3 jarige al op wedstrijd.. Normaal ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

asjemenou

Re: 3 jarige al op wedstrijd.. Normaal ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:14

runningkawa schreef:
idd polly...en ik zal maar helemaal niet zeggen dat ik (en de andere ruiters in mijn omgeving) de meeste paarden na 2 maanden meenam naar oefen parcourtjes....

Mijne gaan na twee maanden zelfs al mee op officiele wedstrijd, ik zie het verschil niet.
Mag ik dan nog wel op bokt komen? Duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:15

nee...je bent een dierenbeul Boos!

Clown

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:16

tsssss Tong uitsteken

@ Runningkawa, ik ga vanaf dit weekend ook 2/3 keer per maand op wedstrijd omdat ie er maar gewoon aan moet gaan wennen dat er ook op vreemd terrein niets aan de hand is. Thuis loopt ie super dus hij kan het gewoon.
Laatst bijgewerkt door sjorsie op 30-04-08 13:20, in het totaal 2 keer bewerkt

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:16

sjorsie schreef:
@Runningkawa:
Ja dat is op zich waar, mijn paard is een heet hoofd en voor hem zijn juist die lange stukken in de B moelijker in de training houd ik hem steeds aan de gang maar in de proef moeten we braaf lange stukken rechtuit waardoor hij kan gaan klieren. Op mijn stal staan veel paarden die wat hoger in t bloed staan en die gaan pas op wedstrijd als ze echt goed meewerken en niet alles meer aangrijpen om mal te doen.

Dat heeft in mijn ogen meer met opvoeding van het dier te maken, dan met africhtingsgraad.
Ik leer alle jonge paarden van het begin af aan, dat als ze onder mijn "appèl" staan, er geen fratsen uitgehaald dienen te worden. Dus niet aan de hand, niet aan de longe en dus ook niet onder het zadel. Het mal doen mogen ze in hun vrije tijd. Jonge paarden lopen hier dan ook zoveel mogelijk buiten (en dat is ook niet overal het geval).
Ik heb op dit moment een Jazz...en superbloederig enigzins neurotisch dier. Maar geloof maar niet dat die ooit rare fratsen uithaalt als ik met haar bezig ben.
En dat is niet vanzelf gegaan...daar heb ik ook tijd en energie in gestoken, met een consequente opvoeding.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:17

O jee!
krijg ik nou een ban?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:18

asjemenou schreef:
O jee!
krijg ik nou een ban?

Onmiddellijk....! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:18

uiteraard.... is nog een te milde straf hoor Lachen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:19

Gelukkig maar!
Aardig van jullie hoor Haha!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:20

Ook ik ben het roerend met RK en polly eens. Een normaal gebouwd paard met een ervaren ruiter kan binnen 8-12 weken met 3x in de week een beetje rijden een B proef neerzetten die al dan niet winst waardig is afhankelijk van het karakter van het paard. Met hete of angstige paarden zal dat iets langer duren, maar voor die groep is meenemen en wennen juist belangrijk. De brave paarden die zijn immers al braaf.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:24

met mijn bijna 4 jarige rij ik sinds januari wedstrijden. Lekker relaxed en 1 proefje per wedstrijd. al 1 winstpunt binnen maar nu buiten gaat het ff wat minder.. maar of je een 3 á 4 jarig paard nu thuis rijd of op een wedstrijd dat maakt geen verschil. Als je het dier maar niet over belast. Gewoon de training aanpassen aan het wedstrijdschema.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:33

Ik heb weer lekker veel commentaar gekregen op mijn opmerking op bladzijde 2 waarin ik aangeef niet blij te zijn met een 3-jarige in de ring. Het in dit commentaar aangehaalde voorbeeld was een leuk paard maar dat nog duidelijk moeite had om bij de gevraagde oefeningen in balans te blijven. Door de handigheid van de amazone ging eea vaak dan nog niet goed (binnen de ring blijven, niet omvallen, wel of net niet aanspringen).

