Kinderen horen geen wedstrijden te rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

J0sef1entje

Re: Kinderen horen geen wedstrijden te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 21:03

Ik vind dat kinderen best wel wedstrijd kunnen rijden, als ze goed begeleid worden door ouders en/of instructeurs. Kinderen kunnen heus meer dan sommige mensen denken. Omgaan met (wedstrijd)stress en incasseren als het eens niet zo goed gaat; het hoort allemaal bij de opvoeding, daar leren kinderen van. En wedstrijd rijden is ook gewoon leuk! Kinderern vinden het gewoon leuk (en ik als ouder ook, sta net als Daniellev soms met tranen in mijn ogen langs de kant, zie mijn topic [WD-K] TROTS !! ;-)) om zich te meten met anderen, om te kijken hóe goed ze het al kunnen. En kinderen kunnen daarin al best fanatiek zijn; mijn jongste dochter zegt nu al dat zij een dressuurmuts is, terwijl ze haar grote zus een springdoos vindt Bloos Haha! . Ze heeft ws nog gelijk ook! Alleen sommige ouders moesten eens op het matje geroepen worden, niet de kinderen.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 21:06

Afschaffen lijkt me wat sneu voor de kids die het echt leuk vinden op wedstrijden te rijden.
Kinderen zijn juist gek op een beetje competitie en ze leren er ook van incasseren.(je bent nou eenmaal niet altijd eerste..)
En die kids kunnen er niks aan doen dat hun ouders zich zo aanstellen. En volgens mij is dat ook een handje vol. Die lui heb je overal. De meeste ouders gaan toch voor de lol met hun kind op concours hoop ik?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 21:17

Mijn kinderen rijden wel "wedstrijden". Gewoon onderling omdat ze t leuk vinden om mee te kunnen doen. Ze rijden af en toe op een pony van een vriendin en mogen dus ook op een wedstrijdje meedoen. Kijk even hier: [HAW] Mijn 2 kanjers onderlinge wedstrijd -mama trots! ik vind t geen porbeel als kinderen , in dir geval de mijne, zo een wedstrijdje meehobbelen op jonge leeftijd Haha!

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 21:21

sandr0 schreef:
Mijn kinderen rijden wel "wedstrijden". Gewoon onderling omdat ze t leuk vinden om mee te kunnen doen. Ze rijden af en toe op een pony van een vriendin en mogen dus ook op een wedstrijdje meedoen. Kijk even hier: [HAW] Mijn 2 kanjers onderlinge wedstrijd -mama trots! ik vind t geen porbeel als kinderen , in dir geval de mijne, zo een wedstrijdje meehobbelen op jonge leeftijd Haha!

Kijk dat bedoel ik nou, kinderen waar het plezier in het rijden van een wedstrijdje vanaf spat! Waarom zou je ze dit af willen nemen?

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 21:28

Helemaal mee eens.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 21:29

sweet_pony schreef:
ben van plan deze zomer te starten, woe ik al vroeger doen maar heb gewoon geen paard Huilen

Dan is jouw situatie, met alle respect, ook wel heel anders dan bijv. de dochtertjes van de manegeeigenaar die op hun vierde al met Shetlanders rondcrossten alsof ze nog nooit anders gedaan hadden. Moet je zulke kinders op hun zesde nog eens 6 jaar thuis gaan houden, terwijl ze super rijden?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 07:13

Waarom kunnen ze het niet opnemen tegen volwassenen?
Mijn dochter begon met 12 sgmw te rijden, daar heb je geen kinder rubrieken, alleen pony's en paarden rubrieken
Aangezien veel volwassenen ook met pony's mennen zit je daar als 12 jarige dus gewoon tussen.
Heel positief allemaal, ze werd op handen gedragen, begeleid en er werd voor haar gejuicht als het goed ging.

