Z2 debuut, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

romy46

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 23:35

@sharon_quiz: wat je zegt, herken ik! Inderdaad het beste wat je kunt doen, is juist zoveel mogelijk op wedstrijd gaan, dan kom je beter door de zenuwen/spanning heen (is mijn ervaring). Als ik weer met regelmaat ga ( minimaal 1x p/m) dan komen de punten wel weer binnen! Maar zoals nu, weinig wedstrijden en een nieuwe klasse, dan wordt het weer dikke prut, terwijl het thuis dan lekker gaat ( niet altijd wanneer de wedstrijd bijna in zicht is...hihi).

Soms vind ik het moeilijk door te zetten, juist omdat het thuis zo lekker gaat, wil je het ook op wedstrijd laten zien! Tot nu toe heb ik nog geen enkele keer een proef zo goed gereden zoals thuis, maarja ooit!!!!

Dus veel succes en probeer zoveel mogelijk te genieten!! *\o/*

romy46

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 23:36

@DaisyB94 : dankje! Hebben we nodig!

Udo2001

Re: Z2 debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 08:45

Ik heb ook een periode met een dip gehad, vorig jaar oktober begonnen in de klasse Z1 en de winstpunten en prijzen stroomde binnen. Toen helaas door een blessure begin van het jaar 3 maanden niet weggeweest, toen ik in april gelijk weer buiten moest rijden was het de eerste paar keren echt slecht! Kwam niet verder dan de 200 punten. Maar ik ben gewoon blijven gaan, want ik en mijn paard hebben routine nodig... Ik heb daarna nog diverse malen boven de 220 punten gereden, en had ik ineens genoeg om over te kunnen naar het Z2! Dus gewoon lekker doen, je niet laten lijden door anderen. Dan kom je vanzelf weer in een stijgende lijn...

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 15:57

Ik ga met de schimmel Z2. Ben zooo benieuwd! Zie een beetje tegen de wissels op haha. Hij springt ze wel op de hulp en zonder spanning, maar moet hem snel houden zodat hij hem in 1 keer springt. In de proef lijkt me dat lastig!

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 16:05

Dag allemaal! Ik kan al helemaaaaaaal niet meer volgen. Maar ook ik hoop dat er een M10 vervolg komt voor de (weinige) Belgen onder ons :D Moet ik daar alleen nog maar graken :D haha.

Verder kan ik al totaal niet meer volgen aangezien ik twee dagen ziek op de zetel heb gelegen. En jullie hebben niet stilgezeten hier :D
Ik ga terug proberen te volgen vanaf nu.
Vind het trouwens ook een leuk topic, iedereen is hier zo positief! Hier zie je soms wel eens wat anders...

romy46

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 19:32

Tis ook bijna niet te volgen, maar ik lees het graag!
En inderdaad het is positief en leerzaam hierzo!

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:14

Kaderscores werd er gevraagd. Nou daar droom ik alleen nog maar van :P
ik heb nog niet internationaal gestart en het gaat me vaak al op gewone wedstrijden mis door enorme spanning, dus waarschijnlijk zal het even duren voordat ik mijn spanning een beetje kwijt ben. Kreeg wel van patrick van der Meer op de Rabodag te horen dat mijn pony erg goede gangen heeft, dus hopelijk gaan de jury's dat ook vinden.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 23:03

Als ik terug lees zie ik veel vragen over wissels en spanning. Wissels hoef ik niet en ken ik ook niet, al eens geprobeerd op de springles van de ponyclub over een balkje en dat lukt me maar verder kom ik niet (probeer ik ook niet echt veel) dus kan totaal geen tips ofzo geven.
En spanning, daar heb ik zelf ook enorm veel last van ookal ga ik al 7 jaar op wedstrijd! En ook vaak! De ene keer lukt het wel en de andere keer weer niet, ik probeer altijd heel ontspannen los te rijden, zodat ik zelf niet al te veel spanning creëer. En met ontspannen bedoel ik dan op mijn gemak en veel stap stukjes ertussen, dus niet als ik een half uur moet losrijden ook een half uur van te voren erop zitten maar 40 minuten en dan extra veel stappen. Lastig uit te leggen maar voor mij werkt het (vaak) wel.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 23:08

Ik heb ook altijd vaak problemen met spanning. Ik rijd ook heel leuk met oren wat wel iets helpt :D
Verder als ik ontspan en focus doet mijn paard dat ook. Zodra ik zenuwen krijg en ga stressen kan ik gewoon beter niet rijden. Verloren zaak dan haha

@welsh zonder dromen kom je nergens! Maar je hebt al goede scores gereden dat je internationaal mag dat is ook al goed hoor! Dan komen die kaderscores echt wel vanzelf. Succes ermee!