Een paard dat maar enkele maanden onder het zadel is, kan zijn balans nog niet hebben. Om dan een B proef te starten, heeft dus niets met dressuur te maken. Ik ben een dressuurjury en beoordeel het getoonde dus op de regels binnen de dressuurwereld. Dat normaal gesproken een B paard (van 3 of 8) nog niet zo ver is als een Z paard lijkt me logisch maar bij het uitkomen in een bepaalde klasse hoort een bepaade voorbereiding. Enkele maanden onder het zadel is naar mijn mening niet de correcte voorbereiding voor een B-proef.

Uitzonderingen daar gelaten uiteraard. Als een professioneel ruiter een paard inrijdt of een amateur scheelt heel veel in het africhtingsniveau. Deze professionele ruiter mag alleen vaak niet meer in de lagere klasses rijden en kom ik dus niet in de ring tegen.

Ik zeg dus niet dat het slecht voor een paard is want van die 7 minuten proefje rijden krijgt ie echt niets.

En "alsjemenou" je bent blij dat je mij niet als jury hebt, hoe kun je dat nu beoordelen, maar je opmerking staat wel stoer (of niet) Ach gut

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:36

Tsja; in vergelijking met de rensport is 3 jaar al vrij oud.
Ik rij nu een ex-renpaardje die helaas ingereden is toen ze 1.5 jaar oud was, wat de normaalste gang van zaken schijnt te zijn in de rensport. No Cheer Ik vind het echt onbegrijpelijk dat dit nog steeds gebeurt....
Maar 3 jaar voor dressuur wedstrijden vind ik dus ook veelste vroeg. En waarom moet alles nou toch zo snel in die wedstrijdwereld??? 9 van de 10 x lijd het paard daar dus onder...alleen maar omdat men zonodig wil kunnen zeggen; "ik rij al L2 met hem, en hij is pas 4! Goed hè??" Misselijk Gestoord
Ik ga binnenkort zelf een paardje aanschaffen, en daar zal ik nooooit wedstrijden mee gaan rijden. Alleen maar dingen met hem doen die ik -MAAR OOK HIJ- leuk vind!!! Haha!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:38

Jury: Als ik zelfs in het proevenboekje lees dat een paard B klaar is als hij thuis BIJNA altijd in de juiste galop aanspringt dan suggereert het dat juist de B er is om ervaring op te doen en het totaal nog niet hinderlijk is dat de balans niet optimaal is.
Ik schreef regelmatig bij een vriendin van mij en die ging daar gelukkig heel ander mee om. Die beoordelde wat ze zag en schreef dan onderaan evt nog commentaar (of liet zich bij haar komen) over mogelijke verbeterpunten en om te waarschuwen niet te snel te gaan. Vaak hoor je dan dat de ruiter dat helemaal niet van plan is, maar het puur voor de ervaring doet.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:39

@ jury:
Omdat als ik jou verhaal zo lees, ik niet de punten de krijgen die ik verdien.
Ik neem drie-jarige gewoon mee op wedstrijd, vaak idd al na een maand of 2 a 3, en dan kunnen ze gewoon netjes nageeflijk hun proefje lopen en in de goede galop aanspringen.
Maar helaas, het is een drie-jarige, zulke mensen mag je niet stimuleren om op wedstrijd te gaan, dus ik zal geen eerlijke punten krijgen.
Daarom wil ik jou niet als jury.
Zie niet in wat daat zo stoer aan is.
Ik heb gewoon het liefste een jury die punt wat hij ziet, en niet wat hij wil zien, vandaar dat ik jou liever niet als jury heb.
Laatst bijgewerkt door asjemenou op 30-04-08 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:40

