Oneerlijke uitslag dressuur.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Re: Oneerlijke uitslag dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 15:01

mireya schreef:
tja maar bij een val word je uitgebelt hoor.

Onzin, ken je reglementen voordat je wat roept.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 15:03

jury schreef:
TOTALE ONZIN, IK VIND DIT EEN ZEER ONGENUANCEERDE OPMERKING EN JE PLAATST ONTERECHT HET JURY VAK IN EEN SLECHT DAGLICHT

als toeschouwer is dit niet te beoordelen of je moet alle onderdelen en alle proeven meepunten.

Voorbeeld ik had gister een geweldige pony in de ring (L1). De amozone kon echter nog niet zo goed rijden. Voor stap draf galop had de pony allemaal achten maar op de oefningen had ze nog al wat onvoldoendes, resultaal 180+.
Een minder bewegend paard maar foutloos gereden proef kan dus hoger komen.

Op enkele uitzonderingen na wordt een vriend/kennis ook gewoon beoordeeld.
Natuurlijk heeft iedereen wel eens dat het gevoel niet overeenkomt met de gekreen punten maar laat de waarheid dan in het midden liggen en als je je er echt niet in kan vinden stap dan eerst op de jury af en vraag om uitleg voor dit soort opmerkingen te plaatsen. Dan kun je ook de jury's mening hier plaatsen.

Klasse verwoord collega, daarom quote ik je hier, dan kan iedereen het nog eens lezen. En eigenlijk moeten we maar denken: gelukkig zijn de meeste combinaties gewoon leuk en serieus bezig met hun sport.

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 15:21

Ik vind dat gezeur over jury's echt waanzin. Ik rijd zelf nog geen b-proeven, maar fnrs en bij ons is de jury naar mijn idee altijd redelijk. Tuurlijk lopen er bij mij op de manege ook heel wat meisjes rond die altijd denken dat ze 10x zo goed zijn als de rest en dan uiteindelijk geen wp halen. Ik vind toch echt dat je eerst is bij jezelf moet kijken. Bij ons op de manege heb je wel iemand die bij een f4 proef toch iets te heftig jureerd. (denk aan stappen tellen van de volte, enzenz). Als ze hem dan vragen waarom hij dat zo doet, is het antwoord dat wij onzelf dan flink gaan tegenkomen in de z2. Ik bedoel, je kan overdrijven. Maar fout zal het nooit zijn. Jury sport blijft jury sport, iemand beslist over jou uitslagen en die kan andere punten belangrijker vinden. Jij vind dat je eigen beestje heel erg goed loopt, aangezien je weet hoe die in het echt is. Maar de jury zal dit in verhouding wel slecht vinden met de andere paarden. Werk er dan gewoon aan!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 15:40

@ Nadine__

Stappen tellen op de volte?
Zelfs in de Z ben ik dat nog nooit tegengekomen hoor.

M59

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 17:14

Storm76 schreef:
@ Nadine__

Hier had ik ook mijn vraagtekens bij. Stel nou dat je paard ruim of krap stapt, dan heft het krappe paard toch echt meer stappen nodig om een volte te maken. Maargoed, van FNRS wedstrijden weet ik niet zo veel.

Nadine: Verder vond ik deze zin wel goed gezegt van je: Je kan overdrijven, maar fout zal het niet zijn.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:42

M59 schreef:
Storm76 schreef:
@ Nadine__

Hier had ik ook mijn vraagtekens bij. Stel nou dat je paard ruim of krap stapt, dan heft het krappe paard toch echt meer stappen nodig om een volte te maken. Maargoed, van FNRS wedstrijden weet ik niet zo veel.

Nadine: Verder vond ik deze zin wel goed gezegt van je: Je kan overdrijven, maar fout zal het niet zijn.

Ik ben FNRS jury en stappen tellen ken ik ook echt niet. Het enige wat ik kan bedenken zijn de 3 meter-punten op de voltes bij de raakpunten van de hoefslag. WIj mogen niet de prestaties af laten hangen van het paard dat goed of slecht loopt gezien het feit dat de meeste manegepaarden vaak "een slag in het wiel" hebben zoals Bram dat altjd zo tactisch verwoordde op de cursus en wij ons moeten richten op de ruiter.

