D en E pony's in handicap; is dat wel eerlijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Frantic

Re: D en E pony's in handicap; is dat wel eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 18:09

Ik heb er ook wel eens over nagedacht, vooral ook omdat in "onze"tijd de "E pony's" doorgroeiden tot 1.65m! Kom je aan met een D van 1.42m... Wat dat betreft snap ik TS volkomen....

Alleen, bij de C's rijden toch vaak jongere kinderen terwijl je ook D pony's hebt die qua gangen niet onder doen voor een KWPNér! denk idd aan de welsh of deutsche reitpony of de NRPS.....

Als je als new forrest merrie van 1.40m het moet opnemen tegen een Welsh hengst van 1.46,5.... tja, dan sta je ook wel even te kijken.....

Blijft dressuur sport en idd D en E wordt nergens gesplitst.

priekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 19:46

amondi schreef:
Ik heb er ook wel eens over nagedacht, vooral ook omdat in "onze"tijd de "E pony's" doorgroeiden tot 1.65m! Kom je aan met een D van 1.42m... Wat dat betreft snap ik TS volkomen....

Alleen, bij de C's rijden toch vaak jongere kinderen terwijl je ook D pony's hebt die qua gangen niet onder doen voor een KWPNér! denk idd aan de welsh of deutsche reitpony of de NRPS.....

Als je als new forrest merrie van 1.40m het moet opnemen tegen een Welsh hengst van 1.46,5.... tja, dan sta je ook wel even te kijken.....

Blijft dressuur sport en idd D en E wordt nergens gesplitst.

Ja,dat is wel zo ja.. Tussen D en E ligt toch eigenlijk best veel verschil in hoogte.. Maar C en D samen is ook niet echt heel handig. Mij lijkt het wel eerlijk om niks bij elkaar te doen, maar dat gaat vast niet Clown

(ps: ik heb een Haflingermerrie van 1.42, tja, dan is het wel even wat moeilijker. de mijne loopt wel heel mooi, maar haflingers vinden aanspringen enzo toch wel moeilijker.. maargoed, dit heeft er niet zo veel mee te maken Bloos )

previrJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 18:42

en D pony's zijn al heel vaak eigenlijk E pony's, gewoon geknoeit met meten.
je stelling is verkeerd, als je d en e's bij elkaar gooit hebben de d ponys t vaker veel makkelijker als t op tijd gaat, hoe kleiner hoe makkelijker en sneller ze kunnen draaien.
Ik heb ene van 1,75 bij de paarden gereden, omdat deze door de pony ruiter niet makkelijk was en ik deze ben gaan starte om verder klaar te maken. maar met een kleintje ben je vele malen sneller.
snap t hele probleem niet zo,
ik zou me meer druk maken over de categorie D pony's zelf omdat de maat verschilt van 1,39 tot ong echte maat 1,55 sommige mensen krijgen het gewoon klaar hun E maat in de D maat te krijgen

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 08:14

Ik vind dat D's gewoon tegen E's moeten.. Knipoog

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:31

Ik begrijp het niet helemaal, als 2 categorieen in handicap worden gereden worden beide toch gewoon op het eigen "niveau" beoordeeld, en pas bij de prijsuitrijking bij elkaar gezet?

Dan maakt het toch niet uit dat ze in handicap worden gereden? De eisen voor de verschillende rubrieken blijven bestaan en worden daar ook op beoordeeld. Pas bij het uitreikenn van de prijs worden de rubrieken samengevoegd.

Het enige nadeel wat je dan hebt is als je net niet goed genoeg bent je geen prijs hebt, maar dat zou je ook overkomen wanneer je in een groot deelnemersveld zou rijden....

Kortom; ik zie het probleem niet zo....

ladyisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:35

Raggel schreef:
Het niveau tussen D en E is veeeeeel vergelijkbaarder dan dat tussen D en C.. Er zijn inderdaad E's met grote goede gangen.. Maar er zijn er ook veel minder... Hier is het zo dat het niveau kwa rijden bij de D's hoger ligt dan bij de E's..
Ook zijn er niet heeel veel D's van 1.40, de meeste zitten toch richting de 1.46/1.48.. Dit is dat toch echt niet te vergelijken met een Ctje van 1.27.. Hier rijden dan ook vaak kleine, jonge kinderen op.. Terwijl op de D's en E's vaak kinderen van 17/18 jaar zitten.. Dat is toch niet te vergelijken..
Ik vind het goed zo... Ja

Ga ik helemaal in mee, zelf heb ik een zeer ruim lopende E pony(en 2 D's). V.Olivi. Maar er zijn zat D pony's die hoger staan dan ik, het gaat toch om hoe je rijd. De mijne is nog maar 4 en dus nog niet in balans, ook niet altijd even makkelijk. Je moet ook meer bij elkaar zien te rijden dan bij D's.

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:37

Ik ben het er ook mee eens dat D/E gewoon bij elkaar kan in de dressuur, maar niet in het springen.
een D-pony is toch wat sneller en wendbaarder dan een E-pony

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:49

Mij maakt het niks uit dat ze de D/E bij elkaar voegen. Alles apart doen is gewoon geen doen.
Mijn dochter is een paar weken geleden 10 jaar geworden en heeft sinds december een D-pony van 1.48m. En dus nog erg jong, maar ze is vrij groot voor haar leeftijd. Dus ja wat moet je dan een C-pony kopen waar ze binnen een jaar weer uitgegroeid is?? Het is het leeftijdsverschil en ervaring van de oudere kinderen wat het voor haar moeilijk maakt. Maar ook daar leert ze weer van... Knipoog

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:59

Jaren geleden reed iedereen tegen elkaar. Ik reed met mijn Welsh-A tegen grote E-pony's. Ik was toen een jaar of 8 en moest dus tegen meiden van soms 10 jaar ouder. Kaapte vaak zat de prijzen weg Knipoog

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:13

gabyfedde schreef:
Jaren geleden reed iedereen tegen elkaar. Ik reed met mijn Welsh-A tegen grote E-pony's. Ik was toen een jaar of 8 en moest dus tegen meiden van soms 10 jaar ouder. Kaapte vaak zat de prijzen weg Knipoog

Precies zo ben ik ook begonnen alleen had je toen nog geen E-pony's. En ik heb toen ook het nodige gewonnen Knipoog

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:51

Niek123 schreef:
Ik ben het er ook mee eens dat D/E gewoon bij elkaar kan in de dressuur, maar niet in het springen.
een D-pony is toch wat sneller en wendbaarder dan een E-pony

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 18:16

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 18:24

ja dat is al jaren zo op pieter-stuyvesantconcours, vind dat wel apart want op regio/hippiade is de c-catogerie wel gescheiden.