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 23:15

@daisy, helaas zitten op die internationale wedstrijden wel jury's die iets meer verwachten dan op de regionale wedstrijden. Maar zonder dromen komen we idd nergens. Hopelijk komen sommige dromen ook uit (hoop dat ik deze winter of zomer 2013 nog een keer naar het NK mag, ben er met deze pony nog nooit geweest en was met mijn vorig pony wel echt geweldig om mee te maken)

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:55

Blijft een leuk topic dit :)

Ik ben ook heel goed met wedstrijdspanning.... Leg vaak mijn doelen te hoog (perse willen winnen) waardoor je met zoveel druk gaat rijden dat het niet goed gaat. Lukt nu steeds vaker om mijn doelen te veranderen in kleine dingen als fijn door de bak kunnen sturen, braaf zijn met los rijden (jong paard houd van spelen) en andere kleine dingen, daardoor ben ik zelf sneller tevreden en wordt ik niet zo geïrriteerd als niet alles perfect gaat, kan bijna niet... En doordat ik zelf rustiger blijf rijd ik eigenlijk alles wel fijner! :) Maarja, ook dat lukt niet altijd hoor, zeker op de kleinere wedstrijden moet en zal ik winnen (waarom, voor zo'n onzinnige beker? :P ) maar dan kan ik dat nog niet altijd ombouwen tot lekker rijden :)

Wissels doet die van mij elke dag beter, nu beetje vertrouwen in hem krijgen dat hij ze goed kan en hij moet net iets netter leren wachten en dan kan ik denk wel Z2!

Zondag ga ik nog lekker veilig en vertrouwd Z1 (met als doel normaal de binnenbaan doorkomen :) vorig jaar pas in maart gelukt, iemand daar tips voor, bang paard? buiten kijkt hij nergens op, train ook altijd buiten, maar binnen is hij heel gespannen en bang.... heeft vorig jaar wel tot februari geduurd voor ik overal langskwam en geen wedstrijd gehad dat ik echt fijn kon rijden, deed al elke keer op donderdag daarvoor de ring verkennen zodat hij vast wat gezien had en weer eens binnen was geweest.... maar daar had ik deze keer geen tijd voor dus ben benieuwd zondag :D ) En heb m'n M1-debuut met de 5jarige :D ben heel benieuwd, mag gelukkig bij mijn favo jury........

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:23

Ik heb vanochtend na de wekker van m'n vriend (5:30 uur) niet meer kunnen slapen van de zenuwen! Zoooo stom! Gelukkig gaat het altijd wel als ik eenmaal op stal ben en lekker bezig ben.

Anouk ik heb effe gespiekt en zag dat jij Exter hebt in het M1. Is dat echt jouw favoriet, of was het sarcastisch bedoeld? Ik heb haar nog niet gehad als jury, maar ik heb van veel mensen gehoord dat zij erg streng is. Maar ja, ik probeer daar nooit zo over na te denken. Gewoon lekker rijden. Als je echt goed rijdt, kunnen ze niet om je heen! Ja toch!?

Ik heb vanavond mevrouw Ginsel. Ook nog niet gehad, maar ze heeft wel een bekende naam bij ons op stal..... Ach, ik zie het wel! :)

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:38

Anouk, als tip kan ik je eigenlijk alleen maar geven: Doen doen doen.. KM maken in binnenbanen.
Niet alleen voor een wedstrijd naar een binnenbaan maar ook eens een keer gewoon gaan trainen in een binnenbaan als je de mogelijkheid hebt.
Mijn merrie kon ook nogal eens spoken zien in een binnenbaan en dan vooral op de thuis basis van mijn vorige RV. Is een manege. Daar gaf ik me gewoon op bij de gevorderde manege les en kon zo een uurtje voor een relatief laag tarief de baan verkennen met andere paarden om haar heen. Dit heeft haar wel geholpen. Het spooky zijn is nooit helemaal weg gegaan, maar door vaker een binnenbaan op te zoeken werd het wel stukken beter.