Is ze er slechter van geworden, zeker niet..
Vrijdag voor het eerst(ze is nu 15jaar) ohz gestart, voor ons een hele andere ervaring en mentaliteit..
Ik las in de 2de proef helaas het laatste stukje verkeerd voor, dikke pech dachten wij
Worden we bij de jury geroepen dat het fout was en bla bla bla..
Helemaal verbaast dat die mevrouw daar zo boos om werd, zei ik tegen haar..
Goh wat jammer zeg gaat nou de hoofdprijs van 15.000 euro aan onze neus voorbij?

Waarmee ik dus wil zeggen het is hobby en helaas zien maar weinigen het nog zo

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 07:55

hoi ik vind het onzin dat je het moet afschaffen en dat kinderen onder de twaalf nier kunnen rijden ben nu 24 en rij vanaf me 7de en op me 8ste werd ik al op de gekste beestjes gezet en die kreeg ik toen in zijn gareel ik heb dan wel nooit voor mijn 16de wedstrijd gereden maar meisjes onder de 12 kunnen wel rijden niet allemaal groetjessss

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:07

Wat een onzin, mijn dochter is gestart met haar A-pony'tje toen ze 8 jaar was en ze deed het hartstikke goed. Ze is heel serieus en wilde zelf wedstrijden rijden.
Maar ze is groot voor haar leeftijd en werd te groot voor haar A-pony.
Nu is ze 9 en is pas gestart met haar D-pony, het gaat haar niet om het winnen en ja ze moet nu inderdaad tegen de grotere rijden maar dat vind ze juist leuk.
Op wedstrijden bemoei ik mij niet met haar want ze wil het zelf doen. En voor de rest heeft ze ook gewoon lol met haar pony.
En wat zagen en rukken en plukken betreft hoeft ze bij haar pony echt niet te doen want dat vind hij niet leuk.
En wat iedereen er ook van vindt "ik ben supertrots op ze" Knipoog

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:14

Ik vindt niet dat je onder de 12 geen wedstrijden mag rijden...
Ik zie soms ook wel dat kleintjes, op een kleine pony bijna niet kunnen rijden maar ik kom ook kleinerde kinderen tegen die al (aardig) netjes kunnen rijden.
Maar ik vindt nou niet dat als een kind die niet netjes kan rijden (beetje half hobbelend) punten moet krijgen.
Soms kom je dan weer huilende kinderen en boze ouders tegen die de jury zit af te zeiken omdat hun kind 'erg goed' heeft gereden en bijna geen punten krijgt.

Maja de jury beslist het wel vindt ik Knipoog

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:17

Ik vind het gewoon onzin dat je onder de 12 geen wedstrijden mag rijden.
In mijn ogen zijn er net zoveel beginners die boven de twaalf lopen plukken en zagen.

Sorry hoor maar mijn zusje van 7 rijdt al wedstrijden ze heeft de lol van haar leven, het interreseerd haar geen bal of ze wint of verliest.

En ik zie zeer zeker meer paarden die afgebeuld worden dan kleine ponys die gewoon lekker met hun neusje in de lucht rondklossen

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:19

ielsjj_ schreef:
Ik vindt niet dat je onder de 12 geen wedstrijden mag rijden...
Ik zie soms ook wel dat kleintjes, op een kleine pony bijna niet kunnen rijden maar ik kom ook kleinerde kinderen tegen die al (aardig) netjes kunnen rijden.
Maar ik vindt nou niet dat als een kind die niet netjes kan rijden (beetje half hobbelend) punten moet krijgen.
Soms kom je dan weer huilende kinderen en boze ouders tegen die de jury zit af te zeiken omdat hun kind 'erg goed' heeft gereden en bijna geen punten krijgt.

