Paard netjes krijgen*tips*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ladyisabelle

Re: Paard netjes krijgen*tips*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:52

Sokken was ik altijd met Betadine shampoo! Heel klein beetje in het water(lauw) doen, dan met een borstel schuimend maken en dan rossen maar. Met groene zeep vreet het de huid heel erg aan. En door zonnebloem olie beginnen ze mooi te glanzen. Elke dag 5 pompjes(in een oude zeepfles doen) bij het eten doen. En ze zien er stralend uit!

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 17:03

Zonnebloem olie krijg ze altijd al ik deed het gewoon zo door haar voer heen.
Maar dat van die zeep fles is wel een goeie eigenlijk! Clown

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:04

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:16

marquez1 schreef:
[naam] schreef:
even een vraagje tussendoor: mijn paard glanst maar als je kijkt met name bij de flanken en achterhand blijft er een soort stoffige/zanderige laag in de vacht zittten die je er dus echt niet uitgepoetst krijgt... hoe kun je er voor zorgen dat ook dat
schoon wordt (wassen helpt niet )

Op de ouderwetse manier poetsen Knipoog . Eerst goed rossen met de rosborstel. Deze regelmatig uitkloppen op de grond. Dan met de harde borstel, met korte scheppende bewegingen poetsen, na 2-3 streken de borstel afvegen aan de rosborstel. Vervolgens doe je hetzelfde met de zachte borstel maar nu haal je na elke streek de borstel langs de rosborstel. Voor het laatste stof nog even een beetje echt schapenwol (zo van het schaap, ongewassen) over je paard halen. Succes gegarandeerd!

ook als ik haar zo poets blijft er een soort stoffig laagje op zitten... echt heel raar Bloos
weer een nadeel dat je alles ziet op een zwart paard Knipoog

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:17

Heeft iemand misschien ook een tip om dikke manen dunner te krijgen zonder te trekken? Want mijn pony gaat mee trekken en daardoor gaat het aldoor scheef. Heb je met uitdunmesjes een beetje een natuurlijk resultaat? Zo ja, hoe werkt dat?

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:55

ninz schreef:
ook als ik haar zo poets blijft er een soort stoffig laagje op zitten... echt heel raar Bloos

Tja een witte is bewerkelijk maar een zwarte ook Clown Dan zou ik zeggen, de waterslang erover Haha!

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 17:42

Dan ook maar even mijn wedstrijdritueel:

De dag vantevoren was ik altijd de staart van mijn paard (evt. ook de rest, maar is bij mijn paard eigenlijk nooit nodig). Eerst met gewone shampoo, daarna nog eens met crèmespoeling, zodat de staart glad en zacht is. Goed uitspoelen! (Ik was trouwens meestal maar tot de staartwortel, zodat het niet zo snel gaat jeuken) Dan drie vlechten maken en die weer samenvoegen tot 1 vlecht.

Volgende ochtend was ik meestal de voetjes etc. pas, omdat mijn paard het altijd voor elkaar krijgt om die in een paar uur weer helemaal bruin te krijgen Schijnheilig Op de wedstrijddag zelf begin ik dus met het wassen van zijn benen en hoeven. Witte benen krijg je erg goed schoon met zilvershampoo (gewoon bij de drogist verkrijgbaar). Goed insoppen en vooral goed uitspoelen! Hoeven kun je doen met water en een borstel en (alleen als ze helemaal schoon zijn) mooi insmeren met hoefolie (werkt nog beter dan hoefvet).

Dan ga ik vlechten. Ik gebruik een kammetje om mooie gelijke plukjes te maken met rechte scheidingen (meestal hou ik aan dat de plukjes de breedte moeten hebben van het kammetje, zo heb je altijd gelijke plukjes). Dan maak ik eerst van alle plukjes vlechtjes. Een goede tip voor het vlechten: gebruik een wasknijper om de manen die je even niet gebruikt om te vlechten vast te zetten, zo gaan ze niet de hele tijd tussen je vlechtwerk zitten. Het onderste plukje sla ik altijd om, zodat je later makkelijker de knotjes kunt maken zonder springende sprietjes. Het allerbelangrijkste is dat je heel strak vlecht. Dan rol ik de vlechtjes op en maak er knotjes van. De voorpluk vlecht ik meestal van bovenaf in. Ik pak dus steeds een klein plukje bij. Ook deze rol ik op en maak er een knotje van.