Ik denk dat we hiet te maken hebben met wat gefrustreerde types die blijkbaar niet kunnen verkroppen dat onze bevindingen niet altijd stroken met hun belevingswereld. Denk dat het meer over hun zegt dan over ons juryleden.

De tijd laten klokken voor de zekerheid, zo ver gaat het volgende maand nog niet eens op de Spelen. Ik vraag mij werkelijk af waar sommige mensen mee bezig denken te zijn. Ik werd laatst op een FNRS wedstrijd met videobeelden geconfronteerd door een moeder omdat zij het niet eens was met een cijfer voor een onderdeel.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 22:44

Ik zie dit eigenlijk nooit, volgens mij krijg je gewoon de punten die je verdiend. En jury's zien jou proef natuurlijk heel anders dan dat jij hem ziet of een niet-jurylid Knipoog

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:42

vriendjespolitiek komt overal voor, dat klopt, geef ik je gelijk in.
Maar ik ga er vanuit dat een jury je beoordeeld naar hoe je gereden hebt... al moet ik toegeven dat ik soms daar wel eens mijn twijfels bij heb...

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:21

Ik ben zelf ook jury en word af en toe ook niet goed van het gezeur op wat wij allemaal fout doen (als we het goed doen hoor je het niet).

Het grote probleem is dat veel mensen aan de zijlijn anders naar een proef kijken dan de jury. De jury beoordeelt onderdeel voor onderdeel, terwijl de toeschouwers de proef meer in een algemene lijn bekijken, waardoor iemand met enkele grote fouten volgens de toeschouwers lager moet eindigen dan iemand die geen grote fouten maakt, maar vanuit het oogpunt van de jury kan de eerste ruiter met een aantal 2-3-4 maar ook een hoop 7- en 8-en en de tweede ruiter allemaal 5-6 en een enkele 7-en, bv impuls niet voldoende, stelling en buiging niet goed, afwerking onderdelen en overgangen niet echt netjes.
Einde van het liedje staat degene met enkele fouten bovenaan. Toeschouwers onthouden vaak alleen de fouten die iemand gemaakt heeft, maar de goede onderdelen niet.

Vorige zomer ook een staaltje meegemaakt Boos!
Ik had toegezegd te gaan jureren in plaats A (doet er even niet toe). Is voor mij dik een uur rijden, maar dat maakt niet uit, dat is mijn eigen keuze geweest.
Ik kreeg maar liefst 38 combinaties te beoordelen, maar goed, maakt niet uit voor een keer.
Komt er halfweg de rubriek een ponytje in stap de ring binnen, C-B volgens mij. In stap niks aan te zien. Ik geef het teken dat ze kan beginnen en ruitertje blijft stappen tot zo'n 2 meter voor A, daar draaft ze aan. Ik heb gewacht tot ze bij E was en toen ben ik uit de auto gestapt, pony liep zeer onregelmatig en ondanks 10 klappen met de zweep was duidelijk dat pony niet wilde lopen, wrs door de pijn. Ik vertelde tegen het ruitertje dat haar pony onregelmatig liep, de voorlezer las gewoon door Cool. Ik heb nogmaals gezegd dat ze moest stoppen omdat de pony erg onregel was.
Komt de moeder van het kindje naar mij toe met de vraag wat er aan de hand is. Dus nog een keer uitgelegd dat de pony zeer onregelmatig is en ik haar zo voor het welzijn van de pony niet verder wil laten rijden. Moeder wordt boos op mij en zegt dat het komt doordat de pony voor het eerst schroeven in de ijzers had en daar niet aan gewend was. Nou ok, dat kan, dus ik heb voorgesteld om de schroeven er even uit te draaien. Als de pony dan wel rad zou lopen mocht ze van mij alsnog starten, maar dat wilde de moeder niet doen, want dan zou de pony uitschuiven. (zomer, 25 graden, al 2 weken niet geregeld, droog stroef gras, dus in mijn ogen zou dat wel meevallen). Ik heb het meisje gevraagd nogmaals aan de draven, maar pony wilde niet draven en begon in stap ook te trekken met 1 achterbeen.
Zegt de moeder tegen de voorlezer: "begin maar opnieuw te lezen" en tegen haar kind. "Je moet even opnieuw beginnen schatje".
Ik heb toen op een nette manier nogmaals gezegd dat ze kon kiezen, of niet starten of de schroeven eruit draaien om te kijken of het echt aan de schroeven lag, maar mevrouw liep toen boos weg.
De jury-auto stond tegen de tent aan en ik kon 5 minuten later doordat de ramen openstonden precies horen was de betreffende vrouw op het secretariaat aan het verkondigen was. De pony liep zo vreselijk lekker volgens haar, maar ik had slechte zin en vond de pony niet leuk en daarom had ik haar dochter zomaar de ring uitgestuurd. Boos!
Pfff, dan komt er echt even stoom uit mijn oren, maar ja... zo ben ik. Ik ga lekker ver jureren zodat ik de hele dag van huis ben om € 15,= te verdienen en lekker kleine kindjes te kunnen pesten. Knipoog

