Winstpunt dressuur lukt net niet ivm springen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Re: Winstpunt dressuur lukt net niet ivm springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:38

Gulpje schreef:
MarcoBorsato schreef:
Een springparcours is echt niet dom over de hindernisjes raggen, daar heb je echt wel een enigszins dressuurmatig getraind paard voor nodig.

Een b/proefje is niets meer dan de basis, als je die niet beheerst hoe wil je dan een parcours rijden?

Je doet je onderschrift eer aan Verdrietig

Ze missen nog net even dat hele kleine beetje om een puntje te halen. Dat betekent dat ze er bijna zijn. Verder blijf ik het een raar fenomeen vinden hier op Bokt; die grote bekken over hoe iemand rijdt die je nog nooit van dichtbij hebt zien rijden. Of maar gewoon aannemen dat mensen denken dat ze over een paar hindernisjes moeten raggen met hun knol. Tuurlijk joh!

sjongejonge

thnx babe, you just made my day

En ik zeg nergens dat ik aanneem dat ze denkt dat ze alleen maar over een paar hindernisjes moet raggen, ik benadruk enkel het belang van het beheersen van de basisdressuur, een reactie die je in mijn optiek kunt verwachten als je zo'n topic als dit opent. Ik wens de TS veel geluk toe in de wedstrijden en ik gun haar dat winstpuntje gerust. Hoeveel wedstrijden zijn er al gereden?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:28

Marliesje schreef:
Ben het eens met Lielle, een fijne dressuurbasis is belangrijk.

Ben wel kritisch op je eigen rijden, ga een keer op wedstrijd kijken en zie hoe anderen een proefje rondsturen.
Of probeer een keer te gaan schrijven op een wedstrijd, zodat je meer beeld krijgt over wat je nog mist in je rijden om tot een wp te komen.

Goede tip! is heel leuk en ook leerzaam.

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 23:59

Er wordt hier wel fel gereageerd op de TS dat zij 'blijkbaar er nog niet aan toe is' , dit vind ik een kromme opmerking aangezien men niet weet hoe de TS rijdt , dit dus eigelijk alleen kan beoordelen van het feit dat zij nét de punt nog niet haalt , en 'dus totaal , nog lang niet klaar is voor het springen' .....

Excuus , maar ik zie vaak genoeg ook mensen die het puntje wel op zak hebben in de B rondsturen als gekke miepie , dus zeggen dat als men eenmaal een wp heeft gehaald gelijk de sterren van de hemel rijd is natuurlijk ook niet berust op de waarheid , het betekent dan absoluut niet per definitie dat je je paard goed kan rondsturen in de ring....

edit ,

@ ts , gewoon lekker kilometers maken , kijken wie er jureerd en proberen de puntjes op de i te zetten . Pak een protocol met je instructeur erbij , en ga alle punten af en oefen die 10x . denk om je zit en houding en het effect van de hulpen , loopt je paard wel nageeflijk ?

succes ! Haha!

Schimpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 08:27

Lieveli, ik heb nu 4 wedstrijden gereden.

Soraya, mijn paard loopt redelijk nagevelijk. Ik krijg daar steeds minder commentaar op dus dat gaat steeds beter.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:34

Tja, eerlijk gezegd moet een winstpunt halen in de B toch niet erg moeilijk zijn.
Al hoewel het vaak wel bedroevend is wat ik als jurylid in de B zie rijden.

Als ik lees dat je paard 'redelijk nageeflijk' is kan ik wel begrijpen dat je 179 punten haalt. Zorg eerst dat je paard de hele proef nageeflijk is en dan volgen de punten vanzelf.

Ik begin er ook niet aan om mensen die willen springen wp kado te geven. De B is zo'n makkelijke klasse, als je daar geen wp in kunt halen dan is je basis nog niet echt voor elkaar.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:40

ik vind het ook moeilijk om winstpunten te rijden in de B. Maar hier en daar sprokkelen we toch af en toe wat puntjes bij elkaar... ik heb ook een aantal coupons met 177, 178 en 179 punten, dat is frustrerend, maar niets aan te doen.

Ik let er nu op dat ik vooral op kleine wedstrijdjes inschrijf, ik heb de ervaring dat ik daar sneller wp's rijd, misschien voor mijn paard minder afleiding dan zo'n heel groot concoursterrein. Ook rijd ik vaak op dezelfde locatie, dat is nu een soort van thuiswedstrijdje, dat helpt wel.

De meeste wp's heb ik tot nog toe gehaald in wedstrijden waar pony's en paarden door elkaar heen starten... misschien dat juryleden milder zijn als ze van die schattige pony-kindjes in de ring hebben gehad??? ik weet het niet hoor, maar ik heb dan meestal wel hogere punten.

veel succes! ik hoop dat je gauw mag gaan springen.

Schimpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 08:41

Dat nagevelijk gaat al veel beter, de laatste 2 proeven heb ik daar geen commentaar op gehad dus dat is fijn.

