sjorsie schreef:@Runningkawa:
Ja dat is op zich waar, mijn paard is een heet hoofd en voor hem zijn juist die lange stukken in de B moelijker in de training houd ik hem steeds aan de gang maar in de proef moeten we braaf lange stukken rechtuit waardoor hij kan gaan klieren. Op mijn stal staan veel paarden die wat hoger in t bloed staan en die gaan pas op wedstrijd als ze echt goed meewerken en niet alles meer aangrijpen om mal te doen.
Dat heeft in mijn ogen meer met opvoeding van het dier te maken, dan met africhtingsgraad.
Ik leer alle jonge paarden van het begin af aan, dat als ze onder mijn "appèl" staan, er geen fratsen uitgehaald dienen te worden. Dus niet aan de hand, niet aan de longe en dus ook niet onder het zadel. Het mal doen mogen ze in hun vrije tijd. Jonge paarden lopen hier dan ook zoveel mogelijk buiten (en dat is ook niet overal het geval).
Ik heb op dit moment een Jazz...en superbloederig enigzins neurotisch dier. Maar geloof maar niet dat die ooit rare fratsen uithaalt als ik met haar bezig ben.
En dat is niet vanzelf gegaan...daar heb ik ook tijd en energie in gestoken, met een consequente opvoeding.