[HK] Wedstrijd springende bokkers II

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Nann__

Re: [HK] Wedstrijd springende bokkers II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 11:01

Jaa ik snap wat je bedoeld Laura. Iemand schreef hier dat een kennis mee had gereden maar niks had geleerd, daar sta ik dan toch wel een beetje van te kijken.. Vraag me dan af wat ze gedaan hebben tijdens de clinic. :+

Yontheke, wat grappig dat het daar zo anders is. Wist ik helemaal niet! Zag laatst op facebook nog de belgische kampioenschappen springen voorbij komen, leek net jumping A'dam haha.

Ninahaakk, pfoeh dat is vroeg! Drukke locatie is dat hé.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 11:08

Nan ja dat is zeker jammer! Heb ook altijd graag foto's haha! :D
Ja we gaan erg lekker op het moment, hoewel mijn gevoel van afgelopen zondag niet helemaal goed was, maar die dagen zul je er altijd tussen hebben. :j
Fijn dat je les zo goed ging, dat moet vertrouwen geven! Vind jullie een erg gave combinatie. :j

spottedponie: Ik rijd mijn paard op een dubbelgebroken Sprenger met de dressuur, super fijn! Met springen wordt ze af en toe nog te heet, dus daar heb ik het "danger" bit voor gekocht van Sprenger. Is hetzelfde bit maar wordt ongebroken als ze teveel druk geeft. Hetzelfde als de jointed locked die FCSA bedoeld. :j

Misschien hebben jullie ook nog tips:
Gibbie gooit de laatste tijd haar tong af en toe over het bit heen en dan voornamelijk als we stappen of stil staan, maar soms ook ineens tijdens het rijden (ook als ze heel ontspannen is). Grappige is dat ik juist (bijna) niet meer met druk rijd sinds we een nieuwe instructeur hebben en alles veel simpeler kan oplossen. Eerder hadden we geregeld discussies onder het zadel met elkaar, dat gebeurt nu heel zelden en als het gebeurt weet ik hoe ik het moet oplossen, ipv heel gefrustreerd te worden en het proberen op te lossen met mijn handen. :o Eerder reed ik dan met heel veel druk in de hoop haar rustiger te krijgen en nu maak ik juist een korte ophouding en ontspan daarna. Hier komt zij mooi op terug en wordt dan weer rustiger.

Het is wel even geleden dat de tandarts is geweest dus die komt volgende week dinsdag, misschien heeft ze last van haar gebit en binnenkort laat ik ook de osteopaat weer komen voor een routine check.

De 2 bitten die ik heb passen goed, heb ze samen met een bitfitter uitgezocht en uitgeprobeerd en hier loopt ze het fijnste op. Hebben haar ingereden met een dikke bustrens maar die was en te dik voor haar kleine mondje en een bustrens is ze strammer op dus die heb ik er 2 jaar geleden meteen uit gegooid.

Heb gisteren samen met een meisje van stal even goed in Gibbie haar mond gekeken en zag geen kapotte plekjes, wondjes etc. op haar tong / tandvlees / gehemelte (voor zover ik dat kon zien).

Overigens, zo snel als dat ze 'm er ineens overheen kan gooien, zo snel trekt ze 'm ook weer onder het bit door. Soms heb ik zelf niet eens door dat ze 'm er overheen heeft gehad. Of denk ik dat ik een tong zie fladderen maar als ik er dan op let zie ik niks meer. Van de week zei mijn springinstructeur het en toen ik afstapte had ze 'm gewoon keurig onder het bit liggen. :+

Mijn dressuurinstructeur wilde al met een tonglepel gaan werken maar ik wil eerst kijken of het niet iets in haar gebit is en of ze niet ergens in haar lichaam een blokkade heeft waardoor ze dit doet. Heb er ook helemaal geen ervaring mee met paarden die dit doen.
Wil in ieder geval eerst wat dingen uitsluiten voordat ik met symptoombestrijding ga werken.

Heb wat op Bokt rond gezocht en lees tips als; bit hoger hangen, neusriem en sperriem strakker doen. Nu kunnen die laatste 2 in principe nog wel wat strakker maar ik zie dit ook een beetje als symptoombestrijding.

Overigens was ze afgelopen zondag een kanon tijdens de springwedstrijd en wat meer tegen mijn hand, toen deed ze het helemaal niet. Ik kan er geen peil op trekken wanneer ze het wel en niet doet want ze doet het ineens en net zo snel is die tong weer terug op zijn plek.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 11:27

Weinig ervaring met paarden die de tong over het bit gooien, maar symptoombestrijding helpt bijna nooit langdurig. Tonglepel of een bit met meer vrijheid voor de tong (tongboog) wil nog weleens helpen (als gebit ed ok is uiteraard), maar vaak zit het toch in het rijden.