Laatste wedstrijd waar ik was zag ik ook wel bedroevende dingen moet ik zeggen, paarden met hun kop de hele proef in de lucht, kreupele paarden etc.

Het gaat bij mij echt wel netjes (ik zet hier wel een filmpje neer van aankomende wedstrijd) maar het is elke keer net iets anders waardoor ik gaan 180 punten haal.

Schimpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 08:42

Juval, ja inderdaad ik schrijf me nu ook vaak in bij dezelfde manege, maar mijn paard heeft zoveel wedstrijden gereden voor mij dat ze bijna alles wel kent waar ik kom.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:43

@ Juval. Maar als je op deze manier je wp bij elkaar moet sprokkelen, dan kom je jezelf dadelijk tegen in de volgende klasse.
Je kunt beter de uitdaging aangaan in de B en juist starten waar het moeilijker gaat, je kunt dit beter nu leren dan later, als de proeven een stuk moeilijker worden.

Dit geldt natuurlijk alleen als je verder wilt met dressuur, niet als je voor dat ene wp-tje gaat.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:45

Probeer vooral je proeven netjes af te werken, daar kun je echt punten op scoren, Schimpie!
Dus hoeken inrijden, overgangen netjes voorbereiden, zorgen dat je paard niet uitzwaait in de wendingen enz enz.
Neem de tijd en probeer niet te gehaast te rijden. (zegt zij die haar proeven zelf ook afraffelt Knipoog )
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 28-05-08 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Schimpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 08:45

Daar heb je gelijk in marliesje.

Offtopic, wat heb jij een beeldschoon paard, het is een Goodtimes toch? Vrienden van mij hebben ook een Goodtimes en ik vind ze echt op elkaar lijken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:46

Marliesje schreef:
@ Juval. Maar als je op deze manier je wp bij elkaar moet sprokkelen, dan kom je jezelf dadelijk tegen in de volgende klasse.
Je kunt beter de uitdaging aangaan in de B en juist starten waar het moeilijker gaat, je kunt dit beter nu leren dan later, als de proeven een stuk moeilijker worden.

Dit geldt natuurlijk alleen als je verder wilt met dressuur, niet als je voor dat ene wp-tje gaat.

mijn doel is ooit L te worden, ik ben nu B+8, dus het gaat wel lukken. Haha! Zowel ik als mijn paard missen het talent en de ambitie om veel verder te willen komen. Clown

Schimpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 08:46

Fitzroy schreef:
Probeer vooral je proeven netjes af te werken, daar kun je echt punten op scoren, Schimpie!
Dus hoeken inrijden, overgangen netjes voorbereiden, zorgen dat je paard niet uitzwaait in de wendingen enz enz.
Neem de tijd en probeer niet te gehaast te rijden. (zegt zij die haar proeven zelf ook afraffelt Knipoog )

haha....je hebt gelijk, voor komende wedstrijd ga ik de proefjes ook veel beter uit mijn hoofd leren want ik denk inderdaad dat dat eraan scheelt.
Het rijden gaat gewoon netjes dus misschien raffel ik het teveel af.

Minnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:49

In de B heb ik ook vaak nét geen winst gereden, kijk goed naar het commentaar wat je krijgt van een jury. Als je deze punten rijd, vind de jury dat er nog verbeteringen zijn en dat je geen winstpuntwaardige proef hebt gereden, je kunt daar moeilijk om gaan doen maar je hebt deze punten nou eenmaal gekregen, het is aan jou om wél een winstpuntwaardige proef neer te zetten.
Ik vind persoonlijk de eisen in de B-dressuur helemaal niet zo hoog.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:53

Gulpje schreef:
Ze missen nog net even dat hele kleine beetje om een puntje te halen. Dat betekent dat ze er bijna zijn. Verder blijf ik het een raar fenomeen vinden hier op Bokt; die grote bekken over hoe iemand rijdt die je nog nooit van dichtbij hebt zien rijden. Of maar gewoon aannemen dat mensen denken dat ze over een paar hindernisjes moeten raggen met hun knol. Tuurlijk joh!

sjongejonge

Daarbij wil ik nog even toevoegen dat mijn paard nu in het Z springen loopt en dat erg goed doet, maar een B-dressuurproef kan hij niet lopen hoor. Gewoon om het feit dat hij zich veel te druk loopt te maken tijdens dressuur, thuis loopt hij prima (niet altijd) en doet de dressuur gewoon. Maar in de proef moet het snel achter elkaar, wanneer mijn paard iets moet... dan vertikt hij het en slaat de stress toe. Maar een Z parcours daar is hij super te rijden. Wat ik hiermee wil zeggen, is dat de basis van dressuur natuurlijk erg belangrijk is, maar dat dat niet perse bewezen moet worden in een dressuurproef. Een proef vind ik namelijk heel wat anders dan wanneer je thuis rustig dressuurmatig maar toch springgericht aan het trainen bent.

_Linnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:58

Als je met die schimmel uit je profiel rijdt, denk ik dat je wel een winstpunt moet kunnen rijden in de B als je gewoon heel netjes op de letters rijdt en iets netter gaat zitten. Das toch wat mooier voor het plaatje. Zo moeilijk kan die winstpunt toch niet zijn Lachen
Net even de puntjes op de i zetten als je elke keer tegen de winstpunt aanhangt. Succes!

Schimpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 08:59

Jep met die schimmel rij ik wedstrijden inderdaad.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:02

Schimpie schreef:
Daar heb je gelijk in marliesje.

Offtopic, wat heb jij een beeldschoon paard, het is een Goodtimes toch? Vrienden van mij hebben ook een Goodtimes en ik vind ze echt op elkaar lijken.

Dat is inderdaad een Goodtimes, erg fijn paard. Haha!
Dank je!

En heel veel succes met je punt! Denk dat je met deze tips wel vooruit kunt, en dan je dan snel kunt gaan springen. Ja

Schimpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 09:08

Jazeker, en als het oefenspringwedstrijdje van 18 juni niks is dan is het zeker niet voor mij weggelegd haha...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:14

_Linnie_ schreef:
Als je met die schimmel uit je profiel rijdt, denk ik dat je wel een winstpunt moet kunnen rijden in de B als je gewoon heel netjes op de letters rijdt en iets netter gaat zitten. Das toch wat mooier voor het plaatje. Zo moeilijk kan die winstpunt toch niet zijn Lachen
Net even de puntjes op de i zetten als je elke keer tegen de winstpunt aanhangt. Succes!

dit wilde ik dus ook net zeggen. na het bekijken van je profiel zie ik een hele leuke combinatie rijden waarvan het paard qua aanleuning meer dan voldoende B waardig lijkt.
Ik weet natuurlijk niet waar je grootste fouten liggen dat je net niet je winst haalt, maar ik weet zeker dat als je gewoon doorzet, je 100% zeker een winstpunt moet kunnen halen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:15

als ik naar die foto's kijk en dat combineer met je punten krijg ik het idee dat het allemaal wat te braafjes is. Dan heb je weinig reserve, en als je dan wat slordig afwerkt kom je al snel op een 5 ipv een 6 uit. Heel exact afwerken en zorgen voor een vlotte proef mss?

Schimpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 09:29

Ja mijn paard is de laatste tijd al veel voorwaartser en impuks verlies staat niet meer op mijn protocol. Ik zal me nu meer gaan leggen op netjes afwerken van de oefeningen. thanx

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:45

Pytje schreef:
Daarbij wil ik nog even toevoegen dat mijn paard nu in het Z springen loopt en dat erg goed doet, maar een B-dressuurproef kan hij niet lopen hoor. Gewoon om het feit dat hij zich veel te druk loopt te maken tijdens dressuur, thuis loopt hij prima (niet altijd) en doet de dressuur gewoon. Maar in de proef moet het snel achter elkaar, wanneer mijn paard iets moet... dan vertikt hij het en slaat de stress toe. Maar een Z parcours daar is hij super te rijden. Wat ik hiermee wil zeggen, is dat de basis van dressuur natuurlijk erg belangrijk is, maar dat dat niet perse bewezen moet worden in een dressuurproef. Een proef vind ik namelijk heel wat anders dan wanneer je thuis rustig dressuurmatig maar toch springgericht aan het trainen bent.

Ik vind dat jullie allemaal wel lekker makkelijk praten.

Een groot trainer zei eens tegen mij, ieder paard is een goed paard alleen willen wij mensen vaak het verkeerde ervan.

Ik heb zelf meerdere jaren in de B gevochten voor dat puntje, het nooit gehaald.
Nu is dat bewuste paard 1 die thuis prima kan dressuren, maar in de ring gewoon doordraait.. tot aan steigeren en bokken aan toe. Vul diezelfde bak met hindernissen en ik heb een geweldig paard.

Dit is niet alleen mijn mening maar ook degene die mij altijd naar die vreselijke B-proefjes heeft gereden.
Hij dacht dat het het waardeloos paard was " Seesh beest kan niet eens een B-proefje lopen" tot ik een keer een onderlinge wedstrijd springen kon starten en ze de sterren van de hemel sprong. Toen was het ineens wel weer een geweldig paard.
Inmiddels is dat paard al jaren uit de roulatie door een blijvende blessure.. maar het spijt mij nog alle dagen dat ik haar niet heb kunnen geven wat ze zou graag wou en kon, namelijk springen.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:48

Ik zou zeggen leen een ander paard voor dat ene puntje dan.
Ook niet zo moeilijk hoor. Vanaf dan mag je met alle paarden springen.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:51

Balen maar het is niet anders!
Met mijn pony ben ik 1.5 jaar bezig geweest. Notabene bij de pony's waar de grens toch iets lager lijkt te liggen, maar uiteindelijk voelde het des te beter dat ik hem had!