Rij je met of zonder hulpmiddelen, en wat is je niveau?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marrepar

Re: Rij je met of zonder hulpmiddelen, en wat is je niveau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:11

M1; kleine spoortjes.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:37

Tinkerloos schreef:
Ik boshobbel,vergelijkbaar met B denk ik.
(ik dressuur bijna nooit,ik hobbel door het bos en over de hei)
Ik rij zonder sporen,zweep,slof,martingaal,bit,en andere hulp aparaten.

Ik moet vaak in mezelf lachen als ik met mijn touwhalster door de bocht kom,en dan ruiters passeer die helemaal ingeknoopt zitten.
Dubbele teugels,martingalen,elastieken,zweep,sporen,paarden van top tot teen in de bescherming..al grommend en kwijlend,met rollende ogen,opgezette aders en schuim tussen de billen.
Lijkt me echt super om zo te rijden... (not)
Kom op denk ik dan..het is het bos,waarom zo rijden,het hoort toch ontspannend te zijn?

Okee, deze mensen zullen er vast wel zijn. Maar je kan lekker overdrijven.
Met mn vorige vzpaard ging met een zadel en hoofdstel met enkel gebroken bitje en losse teugel gewoon naar buiten. Ook tussen de weilanden waar het verkeer met 80 rond scheurde. Voordat we daar waren hebben we het rustig afgebouwd van een stang naar dat bitje. Paard was in het begin niet te houden, maar door steeds meer lengte te geven en minder aan het bit te zitten ging het goed. Nou wat een ramp dat ik het 'hulpmiddel' bit gebruikte.
Huidige vzpaarden rijd ik met dubbelgebroken bitje, zadel, zweepje er soms bij voor aantikken en sporen voor verfijnen van hulpen.
Ik ben tegen geen enkel hulpmiddel, behalve tegen slof. Daar krijg je echt te snel een neppe aanleuning/aan de teugel van.

Qua niveau, ik ga dit jaar starten, dressuur. Maar thuis trainen we ook met Z oefeningen (behalve vliegende galopwissel).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:01

jenga_8 schreef:
runningkawa schreef:
Sporen is bijv geen onderdeel van de standaard uitrusting, ook niet bij een paard dat M loopt.

vanaf de M2 is het verplicht om met sporen te rijden, dat staat in het regelement.

Er staat zelfs in het regelement dat als je Z en hoger rijdt dat alles in een lijn moet zijn aan je harnachement: dus als je een koperkleurig bit hebt moet je ook een koperkleurige stang hebben (bij stangtrens) en dat je ook koperkleurige beugels en beslag op je harnachement moet hebben (kijk dat vind ik pas onzin!)

Ik ben van mening dat ze dat maar eens los moeten laten, leuke verschillende jasjes en kleuren caps en laarzen

op wedstrijd is het idd verplicht bij M en hoger met sporen, maar ik had het over mijn trainings uitrusting Lachen
Sorry voor de onduidelijkheid daarover Lachen

Dat van die kleuren is om het kortweg te zeggen Koe sh*t Haha!
Dat staat dus Niet in het reglement Lachen

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:23

Ik rijd momenteel altijd met sporen, nooit met zweep en in de les met slofteugel, en soms tikt mijn instructrice mijn paardje ff bij met een menzweep als we de piaffe oefenen Lachen
Ben M1 met winst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:47

Mag ik vragen wat je met piaffe moet als je basis niet oke is (anders geen slof in de les nodig lijktme) en pas M1 rijd?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:48

Ah, ik was dus niet de enige die daar een beetje vreemd van opkeek Tong uitsteken

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:57

Ik ben M2 met winst. Rijd met sporen en soms met zweep. Slof heb ik nog nooit gebruikt. En ik wil eens gaan proberen met S&T te rijden.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:26

Ik rij M2, mag Z starten en rij met kleine sporen, al vanaf de B.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:29

runningkawa schreef:
Mag ik vragen wat je met piaffe moet als je basis niet oke is (anders geen slof in de les nodig lijktme) en pas M1 rijd?