Ik heb sinds kort een van de paarden op concours met een babypelham met ongebroken mondstuk van trust lopen. Rib uit mijn lijf, maar deze doet het daar echt heel goed op in de ring. Thuis in de training gewoon op een dubbelgebroken watertrens, maar op concours wordt hij nog net iets te blij en loperig en dan heb ik liever een iets scherper bitje waarbij je weer los kunt laten dan een vechtpartij met een simpel trensje.

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 11:36

Zo idioot veel deden ze ook niet hoor. Losrijden met L.ammert en dan parcours springen met Maikel. Moesten voor het donker klaar zijn ofzo vandaar die last minute aanpassing :').

Gelijk heb je gomir!
Met paarden die hun tong over het bit gooien heb ik ook geen ervaring dus geen tips van mijn kant..

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 11:49

Dan kun je beter minder lessen plannen dan afraffelen, dat is altijd zo zonde. En voor de instructeur ook niet leuk :n

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 11:56

Ik had er 1 die met spanning zijn tong over het bit gooide, erg vervelend was dat. Lastig dat die van jou het niet op een bepaald moment deed. Met die van mij heb ik toen een lage neusriem om gedaan (niet heel strak oid, gewoon normaal) en toen was het wel over .

Ja is wel zonde dan inderdaad, je hebt dan toch bepaalde verwachtingen als je meerijd.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:23

Capriootje schreef:
Ik had er 1 die met spanning zijn tong over het bit gooide, erg vervelend was dat. Lastig dat die van jou het niet op een bepaald moment deed. Met die van mij heb ik toen een lage neusriem om gedaan (niet heel strak oid, gewoon normaal) en toen was het wel over .

Ja is wel zonde dan inderdaad, je hebt dan toch bepaalde verwachtingen als je meerijd.

Lage neusriem heb ik nog wel liggen dus kan dat weleens gaan proberen. :j

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:33

Ik heb er ook niet veel verstand van Leane, maar je neusriem en sperriem strakker lijkt mij niet de oplossing. Een lage neusriem lijkt mij inderdaad nog wel de moeite om te proberen als je die toch hebt liggen. :) En lief van je, thanks. Vind ik van jou en Gibbie ook en vind ook echt dat jullie super goed gaan! Start je van het weekend nog?

Ik dacht dat die clinic vroeger begon van Maikel, maar zonde voor de mensen die mee deden.. Was het trouwens druk met toeschouwers?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:38

Ik heb er zelf ook geen verstand van, heb het nog nooit gehad en het is sinds kort dat ze het af en toe doet. Gelukkig niet te pas en te onpas want dan zou ik er gek van worden, maar het feit dat ze het doet vind ik vervelend en wil in ieder geval bij haar het e.e.a. uitsluiten waar ze last van zou kunnen hebben.

En thanks, altijd leuk om te horen. :)
Dit weekend even niet, volgende week misschien weer ergens dressuur. :j (of springen, ik verander daarin nog weleens van gedachten :') )

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:40

Hij gaf veel sturende kleine tips maar weinig uitleg. Dus wel met kleine aanwijzigingen fijn een lijntje doorkomen maar ik miste iets de begeleiding. Voor het publiek is er ook niet zoveel aan als je allej hoort: stil blijven zitten.. hand iets los. Goed ja. Volgende.

Met Evel met bitten ook veel gerommeld omdat hij ook zo met de kop schudde, sofia heeft er nu een watertrens in dacht ik. Die poponcini bitten ben ik ook wel weg van maar zo duuuurrrr.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:47

Idd lage neusriem of bit met tonglepel maar dan even voor tijdelijk met de hoop dat die er mee stopt:')

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 15:29

Tong over het bit is echt super irri! weet er alles van.. eerste z paard was goed in haar trucjes om de tong erover te doen. Beste oplossing wat lage neusriem en dan afwisselen met een tijdje lage neusriem en dan weer gewone neusriem. Maar heb ook wel een ouderwetse tonglepel gebruikt en dat werkte ook prima. Voor dat geldt ook afwisselen dan een tijdje wel en dan een tijdje weer niet. Uiteindelijk hield ze er mee op.. kreeg ze haar verstand misschien met 8 jaar :P

Wat betreft bitten, meestal kom ik altijd weer terug op simpel kk dubbelgebroken bit. Probeer in de training wel eens wat afwisseling maar pelham doe ik niet zo snel. Hooguit in de training wel en dan zonder tussenstukje maar met 2 teugels. Reden waarom ik op concours niet snel een scherper bit erin doe is dat ikzelf op concours wel eens mijn hand te veel vast wil houden en dan wil ik niet dat ik ze daarop vervolgens blokkeer.

