Kinderen met sporen in de ring....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xLoes_

Re: Kinderen met sporen in de ring....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:59

Zie ik ook vaak, maar als het echt nodig is en als ze der mee om kunnen gaan dan kan het wel maar als ze er niet mee om kunnen gaan, zou ik zeggen (als ik ooit jury was) dat je beter zonder sporen kan rijden.

speciallover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:04

Ik vind het sowiezo heel raar dat kleine kinderen met sporen rijden.
Als je je paard niet heel normaal naar voren kan rijden zonder sporen
is hij ook niet aan het been.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:10

Ik vind het ook belachelijk dat kinderen met spoortjes rijden. Waar sporen oorspronkelijk voor bedoeld zijn, is voor de verfijning van de hulpen. Niet omdat een pony niet reageert of dat een pony niet reageert op gewone kuitdruk. Dan ga je helemaal voorbij het 'doel' van de dressuur, en ik snap ook niet dat juryleden onnodig geprik met sporen tolereren en hier gewoon punten voor geven.
Maar goed ik zie wel meer dingen op wedstrijden waarvan ik denk....... Ach gut

Ik vind het knap van de ruiters die zonder spoortjes hun paarden netjes aan het been hebben lopen. En niet meer dan normaal.
Vanaf M dressuur sporen pas toestaan op zijn minst.... Maar vanaf M is het dus dan ook verplicht, en waarom snap ik ook niet helemaal.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:07

LovesHerPony schreef:
Ouders die willen winnen en dat alles perfect is Tong uitsteken dat is 1 en ja er zijn nog meer van die mensen. Ik zie trouwens wel ergeren dingen, maar daar lopen al andere topics over.

Ikzelf rij bij b-pony's met mijn e-pony met sporen met wieltje, simpelweg hier rijd hij het beste mee (ben zelf 16 dus hoop er een beetje verstanig mee om te kunnen gaan). Tevens wordt dit ook aanbevolen door mijn instuctrice.
Hiernaast rijd ik mijn d-pony spoorloos in de dressuur en een simpel spoortje in het springen voor de zekerheid. Als het niet nodig is doe ik het ook niet.

Dan zou ik maar héél snel je wielen in de kast leggen! Die zijn dus verboden bij de pony's

Immetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:15

ik vind dat jullie wel heel kort door de bocht denken, natuurlijk zoek je als ouder zolang totdat je een geschikte pony voor je kind vindt! Ik zie een kind liever op een brave oudere pony rijden met spoortjes zodat ze niet hoeven stampen om een pony vooruit tekrijgen, want een 7 jarige kind kan echt nog niet alleen met z'n kuiten een pony vooruit drijven..(ja een snelle gevoelige natuurlijk wel), ik zie het "drama"er niet van in. Zolang het onder begeleiding gebeurt maakt het naar mijn mening niks uit. Het wil echt niet zeggen dat diegene zonder sporen beter kan rijden...

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:42

Drijven heeft niks te maken met kracht. Waar drijven mee te maken heeft is het gevoelig maken én houden op de lichtste hulp. En dát kan een kind vaak niet. Maar dit kan het wél leren.

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:58

Ik moest van mijn (oude)instructeur ook bij mijn vorige pony steeds grotere sporen omdat hij niet aan mijn been was, ik kon niet eens mijn benen stilhouden en daar werd ook nooit iets over gezegt. Maarja, ik was oud genoeg om door deze reden (en nog veel meer hoor) weg te gaan van die stal, maar al was ik nou jonger geweest had ik misschien nog veel langer met zulke sporen doorgereden. Toen ik op mn nieuwe stal stond ben ik ze ook minder om gaan doen soms nog een paar knopjes, en mn pony ging toen echt veel fijner lopen! Lachen

Ik vind ik soms ook niet normaal, dat zulke kleine kinderen al met sporen omrijden , klein knopje gaan dan nog wel, maar ik vind ook dat het bijv. in manegelessen verboden moet worden, tenzij het een reden heeft, want als je het toelaat stimuleer je het denk ik alleen maar, het ziet er toch wel mooi uit van die zilvere dingetjes aan je laarzen, dus ik denk dat kinderen ze al graag willen én gebruiken om er alleen maar interesant mee toen doen bij hun vriendjes en vriendinnetjes. Knipoog

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:26

heey,
ik vind het wel normaal hoor, als zo'n klein kind op zo'n slome pony zit die niet vooruit te branden is dan snap ik wel dat ze sporen omdat. Anders gaat het kind er ook niks meer aanvinden
xx

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:28

Nee, daarvoor zijn die dingen er ook echt, om zo'n slome pony vooruit te krijgen. Is een zweep dan niet een stukje functioneler?

Lydjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:34

Ik ben het helemaal met je eens dat dat niet echt klopt.
Misschien (en het kan dat ik er helemaal naast zit) weten de onervaren ouders niet dat het niet goed is om hun kleine kinderen al meteen met sporen te laten rijden. Dit doen ze dan omdat 'iedereen' het zo doet. Maarja, ik kan het ze ook niet echt kwalijk nemen als ze er niets vanaf weten Tong uitsteken
Een instructrice moet daar inderdaad op wijzen...tenzij het echt een pony is die totaal niet voorwaarts is, maar dan zou iemand het toch eerst met een zweepje moeten proberen!

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 00:33

Narya schreef:
Nee, daarvoor zijn die dingen er ook echt, om zo'n slome pony vooruit te krijgen. Is een zweep dan niet een stukje functioneler?

nee, vind ik niet. kinderen leren zo ook met hun benen rijden

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 01:17

Ja hoor, kinderen mogen best sporen gebruiken... in hun eigen bips, en hard ook!
Nee joh, da's toch gekkigheid... leer ze eerst fatsoenlijk leren rijden.
BH's, sigaretten, breezers, condooms en sporen: no stuff for kiddies!!!

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 01:36

wij hebben een meisje(13 denk ik,en niet heel gevorderd) in de les(tussen de volwassenen)en die heeft echt een draak van een fries....
ze krijt een 2e zweepje erbij in de les om hem voorwaarts te houden(paardje is nod niet heel lang onder het zadel en gaat steeds stil staan....maar ze slaat niet echt ermee....)\
nou stonden er een paar mensen bij de les te kijken en ik stopte eerder ivm mn ziete en zij stopte dus ook eerder(kind was kapot)werd er door de kijkende gasten gezecht dat ze sporen om moest doen!!!!!
ze zij zelf al dat ze dat nog nooit hads gedaan en het eng vond...
ik reed met haar richting huis en heb het met haar er nog over gehad(ze vroeg mijn mening)ik heb gezecht dat ze gewoon streng moest wezen voor hem en moest beginnen met 10 min/15min hem actief bezig te houden,en dat daarna per week uitbouwen....
dat ging ze proberen!!
gelukkig!!!!!
maar door zulk prat aan de bak gaan kinderen sneller met sporen rijden....

ik vind dat de kids zoizo onder de 15 geen sporen om mogen,tenzij ze erg stille onderbenen hebbn en weten waarom ze ze omdoen!!!

bungie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 03:16

Die van mij reed op haar zevende op een super drukke pony met sporen leerde ze mooi haar been stil te houden en niet te knijpen.
Dit zie ik liever dan die kloppers.
En welk kind kan een zweepje gebruiken zonder de pony in de mond te zitten.
Het is maar hoe je het bekijkt.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 07:14

janouke schreef:
Narya schreef:

nee, vind ik niet. kinderen leren zo ook met hun benen rijden

Op hun sporen ja, niet op hun benen.

l_i_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:36

Tsjaahh... das zielug Maar ik vind wel als ze hun benen stil houden en de sporen ook echt nodig hebben misschien wel met sporen kunnen rijden maar eerst gewoon zonder...

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:49

vind dat op ponyclubs wel vaak word gezegd dat er met een spoortje moet worden gereden, terwijl de
kinderen er misschien wel helemaal niet aan toe zijn...

