders. En wij kiezen voor onszelf. Een paard of hond of ander levend wezen dat we gebruiken kan niet voor zichzelf kiezen

Maar dat maakt wedstrijdruiters nog geen dierenmishandelaars. En dat is het enige punt waar ik over val!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 21:00

Met deze temperaturen wedstrijd rijden voor mij wel ja. Is geen dringende noodzaak of wat ook.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 21:02

karuna schreef:
Met deze temperaturen wedstrijd rijden voor mij wel ja. Is geen dringende noodzaak of wat ook.

Precies, de enige geldige reden is naar een kliniek rijden wat mij betreft. En dan alleen de spoedgevallen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 21:03

karuna schreef:

Ik doe het zelf niet, maar als ik zie zoals in de Wolden en volgende week het WK jonge paarden, daar zijn de voorzieningen zo goed, dat ik het probleem niet zie.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 21:06

Benzz schreef:
karuna schreef:

Maar dat maakt wedstrijdruiters nog geen dierenmishandelaars. En dat is het enige punt waar ik over val!

Sommigen wel, vind ik. Die niet goed de risico’s kunnen inschatten en zich niet voldoende voorbereiden.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 21:58

Benzz schreef:
karuna schreef:

Ik doe het zelf niet, maar als ik zie zoals in de Wolden en volgende week het WK jonge paarden, daar zijn de voorzieningen zo goed, dat ik het probleem niet zie.

Nee, tuurlijk zie je het probleem niet. In de media worden foto's geplaatst van paarden die worden afgespoeld na een wedstrijd. Ziet er leuk en gangbaar uit. Maar je moet niet vergeten dat die paarden ook gewoon gezadeld, vervoerd en ingereden moeten worden met 40 graden. Pas na de wedstrijd krijgen ze een koele douche. De kans op oververhitting en schade is er dus wel degelijk. Mosterd na de maaltijd zullen we maar zeggen..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 22:02

Benzz schreef:
Jij hebt Friezen toch? Die staan er ook bekend om dat ze heel slecht tegen warmte kunnen.

Klopt... heel slecht is naar mijn idee wat overdreven. Maar ze hebben wel gewoon sneller iets...

Er staan hier 10, maar er is er nog nooit een ziek geweest van de warmte zoals die van mij.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 22:08

Shaggy09 schreef:
Nee, tuurlijk zie je het probleem niet. In de media worden foto's geplaatst van paarden die worden afgespoeld na een wedstrijd. Ziet er leuk en gangbaar uit. Maar je moet niet vergeten dat die paarden ook gewoon gezadeld, vervoerd en ingereden moeten worden met 40 graden. Pas na de wedstrijd krijgen ze een koele douche. De kans op oververhitting en schade is er dus wel degelijk. Mosterd na de maaltijd zullen we maar zeggen..

Je moet wel even lezen wat Benzz schrijft he...
Wanneer het gaat om grote concoursen die voldoende faciliteiten hebben, met dure paarden die heel erg goed gemanaged worden, zie ik namelijk het probleem ook niet.
Want wat je denk ik mist zijn de foto's van grooms met emmers water en sponsen bij de losrijring.

Het probleem zit meer in het gebrek aan inzicht in de basissport... Waar die 25 euro inschrijfgeld minder makkelijk gemist kan worden heb ik wel eens het idee, waar de organisaties niet alle mogelijkheden hebben om schaduwplekken aan te leggen, om wasplaatsen aan te leggen etc. etc. Dáár worden de verkeerde keuzes vele malen vaker gemaakt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 22:17

Eens: https://equnews.nl/algemeen/ch-de-wolde ... ezoek-nvwa

Verder is gezond verstand natuurlijk ook een dingetje. En ken uw paard!
Per ras zal het uitmaken (IJslander VS Arabier bv), maar ook tussen onze wpn-ers zijn de verschillen groot. Waar de een volkomen lusteloos staat te zweten, wil een ander graag een rondje werken. Ik zie niet wat er op tegen is om dat (zonder te overdrijven) dan ook maar te doen....
Laatst bijgewerkt door Kendra op 25-07-19 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 22:17

Ik snap niet zo goed waarom deze discussie 21 pagina's lang moet zijn?
Met dit weer hoor je gewoon niet te rijden, althans niet midden op de dag. Sochtends vroeg en savonds laat kan dat best, maar ook daarvoor kun je gewoon je gezond verstand gebruiken lijkt me.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 22:18

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 22:21

Janine1990 schreef:
Shaggy09 schreef:

Je moet wel even lezen wat Benzz schrijft he...
Wanneer het gaat om grote concoursen die voldoende faciliteiten hebben, met dure paarden die heel erg goed gemanaged worden, zie ik namelijk het probleem ook niet.
Want wat je denk ik mist zijn de foto's van grooms met emmers water en sponsen bij de losrijring.

Het probleem zit meer in het gebrek aan inzicht in de basissport... Waar die 25 euro inschrijfgeld minder makkelijk gemist kan worden heb ik wel eens het idee, waar de organisaties niet alle mogelijkheden hebben om schaduwplekken aan te leggen, om wasplaatsen aan te leggen etc. etc. Dáár worden de verkeerde keuzes vele malen vaker gemaakt.