Aankomende zaterdag toch nog maar een keertje naar Warga. Waag de gok :P want ik moet waarschijnlijk alleen erheen. Ouders zijn vanaf vrijdagochtend weg en dan ben ik daar om de beestenboel te doen. Dus heb mij maar opgegeven voor groep 1, kan ik de andere paarden eruit doen voordat ik weg ga en dan na de wedstrijd de stallen ect.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 16:01

Ik kan je dan misschien wel helpen als het nodig is. Wij hebben maar 1 paard in de eerste L-groep dus ik heb vast wel wat tijd over. 3 paarden in de tweede groep werd me wat te hectisch dus wij gaan gewoon gezellig de hele dag :P

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 16:20

Iemand enig idee of er ook BB proeven zonder galop zijn?

Eind oktober stalconcours en zou het wel leuk vinden om met de 3 jarige een BB proefje te rijden, maar omdat ik niet weet of de galopknopjes er dan al opzitten leek BB met alleen stap en draf me wel leuk.

:)

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 16:24

Bedoel je dressuur BB proefje??? geen idee :P maar Google weet het misschien wel :+ of op KNHS site.

@Gomir: wel zo handig inderdaad niet 3 paarden in 1 groep. Tenminste groep 1 van de L is vaak wel groot genoeg dat het kan, maar groep 2 is vaak wat kleiner dan vind ik het met 2 paarden soms al snel snel snel maar ze houden altijd wel rekening mee.

Er zijn wel meer die ik wel ken in Warga, maar het gaat mij er meer om of de andere op de trailer niet besluit om te veel herrie te maken.. :P vorige keer ging het wel oké maar toen wat ze met het rijden totaal niet fijn.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 16:32

Ja dressuur! Hij mag dit jaar nog niet springen. :=

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 16:37

BB is ook met galop, je hoeft alleen geen gangen te verruimen volgens mij zijn ze verder aardig hetzelfde. Misschien wat minder overgangen, heb er pas 1 aan een meisje op stal voorgelezen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 16:45

Als het onderling is en voor de fun sla je de galop toch gewoon over als het nog niet vertrouwd voelt :+

Ik roep wel Marijke als ik er een de trailer af zie breken :P

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 16:46

Jaa dat zou ook nog kunnen, ik hou daar alleen zelf niet zo van.

Ik wacht wel zo lang mogelijk met opgeven en dan bekijk ik dan wel of het kan of niet. :)

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 16:49

Je kan ook zat onderlinge wedstrijden doen heb ik ook tijdje gedaan en mensen lagen in een deuk! 1,45 monstertje die door de baan crosten in de verkeerde galop onbeheerst en volgas en bokkend eindstand mocht ik het zand ff checken dus ik zeg gewoon onderlinge wedstrijden zoeken en ervaring op doen kan je je inschrijven op welk niveau je zelf wilt

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 16:55

Ik ben niet iemand die start als een paard er niet klaar voor is, ook onderling niet. := Meenemen naar vreemd terrein en alles laten zien zodra je een fatsoenlijk stuur, gas en rem hebt, ben ik wel een voorstander van!

We gaan gewoon even kijken! Als hij tzt kan galopperen met een stuur dan regel ik wel dat ik nog mee kan doen. Vind die stalconcoursen altijd zo gezellig! :j

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 16:56

Anders gewoon de galopstukken overslaan en blijven draven? Het gaat dan toch niet om de punten maar om de ervaring?

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:37

Misschien rare vraag? Maar waarom zou een paard er niet klaar voor zijn? Een onderlingen wedstrijd is voor de fun voor de ervaring! Mijn pony vond gewoon erg spannend op ander terrein en ikvond heel erg leerzaam voor beide en of die dan de galop beheerst maakt toch niet uit je gaat toch om ervaring op te doen?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:03

LinsxDot, ik bedoelde het niet aanvallend hoor! Je moet lekker doen wat je zelf wil! :) Wat ik zei ging over mezelf. :=

Ik ga eens naar de stap-draf impulsproeven kijken! Ik geloof dat die officieel niet meer gereden worden maar op zo'n onderling iets op stal kan alles. :D

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:17

Zo vat ik het ook niet op hoor hihi maar denk juist dat voor jong ding heel erg leerzaam is en goede ervaring! Het is toch altijd anders dan thuis! En bedoelde meer het maakt toch niet uit dat galop niet bevestigd is zolang jullie er maar fun in hebben en er beide wat van leren! Zeg altijd maar zo liever keer te veel gegaan met veel lol dan keer te weinig :D