overgaan naar l1 of b blijven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moorke

Re: overgaan naar l1 of b blijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 12:22

kinuh schreef:
Idd, het nageeflijk lopen komt vanzelf als hij goed genoeg van achter naar voor wordt gereden.
Wat bij mijn pony wle goed hielp in de trainingen is eerst lang/laag en goed voorwaarts houden, niet op de voorhand laten kletteren. Dan oppakken en (als je dat al kan) slangevoltes gaan rijden in galop, en steeds op de AC-lijn een eenvoudige wissel. Mijn pony is nu perfect op de hulpen en wordt helemaal van achter naar voor gereden, en dan zal je merken dat die ook niet gaat inzakken in de proef!

Paarden die al eerder Z hebben gelopen gaan vaak zelf te veel meedenken, je moet ze voor zijn en ze ontzettend goed bij de les houden!

Ja, dat moet ik in het begin ook altijd. Aan de lange teugel inrijden, alleen vind ik dat meestal niet zo leuk maar ik probeer het altijd wel te doen. Dan is hij meestal wel goed voorwaarts. Maar als ik hem oppak geef ik vast ook te veel kneepjes waardoor ik hem tegen hou. Ik zal mn handen meer moeten ontspannen.

Dat zal ik vandaag meteen proberen! Ik moet die slangevolte toch oefenen voor de l1, die komt straks in de winter geloof ik. Eenvoudige wissel is dat met stap of draf?

Ja! eerst ging hij altijd helemaal dansen als ik ging doorzitten! Dan kon ik hem met geen mogelijkheid in de galop krijgen, en als ik een gebroken lijn in galop maakte sprong hij uitzichzelf over. Nu weet ik gelukkig hoe ik dit moet voorkomen.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:25

Eenvoudige wissel is galop- stap en na ongeveer 4 passen stap weer over naar galop!
Probeer anders eerst die slangevolte in galop en overgangen naar de draf en weer aanspringen en later de echte wissels, dus naar stap!

Mijn pony denkt dus idd ook heel erg mee, als ik vroeger bij A afwendde en ik deed niks ging hij uit zich zelf wijken of appuyeren Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:27

eenvoudige wissels om impuls te krijgen?
Als je graag een peesblessure wilt omdat het paard teveel op de voorhand valt moet je die oefening doen Lachen

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:27

runningkawa schreef:
eenvoudige wissels om impuls te krijgen?
Als je graag een peesblessure wilt omdat het paard teveel op de voorhand valt moet je die oefening doen Lachen

Mijn pony is nooit kreupel geweest en is nu toch echt op de achterhand Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:28

meer geluk dan wijsheid bestaat ook Lachen

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:29

runningkawa schreef:
meer geluk dan wijsheid bestaat ook Lachen

Ik vind niet dat je dat kan zeggen vanaf daar, je hebt mij en mijn pony nooit zien rijden. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:31

ja hoor, kan ik gerust zeggen..waarom denk je dat het een Z oefening is?
Omdat het zo makkelijk is? En er niet eerste een opbouw moet zijn van de basis?
Een opbouw van impuls en op de achterhand zijn?

Zulk advies geven aan een paard zonder impuls en die op de voorhand loopt is gevaarlijk advies...dat het bij jou goed is gegaan is geen reden zulk advies aan te dragen Lachen

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:33

Een paard zonder impuls loopt niet automatisch op de voorhand, als ik de impuls bij mijn pony op kan wekken door deze overgangen te rijden is daar niets mis aan.

Bovendien adviseer jij ook altijd in topics dat men veel overgangen moet rijden, een eenvoudige wissel is ook een soort van overgangen rijden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:35

ja een soort van ja...
Als je dat verschil niet in (wilt) zien...dan zijn we idd vlug klaar. Knipoog

En een paard dat niet genoeg impuls heeft kan Nooit! een galop stap overgang maken zonder op de voorhand te donderen.
Die overgang kan alleen goed uitgevoerd worden als een paard goed verzameld op de achterhand is...goed verzamelen kan niet zonder impuls..

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 12:36

Ukkie_Cathy schreef:
Als die impuls niets is in de proef, betekent dat óf dat je paard geen conditie heeft óf dat ie zich een beetje verveelt
Ik zou aan de gang gaan met overgangen écht duidelijk een overgang rijden zowel in tempo als in gang. Verder kan je mssn je paard wat vaker uit stal halen; stapmolen ofzo dat de conditie iets beter wordt. Ik zou toch een half uur inrijden om m lekker actief te maken dmv overgangen, dat kost al gauw 20 min en dan heb je nog 10 min om ff wat oefeningen te doen. Succes iig wanneer moet je weer rijden?

