Starten met afgekeurd paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yorghos

Re: Starten met afgekeurd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 08:29

Bij mijn weten klopt het verhaal van Fitzroy helemaal.
Maar de voorwaarden wisselen per verzekeringsmaatschappij, dus ik denk dat je gewoon even moet bellen om hier duidelijkheid over te krijgen.

En nog even offtopic:
Er wordt hierboven gesuggereerd dat dit paard onverkoopbaar zou zijn... Nou, ik ben iemand die zo'n paard wel zou overwegen als het dier me verder aan staat. Waarom? Een keuring is een aanwijzing, maar ook niet zaligmakend. Daarbij ben ik een echt paardenmeisje en is rijden niet mijn eerste bezigheid.
Waarmee ik maar wil zeggen dat er ook voor dit soort paarden best wel liefhebbers zijn.

Waarom haal je dit paard niet gewoon uit de verzekering om hem daarna weg te geven? Dat lijkt mij de beste weg.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 18:48

omda de eigenaar natuurlijk wel geld wil zien. De verzekering zal best kunnen uitbetalen maar da ham vraag is dan: wat kan ze nog met het paard?

Als ze hem toch uitbrengt in de sport heb je kans dat je de maatschappij terug moet betalen, idem bij verkoop.

De uitkering zou dan nl niet terecht zijn geweest.

astridozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:31

Fitzroy schreef:
Even wat feiten op een rijtje, omdat ik een afgekeurd paard bezit weet ik uit ervaring van de hoed en de rand.

A. een verzekering keurt je paard NOOIT af alleen op basis van het feit dat jij je paard niet verkocht krijgt door een positieve buigproef. Heb ik al eens expliciet nagevraagd en dan heb je dus gewoon pech.

B. Als je paard wel echt afgekeurd wordt voor de sport, teken je een verklaring dat je het betrokken paard ALTIJD in eigen bezit houdt. Alleen verkoop aan het abattoir is toegestaan. Weggeven is dus ook NIET aan de orde. Tevens teken je er voor dat het paard NOOIT meer op wedstrijden wordt uitgebracht.

C. Je krijgt geen A in het paspoort.

D. Kortom, in de praktijk zou het misschien wel mogelijk zijn om met een afgekeurd paard te starten, maar als de verzekering erachter komt (en dat is een kwestie van levensnrs. naast elkaar leggen Knipoog tussen verzekering en KNHS), zul je zeker het bedrag terug moeten betalen en wsch zul je nooit meer ergens geaccepteerd worden omdat je fraudeert.

Zoals ik het hier lees, zal dit paard niet afgekeurd worden voor de sport en zit je gewoon opgescheept met een paard dat onverkoopbaar is vanwege een positieve buigproef.
Paard mag dus nog steeds op wedstrijden uitgebracht worden.

Waarschijnlijk heb ik dan een goede verzekering gevonden voor mijn paard, want;

A. Paard wordt na 1jaar lang alleen maar positieve buigproeven, WEL afgekeurd.
B. Na afkeuring is schenken WEL mogelijk, mits paspoort in mijn bezit blijft.
C. Paard krijgt 'A' in het paspoort...
D. Volgens KNHS is het dus WEL mogelijk te starten met afgekeurd paard, maar ben het met voorgaande uitspr. volledig eens.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:15

je kunt ook idd wel starten met een afgekeurd paard, maar eigenlijk niet als het paard door de verzekering is overgenomen en is terug gekocht!
Dan mag het van KNHS wel, maar niet van de verzekering!!!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 17:28

Dan heb jij een hele bijzondere verzekering. Waar ben jij verzekerd als ik vragen mag?

astridozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:28

Het is een onderlinge veeverzekering waarin paarden voor max 7000 euro kunnen worden opgenomen.
Het was toendertijd de afweging of voor minder in de verzekering, maar geen super strenge voorwaarden of voor een hoger bedrag verzekerd (bv bij Interpolis of ander groot verzekeringsmaatschappij) maar strengere voorwaarden...

Ben blij dat ik voor optie 1 gekozen heb!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 05:36

Dan heb je idd geluk gehad, want zoals ik het schets zijn idd de voorwaarden van de grote maatschappijen.