Kleinen kinderen 'verpesten' proef. Iets van zeggen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Kleinen kinderen 'verpesten' proef. Iets van zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:00

Dat is per paard verschillend
Kawa is bijv spelende kinderen gewend, die zou vrolijk door lopen van een rennend kind.
Maar in de stilte ineens een rammelende ketting?
En nee ook in de Z was dat genoeg om de staart erop te leggen of zich op zijn minst vast te zetten in de bovenlijn.
Hij blijft dan wel in de baan en ook nog in de goede gang, maar ga jij dan bijv maar eens een appuyment inzetten...
En afvloeien van de spanning gaat wel...maar niet binnnen een paar minuten.
Daar is hij het type paard niet voor...
Dus nee, kan me er niet in vinden Lachen

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:29

Anoeska27 schreef:
runningkawa schreef:
sorry, maar vind dit toch onzin... een paard blijft een dier en als er ineens herrie is hoort hij dat echt wel en is ook uit de concentratie.
Oke de een wat sneller dan de ander...maar om het zo simpel te stellen kan ik het niet mee eens zijn.
En per klasse...een z paard is een robot? Tong uitsteken

Nee, maar een Z-ruiter hoort de spanning wel makkelijker af te kunnen laten vloeien dan een B-ruiter. En zoals ik al zei: het hangt van de storing af. Maar een rammelende ketting vind ik geen grote storing. Een voetbal die een ring invliegt met een rennende voetballer erachteraan bv wel.

Nou, daar ben ik het niet per definitie mee eens. Natuurlijk heeft een Z combinatie meer ervaring maar dat wil niet zeggen dat een Z ruiter elk (Z)paard makkelijk de spanning kan laten afvloeien. Elk paard is verschillend! Ik daag je uit om met gillende kinderen en dat soort toestanden op mijn paard een Z proef te lopen en de spanning af te laten vloeien. Dat gaat je gegarandeerd NIET lukken! Misschien dat je de proef dan nog op handigheid wat door kunt "wurmen en prutsen" maar die spanning vloeit er in die 5 minuten echt niet meer af. Hoe vaak zie je niet dat een GP combinatie zo uit het niets ontploft in de ring? Nou, dan hebben we het dus ook niet over spanning afvloeien maar over een tijdbom die explodeerd, die combinaties hebben nog vééél meer ervaring als een gemiddeld Z ruiter dus jou theorie gaat echt niet op.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:12

Linda_E schreef:
Elk paard is verschillend! Ik daag je uit om met gillende kinderen en dat soort toestanden op mijn paard een Z proef te lopen en de spanning af te laten vloeien. Dat gaat je gegarandeerd NIET lukken!

Klopt, ieder paard is verschillend. Maar daarom hoeft het nog niet doodstil te zijn bij een dressuurproef. Ik ben het een beetje zat aan het worden dat ruiters de schuld van een mindere proef altijd maar aan de omstandigheden of andere zaken geven (jury, etc). Er is altijd wel weer een excuus waarom de fout niet bij hunzelf zou liggen.

En nee, dat zal me waarschijnlijk niet lukken op jouw paard (zo goed is mijn rijden momenteel helemaal niet). Maar dan zul je mij alleen horen mopperen op mezelf en niet op de omstandigheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:52

Ligt er aan wat de omstandigheden zijn.
De gewone, daar moet een paard maar tegen kunnen.
Zoals een fris paard op het losrij terein, dat hoort erbij...en gaat het dan mis, jammer.
Zo kon Kawa goed over de strepen van de lichtplaten van het dak springen. Ik reed immers altijd buiten.
Ja jammer dan...had ik maar moeten oefenen daarop.

Maar kinderen die niet gecorrigeerd worden...nee dat hoort er niet bij.
Of honden los door de ring.

Ik ga geen tig euro inschrijving betalen om het door lompe andere mensen te laten verpesten.. moeten ze maar opzouten als ze zich niet kunnen gedragen.
ER bestaan gewoon fatsoenregels...al lijk je daar tegenwoordig niets van te mogen zeggen

Nogmaals wil men de stilte doorbreken bij de dressuur moeten ze het helemaal veranderen zoals ik eerder aangaf...niet bij 1 deelnemer een etter kind toelaten...

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:03

Ik zou echt in staat zijn om gewoon stoppen en vragen of ze willen ophouden, omdat ik bezig ben met een proef. Of ik zou het vragen/roepen als ik voorbij reed. Zou iig goed pissig zijn als die ouder daar niks aan deed.

Ik kom daar om een fatsoenlijke proef te rijden onder normale omstandigheden. Aan sommige dingen kun je niks doen, maar dit soort dingen horen gewoon niet. Daar hoort een ouders iets van te zeggen en mensen moeten hun honden aan de riem houden.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:03

runningkawa schreef:
Ligt er aan wat de omstandigheden zijn.
De gewone, daar moet een paard maar tegen kunnen.
Zoals een fris paard op het losrij terein, dat hoort erbij...en gaat het dan mis, jammer.
Zo kon Kawa goed over de strepen van de lichtplaten van het dak springen. Ik reed immers altijd buiten.
Ja jammer dan...had ik maar moeten oefenen daarop.

Maar kinderen die niet gecorrigeerd worden...nee dat hoort er niet bij.
Of honden los door de ring.