Sharon, Strenge jury of niet. Als je een goede proef neerzet kunnen ze idd niet om je heen.
De jury die ik afgelopen weekend had bijv. Menig mens roept altijd hij is zo streng bla bla bla.. Nou ik heb hem graag. Dat is tenminste een jury die een 1,2 of 3 durft te geven als iets slecht is, maar ook een 9 als iets gewoon goed is. Daar word ik tenminste erg blij van. Een sinterklaas jury of zesjes jury hou ik niet van. Ik wil het wel verdienen om winst te rijden.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:08

Ik stoor me nooit aan wie er zit te jureren....in het verleden deed ik dat wel en juist omdat ik dan dacht oh bij deze moet het wel lukken, ging het dus helemaal niet.

Ik kan ook last hebben van spanning maar moet zeggen dat ik er tegenwoordig niet zoveel last meer van heb. Je doelen bijstellen en inderdaad gààn!!! Na bijvoorbeeld de winterstop schrijf ik me gerust voor vijf wedstrijden achter elkaar in, zodat ik door moet. Dat werkt. Daarnaast rijd ik met muziek, zowel in mijn training als in het losrijden, dat zorgt ervoor dat ik me beter kan concentreren.

Ik heb zaterdag weer les. Door omstandigheden nu 4 weken geen les gehad en bij deze heb ik pas drie keer gelest. Eerste keer goed, tweede keer echt zalig maar derde keer een stuk minder, omdat ie zo dwars was als een konijn. Ben heel benieuwd hoe hij zaterdag is.
Eigenlijk zou ik zondag dan ook nog de tripalon in Laren gaan rijden (dressuur, cross, springen) maar dat doen we maar niet. De week erna twee dagen wedstrijd en na het crossen ben ik altijd wel weer even bezig om m weer in het gareel te krijgen. Ook een beetje zonde van de dressuurles de dag ervoor!

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:12

Rij je dan echt met je Ipod in je oor in? :D

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:28

Lekker dat je weer gaat lessen daffodil! En leuk dat je volgende week ook weer gaat starten. Z1?

Met muziek rijden vind ik ook wel fijn. Alleen niet als ik met anderen in de bak rijdt. Dan kan ik niet goed horen of er iemand achter me zit of als er een paard aan het flippen is! En als iemand iets tegen me wil zeggen, moet ik eerst het oortje uit m'n oor halen. Dus dat vind ik niet handig. In m'n uppie doe ik het wel vaak. Lekker muziekje aan en concentreren! :)

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:41

Ik kan me enorm storen aan sommige juryleden vanwege hun subjectiviteit.
Ruim een jaar heb ik 2 paarden in dezelfde klasses gestart, ook allebei op dezelfde concoursen. Klassen L en M. Twee totaal verschillende typen.
De bruine was een enorme ruin, grof gebouwd, grote kaphals, mooie kop, maar niet al te snel over de benen, mijn vos is kleiner, veel chiquer, heter en snel in het achterbeen. Ze deden niets voor elkaar onder qua niveau of africhting en toch bij de ene jury kon ik met de bruine nauwelijks punten rijden en scoorde ik met de vos heel goed en bij de andere jury kwam de bruine al met 10-0 voorsprong binnen en kon de vos weinig goed doen.
Ik wist van te voren al precies bij welke jury ik met welk paard kon scoren. Dat vind ik echt triest.

De bruine begon pas in het Z1 door de mand te vallen door de traagheid in het achterbeen en toen ging de vos steeds beter scoren. Maar ik denk dat dat er ook mee te maken heeft dat je dan bij hoger opgeleide juryleden rijdt die door het plaatje heenprikken.
Want laten we wel wezen als je een winstpuntje in het M1 hebt mag je B en L jureren... ik heb daar persoonlijk geen hoge pet van op.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:48

Ik rij altijd met muziek! Mp3 speler en oortjes in, ik stoor me aan niets en niemand dus of ik nou alleen rij of met dertig anderen op een losrijterrein, maakt mij niet uit. Tijdje geleden was ik op wedstrijd en daar was het losrijden echt slecht geregeld en mijn mp3 was leeg, nou dat heb ik geweten. Ik kom niet in mijn concentratie en dus ging het niet goed.

Ik zoek ook echt "rij" muziek uit, in mijn training gebruik ik het om op tempo te rijden, ritme te houden etc. en met losrijden meer voor de afleiding!

Mbt tot het jureren, dat blijft toch altijd lastig. Gevoel en zicht blijven twee verschillende dingen. Ik jureer zelf ook trouwens en ben gelijk de cursus gaan doen toen ik een punt in het M had. Denk niet dat ik veel veranderd ben qua jureren nu ik zelf wat hoger rijd.....

