Geen dressuurhoedje meer per 01-01-2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:30

Roxxiejj schreef:
Wat ik eigenlijk met mijn verhaal wil zeggen en waar het in de wereld helemaal om draait is rekening te houden met anderen om je heen. Een paard kan inderdaad net zo braaf zijn, maar als een helicopter overvliegt en 1 paard zet het op een rennen dan volgt de rest al snel. Al zouden er geen dingen van buitenaf zijn, maar er zal 1 Z ruiter zijn die een jong en vliegend paard onder zich heeft en die zet aan, kan de boel al snel escaleren.
Desondanks vind ik nog steeds dat de keuze bij de ruiters moet liggen. Ik heb bijvoorbeeld zo'n paard die, als hij andere paarden ziet rennen, stil gaat staan en dom gaat staan kijken. Enge dingen in de omgeving idem.

En precies daarom vind ik het ook een goede regel dat op het voorterrein een hoedje gedragen moet worden. In de ring ben je alleen met het paard, en zal een kudde-reactie niet zo snel het geval zijn. Op het voorterrein kan dit sneller. Als het dan toch al "veiliger" moet, dan daar maar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:31

listiglistje schreef:
Ach ik ga spraren voor een mooie Samshield als ik in 2013 Z start *D 8-) eindelijk een excuus om zo'n dure cap aan te schaffen :P

Precies. Kwa prijs ontlopen ze elkaar niet eens zoveel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:34

Lovely schreef:
Voor de springruiters zal het wel wennen zijn om met een cap op het voorterrein te betreden.

Waarom? Je mag niet zonder helm op je paard in de basissport.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:35

Roxxieejj, het maakt mij niets uit of mensen wel of niet op mijn post ingaan. Wat ik wel mis bij velen, en daarom maakte ik die opmerking, is eens kritisch kijken naar jezelf, je paard, je discipline en je omgeving en aan de hand daarvan een keuze maken. Ik heb een paard waar ik never nooit niet zonder cap op zal gaan zitten, en eentje die na je twee maanden stalrust zo mee naar buiten kunt nemen aan een lang teugeltje.

Angela, precies wat ik bedoel idd. IMO creeeer je juist schijnveiligheid door een cap altijd te verplichten. Ik denk dat het essentieel is dat je bewustheid bij ruiters creeert van de risico's en de maatregelen die je kunt nemen, dan werk je echt aan veiligheid.

Lovely, dat dacht ik wel ;)

Listiglistje, ik ken de omstandigheden van beide ongelukken niet goed genoeg en kan er dus geen uitspraak over doen (dat wil ik niet eens). Risico blijft er zeker altijd als je met paarden bezig bent, maar als je dat wil uitsluiten moet je niets meer met paarden doen, Klinkt als een dooddoener, maar zo simpel is het wel. Als je die keuze niet wil maken, accepteer je dus een risico. Je kunt dingen doen om de kans dat het risico daadwerkelijk optreedt te beperken (niet met een 3jarige in de prinsjesdagstoet rijden) of de gevolgen ervan te verminderen (cap en bodyprotector dragen) maar er blijft altijd een restrisico. En het is aan jou of je dat risico aanvaardbaar vindt.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 23-11-11 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:36

vonneke schreef:
Lovely schreef:
Voor de springruiters zal het wel wennen zijn om met een cap op het voorterrein te betreden.

Waarom? Je mag niet zonder helm op je paard in de basissport.

Op internationale wedstrijen werd er soms nog zonder helm op het voorterrein gereden. Of soms, zeg maar gerust vaak.

Anoniem

Re: Geen dressuurhoedje meer per 01-01-2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:39

Lovely, maar deze discussie gaat toch over de basissport en wat de KNHS gaat veranderen?
Volgens mij is er hier geen enkele ruiter die zich druk hoeft gaan te maken over internationale starts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:42

Vonneke, volgens de OP gaat het om een FEI besluit.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:43

Lielle schreef:
Ik blijf erbij dat je bij al dit soort veiligheidsmaatregelen eerst eens fatsoenlijk moet nadenken over de risico's. Veiligheid is het resultaat van de risico's die bestaan, de kans dat ze optreden, de gevolgen als ze optreden en de maatregelen die je neemt om of de kans erop te verkleinen, of de gevolgen te beperken. Dus is een cap veiliger? Ja, wsl wel omdat het de gevolgen van een val beperkt. Maakt een cap paardrijden veilig? Dat hangt helemaal af van de omstandigheden. Met een net zadelmak paard meerijden in de stoet op prinsjesdag brengt zoveel risico's met zich mee (die ene bomproof uitzondering daargelaten) dat het dragen van een cap er niet ineens voor zorgt dat het veilig is, daarvoor zul je meer moeten doen.
En zo zullen er ruim voldoende paarden zijn die je prima zonder cap (lees: met een hoedje) kunt rijden, simpelweg omdat de kans dat ze schrikken en je eraf valt heel erg klein is. In andere disciplines als springen, eventing wordt de kans op een val en de gevolgen van zo'n val groter, dus moet je meer veiligheidsmaatregelen treffen. De opmerking hiervoor over voltige is juist een mooi voorbeeld van een discipline met een relatief laag overgebleven risico.

