Z pony, maar zelf op B niveau rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjorsie

Re: Z pony, maar zelf op B niveau rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:13

ik denk dat je als beginner meer hebt aan een wat oudere bomproof pony die op L1/L2 niveau loopt ipv een Z pony aangezien een beginner eerst dingen zal moeten leren als gewoon netjes zitten en vertrouwen in de pony krijgen en een Z pony kan je volgens mij best beledigen met een beginner die amper kan zitten en de hulpen nog niet weet.

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:13

wat maakt die 1e prijs nauw uit? Het gaat toch vooral om de punt die je hebt gehaald? Oke een prijsje is leuk maar dat hoeft toch niet altijd?

AnitaMaykaBB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:14

tja, ik kan vanaf hier niet zeggen of die kennis goed of niet goed rijd.
als ze niet goed rijd, tja, onterecht.. maar ze zal vast wel goed rijden..

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:15

mAnDyXX schreef:
wat maakt die 1e prijs nauw uit? Het gaat toch vooral om de punt die je hebt gehaald? Oke een prijsje is leuk maar dat hoeft toch niet altijd?

moet je maar eens luisteren bij de losrijbak op de wat grotere ponywedstrijden wat die ouders allemaal zeggen/beloven/eisen tegen die kinderen als/dat ze winnen.

edit: en dan verbaasd zijn als het kind het niet kan door alle druk door hun pfff...
Laatst bijgewerkt door sjorsie op 11-05-08 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:16

Tegenwoordig maakt een eerste prijs heel veel uit Ja Net als wat sjorsie zegt, wat die ouders al niet zeggen en beloven?! Nee, als hun kind maar goed en hoog presteerd, dan pas is het goed!

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:18

Grappig, want als een pony de knopjes heeft betekent niet dat jij ze ook kent? Pling

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:18

Er wordt ook niet gezegd dat iemand ze wel gelijk kent?

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:23

Toch super voor diegene, kan ze veel leren van die pony! Beter dan dat ze een te moeilijke hete jonge pony kopen Knipoog Misschien haalt ze nu nog wel punten doordat haar pony het allemaal al kan maar dat gaat heus niet door tot de Z toch Haha!

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:44

het komt overigens ook vaak genoeg voor, dat als het met de ene pony niet lukt er maar een pony wordt gekocht die hoger heeft gelopen, omdat ze daar dan wel prijsjes mee gaan rijden;
waarom TREKKEN de meeste mensen hun pony in de krul, omdat dat op wedstrijd moet en je anders geen prijs hebt, dus doen we het maar snel.
zo kun je nog wel even door gaan

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:59

Iedereen vindt hier het grote voordeel van een Z-pony de knopjes die erop zitten.
Maar dat is imo maar bijzaak.
Het grote voordeel van een pony die al wat gelopen heeft is toch wel dat ze aan heel veel dingen gewend zijn, ze zijn niet zo snel onder de indruk, ze lopen meestal makkelijk de trailer op, ze kennen vlaggen op wedstrijdterreinen, de juryhokjes zijn niet zo eng meer enz enz. Je kunt er kinderen eerder wat mee laten doen.
Natuurlijk heb je uitzonderingen maar in de meeste gevallen zijn de oudere pony`s toch wel wat constanter.
En de prijs is echt de rede niet om een hoger opgeleide pony niet te kopen. Een pony van een jaar of 15 a 20 is meestal niet zo duur meer, en daar kunnen de meeste best nog een paar jaar lekker mee rondhobbellen.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 19:12

Blue_Dreamer schreef:
Ik zeg niet dat je niet leert van Z pony's, maar wél dat er vaak gekeken wordt naar de pony; en zelden naar hoe de ruiter de pony rijdt. Nu kan iemand die nauwelijks kan rijden een 1ste prijs halen met zijn of haar Z pony, terwijl mensen die goed kunnen rijden en géén Z pony hebben, veel lagere punten halen.

Ik kan je verzekeren dat het niet zo werkt. Ik heb ook een Z2 pony gehad maar toen ik in het L2 gewoon niet goed genoeg reed voor goede punten kon mijn pony lopen wat hij wo, maar punten kreeg ik niet hoor. Zelfs een van de slacht geredde pony haalde ruim 10 punten meer dan ik, dit is pas veranderd toen IK beter ging rijden.

_wildegune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 19:14

Heb alleen de beginpost gelezen. Vind het een beetje een vooroordeel.
Zelf heb ik ook op een paard gereden met een hoger niveau dan ik.

