Lusitana schreef:Ze slijten hun dagen niet in een hok, ze worden op stal gehouden ipv in een wei. Dat betekent niet dat ze er nooit uit komen. Het betekent ook niet dat ze afgesloten zijn van soortgenoten, ze staan in een rij met hun hoofden naar buiten.
Als de stal wordt uitgemest gaat het paard in een paddock.
En voor de jaren zeventig was dit ook gewoon in Nederland, de weides waren voor de koeien.
En ja, paarden passen zich aan. Dit is een eigenschap die ze hebben om te overleven. Want in de natuur hebben ze zich ook aan te passen aan de omstandigheden. Zelfs in de wei moet een apard zich aanpassen. Maar de voorstanders van weidegang hebben het idee dat het geen aanpassing vergt.
Juist dit gemakkelijke aanpassen (sommige paarden kunnen dat trouwens slecht en die krijgen last van stress) is een eigenschap waardoor het te domesticeren was en waardoor we het kunnen gebruiken om op te rijden bv.
Een paard dat gestressed is, wordt niet gezond oud, punt. Dat krijgt lichamelijke klachten en of uit zich op een manier waardoor best blijkt dat ze niet gelukkig zijn. Ik ken hier een hengst die in de winter echt opgesloten staat. Bij hem staan er deuken in de muren van zijn achterhoeven op 2.5 meter hoogte zo gaat die tekeer. Ik wil die graag naar mijn huis halen. Dan heeft hij 'maar' een paddock en een stal en een merrie waar ik hem toch echt wel van gescheiden moet houden, maar ik denk dat hij dan toch minder gestressed is dan in zijn thuis situatie. Het is maar hoe je het bekijkt.
En ik zeg steeds dat ik beslist niet voor het een of het ander ben, ik ben voor het zo goed mogelijk naar de zin maken, maar binnen de mogelijkheden en die zijn niet voor iedere eigenaar en niet voor elk paard gelijk.
24/7 buiten is geen garantie voor een gelukkig paard, we moeten niet doen alsof dat wel zo is en alle paarden maar "bevrijd" moeten worden.
Bijna alle huisdieren zijn sociale dieren van oorsprong en in het wild en toch hebben we geen probleem om die alleen te houden in soms zeer kleine behuizing.
Verder reageert ook niemand op het castreren wat zo normaal gevonden wordt. Dan neem je het paard toch ook wat af? Maar nee, dat is normaal want dat zijn jullie nu eenmaal gewend. Het is echt maar hoe je dingen bekijkt.
En ik kan heus een paard alleen sneu vinden, maar niet ELK paard.
Je kunt niet zeggen dat alle paarden hetzelfde inelkaar zitten gebaseerd op biologische gegevens.
Dan kom ik weer uit bij de onderzoeker die zei dat paarden geen persoonlijkheid hebben omdat ze allemaal hetzelfde doen.
We weten dat ze persoonlijkheden hebben, waarom kunnen we dan niet accepteren dat die persoonlijkheden ook met zich meebrengen hoe ze met situaties omgaan en wat ze prettig(er) vinden?
Luchtzuigen blijkt trouwens te maken te hebben met maagzweren en heeft dus meer te maken met voeding dan met verveling.
Alle stalondeugden hebben oorzaken en die oorzaken zijn weg te nemen. Het is niet het op stal staan op zich.
Er zijn paarden die echt niet tegen op stal staan kunnen. Ik vind ook best dat de eigenaren daarvan de plicht hebben om ze dan anders te houden.
Maar ik vind niet dat je er van uit moet gaan dat elke eigenaar zijn paard 24/7 in de wei moet hebben.
Ik dacht dat de maagzweren ontstonden DOOR luchtzuigen?