Ik ga geen tig euro inschrijving betalen om het door lompe andere mensen te laten verpesten.. moeten ze maar opzouten als ze zich niet kunnen gedragen.
ER bestaan gewoon fatsoenregels...al lijk je daar tegenwoordig niets van te mogen zeggen

Nogmaals wil men de stilte doorbreken bij de dressuur moeten ze het helemaal veranderen zoals ik eerder aangaf...niet bij 1 deelnemer een etter kind toelaten...

Honden los door de ring is een omstandigheid waarbij de proef stilgezet moet worden. Bij mensen die ineens uit de bosjes komen zetten eventueel ook. En fatsoen is tegenwoordig gewoon erg ver te zoeken, maar dat is een andere discussie...

Op grote wedstrijden met veel ringen is zoiets door de organisatie gewoon niet te voorkomen. Dat heeft niets te maken met het toelaten bij 1 deelnemer. De helft van de paarden zou bij zoiets misschien wel gewoon doorlopen omdat ze misschien wel (al dan niet etterende) kinderen om zich heen gewend zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:08

mmm kon toen toch gewoon doorrijden hoor..niks stillegen...

Nee dat kan de organisatie ook niet voorkomen, maar daarom mag er door de deelnemer wel wat van gezegt worden en hoef je het niet klakkeloos te pikken Lachen

Kawa was etterende kinderen gewend... en op niet stil terrein zou dat zeker goed gaan.
Maar in de stilte ineens gekletter...zeker weten dat hij dan vol spanning zou zijn...dan ben je dus wel je punten kwijt.
Nou zeker weten dat de ouders dat te horen zoude krijgen...zou wel vriendelijk blijven, maar er zeker wat van zeggen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:11

Wat ik eigenlijk ook niet echt snap, is dat er toch wel iemand in de omgeving een stel hersenen had? Als jouw paard daar danig van over zijn toeren raakt, waarom was er dan niet iemand anders die even rustig zei 'laat maar even, want daar wordt het paard bang van'? Dat mensen hun hond nogsteeds niet bij zich houden op concours vind ik ook onbegrijpelijk.

Maar van de andere kant, het is dus wel iets waar je nog aan moet werken. Heb je al eens een desensibilisatie training gedaan? Is soort van een schrik training, maar ik heb me laten vertellen dat het net anders is.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:22

Anoeska27 schreef:
Linda_E schreef:
Elk paard is verschillend! Ik daag je uit om met gillende kinderen en dat soort toestanden op mijn paard een Z proef te lopen en de spanning af te laten vloeien. Dat gaat je gegarandeerd NIET lukken!

Klopt, ieder paard is verschillend. Maar daarom hoeft het nog niet doodstil te zijn bij een dressuurproef. Ik ben het een beetje zat aan het worden dat ruiters de schuld van een mindere proef altijd maar aan de omstandigheden of andere zaken geven (jury, etc). Er is altijd wel weer een excuus waarom de fout niet bij hunzelf zou liggen.

En nee, dat zal me waarschijnlijk niet lukken op jouw paard (zo goed is mijn rijden momenteel helemaal niet). Maar dan zul je mij alleen horen mopperen op mezelf en niet op de omstandigheden.

Ik geef mezelf ook wel de schuld als ik een proef slordig heb gereden (kijk maar op mijn website). Maar als ik door de proef stuiter (letterlijk) omdat mijn paard doodsangsten uitstaat van zijn eigen broers en zussen met een karretje erachter dan ga ik niet zeggen dat het mijn eigen schuld was en mopperen op mijzelf. Ik heb het goed opgelost en heb er het beste van kunnen maken, maar dan ga ik echt niet mijzelf afkraken. Het ligt dan toch echt aan de externe factoren!
Maar ik ben ook niet een type wat alleen maar gaat zeuren en zeggen van: nou, als die stomme karretjes er niet waren bla bla bla.... Die mensen doen ook hun sport en kunnen er niks aan doen dat mijn paard bang voor ze is.
Ik word alleen boos op bijv. ouders die hun kinderen met honden tussen de banen door laten rennen en gillen (letterlijk zo gebeurt). Dat is onnodig de boel verstoren, en dan kun je wel zeggen dat je paard daar maar aan moet wennen maar als je op een groot internationaal concours komt dan moet het ook stil zijn op de tribune.... dus....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:29

AmonRe schreef:
Ik zat pas te jureren en toen kwam een meisje de protocollen ophalen en wapperde met wat blaadjes waardoor het paard dat ik aan het beoordelen was van de hoefslag sprong. Dat heb ik niet meegerekend. Ik denk (hoop) dat de meeste jury's die het zien er wel wat rekening mee proberen te houden.

Helaas heb ik het anders gezien.

Ik moest voorlezen, Z2 proef, dus in de hekjes.

Naast mij was nog een ring en daar las een moeder met 2 kids haar man voor, haar ene 3 jarige liep bij haar vandaan en ging op het hekje staan, en hup, ze sprong de baan in, op de hoefslag bij de B.

Net op dat moment moest mijn vriendin die lange zijde middengalop!
En natuurlijk schrok zij van dat kind en trekt haar paard op de rem, maakt een bocht en gallopeerd rustig verder.

stond er op de coupon: 3 VERZET!
ik echt AAAAAAAAAHHHH....
Wat had ze dan moeten doen voor een 7? kind aanrijden?