Joepju schreef:
Tsja; in vergelijking met de rensport is 3 jaar al vrij oud.
Ik rij nu een ex-renpaardje die helaas ingereden is toen ze 1.5 jaar oud was, wat de normaalste gang van zaken schijnt te zijn in de rensport. No Cheer Ik vind het echt onbegrijpelijk dat dit nog steeds gebeurt....
Maar 3 jaar voor dressuur wedstrijden vind ik dus ook veelste vroeg. En waarom moet alles nou toch zo snel in die wedstrijdwereld??? 9 van de 10 x lijd het paard daar dus onder...alleen maar omdat men zonodig wil kunnen zeggen; "ik rij al L2 met hem, en hij is pas 4! Goed hè??" Misselijk Gestoord
Ik ga binnenkort zelf een paardje aanschaffen, en daar zal ik nooooit wedstrijden mee gaan rijden. Alleen maar dingen met hem doen die ik -MAAR OOK HIJ- leuk vind!!! :D

mijn vorige paard vond het geweldig om op wedstrijd te gaan, als ik hem in ging vlechten zag je hem per minuut trotser worden, dit zegt dus niets

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:40

Sizzle schreef:
Jury: Als ik zelfs in het proevenboekje lees dat een paard B klaar is als hij thuis BIJNA altijd in de juiste galop aanspringt dan suggereert het dat juist de B er is om ervaring op te doen en het totaal nog niet hinderlijk is dat de balans niet optimaal is.
Ik schreef regelmatig bij een vriendin van mij en die ging daar gelukkig heel ander mee om. Die beoordelde wat ze zag en schreef dan onderaan evt nog commentaar (of liet zich bij haar komen) over mogelijke verbeterpunten en om te waarschuwen niet te snel te gaan. Vaak hoor je dan dat de ruiter dat helemaal niet van plan is, maar het puur voor de ervaring doet.

Ik beoordeel ook wat ik zie, daarom had ze ook een winstpunt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:45

@ jury: Dan komt je eerdere post misschien gewoon wat rotter over dan bedoelt, kan gebeuren.
Echter zou ik mij als jury meer ergeren aan een 10 jarige brave borst die een poging doet de ruiter te begrijpen maar er niets van kan maken door de onhandigheid van de hulpen dan een netjes gereden nog wat wankele 3 jarige die er over de tijd wel komt. Daar geniet ik persoonlijk meer van. Je kunt daarbij ook veel vaker de gangen eerlijk beoordelen omdat ze nog niet afgestompt zijn of in versnelling -2 lopen wat veel ervaren brave paarden wel doen.

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:47

sjorsie schreef:
mijn vorige paard vond het geweldig om op wedstrijd te gaan, als ik hem in ging vlechten zag je hem per minuut trotser worden, dit zegt dus niets

ieder zijn eigen mening sjors...
Geef toe dat er 9 van de 10x spanning en druk staat op de ruiter/amazone die een proefje rijd, en die druk voelt het paard natuurlijk ook, wat dus veel resulteert in bak kabouters, en een heet paard.
Denk je nou echt dat het paard hier plezier in heeft? Ik denk dat hij/zei het leuker vind als je lekker een buitenritje maakt, of lekker gaat freestylen. Maar dat is mijn mening...
In het begin had ik ook zoiets van; ik ga lekker snel wedstrijden rijden, en met een jaartje zit ik wel in de M... Haha! .Nou nee; laat maar...als ik lekker an het freestylen ben, en ik zie een vrolijk paardje naar me toe rennen met een blik in haar ogen van; wat gaan we nu weer doen?? Dan maakt mij dat gelukkig, en niet een zweterig paard onder m'n kont, waarbij ik maarliefst 1 puntje gescoord heb...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:50

Idd sizzle
En ze hebben dan nog niet de perfecte balans, maar dat wordt in de B ook nog helemaal niet gevraagt... En ik zie daar 10 jarige zo krom als een banaan door de baan gaan, maar een jonge vrij recht, alleen soms nog was over de schouder of dat soort puntjes.
Nou ik weet wat ik liever zie...