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:25

@ raiza, daar noem je me ook wel een extreem geval op...
poe knap dat je zo rustig bleef.

Waar het mij gewoon om gaat en waar ik me bont en blauw aan kan ergeren is dat vriendjespolitiek...
nu krijg ik vast veel jury's over me heen, maar ik heb het meerdere malen zelf meegemaakt dat ik bij desbetreffende jury aan tafel zat en het te horen kreeg...

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:43

Dela schreef:
@ raiza, daar noem je me ook wel een extreem geval op...
poe knap dat je zo rustig bleef.

Waar het mij gewoon om gaat en waar ik me bont en blauw aan kan ergeren is dat vriendjespolitiek...
nu krijg ik vast veel jury's over me heen, maar ik heb het meerdere malen zelf meegemaakt dat ik bij desbetreffende jury aan tafel zat en het te horen kreeg...

Dela, dit is helaas geen uitzondering kan ik je vertellen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:44

Dela schreef:

Je bent toch zeker direct bovenop die jury gesproken (figuurlijk dan) die dat aan die tafel zat te verkondigen.
Wat zei hij of zij toen dat je aangaf dat je vond dat dat vriendjespolitiek was?

Zolang je/we dat niet doet/doen, werken we met z'n alle aan dat systeem mee.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:49

nou ik was toendertijd een aantal jaar jonger en had er nog niet zo'n mond opzitten als was ik nu heb..
maar mijn vader heeft daar destijds wel wat van gezegd.
het enigste wat die jury zei was jajaja, maar ik ben niet de enigste die zo doet..
Toen heeft mijn vader als antwoord gegeven, van dat zulke juryleden de zin in de sport van anderen afnemen...
jurylid heeft er verder geen antwoord opgegeven..
Na die tijd wel vaker gehad en het heeft niet tegen me gewerkt.

Mojave

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:00

jury schreef:
TOTALE ONZIN, IK VIND DIT EEN ZEER ONGENUANCEERDE OPMERKING EN JE PLAATST ONTERECHT HET JURY VAK IN EEN SLECHT DAGLICHT

als toeschouwer is dit niet te beoordelen of je moet alle onderdelen en alle proeven meepunten.

Voorbeeld ik had gister een geweldige pony in de ring (L1). De amozone kon echter nog niet zo goed rijden. Voor stap draf galop had de pony allemaal achten maar op de oefningen had ze nog al wat onvoldoendes, resultaal 180+.
Een minder bewegend paard maar foutloos gereden proef kan dus hoger komen.