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:55

Wij hebben hier steeds dezelfde jury's in het Z omdat er maar een paar zijn, maar je weet al percies wat de uitslag is voordat er iemand heeft gestart. Ik heb meerdere malen mee gedaan aan jonge pony competitie, bestgaande en nu ook rabo dag en krijg keer op keer te horen dat mijn pony hele goede gangen heeft die zelfs richting paarden gangen. Heel ruim is hij, maar ook wat trager. Jammer genoeg krijg ik toch iedere keer in de proef op mijn staatje te staan dat hij te langzaam is en punten omdat hij zo een goede kwaliteit heeft in zijn lopen vind je weinig terug.
Mijn andere pony heeft daar in tegen weer echte pony gangetjes, stijvere pootje en sneller (nuet extreem maar toch is er verschil tussen de 2 ponys). Hij krijgt wel ontzettend veel punten en stroomt overal zo doorheen. Terwijl bij bestgaande ofzo zal hij niks maken, ergens vind ik dit jammer die andere pony heeft veel meer kwaliteit maar toch krijg de 'snelle' pony steeds weer heel simpel zijn puntjes vergeleken met die 'langzame'.

Over dat niveau van de jury leden ben ik het met je eens, van mij mogen ze gerust wat strengere eisen stellen. Ik ben alleen bang dat ze dan niet genoeg juryleden meer hebben.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:02

Pfff, wedstrijdspanning. Daar kan ik hele verhalen over vertellen van googlen van de 'concurrentie' tot spugen op het wedstrijdterrein. :+ Tot een jaar geleden was het heel erg bij mij, tot ik accepteerde dat ik zenuwachtig was en dat ik mijn eigen systeem heb, en dat diegene die met me is dat eigenlijk maar moet accepteren }> Ik ben stil en teruggetrokken en ga in mijn eigen wereldje tot het moment dat ik erop stap. Dan is alles weg, ontspan ik en ga ik lekker rijden. Voorheen was het ook nog zo dat ik alleen maar kon kijken naar de ruiters om me heen: wat zij allemaal wel niet hadden en hun mooie paarden tot aan zadels aan toe, met hun blingbling jasjes. Ook daar ben ik niet meer mee bezig, maar met mijn paard, hoe hij loopt, hoe zijn oortjes bewegen, hoe zijn rug voelt, hoe ik kan blijven zitten.
Mijn vaste groom (thank heaven for her) weet dit allemaal en babbelt er dan ook rustig op los met de wetenschap dat ik het allemaal hoor, maar er niets mee doe. Ze weet ook precies wat er moet gebeuren, wat mijn vaste ritueel is en doet daarin gewoon haar ding. En na de wedstrijd ga ik tegen haar aan babbelen :j en krijgt ze antwoord op alles.
Ik heb het maar geaccepteerd dat ik zo ben, en dat ik daar dus maar mee moet leven wil ik wedstrijden rijden. Ik heb het geprobeerd te veranderen, maar dan loopt het niet, sla ik dicht, krijg ik mijn paard niet meer aan het lopen of ik ben juist te relaxed dat ik onbenullig de ring in ga. :7

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:12

Daffodil gevoel en gezicht kunnen best wel eens afwijken ben ik met je eens. Maar niet elke keer weer in een tijdspanne van 14 maanden bij dezelfde personen met dezelfde paarden. Mijn man en trainer hebben vaak genoeg aan de zijlijn gestaan om mijn gevoel te bevestigen. En dan heb ik het niet eens over vinden dat je te laag scoort maar ook soms vinden dat je belachelijk hoog scoort. Blijkbaar is het voor sommigen toch heel lastig om over persoonlijke voorkeur heen te stappen. En het is wel heel frappant dat pas in een hogere klasse de paarden wel beoordeeld worden voor wat ze waard zijn.
En ik ben echt geen zeur over jurys, heb ook met een fjord in het Z1 tussen de paarden gereden en winst behaald, ik weet wat het betekent om te moeten rijden voor een 10 en een 6 te scoren met een minder begaafd paard. Gemiep over ik rij met zus en zo paard dus ik scoor niet heb ik ook een verschrikkelijke hekel aan want dat slaat nergens op.