Ik krijg een sterk gevoel van symboolwetgeving hier, jammer.

(

Misschien is het ook wel symboolwetgeving, maar dat vind ik geen enkel probleem. Ook ik zie in dat er binnen de paardensport verschillende gradaties zijn qua risico's en dat daar andere (verplichte) maatregelen voor zijn. Maar ik vind het een goed symbool om iig alle ruiters een cap te laten dragen.

Daarbij nog de aanvulling dat ik het goed zou vinden als er consequent wordt omgegaan met veiligheidsvoorschriften binnen de verschillende discipline's, gelijke monniken gelijke kappen binnen alle klasses in het springen, dressuur, eventing, ect. Niveau of ervaring vind ik daarbij niet relevant...

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:43

Hmm, alleen hoedje in een proef, en met inrijden een cap ofzo, vind ik een goede oplossing! Daar ga ik mee akkoord ;) :P

En er zullen genoeg mensen zijn die dat wisselen (van cap naar hoedje) niet kunnen (ivm drukkig paard) of niet willen (te veel moeite), dat zullen genoeg mensen denken, MAAAAARR, zo blijft de keuze alsnog bij de ruiter\amazone zelf.. Dan heb je alleen de mensen die het ÈCHT willen nog over. Degene die het niet zo heel erg uit maakt, zou niet nog gaan wisselen voor de proef.. denk ik..

Dan kunnen ze t misschien, als ze willen, ooit nog helemaal hoedje eruit doen, maar dan hebben de fabrieken ook langer de tijd om de chique hoedjes van nu, veilig genoeg te maken en wel zo mooi houden.. ;)
Laatst bijgewerkt door X_Michelle_X op 23-11-11 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 14:44

Lielle schreef:
En het is aan jou of je dat risico aanvaardbaar vindt.

Of aan de sportorganisatie de de regels voor ons maakt.
Dat is in het verkeer toch ook zo? Ik vind het prima om harder dan 120/130 over de snelweg te rijden, maar de overheid vindt van niet en heeft het verboden. Daar moet iedereen zich ook bij neerleggen, net als met een motorhelm, de veiligheidsgordel en allerlei andere veiligheidszaken die verplicht zijn in een auto.

Ik rijd inmiddels ruim 30 jaar en ik stuiter ook nog wel eens van een paard af, ook als ze Z lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:45

moet dat zo groot?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:46

Ninia schreef:
Paardrijden behoort bij de gevaarlijkste sporten. (zie mijn eerdere posts met links naar onderzoeken, feiten en cijfers) Ook Z ruiters en geoefend ruiters vallen op hun hoofd. .

Maar die feiten en cijfers zijn zoals zo vaak al gezegd uiterst discutabel als het gaat om deze specifieke groep. Geen cijfers over > Z ruiters op wedstrijd en hoofdletsel (cap/geen cap) Voor zover ik heb gezien in dit onderwerp ben ik ook nog niemand tegengekomen die binnen die groep valt.

Ik ga volledig mee met Lielle, dat is de hetgeen wat ik ook al een tijdje zeg.

En wat betreft symboolpolitiek: zolang het geen daadwerkelijk resultaat zal hebben op basis van wat het verleden toont, is het symboolpolitiek. Alles heeft risico, het leven is een groot risico, de kunst is je te beschermen tegen de juiste risico's.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:49

dat wil dus zeggen dat je voortaan in de dressuur met een bodyprotector en crosshelm moet starten, en wsl op korte termijn ook een airjacket. Leuk in de voltige, zo'n airjacket :D

Ik ben echt tegenstander van symboolwetgeving (en dat is iets anders dan tegenstander van een cap). Als je echt wil dat paardensport inherent veiliger wordt, ga je zorgen dat mensen zich bewust worden van de risico's en de maatregelen, en dat is heel iets anders dan verplicht een cap dragen.

Karin, en wat zie je in het verkeer? Waar mensen de toegevoegde waarde van zo'n veiligheidsmaatregel niet zien, wordt die dus omzeild. Dus je kunt zoveel verbieden of verplichten als je wil, zolang je niet daadwerkelijk overtuigt, levert het niets (of te weinig) op.

