Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
karuna schreef:Ze doen het het beste tot een graad of 15.
Benzz schreef:karuna schreef:Ze doen het het beste tot een graad of 15.
Dit is ooit de wereld in geholpen en door social media is dat zijn eigen leven gaan leiden.
Het beste bij 15 graden, maar ook prima bij -20 en ook prima bij 30.
Daarbij is het wetenschappelijk eigenlijk niet te onderzoeken op welke temperatuur een paard zich het fijnst voelt. Dat is ook nog eens per ras verschillend.
karuna schreef:Zo kun je alles wel omdraaien naar je eigen voordeel. Wij mensen gaan ook niet accuut dood meestal met deze temperaturen maar fijn is anders. En wij kiezen voor onszelf. Een paard of hond of ander levend wezen dat we gebruiken kan niet voor zichzelf kiezen
Benzz schreef:karuna schreef:Zo kun je alles wel omdraaien naar je eigen voordeel. Wij mensen gaan ook niet accuut dood meestal met deze temperaturen maar fijn is anders. En wij kiezen voor onszelf. Een paard of hond of ander levend wezen dat we gebruiken kan niet voor zichzelf kiezen
Maar dat maakt wedstrijdruiters nog geen dierenmishandelaars. En dat is het enige punt waar ik over val!
Benzz schreef:karuna schreef:Met deze temperaturen wedstrijd rijden voor mij wel ja. Is geen dringende noodzaak of wat ook.
Ik doe het zelf niet, maar als ik zie zoals in de Wolden en volgende week het WK jonge paarden, daar zijn de voorzieningen zo goed, dat ik het probleem niet zie.
Shaggy09 schreef:Nee, tuurlijk zie je het probleem niet. In de media worden foto's geplaatst van paarden die worden afgespoeld na een wedstrijd. Ziet er leuk en gangbaar uit. Maar je moet niet vergeten dat die paarden ook gewoon gezadeld, vervoerd en ingereden moeten worden met 40 graden. Pas na de wedstrijd krijgen ze een koele douche. De kans op oververhitting en schade is er dus wel degelijk. Mosterd na de maaltijd zullen we maar zeggen..
Janine1990 schreef:Shaggy09 schreef:Nee, tuurlijk zie je het probleem niet. In de media worden foto's geplaatst van paarden die worden afgespoeld na een wedstrijd. Ziet er leuk en gangbaar uit. Maar je moet niet vergeten dat die paarden ook gewoon gezadeld, vervoerd en ingereden moeten worden met 40 graden. Pas na de wedstrijd krijgen ze een koele douche. De kans op oververhitting en schade is er dus wel degelijk. Mosterd na de maaltijd zullen we maar zeggen..
Je moet wel even lezen wat Benzz schrijft he...
Wanneer het gaat om grote concoursen die voldoende faciliteiten hebben, met dure paarden die heel erg goed gemanaged worden, zie ik namelijk het probleem ook niet.
Want wat je denk ik mist zijn de foto's van grooms met emmers water en sponsen bij de losrijring.
Het probleem zit meer in het gebrek aan inzicht in de basissport... Waar die 25 euro inschrijfgeld minder makkelijk gemist kan worden heb ik wel eens het idee, waar de organisaties niet alle mogelijkheden hebben om schaduwplekken aan te leggen, om wasplaatsen aan te leggen etc. etc. Dáár worden de verkeerde keuzes vele malen vaker gemaakt.
Shaggy09 schreef:Dat zijn allemaal excuses.
40 graden is 40 graden, zowel bij de sport als bij de recreatie ruiters. Op grote concoursen hebben ze inderdaad meer geld om maatregelen te nemen zoals bijvoorbeeld het afspuiten van je paard.
Maar dat betekent niet dat je gewoon je wedstrijd kan gaan rijden zoals dat bij 20 graden gaat. Het gaat wel om de gezondheid van je paard. Maar dat lijkt te worden vergeten door het geld en de hebberigheid.
En tuurlijk, leuk dat er een groom klaarstaat om een spons over je paard te halen. Ik vind het goed dat ze proberen wat ze kunnen, maar wees eens eerlijk tegenover je paard. Die hebben geen keuze. Als wij al kapot gaan van de hitte, wat denk je van die beesten? Ga jij maar lekker 10 km hardlopen met 40 graden, die natte spons die je dan tussendoor krijgt gaat echt niet verzachten.
Shaggy09 schreef:Benzz schreef:
Ik doe het zelf niet, maar als ik zie zoals in de Wolden en volgende week het WK jonge paarden, daar zijn de voorzieningen zo goed, dat ik het probleem niet zie.
Nee, tuurlijk zie je het probleem niet. In de media worden foto's geplaatst van paarden die worden afgespoeld na een wedstrijd. Ziet er leuk en gangbaar uit. Maar je moet niet vergeten dat die paarden ook gewoon gezadeld, vervoerd en ingereden moeten worden met 40 graden. Pas na de wedstrijd krijgen ze een koele douche. De kans op oververhitting en schade is er dus wel degelijk. Mosterd na de maaltijd zullen we maar zeggen..
Shaggy09 schreef:Fijn toch, dat wij wél de keuze hebben om verkoelende maatregelen te nemen. Een paard heeft dat niet. Die zijn volledig afhankelijk van onze keuzes.
(als we het hebben over wedstrijden op dat niveau)
Het is 40 graden hé. Code oranje. Dan hoor je helemaal niet met je paard (of zonder whatever) op CC te gaan, of te gaan rijden. Met 40 graden hoor je binnen te blijven tussen 12 en 3, en als je naar buiten wilt in de schaduw of in het water. Er wordt niet voor niets zoveel gewaarschuwd.