Dan ga ik de rest poetsen (rosborstel, harde borstel, zachte borstel en babydoekjes) en smeer ik wat babyolie op zijn neus en rondom zijn ogen.

Op de trailer doe ik altijd een staartbandage om, zodat het niet kan schuren en netjes bij elkaar zit. De vlecht haal ik er meestal pas uit op wedstrijd, zodat het paard niet zo makkelijk in de staart kan poepen (kreeg mijn paard altijd voor elkaar). Op wedstrijd haal ik dan nog een keer een borstel door de staart en hij is weer helemaal netjes. Ja

Even over de staart en manen: zijn manen snij ik altijd bij met een mesje. Hierdoor trek je niet de helft van zijn manen eruit en ziet het er toch niet onnatuurlijk uit. Zijn staart knip ik af ong. ter hoogte van de kogel. Ik ga met mijn hand naar beneden langs de staart en trek hem strak, dan knip ik hem in één beweging recht af en doe dit nog een keer, zodat alle ongelijke stukjes weg zijn. Ja

Goed voer scheelt trouwens al de helft van het poetswerk. Op http://www.pavo.nl kun je voedingsadvies vragen voor jouw paard. Sinds mijn paard goed gevoerd wordt met de pavobrokken glimt hij als een spiegel! Ik heb ook wel eens van iemand gehoord dat je voor de glans grapefruits kunt voeren. Heb het zelf nog nooit geprobeerd, maar het is te proberen. Bruinbier of zonnebloemolie door het eten kan ook zeer goed werken! (moet je er wel op letten dat je niet te veel bier geeft wat paarden kunnen ook dronken worden Clown )

@ Ninz: Mijn vorige pony was trouwens net als de jouwe echt een stofnest. Wat bij haar wel redelijk werkte was een doek een beetje nat maken, niet zeiknat, maar gewoon een beetje vochtig en daarmee over de huid gaan. Omdat water stof aantrekt, zul je hierdoor het meeste stof er wel uitkrijgen. Meestal ging ik er daarna nog een keer overheen met een babydoekje voor de extra glans.

annelies_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 17:44

ninz schreef:

Ik zelf heb ook een zwart paard. Op de plekken waar ze er heel erg last van heeft. bij mij is dat heel erg bij haar kont. Daar was ik haar altijd met srub betadine. Al zeg ik het zelf maar het werkt echt! Wat ik ook doe is haar altijd goed met equistar bespuiten, dat doe ik 1 keer per week.

hopelijk heb je hier wat aan Knipoog
Laatst bijgewerkt door annelies_b op 20-08-08 17:50, in het totaal 2 keer bewerkt

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 17:45

Lady_Daniels schreef:
Ik heb altijd het gevoel dat mijn paard net op een ijslander lijkt hoe goed ik ook mijn best doe!

Nou, ik heb zelf een ijslander en hij ziet er op dressuurwedstrijden ook heel netjes uit hoor! Ik toiletteer hem ook!

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 17:59

Lady_Daniels schreef:
Dat naald en draad vlechten zijn daar topics over? Ik zou namelijk niet weten hoe dat moet.
En is naald en draad mooier dan elastiek?

http://www.bokt.nl/wiki/Hoe_vlechten

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 09:41

rakni schreef:
Lady_Daniels schreef:
Ik heb altijd het gevoel dat mijn paard net op een ijslander lijkt hoe goed ik ook mijn best doe!

Nou, ik heb zelf een ijslander en hij ziet er op dressuurwedstrijden ook heel netjes uit hoor! Ik toiletteer hem ook!

Het was ook niet banketstaaf bedoeld naar Ijslanders...
Ik heb zelf een KWPN paard en als die eruit ziet als een ijslander (met dikke vacht manen et.) dan ziet dat er natuurlijk niet zo mooi uit.
Begrijp me niet verkeerd Clown

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:52

Wat wordt er eignelijk precies bedoeld met babydoekjes?
zijn dat van die snoetenpoetsdoekjes ( sorry wist even geen andere naam er voor) of zit ik nu verkeerd te denken

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 15:51

Volgens mij van die billen poets doekjes zeg maar. Natte witte doekjes "Vochtig toilet papier"