En ik draag dus vrijwel altijd een cap, en als ik ooit weer eens Z rijd, zal dat met kep zijn :j

Nikka, exact!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:50

Maar als je het eens anders ziet: Als bij de meeste (dodelijke) ongevallen met een paard een helm wordt gedragen is een hoedje dan niet veiliger?
zo komt het iig in veel posts hier over.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:52

Ik denk dat je op mij reageerde Lielle, maar ik bedoel dat er per discipline wel verschillen mogen zijn in veiligheidsvoorschriften, maar dat er binnen één discipline dezelfde voorschiften moeten zijn voor iedereen, ongeacht niveau. Dus iedereen binnen het springen en dresuur een cap, iedereen binnen de eventing een bodyprotector en (cross)helm, ect.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:58

oke, dan had ik je verkeerd begrepen. Vond het ook al heel apart.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:59

Nee, dat lijkt ook mij ook overdreven :+

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:02

ik snap niet waar iedereen zich zo druk om maakt en maar oh wat een betutteling weer, loopt te roepen

zo'n 20 jaar geleden reed praktisch iedereen zonder cap....bij de rijvereniging waar ik reed werd een cap alleen maar gebruikt met springles en voor de rest lag dat ding ongebruikt op de bakrand. Cap werd alleen gedragen met wedstrijden en springles. Ok tuurlijk waren er ook mensen die wel altijd een cap droegen, maar die waren praktisch in de minderheid...of lid van de ponyclub(want daar was cap wel altijd verplicht)

situatie anno 2011: praktisch iedereen rijd met cap...en niet langer alleen maar met wijdstrijden en springles, maar eigenlijk altijd. Sterker nog: er zijn genoeg mensen hier op bokt die mensen die er voor kiezen om zonder cap te rijden bekans uitmaken voor idioten..of op zn minst voor gek verklaard, want oh zo onveilig....en spelen met je leven blablabla

Kunnen al die mensen de de eerste situatie hebben meegemaakt jaren lang ook wel gaan roepen dat mensen betuttelend zijn niet?

met andere woorden: kom op mensen...nu niet gelijk als kleine kinderen die hun snoepje niet krijgen gaan reageren he? Of willen we vaker in fatale ongeluktopics de volgende woorden gaan uiten: 'oh jee wat erg...veel sterkte aan de nabestaanden' ?
Deze regel is gekomen om de veiligheid van ruiters en amazones te vergroten...die ook nog eens een beter imago (uiteindelijk mag je dat tenminste verwachten) uit zal gaan stralen naar al die niet paarden mensen die ons dan weer voor gek verklaren omdat we op 'zo'n groot gevaarlijk beest' stappen.

lijkt mij een win-win situatie wat dat betreft

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:09

Als ik voltige zou doen, dan wel graag met airjacket, risico analyse op mezelf gedaan..
Of ik nou voltige met levend paard of oliedrum doe, ik ga neerstorten...

Ach aardig compromis, voor zolang het duurt, cap op voorterein in ring eventueel hoedje.
(als ze dat ook echt zo gaan doen.)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:12

Dat er ook tijdens dressuur concoursen op hoger niveau ook vreselijke ongelukken gebeuren, blijkt toch wel uit dit bericht:
[VN] Val van paard tijdens concours wordt amazone fataal

Dat het risico er is, en dat er ook daadwerkelijk ongelukken gebeuren is duidelijk, maar ja, er komen ook mensen om het leven die netjes op de stoep lopen... je kunt helaas niet alles voor zijn..

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:17

Daar was het een ijzeren plaat op de grond volgens mij. Dus risicovermindering had op een heel ander vlak moeten plaatsvinden.
Laatst bijgewerkt door Nikka op 23-11-11 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:20

Zouden volgens de voorstanders van een hoedje, hypothetisch gezien, Z-springruiters dan ook zonder cap mogen starten?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:25

Nee, want dan heb je het gevaar van een balk tussen de benen van het paard. Of een val tijdens de sprong.
De gevaren zijn daar naar mijn idee een stuk groter dan in de dressuur. Er spelen namelijk heel wat meer factoren in dat geval een rol!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:27

Maar je hebt bij dressuur toch ook het gevaar voor een val?
Of zouden alle B t/m M ruiters dan ook met een hoedje mogen starten omdat de dresuur an sich minder gevaren heeft?

Ik snap niet zo goed waarom Z-dressuurruiters een aparte 'status' hebben mbt het dragen van geen cap.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:30

Ik wel!
Om in de Z te mogen starten heb je al een behoorlijke dosis ervaring op moeten doen.
Het hoedje is de kroon op je samenwerking met je paard.

En nee! De kans om te vallen bij het springen zijn veel groter dan bij de dressuur, omdat er meer redenen zijn, die tot de val zouden kunnen leiden.