Het lijkt mij dat je pas kunt beoordelen of mijn pony niet oke loopt als je haar IRL hebt zien lopen toch?
Die slof heb ik er, zoals gezegd, alleen bij in de les onder goede begeleiding (instructrice mocht zelf op de Olympische Spelen starten en geeft al ruim 35 jaar les). De piaffe oefen ik ook alléén met haar erbij, het is gewoon een klein extra'tje (en het is nog lang niet perfect hoor).

En als mijn basis niet OK was, zou ik ook geen winstpunten hebben denk ik Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:33

Zie genoeg mensen met een slechte basis wp's rijden... helaas zijn er ook slechte jury's
En nee daar hoef je mensen niet persoonlijk voor te zien rijden...

Als je basis zo geweldig is dat je een goede piaffe kunt rijden heb je geen slof nodig...
Maar zo ver boven het nivo oefenen zegt mij genoeg over de instructie..wat haar nivo ook mogen zijn...
Het heeft geen extra's en geen toegevoegde waarde...je helpt er je paard mee om zeep dat hij heet of sterk word omdat hij het gevraagde niet af kan...en dan kom je weer uit op een slof en is het cirkeltje weer rond...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:33

op mijn vz pony rijd ik alleen met zweepje (en gewoon zijn eigen hoofdstel en zadel)
hij reageert beter op zweepje als hulpmiddel dan op teveel been.
ik doe in eerste instantie trouwens zoveel mogelijk op stemhulpen.

sporen heb ik nog nooit omgehad, die zijn ook niet aan mij besteed, ik weet niet, kuitdruk is 1 ding, met sporen prikken.. nee ik zie daar voor mezelf niks in.

mijn nivo is recreatief, nog nooit een wedstrijd gedaan.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:34

Ik rij momenteel geen wedstrijden, heb zelf Z2 gereden,
en rij nu een paard dat voorheen op Z1 niveau heeft gelopen.

Ik rijd geheel zonder hulpmiddelen, op een gewoon trensje,
en afgezien van een spoortje of een zweep ben ik tegen enige vorm van hulpmiddelen.
Als je hulpmiddelen nodig hebt, heb je je paard gewoon niet voor elkaar Lachen
Dit is dus met betrekking op mezelf,
wat een ander zijn paard allemaal omhangt moet degene zelf weten Haha!

Ik vind het zeer kwalijk dat het verstand van hulpmiddelen ver onder niveau is bij veel mensen.
Een jurylid vroeg laatst aan mijn zus waarom ze zo'n 'zware neusriem' omheeft. En ze rijdt met een simpele africhtingsneusriem Nagelbijten / Gniffelen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:34

zonder als het kan, met als het echt moet.

Wel altijd een zweep bijdehand omdat ik vind dat je daarmee net wat beter kan corrigeren dan met een spoortje. Lachen

OnlyLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:37

Ik reed eerder altijd met bit, sporen, zweep en soms slof op L-niveau, maar toen kwam ik erachter dat wedstrijden enzo niet echt mijn ding waren en dus heb ik besloten om al die 'hulpmiddelen' in de ton te gooien en zonder bit lekker naar buiten te gaan. Haha!

Het grappige is dat ze bitloos super ontspannen is, terwijl ze met bit en sporen en ingeknoopt in de slof altijd ontzettend hyper was buiten. Clown

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:44

Tinkerloos schreef:
Lijkt me echt super om zo te rijden... (not)
Kom op denk ik dan..het is het bos,waarom zo rijden,het hoort toch ontspannend te zijn?

Onzin, ik rijd ook buiten met slof en denk je dat ik dat voor de lol doe of zo? Denk je dat ik niet veel liever ook relaxt door het bos scheurde?
Ik rij buiten met slof om te voorkomen dat ik met paard en al de weg op vlieg, of nog erger, onder een auto lig.