Dat zijn allemaal excuses.
40 graden is 40 graden, zowel bij de sport als bij de recreatie ruiters. Op grote concoursen hebben ze inderdaad meer geld om maatregelen te nemen zoals bijvoorbeeld het afspuiten van je paard.
Maar dat betekent niet dat je gewoon je wedstrijd kan gaan rijden zoals dat bij 20 graden gaat. Het gaat wel om de gezondheid van je paard. Maar dat lijkt te worden vergeten door het geld en de hebberigheid.

En tuurlijk, leuk dat er een groom klaarstaat om een spons over je paard te halen. Ik vind het goed dat ze proberen wat ze kunnen, maar wees eens eerlijk tegenover je paard. Die hebben geen keuze. Als wij al kapot gaan van de hitte, wat denk je van die beesten? Ga jij maar lekker 10 km hardlopen met 40 graden, die natte spons die je dan tussendoor krijgt gaat echt niet verzachten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 22:30

Shaggy09 schreef:
Dat zijn allemaal excuses.
40 graden is 40 graden, zowel bij de sport als bij de recreatie ruiters. Op grote concoursen hebben ze inderdaad meer geld om maatregelen te nemen zoals bijvoorbeeld het afspuiten van je paard.
Maar dat betekent niet dat je gewoon je wedstrijd kan gaan rijden zoals dat bij 20 graden gaat. Het gaat wel om de gezondheid van je paard. Maar dat lijkt te worden vergeten door het geld en de hebberigheid.

En tuurlijk, leuk dat er een groom klaarstaat om een spons over je paard te halen. Ik vind het goed dat ze proberen wat ze kunnen, maar wees eens eerlijk tegenover je paard. Die hebben geen keuze. Als wij al kapot gaan van de hitte, wat denk je van die beesten? Ga jij maar lekker 10 km hardlopen met 40 graden, die natte spons die je dan tussendoor krijgt gaat echt niet verzachten.

Ben jij kapot gegaan van de hitte? Ik niet hoor...
Ik heb die verkoelende opties genomen...

En ook toen ik gisteren op de fiets naar mijn werk ging ging ik niet kapot... Het was de terugweg vrij warm, te warm om te fietsen. En ik heb het even heel zwaar gehad... Maar ik ging niet kapot... Geen zonnesteek, geen hitteslag...

Afkoeling, in elke vorm mogelijk, helpt bij enige inspanning.
Als mensen bij ons bij een temperatuur van 40+ graden (machines) moeten werken, wordt die ook allemaal gemanaged tot een veilige manier van werken. Anders dan ik op mijn kantoor met airco, maar het wordt wel degelijk dragelijk gemaakt. Het is misschien geen 10km hardlopen, maar 6 uur bij 40 graden werken op en af (20 op 10 af volledig ingepakt) is echt niet eenvoudig, maar indien juist gemanaged zullen er zeker geen doden vallen.

Als we dan toch met mensen gaan vergelijken... ;)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 22:33

Shaggy09 schreef:
Benzz schreef:

Media? Foto's?
Ik bezoek dat soort wedstrijden al 30 jaar....ook in het buitenland.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 22:33

Fijn toch, dat wij wél de keuze hebben om verkoelende maatregelen te nemen. Een paard heeft dat niet. Die zijn volledig afhankelijk van onze keuzes.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 22:40

Shaggy09 schreef:
Fijn toch, dat wij wél de keuze hebben om verkoelende maatregelen te nemen. Een paard heeft dat niet. Die zijn volledig afhankelijk van onze keuzes.

Die keuze kunnen wij gelukkig voor het paard maken...

Door zoals ze op CH de Wolden bijvoorbeeld hebben, te zorgen voor voldoende stroompunten om ventilatoren met coldpacks op te hangen, of door te zorgen voor vernevelaars, spoelplaatsen, aangepaste trainingsschema's...

ALS je dan zo nodig op concours moet kies dan voor zo'n concours, dan hoef je jezelf weinig kwalijk te nemen.

Bovendien, verwacht je nu echt dat iemand zijn of haar káns op een doorbraak in de sport gaat vergooien door een paard stuk te rijden? :roll: (als we het hebben over wedstrijden op dat niveau)

In het kader van het eerder door mij genoemde evenement begrijp ik totaal niet wat het mensen bezielt om mee te doen. Een heel stuk zwaarder dan een parcoursje... (dat waarschijnlijk ook nog eens niet te zwaar wordt uitgezet!) En als je zelf wel eens fanatiek sport weet je ook dat door je focus te verleggen je je goed kan afsluiten voor de weersomstandigheden, dat zoiets voor 3 tot 5 minuten geen probleem geeft. Oh en je hoeft niet weer te beginnen over het losrijden, daar zijn tal van mogelijkheden/oplossingen voor ;)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 22:58

Volgens mij heb jij niet in de gaten hoe warm het is. :') Het is 40 graden hé. Code oranje. Dan hoor je helemaal niet met je paard (of zonder whatever) op CC te gaan, of te gaan rijden. Met 40 graden hoor je binnen te blijven tussen 12 en 3, en als je naar buiten wilt in de schaduw of in het water. Er wordt niet voor niets zoveel gewaarschuwd.
Aangepast programma en vernevelaars is leuk bij 30 graden. Bij 40 graden hoort er helemaal geen CC te zijn.

Dat er helaas ruiters toch zo dom zijn om dan op CC te gaan vind ik ook spijtig, die weten blijkbaar niet wat voor risicos er zijn wanneer een paard oververhit raakt of last krijgt van hittestress.
Maar goed ik kijk er niet raar meer van op, die paarden zijn toch al kapot gereden met 12 jaar.