Mijn paard zag met buitenrijden meer kabouters dan in de dressuurbak Lachen
En met springen zag hij er geen Haha!
En hij ging ook graag op wedstrijd

Ook andere paarden die ik heb gestart hadden een hekel aan een wedstrijd.
Maar goed ik rij dan ook met het motto we zien wel hoe het gaat vandaag.
En dan gaat het vaak zo slecht nog niet Lachen

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:53

@Joepju : mijn paard ziet buiten overal spoken en kabouters en losgooien of wat jij noemt freestylen daar heb ik niets mee, van zweten krijgt je paard overigens niets hoor Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:54

Joepju schreef:
ieder zijn eigen mening sjors...
Geef toe dat er 9 van de 10x spanning en druk staat op de ruiter/amazone die een proefje rijd, en die druk voelt het paard natuurlijk ook, wat dus veel resulteert in bak kabouters, en een heet paard.
Denk je nou echt dat het paard hier plezier in heeft? Ik denk dat hij/zei het leuker vind als je lekker een buitenritje maakt, of lekker gaat freestylen. Maar dat is mijn mening...
In het begin had ik ook zoiets van; ik ga lekker snel wedstrijden rijden, en met een jaartje zit ik wel in de M... Haha! .Nou nee; laat maar...als ik lekker an het freestylen ben, en ik zie een vrolijk paardje naar me toe rennen met een blik in haar ogen van; wat gaan we nu weer doen?? Dan maakt mij dat gelukkig, en niet een zweterig paard onder m'n kont, waarbij ik maarliefst 1 puntje gescoord heb...

Ja, zo denk ik inderdaad ook..... Ja

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:55

Tja Joepju ook mijn paard vind het leuk. Die leeft er helemaal van op. Als ze vlechtjes in heeft sjeest ze bijna de trailer in en als ze die niet in heeft dan staat ze me toch aanzienlijk langer aan te staren op de laadklep met een blik van, nee he we gaan toch niet naar de DA of zo?
Ook op het terrein zelf loopt ze echt overal vol intresse op af en als ze alles gezien heeft gaat ze staan dutten aan een lang touwtje.
Tuurlijk is er wat spanning, maar die is niet altijd schadelijk. Ieder paard gaat daar anders mee om. Ik heb ook eens een meerdaagse geprobeert, maar daar zag ik aan haar dat ze het niets vond in zo'n vreemde box. Dat doe ik dus ook niet meer.

Paarden die er duidelijk geen hol aanvinden start ik ook niet en als ze van mij zouden zijn gaat dat de verkoop in. Uiteindelijk wordt dat dan toch nooit leuk of succesvol en om dan te gaan dwingen .

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:58

sjorsie schreef:
@Joepju : mijn paard ziet buiten overal spoken en kabouters en losgooien of wat jij noemt freestylen daar heb ik niets mee, van zweten krijgt je paard overigens niets hoor Lachen

Als je paard buiten overal spoken en kabouters ziet, dan heeft je paard duidelijk totaal geen vertrouwen in je.....misschien wat grondwerk proberen om de band iets te vertsterken?? of zeg ik nu hele rare dingen? Verward

Edit; ik nok even met de offtopic reacties; want had gister al een OW-tje aan m'n broek... ROFL
Laatst bijgewerkt door Joepju op 30-04-08 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 14:00

ja...je zegt rare dingen Lachen
Niet elk paard is hetzelfde. Aan de hand loopt hij overa achter me aan.
Mijn paard ziet buiten ook spoken onder de man..maar een hindernis, hoe raar gekleurd of van vorm en hoe hoog ook, die nam hij altijd... raar zonder vertrouwen, denk je ook niet? Lachen

Soms word ik wat simpel met dat grondwerk gemeutel...gewone normale omgang, dat is ook een vorm van grondwerk...maar dat telt niet meer

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 14:04

Idd die paarden die je meestal in de zweverige paardensport ziet zijn meestal paarden die kansloos zouden zijn in de ring omdat ze daar gewoon te braaf voor zijn, voor de sport heb je gewoon wat meer pit en actie nodig om goed te kunnen rijden en verder te komen.
Mijn paard vertrouwt me echt wel.