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:11

Nou, ik bedoel van die doekjes met olie, niet met zeep Lachen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:14

paard goed voer geven. die van mij glimt uit zichzelf al. soms poets ik nog nieteens voor een wedstrijd.
verder doe ik als benen onder blub zitten voor hij de trailer opgaat eve afspuiten. verder vaak dag van te voren staart wassen en uitpluizen en spul erin. dan 3 vlechten e die i 1
dag van wedstrijd vlecht eruit en nog keertje uitpluizen. en de manen niks indoen en netjes in een hengstenvlecht doen en dan kunne we weg

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:04

Babybillendoekjes Knipoog
Ik gebruik de lotion versie.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:49

Lady_Daniels schreef:
Het was ook niet banketstaaf bedoeld naar Ijslanders...
Ik heb zelf een KWPN paard en als die eruit ziet als een ijslander (met dikke vacht manen et.) dan ziet dat er natuurlijk niet zo mooi uit.
Begrijp me niet verkeerd Clown

ja dat begreep ik wel hoor Haha! maar ik kon t toch niet laten!

Loi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 21:10

Nou, ik trek de manen van mijn pony altijd en ik knip ze eigenlijk nooit. Vlechten doe ik met natte manen en ik was hem een dag van tevoren. Verder borstel ik hem voor de wedstrijd gewoon en dan vind ik hem er eigenlijk wel goed uitzien. Ik vlecht de staart eigenlijk nooit...

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 17:00

Hoe bandageren jullie je paarden netjes?
Ik zie op wedstrijd zo vaak paarden netjes in de bandages.
Mij lukt dat dus nooit he.

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:48

De eerste slag is het moeilijkst, omdat de bandage dan makkelijk losschiet. Ik doe altijd de eerste slag schuin naar beneden, de volgende iets rechter en dan de flap die er bovenuit steekt er overheen vouwen. Gelijkmatige slagen naar beneden, tot aan de kogel, dan gelijkmatige slagen naar boven. Bovenaan over de omgevouwen flap heen bandageren, zodat je die niet meer ziet. Niet te strak bandageren, maar ook niet te los. Zorg ervoor dat er eerst iemand meekijkt die er ervaring mee heeft, voordat je het zelf gaat proberen Ja

Uiteindelijk ziet het er dan zo uit:
http://s219.photobucket.com/albums/cc29 ... asja18.png
(heb op het moment even geen duidelijkere foto, sorry)

Edit: Even een linkje van gemaakt.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 23:55

Intervarno schreef:
De eerste slag is het moeilijkst, omdat de bandage dan makkelijk losschiet. Ik doe altijd de eerste slag schuin naar beneden, de volgende iets rechter en dan de flap die er bovenuit steekt er overheen vouwen. Gelijkmatige slagen naar beneden, tot aan de kogel, dan gelijkmatige slagen naar boven. Bovenaan over de omgevouwen flap heen bandageren, zodat je die niet meer ziet. Niet te strak bandageren, maar ook niet te los. Zorg ervoor dat er eerst iemand meekijkt die er ervaring mee heeft, voordat je het zelf gaat proberen Ja

Uiteindelijk ziet het er dan zo uit:
http://s219.photobucket.com/albums/cc29 ... asja18.png
(heb op het moment even geen duidelijkere foto, sorry)

Edit: Even een linkje van gemaakt.

Ziet er inderdaad super netjes uit!
Wat bedoel je met die flap?

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 00:04

En voor mensen met een zwart paard... Je hebt ook speciale shampoo voor zwarte paarden(werkt ook heel goed als ze een beetje bruin zijn Knipoog)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 00:08

De echte glim komt van binnenuit...als je paard gezond is en goed voer krijgt, zit die glim er gewoon op, ook als je niet van boven tot onder met weet-ik-veel-wat poetst. Ik ben een luie poetser, maar krijg vaak complimenten over mijn glimmend paard...ze moesten eens weten!

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 00:10

Kendra schreef:
De echte glim komt van binnenuit...als je paard gezond is en goed voer krijgt, zit die glim er gewoon op, ook als je niet van boven tot onder met weet-ik-veel-wat poetst. Ik ben een luie poetser, maar krijg vaak complimenten over mijn glimmend paard...ze moesten eens weten!

Klopt goed poetsen is het belangrijkste.. maar even de puntjes op de i zetten voor bv een keuring moet kunnen

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 00:11

Kimberley_ schreef:
Kendra schreef:

Klopt goed poetsen is het belangrijkste.. maar even de puntjes op de i zetten voor bv een keuring moet kunnen

Even lezen..... goed voeren en ontwormen is het belangrijkste!