Het is geen kwestie van hoppa erop en dan rijden maar.
Je moet de knopjes wel zien te vinden en dat is niet zo makkelijk als het lijkt..
Vaak raakt een paard ook verward van jou als jij zelf de hulpen niet kent.
en dan kan ook een Z paard als een giraf lopen.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:00

Blue_Dreamer schreef:
Ik zeg niet dat je niet leert van Z pony's, maar wél dat er vaak gekeken wordt naar de pony; en zelden naar hoe de ruiter de pony rijdt. Nu kan iemand die nauwelijks kan rijden een 1ste prijs halen met zijn of haar Z pony, terwijl mensen die goed kunnen rijden en géén Z pony hebben, veel lagere punten halen.

Jury kan moeilijk zien of je een Z pony hebt hoor

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:04

Blue_Dreamer schreef:

Heb de jury's bij jullie in de buurt soms een logboek waarin bijgehouden wordt welke pony wat gelopen heeft, met wie etc?
Huilen van het lachen

Kom op zeg..als je goed rijd..is er vanzelf een jury die niet om je heen kan.
Oke je rijd misschien wel een paar keer mindere punten, maar als je echt netjes rijdt...kan de jury toch moeilijk onvoldoendes geven? Clown

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:14

Ik denk dat een veel gemaakte denkfout is dat een Z pony een automaat is.
Het is echt niet makkelijk om al die strak afgestelde knopjes onder controle te krijgen.

Anniiekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:14

Mijn ("verzorg")pony heeft M2 gereden, maar ik kan nou niet zeggen dat ik daar wat van merk.
Alleen dat ze dan wel weet hoe de oefeningen moeten.
Maar ik moet er wel heel hard voor werken om haar iets te laten doen wat ik wil.
Als ik niks doe, doet zij al helemaal niks. Maar ik kan wel heel veel van haar leren, dus ik ben blij dat ik met zo'n pony begin. Haha!
Ik weet niet of ze de hogere punten alleen maar krijgt door die pony.. Ik denk dat ze dan zelf ook wel aardig kan rijden.
Die pony zal vast geen automaat zijn. Tong uitsteken En ik denk niet dat jury's hogere punten geven omdat je een Z-pony/paard hebt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 12:16

Ik heb een paar jaar een pony gehad die in het Z2 heeft gelopen... Die is/was voor mij veeeel lastiger te rijden dan mijn pony die ik zelf beleerd heb en waarmee we dus samen alles moeten leren.

primagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 20:43

Een klein kind op een Z-pony (leerpony dus) is veel veiliger en verstandiger dan een klein kind op een jonge pony, dat gaat vaak fout (zeg niet altijd, maar de kans is groter), zonde van de pony en het vertrouwen van 't kind. Ook leert een kind op een Z-pony sneller, leert een betere basis dan op een jonge, onervaren pony. De keus die ouders maken om een leerpony te kopen inplaats van een jonge pony is stukken verstandiger. Nou en, dan begint zo'n kind in de B, iedereen moet toch ergens beginnen?

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 20:52

primagirl schreef:
Een klein kind op een Z-pony (leerpony dus) is veel veiliger en verstandiger dan een klein kind op een jonge pony, dat gaat vaak fout (zeg niet altijd, maar de kans is groter), zonde van de pony en het vertrouwen van 't kind. Ook leert een kind op een Z-pony sneller, leert een betere basis dan op een jonge, onervaren pony. De keus die ouders maken om een leerpony te kopen inplaats van een jonge pony is stukken verstandiger. Nou en, dan begint zo'n kind in de B, iedereen moet toch ergens beginnen?

Hier ben ik het helemaal mee eens!
En daarna heeft zo'n kind de ervaring en het gevoel waar het heen moet, en kunnen ze een jonge pony gaan opleiden. Ja

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 20:55

topic nummer 27156475157864 (om maar een getal te noemen Tong uitsteken )

Ik heb het idee dat er hier wat mensen zijn die het zelf wel zouden willen maar het niet kunnen krijgen.