En ja ik vind dat ze de eisen voor jureren veel hoger moeten leggen. Wat moet ik met een protocol in de B of de L van een persoon wat zijn eigen paard in het M1 nauwelijks rondkrijgt, en erger nog, ook niet begrijpt hoe dat kan en wat er mis is? En dat is wel waar je in de lagere klassen ten dele aan overgeleverd bent. Juryleden voor die klasses zijn er genoeg gezien de vele selectiedagen die ze dit jaar ook weer moeten organiseren. Ik zou zeggen schroef de eisen drastisch op en je kan het met 1 dag af om de kandidaten te screenen.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:15

Zenuwen zijn bij mij ook heel erg geweest. Vorig jaar in de winter en het begin van deze zomer was echt een ramp. Uiteindelijk was het zo erg dat Saar niet meer wou stappen in de proef en mijn galop gewoon en ramp was omdat ik mij zo hard opjaagde.

Uiteindelijk heb ik dan een 'systeem' gevonden dat voor mij werkte, gewoon 20 min vroeger opstappen en stappen.. Stappen.. Stappen. Dit heb ik zo'n 2-3 maand gedaan en toen werden mijn proeven beter en beter. Nu kan ik gewoon inrijden, zonder stress ed. die 20 min extra stap heb ik ook niet meer nodig. Alle stress is er nu af.. Echt zalig!
Heb trouwens ook ondervonden dat Saar de 2e keer altijd beter loopt dan de 1e keer. Als ik maar 1 proef moet rijden, kruip ik er daarom altijd op voorhand al een half uur tot 45 min op. En dat helpt ook super hard.

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:51

Urban is ook altijd fijner de tweede proef. Alleen dit is een paard waarbij je heel goed moet doseren. Dus ik kan er wel een kwartier eerder opstappen als dat ik normaal zou doen, maar dan moet ik goed in de gaten houden dat ik hem niet leeg rijd. Los is los en fijn is fijn.

Ik heb zelf ook een hele poos gehad dat ik met losrijden altijd maar om me heen zat te kijken. Dan liepen er paarden die bij wijze van als een veerje door de losrijbaan heen huppelde en dan dacht ik:"Nou volgens mij kan ik maar beter naar huis gaan want met mijn 'gewone' knollie ga ik het hier niet tussen redden" Daar werd ik dan ook ontiegelijk zenuwachtig van.
Het mooie is dat ik wel vaak boven hun eindigde. Dus als er top bewegers in dezelfde klasse starten wil niet zeggen dat ze een goeie proef neerzetten.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:00

Pff heb net een heel verhaal getypt en dat is nu weg.. :(
Dus even in het kort: Als ik veel ga stappen krijg ik een slappe-benen-gevoel. Beetje vreemd verwoord maar ik weet niet hoe ik het anders uit kan leggen. Ik moet vooral mezelf aan het werk zetten met losrijden. Anders word ik echt een beetje "traag". En daardoor Vanquish ook met als resultaat dat hij in de proef dan echt gaat spooken en explodeert op de geringste hulp.

En nog even over de jury's. Het is inderdaad zo dat de ene jury graag een ontpannen en rustig beeld ziet en de ander juist een wat heter paard met spectaculaire gangen. Wat dat betreft weet je dus ook nooit wat je kunt verwachten en heb je niet zoveel aan het commentaar van anderen over de jury. Dus ik probeer me daar ook zo min mogelijk van aan te trekken. Ik heb ook het liefst een jury die een 3 durft te geven, maar daar tegenover ook een 8 of 9 voor iets wat heel goed ging. Dat is leuker dan een zesjes jury. Laatste twee keren had ik helaas jury's die makkelijk een 3 of 4 gaven en voor de (mijns inziens) goede onderdelen een 6 of magere 7. Dat vind ik jammer, want zo wordt winst rijden erg moeilijk. Mijn proeven bestaan namelijk altijd wel uit hele goede en slechte onderdelen. Zo moet ik het echt hebben van mijn zijgangen en de oefeningen in galop. Alhoewel het aanspringen en de eenvoudige wissels minder sterk zijn, kan ik vaak met de overige oefeningen toch flink scoren. Maar dus niet bij een jury die daar zessen voor geeft. Dan verlies ik de punten aan het eind van de proef. (Oftewel bij de eenvoudige wissels ;))

Nou uiteindelijk is het toch weer een heel verhaal geworden, haha!

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 13:39

Wat ik overigens ook jammer vind is een jury die wel afstraft maar niet beloond. Klinkt raar maar wij hebben er hier zo een, zo komen de simpele proefjes bovenaan en de gene die knallend rijdt maar een paar fouten daardoor maakt onderaan. Ik zelf zou als jury liever die super proeven met een paar dikke fouten zien, maarja ben geen jury (en dat lijkt me ook niks voor mij nog).