Op enkele uitzonderingen na wordt een vriend/kennis ook gewoon beoordeeld.
Natuurlijk heeft iedereen wel eens dat het gevoel niet overeenkomt met de gekreen punten maar laat de waarheid dan in het midden liggen en als je je er echt niet in kan vinden stap dan eerst op de jury af en vraag om uitleg voor dit soort opmerkingen te plaatsen. Dan kun je ook de jury's mening hier plaatsen.

Amen!

Mojave

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:08

En nog wat, wees blij dat er jury's zijn!
Anders konden wij en al die verdere zeikerds niet eens op wedstrijd!

Het is toch nooit goed en mensen moeten altijd wat te zeuren hebben...
Erg jammer hoor!

Op concours in Dalfsen had ik mijn punten hoger verwacht als dat ze waren, deal with it!
Ga werken aan de punten die op de coupon staan en streef de volgende keer wel naar een winstpunt.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:21

Mojave; ik vind niet geen zeuren, maar realiteit.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:24

mireya schreef:
Hey, ik zie vaak bij wedstrijden dat de jury niet eerlijk is met dressuur. Iemand rijd super en word bijna laatste. En dan word de persoon die goed bevriend met de jury is eerste terwijl ze niet zo super als de andere reed. Dit valt me erg op. Hebben jullie het wel eens gezien of zelf mee gemaakt?
Groeeeetjuuuuuz...

Oww kan jij dat zien dan?. Wat voor een jury cursus heb jij gedaan?.

Bij een jury sport heb je ook te maken met stuk beeld vorming. Iemand kan een combinatie geweldig vinden en een andere niet. Dit weet je wanneer je dressuur gaat rijden je hier mee te maken hebt.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:29

Dela schreef:
Mojave; ik vind niet geen zeuren, maar realiteit.

Misschien ook eens kijken naar de deelnemers, die zijn ook niet altijd van die onschuldige schaapjes zoals al meerdere keren aangegeven. Er zullen best juryleden zijn met wat minder frisse praktijken en die moet je aangeven bij de KNHS maar verder is het all in the game dat punten soms anders zijn dan je verwacht.

Ik heb laatst bij de Bixie een kind bij mij geroepen met moeder erbij omdat ik niet vond dat een kind van een jaar of 11 met een lengte van ruim 160m en minstens 60 kilo op een kleine shet kon rijden. Moeder vloog mij zowat naar de keel waar ik mij mee bemoeide en vond dat het kind minimaal nog wel een jaar zo door kon rijden maar wel pislink dat ik een onvoldoende voor de houding geef en voor het afstijgen aangezien ze 10 cm boven de grond hing met haar voeten en de pony bijna kantelde op dat moment. En zo maken alle juryleden vaker mee dat een deelnemer of begeleider verkeerd bezig is dan dat er juryleden verkeerd bezig zijn.

Wees ook eens blij dat er mensen hitte, kou en afstanden trotseren zodat een ander wedstrijd kan rijden i.p.v. ongefundeerd uit te halen omdat iets je blijkbaar boven de pet gaat.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:50

Dela schreef:
nou ik was toendertijd een aantal jaar jonger en had er nog niet zo'n mond opzitten als was ik nu heb..
maar mijn vader heeft daar destijds wel wat van gezegd.
het enigste wat die jury zei was jajaja, maar ik ben niet de enigste die zo doet..
Toen heeft mijn vader als antwoord gegeven, van dat zulke juryleden de zin in de sport van anderen afnemen...
jurylid heeft er verder geen antwoord opgegeven..
Na die tijd wel vaker gehad en het heeft niet tegen me gewerkt.

Goed van je vader, moeten er meer doen. Wij ruiters zijn de sport en laten die niet verzieken door die hele enkele foute juryleden (als ze al fout zijn want we gaan tenslotte uit van de goedheid van de mens).
Nochmaal, waak voor te snelle conclusies en het uiten daarvan zonder wederhoor.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:52

Prisca schreef:
mireya schreef:
Hey, ik zie vaak bij wedstrijden dat de jury niet eerlijk is met dressuur. Iemand rijd super en word bijna laatste. En dan word de persoon die goed bevriend met de jury is eerste terwijl ze niet zo super als de andere reed. Dit valt me erg op. Hebben jullie het wel eens gezien of zelf mee gemaakt?
Groeeeetjuuuuuz...