Dat is trouwens mijn enige hulpteugel, voor de rest rijd ik gewoon op een dubbelgebroken bit, geen zweep of sporen. Zweep heb ik eventueel pas nodig als ik schouderbinnenwaarts e.d. ga oefenen, om haar iets te begeleiden. Lachen

(niveau L1 ong, maar niet gestart)

OnlyLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:54

Ik geloof dat Tinkerloos de personen bedoelde die hun paard helemaal 'inpakken' met hulpteugel, sporen, zweep ed Knipoog oftewel daar bereik je meestal alleen maar het tegenovergestelde mee

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 20:13

Ik rijd M1, en met sporen Lachen geen scherpe, maar gewone. ik gebruik ze niet om te 'prikken' maar om de hulpen te verfijnen Lachen En verder rijd ik gewoon met een dubbelgebroken bitje. heb ook nog niet hulpteugels oid gebruikt. enkele x een martingaal met springen maar niet met dressuur.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 20:27

Buiten rijden met slof is linker dan zonder slof buiten rijden vaak.Je kan er beter voor zorgen dat je je paard goed afgericht hebt.
Ik rijd M nivo dress met sporen en zweep.

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 22:02

M1 dressuur.. 4 cm sporen.. In de training af en toe zweep erbij..

Fox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 23:43

M1 dressuur, kleine sporen. Train ook weleens zonder sporen (en met springen af en toe zweepje).

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 09:55

Ok, tot nu toe kan ik concluderen dat het gros dat met hulpmiddelen rijd meer wedstrijdgericht is en die zonder hulpmiddelen rijden die zijn meer recreatief bezig.

Maar ik zou nog wel meer reacties willen, dus.... kom maar op!

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:03

Linda_E: Dat heeft ook te maken met toegestane/ verplichte optoming in de ring. Als bitloos starten toegestaan was, zouden er vast meer bitloze ruiters op de wedstrijdterreinen verschijnen.

lisa_jpeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:03

ik rij L.
ik rij met een thiedeman omdat ik dr anders met het trainen niet goed door de nek krijg.
en het helpt echt! op wedstrijd is ze super nageeflijk Haha!
ga zo nog even door en ga dan stoppen met de thiedeman Tong uitsteken
rij trouwens ook met een heel klein spoortje en een zweepje.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:04

Tijgertje86 schreef:
Linda_E: Dat heeft ook te maken met toegestane/ verplichte optoming in de ring. Als bitloos starten toegestaan was, zouden er vast meer bitloze ruiters op de wedstrijdterreinen verschijnen.
Ik rij geen wedstrijden omdat dat bitloos niet mag.
Zou het wel mogen dan zou ik er over nagedacht hebben toendertijd..zeker weten!

Elisa2 schreef:
Buiten rijden met slof is linker dan zonder slof buiten rijden vaak.Je kan er beter voor zorgen dat je je paard goed afgericht hebt.
Ik rijd M nivo dress met sporen en zweep.
Jij snapt het. Lachen

OnlyLoes schreef:
Ik geloof dat Tinkerloos de personen bedoelde die hun paard helemaal 'inpakken' met hulpteugel, sporen, zweep ed Knipoog oftewel daar bereik je meestal alleen maar het tegenovergestelde mee
Dat bedoelde ik idd. Lachen

OoappeloO schreef:
Okee, deze mensen zullen er vast wel zijn. Maar je kan lekker overdrijven.
Kom maar eens mee op buitenrit met mij hier door het bos. Lachen
Ik sta vlak bij een grote manege/pensionstal,en daar rijden ze op een paar na allemaal zoals ik beschreef. Lachen
(ik overdrijf echt niet,ik kom ze vrijwel altijd tegen zoals ik beschreef,incl. de opgezette aders en schuim tussen de billen)

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 10:17

Tijgertje86 schreef:

Dat snap ik wel, maar er is nog niemand geweest die zegt "ik rij bitloos en zonder hulpmiddelen maar mijn niveau is M2" om maar even een voorbeeld te noemen.