Maja de jury beslist het wel vindt ik Knipoog

Daar ben ik het volkomen mee eens, als ze de punten kado geven leert het kind er niks van. Soms heb je een soepele jury en de volgende keer weer een hele strenge en ook daar moeten ze mee om kunnen gaan. Maar huilen nee, en ik boos nee ook niet. Volgende keer beter. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:20

Je kunt ook lol met je knol op wedstrijd hebben.
Vroeger met z'n alle op de vrachtwagen er heen en de hele dag op concours zijn.
Ouder kwamen misschien kijken, maar die zaten dan ook gezellig bij de zadelwag te koffieën.

Nu alles invidueel.
Ouders hebben veel geld gestopt in de pony en auto met trailer, dus lol met de knol...daar is hij te duur voor.
Dus dan ga je staan schreeuwen aan de kant zodat de kindertjes met tranen uit de ring komen....

En dan krijg je les van mien pluk die wel ff leert hoe je pony in de krul moet.
Truus Pluk jureert dus je hebt een wp...dus zagen en schoppen wordt beloond.

En dan gaan we na 1 of 2 proefjes weer snel naar huis....

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:22

runningkawa schreef:
Ouder kwamen misschien kijken, maar die zaten dan ook gezellig bij de zadelwag te koffieën.

Nu alles invidueel.
Ouders hebben veel geld gestopt in de pony en auto met trailer, dus lol met de knol...daar is hij te duur voor.
Dus dan ga je staan schreeuwen aan de kant zodat de kindertjes met tranen uit de ring komen....

Ja maar of dat nu bij kleine kinderen meer voor komt als bij volwassen kan ik echt niet zeggen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:23

die kleine kinderen worden groot.... dus je krijgt steeds meer pluk volwassenen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:24

runningkawa schreef:

Nu alles invidueel.

Helemaal mee eens, daarbij als je de vrachtwagens ziet waarme ze aankomen..
Nee dan zoals ik zei het gemoedelijke wat wij bij het mennen nog hebben, daar leren kinderen van

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:25

ja maar dan heeft het geen zin om onder de 12 wedstijden te verbieden. Dan plukken ze gewoon thuis. En als ze dan 12 zijn nog steeds.

Ik ben het met je eens dat de rijstijl van sommige mensen tegenwoordig te erg is voor woorden maar daar hebben zulke maatregelen geen effect op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:27

Ik ben ook niet voor verbieden van wedstrijden hoor Lachen
Wel van jury's die Pluk heten Lachen

Plukkers hoe klein ook, moeten gewoon altijd laatste worden.
Laat de vriendelijke ruiters met hier en daar een foutje maar voor staan.
Op de algemene laatste punten zou ik zelfs bij de kleintjes hele lage punten durven geven zodat hopelijk het kwartje valt bij ouders en instructie

linneketeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:28

Nou net of kinderen onder de 12 niet kunnen rijden! ik ken er genoeg die mooi stil zitten! Ik ken er ook die niet stil zitten, maar ik ken toch meer volwassenen die niet stil zitten!
Dus denk eerst na voordat je iets zegt want die kinderen kunnnen af en toe heel goed rijden hoor. Enja als je wel in het bos mag rijden en niet op wedstrijd, dat is ook krom. In het bos rijden ze toch hetzelfde Verdrietig
En laat ze dan op wedstrijd gaan, dan krijgen ze in ieder geval commentaar van de jury en dan gaan ze er in ieder geval iets aan doen. Dan oefenen ze ook niet voor niets. En dan komen ze nog eens met een prijs thuis. Daar wordt een kind gelukkig van! en niet van het horen dat hij niet op wedstrijd mag omdat mensen vinden dat kinderen niet kunnen rijden.

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:29

blacklight schreef:
ja maar dan heeft het geen zin om onder de 12 wedstijden te verbieden. Dan plukken ze gewoon thuis. En als ze dan 12 zijn nog steeds.

Ik ben het met je eens dat de rijstijl van sommige mensen tegenwoordig te erg is voor woorden maar daar hebben zulke maatregelen geen effect op

Precies Haha! en hopelijk worden ze daar in hun proef op afgerekend en leren ze er misschien nog van.