Oww kan jij dat zien dan?. Wat voor een jury cursus heb jij gedaan?.

Bij een jury sport heb je ook te maken met stuk beeld vorming. Iemand kan een combinatie geweldig vinden en een andere niet. Dit weet je wanneer je dressuur gaat rijden je hier mee te maken hebt.

Hier ben ik het dus niet mee eens.
De nadruk per jury kan anders liggen maar goed is goed en slecht is slecht. Eigenlijk heel simpel. Iemand die super rijdt kan niet laatste worden dus zal wel niet super gereden hebben.

xFlemming

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:56

Ik heb het nog nooit meegemaakt, maar het lijkt me zo oneerlijk.
rij je zo'n goede proef en word je laatste..

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:22

ik heb ooit meegemaak (was aan het schrijven, Z2)
dat een jury eerst kijkt wie er allemaal moet rijden en dan gaat kjken bij wie hij welke puntne heeft geteld (gaat uitrekenen wie er bovenaan staat enz.) en dan allemaal opmerkingen maakt van goh ik had X eigenlijk toch hogere punten moeten geven en dit paard heeft wel obelisk als vader daar krijgt hij zodiezo al hogere punten door, ik hou eigenlijk toch niet zo van bonte hoor
(waarna een combinatie 5 en 6en krijgt)
sorry maar hier hou ik dus niet van.
dit is wel een extreem geval wil dus niet zeggen dat alle jury's zo zijn o.i.d

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:15

ninz schreef:
dat een jury eerst kijkt wie er allemaal moet rijden en dan gaat kjken bij wie hij welke puntne heeft geteld (gaat uitrekenen wie er bovenaan staat enz.) en dan allemaal opmerkingen maakt van goh ik had X eigenlijk toch hogere punten moeten geven en dit paard heeft wel obelisk als vader daar krijgt hij zodiezo al hogere punten door, ik hou eigenlijk toch niet zo van bonte hoor

Als dit zo was... heb je daarvan een melding gemaakt bij het KNHS?
Zou ik iig wel hebben gedaan Knipoog
Want het is natuurlijk van de gekke dat een combi hogere punten krijgt gebaseerd op de afstamming of kleur Clown

jeltje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:28

En wat te denken van de rijdende juryleden, heb vaak zat opmerkingen gehoord in de trand van: wacht maar tot ik zelf ook de Z mag jureren en dit n.a.v een in hun ogen te laag beoordeelde proef Vork
Het beeld is toch vaak dat de jury heilig is en ik kan me dan ook vaak niet aan de indruk onttrekken dat een hoop ( let op dus niet allemaal!!!) juryleden deze status zeer prettig vinden en daar na handelen.Dus idd het ons kent ons gedoe,wij noemen dit ook altijd het bij elkaar op de koffie gebeuren.
Dit werkt zeer demotiverend en het enige wat je daar als deelnemer aan kan doen is die wedstrijden vermijden maar toch is dat eigenlijk natuurlijk te gek voor woorden..........
Gelukkig zijn er ook zat objectieve juryleden hoor, en petje af om in het weekeind een eind te rijden en eindeloze reeksen dezelfde proefjes te blijven beoordelen Cool

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:43

c_alsemgeest schreef:
[naam] schreef:

Als dit zo was... heb je daarvan een melding gemaakt bij het KNHS?
Zou ik iig wel hebben gedaan Knipoog
Want het is natuurlijk van de gekke dat een combi hogere punten krijgt gebaseerd op de afstamming of kleur Clown

nee, kan dat dan Bloos ? zo ja waar zou je dat moeten dan? het slaat eigenlijk helemaal nergens op dat als jij op een bonte rijd minder punten zou krijgen als iemand die op een bruine rijd Bloos! ( vind het eigenlijk juist wel leuk als iemand met een bont paard in de ring rijd is het eens een keer niet zo saai met al dat bruin Bloos )