Aan de conditie licht het niet.. Ik rij ongeveer 5 dagen in de week. Daarbij moet ik een kwartier rijden om naar de bak te gaan, dna rij ik een uur en ga ik weer naar huis. Verder staat hij altijd buiten, alleen omdat het nu wat nat is savonds even binnen.

Ik moet 6 augustus pas weer rijden.. Ik hoop in de tussentijd nog bij een wedstrijd te kunnen maar omdat die al vol is is er een kleine kans.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:37

runningkawa schreef:
ja een soort van ja...
Als je dat verschil niet in (wilt) zien...dan zijn we idd vlug klaar. Knipoog

En een paard dat niet genoeg impuls heeft kan Nooit! een galop stap overgang maken zonder op de voorhand te donderen.
Die overgang kan alleen goed uitgevoerd worden als een paard goed verzameld op de achterhand is...goed verzamelen kan niet zonder impuls..

Blijkbaar wel dus want anders had mijn pony een peesblessure gehad zoals jij beweerd Knipoog

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 12:40

Ik ga vandaag eerst maar slangenvoltes oefenen in de draf waarbij ik op de lange zeide een overgang maak naar de stap/halthouden en dan weer naar draf ga. Daarna misschien 1 of 2 keer in galop met een eenvoudige wissel of in contragalop, als me dat lukt. Met 2 kleine bogen en 1 grote.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:41

zucht.... ik geef op...ongelooflijk Zij zijn groot en ik is klein!

Ts hoop dat je dat advies iig niet gaat proberen te doen Lachen

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 12:41

runningkawa schreef:

maar contragalop mag toch wel?

edit: er zit alleen geen overgang in..

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:43

runningkawa schreef:

Hoezo ongelooflijk?

Als de galop de beste gang van mijn pony is, als hij hier los van wordt en als ik door eenvoudige wissels impuls, nageeflijkheid en ontspanning terug krijg waarom zou ik dit dan niet mogen doen?

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 12:46

kinuh schreef:
runningkawa schreef:

Hoezo ongelooflijk?

Als de galop de beste gang van mijn pony is, als hij hier los van wordt en als ik door eenvoudige wissels impuls, nageeflijkheid en ontspanning terug krijg waarom zou ik dit dan niet mogen doen?

volgensmij is ze afgehaakt.. Ik ga vandaag 1 eenvoudige wissel proberen, dan zal ik kijken of hij ook op de voorhand donderd of wat hij verder doet..

edit: domme fout..

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:50

lekker in het B blijven rijden en de L1 oefeninen gewoon thuis oefenen tot je echt klaar ben voor het L1 bijvoorbeeld als je tegen de 2 winspunten aan zit in het B

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:53

als galop een makkelijke gang is, ga je verruimen, vergroten
Voltes openen en sluiten, maar géén overgang maken naar de stap.

Dit kan niet bij een paard dat daarvoor niet ver genoeg is, of voor de ruiter die ook nog niet op dat nivo is.
Een paard dat niet aan het been is en geen impuls heeft zal altijd op de voorhand donderen...
En ja, kan goed gaan, 1x 2x, misschien wel vaker...maar ik ken echt veel paarden die door zulke domme dingen te doen een zware peesblessure hebben opgelopen... Het is niet zomaar een Z oefening, was het zo simpel om impuls te leren zat die oefening wel in de B
Tja aan jullie of je dat risico wilt nemen of niet

of nemen jullie met alles in het leven makkelijk risico's?
zoals zelf een drukke snelweg over rennen, dat gaat 1x goed 2x goed, misschien wel vaker... totdat... en dan komen de verhalen, had ik dat maar niet gedaan...

En nu haak ik betreft dit stukje af, klopt.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:02

runningkawa schreef:
als galop een makkelijke gang is, ga je verruimen, vergroten
Voltes openen en sluiten, maar géén overgang maken naar de stap.

Dit kan niet bij een paard dat daarvoor niet ver genoeg is, of voor de ruiter die ook nog niet op dat nivo is.
Een paard dat niet aan het been is en geen impuls heeft zal altijd op de voorhand donderen...
En ja, kan goed gaan, 1x 2x, misschien wel vaker...maar ik ken echt veel paarden die door zulke domme dingen te doen een zware peesblessure hebben opgelopen... Het is niet zomaar een Z oefening, was het zo simpel om impuls te leren zat die oefening wel in de B
Tja aan jullie of je dat risico wilt nemen of niet

En nu haak ik betreft dit stukje af, klopt.