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:30

Ik ben ook een rijdende meoder, met een rijdende dochter en of nu vroeger alles beter was.... Lol met je knol en de verbeten, alles willen winnende types eventueel met bijbehorende ouders zijn van alle tijden.
Kinderen van alle leeftijden mogen wedstrijden rijden, kunst van goed ouderschap, goede instructie en goed jureren is dat op een positieve manier te benaderen. Inderdaad is plezier en netjes rijden het belangrijkst.
Wij hebben een koudbloed pony gehad waarvan op de ponyclub door andere ouders werd gezegd dat mijn dochter daar niks te zoeken had, want zo'n beest haalt het nivo naar beneden. Dan gaat mijn licht ook uit, het was namelijk wel de enige die ontspannen lekker door het lijf nageefelijk liep. Ik weet helaas dus uit ervaring hoe het kan werken.

Ook een leuke discussie: je kan alleen nog maar aankomen met super pony's en met een gewoon leuk, braaf beest maak je al veel minder kans.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:30

Kinderen wordt het aangeleerd om zo te rijden omdat de ouders een enorme prestatiedrang hebben.
Z€elf niets waargemaakt, dus kinderen zijn hun plaatsvervanger.
Niets is deze ouders te gek om hun kind te laten bereiken wat ze zelf niet konden
Of et kind nou wel of geen talent heeft..

Zelf zie ik het liefst een kruimeltje binnenkomen met een gewone pony die enorm haar best doet
en nog kan lachen als ze klaar is..

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:31

runningkawa schreef:
Ik ben ook niet voor verbieden van wedstrijden hoor Lachen
Wel van jury's die Pluk heten Lachen

Plukkers hoe klein ook, moeten gewoon altijd laatste worden.
Laat de vriendelijke ruiters met hier en daar een foutje maar voor staan.
Op de algemene laatste punten zou ik zelfs bij de kleintjes hele lage punten durven geven zodat hopelijk het kwartje valt bij ouders en instructie

Ja dat ben ik wel volledig met je eens!!!
Mijn zusje rijdt wedstrijden, het gaat niet perfect, pony loopt met zijn neusje ergens te bengelen. Maar ze hinderd hem niet in zijn lopen en gaat niet zitten plukken. Ik zeg niet dat ze altijd een wp verdient. Langna niet. Maar er zijn zoveel van die pony`s die thuis gewoon met hun kin op hun borst vast worden gezet. Op zondag klimt er een kind op. Ouders lopen er met het losrijden naast om hem in de krul te trekken en zo hobbeld het kind de proef door. Zit helemaal voorover, handen bij de knieen, maar dat schijnt allemaal niet erg te zijn

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:31

Er zijn ook genoeg jonge kinderen die wèl netjes rijden, en die zijn dan als het ware de dupe van kinderen die lopen te trekken en te plukken. En er zijn ook genoeg ouderen die niet kunnen rijden, en een verschrikkelijkere rijstijl hebben dan kinderen van 6. Scheve mond Scheve mond Tsja, ik moet regelmatig schrijven bij jongere kinderen met kleinere pony's, en vaak wordt het toch afgestraft hoor, dat trekken en plukken.
Maar wat ook erg is: je ziet er bijna géén zonder sporen, en het enige wat ze doen is schoppen... Scheve mond

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:32

Echwel schreef:
Kinderen wordt het aangeleerd om zo te rijden omdat de ouders een enorme prestatiedrang hebben.
Z€elf niets waargemaakt, dus kinderen zijn hun plaatsvervanger.
Niets is deze ouders te gek om hun kind te laten bereiken wat ze zelf niet konden
Of et kind nou wel of geen talent heeft..

Zelf zie ik het liefst een kruimeltje binnenkomen met een gewone pony die enorm haar best doet
en nog kan lachen als ze klaar is..

Amen!