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:09

Mijn dochter, bijna 13 jaar, rijdt al jaren FNRS wedstrijden, eerst bij met manegepony's zonder sporen, bij ons is het op manegepony's en paarden zowiezo verboden om met sporen te rijden, en toen ze haar eigen welshje kreeg reed ze de eerste tijd zonder sporen en met zweep.
Pony was niet vooruit te rijden. Daardoor is ze met kleine knopspoortjes gaan rijden. Overigens rijd ze altijd heel netjes, en hebben de instructrice en ik erbij haar ingestampt dat ze niet moet gaan schoppen met sporen ( heb haar een keer laten voelen hoe het voelt, en dat vond ze niet fijn.. dus haar pony ook niet Haha! )
Overigens, met deze pony heeft ze alleen FNRS proeven gereden.
Nu heeft ze haar paard, en rijdt ze hem in de B, en heeft ze gewoon sporen aan, hij reageert net wat beter als hij weet dat je met sporen rijdt, je hoeft ze niet eens actief te gebruiken.
Alleen als hij gaat emmeren krijgt hij een prikje.
Ik ben dus van mening dat het van het kind én zeer zeker de instructrice afhangt of het kind met sporen kan rijden of niet.. die van mij kan het, maar ze weet wat er gebeurd als ze hem niet terecht prikt.. dan gaat hij omhoog en geeft een bok.. dus dat doet ze ook niet.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:20

Sjolvir schreef:
@watch_me
@jibbel...

vanaf M verplicht om met sporen te rijden.. KNHS.. wedstrijden...

Ook bij de pony's? Bij de paarden wist ik wel jah..

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:55

ik had vorig jaar een C pony daar sprong ik z mee, ik had bij hem wieltjes sporen. daar luisterde hij wel goed op.

ik vind als een pony daar beter op loopt, dat je die mag gebruiken en na een tijde kun je die dan miss weer af doen.

en als kleine kinderen zo'n slome pony hebben,vind ik het ook niet gek dat ze een spoortje op hebben. want als ze de hele tijd zo hard moeten schoppen hebben ze er na een tijd geen plezier meer in het rijden. een spoortje is voor hun dan beter dan een zweep. een pony gaat dan op de been hulpen reageren. en kinderen kunnn dat fijn rustig met hun handen blijven

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 23:30

Lips are sealed

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 08:39

janouke schreef:
ik had vorig jaar een C pony daar sprong ik z mee, ik had bij hem wieltjes sporen. daar luisterde hij wel goed op.

ik vind als een pony daar beter op loopt, dat je die mag gebruiken en na een tijde kun je die dan miss weer af doen.

en als kleine kinderen zo'n slome pony hebben,vind ik het ook niet gek dat ze een spoortje op hebben. want als ze de hele tijd zo hard moeten schoppen hebben ze er na een tijd geen plezier meer in het rijden. een spoortje is voor hun dan beter dan een zweep. een pony gaat dan op de been hulpen reageren. en kinderen kunnn dat fijn rustig met hun handen blijven

Je moet de kern van het probleem oplossen en niet de middelen 'strenger' maken. Waarom is je pony sloom? En hoe kun je dit verhelpen? Sporen zijn slechts een middel dat na mijn idee niet in het 'mini-ruiter-assortiment' thuishoort.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 08:47

Mijn maag draait hier van om...., kinderen met sporen met wieltjes. Ik had vroeger hard op mijn donder gekregen!
Laat ze beginnen bij de basis wanneer ze zoveel hulpmiddelen nodig hebben.
Dan wacht je nog maar een jaartje met wedstrijd rijden wanneer het met zoveel troep goed moet gaan zeg.
Ik weet dat het niet zinvol is om zoiets te zeggen, want mensen willen vaak te snel, teveel bereiken ... dus ja.
Dat je in de M verplicht sporen moet gebruiken is ook zoiets idioots; dan weet ik ineens weer waarom wedstrijden me zo tegen gingen staan.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 08:55

Ja ik snap het soms ook niet hoor, vaak is de pony te snel niet te houden weet ik veel en komen er allerlei soorten bitten aan te pas + een martingaal. En dan komen er ineens sporen bij met de reden, ja hij is te sloom. Verward Snappen jullie het dan nog? Haha!

Ik ben echt heel blij dat ik gewoon niet meer op een stal of manege sta en met dit soort zaken te maken heb.
Het ligt ook heel erg aan de volwassenen erom heen dat zijn degene die het adviseren.

Voor mijn part worden sporen maar helemaal afgeschaft bij de pony's.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 08:59

@ Bojangles; Dat vind ik weer overdreven. In de Z ben je gewoon dezelfde proeven aan het rijden als de paarden en heb je gewoon af en toe spoortje nodig voor de verfijning! En de (meeste) kinderen die Z rijden, rijden een partij netjes dat paardenruiters daar nog iets van kunnen leren!

Ik zou liever zien bij de pony's sporen verboden in de B en L, optioneel in de M en Z. Lachen