Daar zit een verschil, want mijn pony was toen die tijd wel heel goed aan het been, maar gewoon te weinig impuls. En misschien geloof je ook dat niet, maar t was toch echt zo Knipoog

Verder vind ik niet dat een paard met weinig impuls altijd op de voorhand moet vallen zoals jij dat zegt, impuls is de natuurlijke voorwaartse drang van het paard opgewekt en onder controle door de ruiter. (Weet even niet zo snel of dit nou de goede volgorde van die zin was). Jij zet de impuls ontzettend erg in verband met op de voorhand donderen, en dat is het punt waar ik het niet met jou mee eens ben. Natuurlijk heeft het er wel iets mee te maken, want uiteindelijk staat alles met elkaar in verband maar dit meisje kan best een eenvoudige wissel rijden zolang zij van voor blijft ontspannen en d'r benen d'r aan houdt Lachen En als hierdoor de impuls verbeterd (Wat bij mij dus is gebeurd) valt die pony ook niet op de voorhand. En als zij na een week oefenen merkt dat het toch niet heeft gewerkt kan ze verder naar een andere oplossing Knipoog

Jammer dat je niet meer wilt reageren, ik ben van mening dat je van discussies alleen maar leert..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:05

Over de eenvoudige wissel, pak de trein en kom hier over de grens eens kijken. Daar wordt in de klasse A (vergelijkbaar met L1) een eenvoudige wissel uitgeschreven. Zo gaat dat: paard galoppeert, wordt op de rem gesleurd (immers, is nog niet sterk genoeg om tot dragen te komen!), struikelt naar stap, ruiter hangt inmiddels uit balans, sporen erin en andere galop. Hallee, eenvoudige wissel... Scheve mond

Weet je wanneer ik de eenvoudige wissel oefen? Als ik mijn paard in galop door kan verzamelen naar galop op de plaats, zonder dat de achterhand inboet aan activiteit Clown Vandaaruit rij ik of weg naar een middengalopje om weer te activeren, of ik sluit door naar de stap of naar halt.
(Nee, mijn vijfjarige kan nog steeds geen eenvoudige wissel Bloos! )

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:09

@ Urielle: Maar dat wil niet zeggen dat elke L ruiter zo een eenvoudige wissel rijdt Knipoog
En zoals jij beschrijft hoe jij jou paard rijd is ook precies de manier die ik aan dit meisje wilde vertellen Lachen Misschien heb ik te snel met het woord eenvoudige wissel gegooid, maar de manier waarop jij schrijft hoe jij jou paard door sluit naar een stap of halt is precies wat ik bedoel Lachen
Snelle reactie op de hulpen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:15

Maar daar moet een paard al zo sterk voor zijn, om op de plaats te kunnen galopperen! Met alle respect naar TS, maar het paard van het filmpje gaat dat echt niet kunnen zonder de achterhand stil te laten vallen. Daar is nog zoveel meer basiswerk aan voor ze verder kan met dit soort werk!

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:18

Urielle schreef:
Maar daar moet een paard al zo sterk voor zijn, om op de plaats te kunnen galopperen! Met alle respect naar TS, maar het paard van het filmpje gaat dat echt niet kunnen zonder de achterhand stil te laten vallen. Daar is nog zoveel meer basiswerk aan voor ze verder kan met dit soort werk!

Oke, dat ben ik met je eens, maar ik ben wel van mening dat ze kan beginnen met overgangen stap-galop. De overgang terug is dan misschien nog iets te veel gevraagd, dan zou ze beter duidelijke overgangen van galop naar draf kunnen rijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:22

Dat lijkt me inderdaad een beter idee.
Van stap-galop en halt-galop bouwen ze ook kracht op.
Ik ben nog steeds bezig met een volte 6 meter in stap en op het midden aanspringen in galop. Vindt mijn paard moeilijk zat Lachen

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:24

Urielle schreef:
Dat lijkt me inderdaad een beter idee.
Van stap-galop en halt-galop bouwen ze ook kracht op.
Ik ben nog steeds bezig met een volte 6 meter in stap en op het midden aanspringen in galop. Vindt mijn paard moeilijk zat Lachen

Ja idd, dan zal die impuls ook beter worden denk ik Lachen