Ik moet zeggen dat ik me op mn eigen knollie ook meer op mn gemak voelde dan op een Z paard in het begin maar dat was meer omdat ik dan bang was dat ik het zou verpesten
Nu heb ik er zo vaak op gereden dat ik er van begin te leren en me meer op mn gemak voel gelukkig.
Het is echt niet zo dat je erop stapt en er zo mee weg kan rijden, alles is zo nauwkeurig op elkaar afgestemt.
Ik heb een Z2 paard gereden die zo gevoelig was dat ik erachter kwam dat ik mn benen scheef had met rijden.
Zodra ik aan wilde draven zat hij in de linkergalop, maakte niet uit op welke hand ik zat.
Mocht ik ooit kinderen krijgen en mochten ze willen paardrijden krijgen ze van mij een Z pony ( nadat ze uit de shetten zijn gegroeid )

Zoë_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 10:49

Ashley__ schreef:
Van een Z pony kun je ook wel gigantisch veel leren (heb ik zelf ook profijt van gehad), maar dan vind ik het gewoon raar dat je dan een Z pony voor je kind móet kopen.

volgens mij is er nergens echt gezegd dat je een z pony voor je kind MOET kopen. Als je dat van belang vindt, om welke reden dan ook, dan moet je dat vooral doen!

Citaat:
Over de 'knopjes' vinden, dat gaat zeker niet 1,2,3. Maar het is gewoon zo dat je makkelijker weg rijdt op een Z pony dan een pony die gewoon goed doorgereden is, nietwaar?

Dit is in mijn geval gewoon NIET waar.

Ik rijd nu op een paard dat m2 wedstrijden gelopen heeft en enkele Z oefeningen kent.
Het is een behoorlijk stabiel paard maar denk maar niet dat je er zo op weg rijdt!
Als je hem niet precies volgens de handleiding begeleidt zal hij niet eens een tandje harder willen,
laat staan dat je zo iedere oefening eruit krijgt.

Zijn eigenaresse heeft een ander jong paard, dit paard is veel gemakkelijker in constante aanleuning, is makkelijker voor de dressuur gebouwd maar is wel wat schrikkerig.
Dit paard wordt altijd netjes gereden en ze doen het rustig aan maar hij is ontzettend werklustig en pakt alles ongeveer in 1 keer op.
Je rijdt daar op het eerste gezicht dan ook makkelijker op weg dan het M2 paard.

Je kunt geen label op 'de Z pony' plakken of 'de groene pony'.
Elk paard verschilt van karakter, bewerkelijkheid etc.

Een Z pony heeft schijnbaar ooit Z gelopen, een groene pony heeft dit nog niet.
Dit zegt verder niets over hoe gemakkelijk dat te herhalen is
(om een Z pony weer in het Z te rijden)

Soms is het idd zo dat je een pony hebt die alles doet,
ongeacht wat de ruiter er van maakt. Ik ken er zelf een.
Ja ik kan me voorstellen dat je dan denkt: zat ze maar eens op een groene pony,
kijken wat ze er dan vanaf brengt.
Dit is voor mij echter geen reden om zo maar te zeggen dat het per definitie een negatief iets is,
wanneer een 'groene ruiter' en Z pony koopt.

het is ieder zijn eigen keuze. als ik het zo hoor klinkt de topicstarter een beetje verongelijkt dat de prijzen voor haar neus worden weggekaapt. ik zou zeggen: gebruik het als motivatie om jezelf te verbeteren! Dat meisje zal geen eeuwigheid in de B starten als ze overal 1ste prijzen behaald/goede punten rijdt.
Zoals gezegd: iedereen moet ergens beginnen toch??

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:01

Het is echt niet dat je wint, omdat je een dure pony hebt hoor, dit vind ik wel erg kort door de bocht.
Pony heeft talent, dat valt in de smaak bij de jury. Als je zelf nog nooit bent gestart moet je wel in de B. Knipoog

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:06

ik ree zelf ook op L1 niveau. en heb in januari en Z1 paard gekocht.
ik rij nu heus wel hogere punten dan met myn oude paard, maar het is ook hoe je zelf rijd. want als je er zelf niet aan rijd, doet zo'n paard het ook niet

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:11

Vind het prima Lachen. Leer je alleen maar van!

Je komt jezelf toch een keer tegen..

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:05

Als beginpony kan het erg leerzaam zijn. Maar het is heus niet zo dat je opstapt en wegrijd, het is niet een soort robot met knopjes voor aan/ uit/ wijken/ gallop etc. Je moet het er wel "uit kunnen rijden wat er in zit".

Ik ken iemand die kocht een Z spring pony van een kennis van mij en die pony was een topper, kampioenschappen won die pony allemaal bij die kennis. Maar bij die nieuwe eigenaar deed hij het voor geen meter meer. Hij raakte zelfs in de stop, wilde niks meer springen! Dus een Z pony is echt niet altijd garantie voor een glansrijke ponycariere.